Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2581Reacties
  • 263Oplossingen
  • 1555Likes

Nieuwsgroepen en Webspace stoppen per 1 april 2020

Nieuwsgroepen en Webspace verdwijnen per 1 april 2020

Twee oude diensten van Ziggo gaan verdwijnen. Webspace en Nieuwsgroepen stoppen per 1 april 2020. Dat doen we omdat we het platform al sinds 2015 niet meer vernieuwd hebben en omdat de markt inmiddels betere alternatieven heeft.

Als je Webspace hebt, is het belangrijk om te checken of je er nog belangrijke bestanden op hebt staan. Alleen jij kunt namelijk op je eigen Webspace en na 1 april 2020 kan niemand er meer bij.

Hoe kom ik bij mijn Webspace?
Wanneer je Webspace nog gebruikt, controleer dan snel of er bestanden op staan die je wil bewaren. Dat doe je door op je eigen Webspace te kijken. Je gebruikt hiervoor een FTP-programma. Daarbij heb je de volgende gegevens nodig:

FTP instellingen: voor Ziggo, @Home en Casema adressen voor UPCmail en Chello adressen
Servernaam: homedrive.ziggo.nl members.upc.nl
Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres je e-mailadres zonder @upcmail.nl of @chello.nl
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailadres het wachtwoord van je e-mailadres
Poort: 21 21

Het adres van je Webspace is gerelateerd aan de benaming van je e-mailadres. Stel dat je e-mailadres bij Ziggo jan@ziggo.nl is, dan is het adres van je website: http://members.ziggo.nl/jan. Of als je e-mailadres bij Ziggo piet@home.nl is, dan is het adres van je website: http://members.home.nl/piet.

Kom je er niet uit? Stel dan gerust je vraag in dit topic.

Wat voor alternatieven zijn er voor Webspace?

Waarom stopt Ziggo per 1 april met Nieuwsgroepen?
Te weinig klanten gebruiken nog Nieuwsgroepen van Ziggo. We bieden Nieuwsgroepen al sinds 2015 niet meer actief aan. 

Waar vind ik vanaf 1 april nog nieuwsgroepen?
Nieuwsgroepen bestaan nog steeds en zijn via internet te vinden. Bij externe partijen vind je zowel betaalde als gratis abonnementen. Van snel met veel data tot langzaam met weinig data. Bijvoorbeeld:

De keus hangt af van je behoefte. De meeste diensten hebben bijna allemaal een proefperiode, waarna je een abonnement neemt. Al vanaf een paar euro per maand heb je een alternatieve aanbieder van nieuwsgroepen.

106 Reacties
Huig Kuijt
Stamgast
  • 90Reacties
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Nu maar hopen dat Ziggo zijn infrastructuur moet vrijgegeven. Komt er wat meer concurrentie.

Havanna
Liefhebber
  • 2948Reacties
  • 109Oplossingen
  • 115Likes
Superhero Alter Ego wrote:
Be rt wrote:

Probeer eens of het met deze wel lukt: http://www.coreftp.com/download.html

Zelfde probleem met Core FTP, helaas. Kan geen verbinding maken. En dat geldt ook voor command-line versies van

ftp

onder zowel de Command Prompt, als de Linux omgeving in Windows 10 (Windows Subsystem, voor de techneuten onder ons ). Daarom lijkt me de oorzaak NIET bij FileZilla te liggen.

Lijkt net of de FTP-server van homedrive.ziggo.nl er nu al uit ligt.
(Ik kan namelijk wèl verbinden met members.upc.nl - maar daar heb ik geen account).

Instellingen van je FTP client: wachtwoord verzenden zonder versleuteling, verbindingstype actief. Dan moet het werken.

Rocky Luck
Raadgever
  • 484Reacties
  • 1Oplossingen
  • 122Likes

@Sander Ziggo Kun je eens melden hoeveel actieve gebruikers er nog zijn voor WebSpace (ik ben er één van).

Ik word nu gedwongen om een betaalde hosting service te zoeken. Krijg ik daar nog compensatie voor?

Komt er nog een doorlink mogelijkheid, zodat gebruikers van mijn website te weten komen waar ze hierna naar toe moeten?

Een mailbox is ook een extra service. Gaan jullie die ook binnenkort sluiten?

Wipneus
Gedreven Meedenker
  • 65Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
mguzz wrote:
EnergieBoy wrote:

Compensatie? Nee, dit was altijd een extra dienst die Ziggo aan iedereen gaf. Daar hoefde je niet voor te betalen, dit was altijd gratis en een service vanuit Ziggo. En als een service verdwijnt dan is het gewoon afgelopen. 

Kijk @EnergieBoy  dat jij een enorme Ziggo fan bent en vaak reageert als iemand kritisch is begrijp ik maar je moet geen onzin verkopen, Ziggo biedt ook gratis een pakket aan icm met een Vodafone abo, dit zijn beide lokkertjes (gratis pakket en nieuwsgroepen)  Als besloten wordt om deze actie te stoppen (zonder compensatie) moet je dan de reacties maar eens lezen. Reageer jij dan ook zo, ja het was destijds een gratis service?

Zolang ik @home/ziggo heb, en dat is al ruim 25 jaar zat er nieuwsgroepen in en daarvoor betaalde men met je abonnement. Nu zijn er in de jaren door vele veranderingen doorgevoerd met pakketten. Ik kon ook naar een ander pakket overstappen maar dan zonder nieuwsgroepen. Hier zit nu heel wat ander achter. Lees nieuwsberichten in kranten. Ik heb altijd meer betaald voor de nieuwsgroepen in mijn abonnement. Was helemaal geen extra service. De pakketten die ze nu aanbieden zijn extra services en die je niet eens nodig hebt.

cvanraan
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Peter Buitenhuis wrote:

Vanwege de ruimere download mogelijkheid heb ik jaren terug mijn abbo ge-upgrade, mooi moment om weer te gaan downgraden….ga niet betalen voor iets wat toch niet meer aangeboden wordt !
Maar dan… welke is de juiste keuze… er zijn er nogal wat. Iemand tips ??

https://www.usenetvergelijker.nl/vergelijken/?filter=eyJibG9ja19wYWNrYWdlcyI6ZmFsc2V9

Persoonlijk heb ik bijzonder goede ervaringen met Hitnews en xsnews.

Ik maak gebruik van Hitnews (hoge snelheden tegen gunstige prijzen) voor dowload en xsnews voor upload (blockacount → beperekte download maar onbeperkte upload).

Voor beiden geld meer dan voldoende retentietijd (rond de 1800 dagen).

Weet niet wat je precies doet, maar als je een beetje anoniem wilt blijven kijk dan vooral goed bij de aanbieders welke (aanmeld)gegevens ze van je bewaren en welke (anonieme ) betalingsopties ze aanbieden. Dit zijn namelijk de twee meeste voorkomende gegevens waarop jij door derden (na opeisen van gegevens) te traceren bent. 

Oh en een andere (aanvullende) tip is, neem ook een goede VPN abo er bij. 

Succes met kiezen.

WV1
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Rocky Luck wrote:

@Sander ZiggoKun je eens melden hoeveel actieve gebruikers er nog zijn voor WebSpace (ik ben er één van).

Ik word nu gedwongen om een betaalde hosting service te zoeken. Krijg ik daar nog compensatie voor?

Komt er nog een doorlink mogelijkheid, zodat gebruikers van mijn website te weten komen waar ze hierna naar toe moeten?

Ik zou het ook wel heel erg fijn vinden als men voor een doorlink optie/mogelijkheid zou kunnen zorgen.

Mark
Community Moderator
Community Moderator
  • 5327Reacties
  • 607Oplossingen
  • 1955Likes
Rocky Luck wrote:

@Sander ZiggoKun je eens melden hoeveel actieve gebruikers er nog zijn voor WebSpace (ik ben er één van).

Helaas, hoeveel actieve gebruikers er nog zijn weet ik niet. Dat is ook niet de primaire reden om hiermee te stoppen. We doen dit omdat we het platform al sinds 2015 niet meer vernieuwd hebben en omdat de markt inmiddels betere alternatieven heeft.

Rocky Luck wrote:

Nee, hiervoor bieden we geen compensatie.

Rocky Luck wrote:

Die kun je zelf instellen (vanaf nu tot 1 april), jij beheert jouw eigen webspace. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar even googelen levert al snel resultaat op.

Rocky Luck wrote:

Nee, daar zijn nu geen plannen voor.

nchuijg
Liefhebber
  • 35Reacties
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Peter Buitenhuis wrote:

Is dit de enige manier waarop dit gecommuniceerd wordt ? Toevallig dat iemand me er op wees, maar heb geen mail gehad, dus was er anders nooit achter gekomen…. Ja, op het moment dat het stopte ! Slecht geregeld ! 😞

Ik wel een mail gehad over de nieuwsgroepen maar daarin niets over de homedrive,

dat was op 25-2 dus net voor de maand opzeg termijn, die gaan ze niet meer halen voor homedrive.

Als de homedrive server er op 1 April uit gaat dan voldoen ze niet aan hun algemene voorwaarden, dus moeten ze compenseren.

Ik heb er een webpagina draaien, moet dus nu een andere provider vinden en een domeinnaam registeren, dit in korte tijd en gaan alle verwijzingen naar server niet gevonden.

Los van de kosten, die van Ziggo gaan niet omlaag, en ze zijn toch al aan de prijs.

Ik ga de ACM Consuwijzer daar dan van op de hoogte stellen, jammer dat ik (nog) geen alternatief heb hier in Amstelveen, maar dat zit eraan te komen 2 partijen E-Fiber en KPN willen openglas gaan aanbieden, glas kan meer dan dan dat ventieltje coax van Ziggo.

Nico.

Rocky Luck
Raadgever
  • 484Reacties
  • 1Oplossingen
  • 122Likes

@Mark Ziggo Dank je voor je reactie.

Als je niet weet hoeveel klanten nu gebruik maken van WebSpace, hoe kun je dan, als Ziggo, die service zomaar stopzetten? Dat het platform als sinds 2015 niet meer vernieuwd is, is een bewijs van kwaliteit, niet van overbodigheid.

Dat je denkt, dat een linkje tot 1 april wel voldoende is, bewijst hoe weinig ervaring je hebt met websites. Daar komen gebruikers soms maanden niet. Maar als ze dan ineens de info van jouw website nodig hebben, dan krijgen ze een 404 melding: zoek het maar uit.

Je kunt gewoon niet van de ene op de andere dag massa’s websites onbruikbaar maken. Kom a.u.b. terug van deze heilloze weg.

Ik zal ook eens nagaan, of dat wel in overeenstemming is met jullie algemene voorwaarden.

@nchuijg Waar heeft u dat gevonden in de algemene voorwaarden?

nchuijg
Liefhebber
  • 35Reacties
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Rocky Luck
Raadgever
  • 484Reacties
  • 1Oplossingen
  • 122Likes

@nchuijg De vraag was niet zozeer waar u de algemene voorwaarden had gevonden, maar waar in de algemene voorwaarden u vond dat Ziggo deze dienst niet eenzijdig kon stoppen.

Wel bedankt voor de link. Is altijd handig om te hebben.

nchuijg
Liefhebber
  • 35Reacties
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Rocky Luck wrote:

@nchuijgDe vraag was niet zozeer waar u de algemene voorwaarden had gevonden, maar waar in de algemene voorwaarden u vond dat Ziggo deze dienst niet eenzijdig kon stoppen.

Wel bedankt voor de link. Is altijd handig om te hebben.

Ze kunnen het wel eenzijdig stoppen, maar met minimaal een maand opzeg termijn, kijk naar artikel 6 punt 3.

Steefb
Expert
Expert
  • 9555Reacties
  • 1745Oplossingen
  • 2904Likes

Ziggo heeft in artikel 6 van zijn algemene voorwaarden staan dat het zijn diensten mag wijzigingen en dat dat minimaal een maand van tevoren 'op genoegzame wijze' bekend moet worden gemaakt. De provider gaat ook in op de situatie waarin een wijziging niet direct positief is. "Als een wijziging niet aantoonbaar in het voordeel van de klant is, dan heeft de klant het recht om het abonnement kosteloos op te zeggen met ingang van de wijzigingsdatum."

Mamanon
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Jammer! Een sneller abo genomen om nog van nieuwsgroepen gebruik te kunnen maken.. en dan ineens de stekker er uit. Ik krijg nu al geen toegang meer.. en het is nog niet eens april!

Steefb
Expert
Expert
  • 9555Reacties
  • 1745Oplossingen
  • 2904Likes

Bij een abonnementswissel worden de nieuwsgroepen al sinds april 2015 afgeschakeld.

Mike890
Gedreven Ontdekker
  • 14Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Valt bestanden online opslaan via Ziggo Mail ook onder de alternatieven voor Webspace of verdwijnt deze dienst ook? Ik zag de website: https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/webspace , maar begrijp niet waarom er alternatieven voor online bestanden opslaan worden genoemd voor Webspace als Ziggo Drive blijft bestaan?

Mark
Community Moderator
Community Moderator
  • 5327Reacties
  • 607Oplossingen
  • 1955Likes

Hi @Mike890, misschien is het net gewijzigd, maar dat staat er toch letterlijk?

ThaHandy
Gedreven Ontdekker
  • 12Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben een actieve gebruiker en heb al in de 17 jaar tijd tig plaatjes op internet geplaatst voor de gebruikers. Hoe gaat Ziggo de missende URL’s herstellen? Redirect naar nieuwe host?

Een van DE reden dat ik ik nog een oud at home abo heb is om de webspace.

Een webspace in de lucht houden icm. FTP is een van de meest simpele dingen kwa host vergeleken “cloud” of heb ik dit goed fout?

De Ziggo drive is leuk om collectie foto’s te showen, maar daar heb je niets aan om plaatjes  direct te weergeven op forums.

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes

Helaas. Je moet je Site migreren naar een Host Provider. Redirect naar de nieuwe Url  zit er niet in.

Richardknoppien
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Te zot voor woorden dat je zo maar dingen kunt afpakken en dan zeggen het was een gratis dienst van ziggo, het was voor mij een reden om ooit bij ziggo te komen,

maar ik heb het juiste antwoord al gevonden wat er achter zit 

BREIN directeur Tim Kuik. Het is immers algemeen bekend dat Usenet al jaren één groot piratenhol is

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes

Te zot voor woorden dat je zo maar dingen kunt afpakken

Nou ‘zomaar’. Eigenlijk kun je sinds 2015 weten dat hier een eind aan zou komen toen nieuwe klanten dit niet meer konden gebruiken. Leuk is anders natuurlijk. Dat begrijp ik ook wel. Idem voor bv het komende verdwijnen van Analoge FM-Radio.
Er zijn andere dingen aan het scala van faciliteiten toegevoegd in de tussentijd.
Bv Ziggo Go bestond nog niet in 2015, zover ik weet.

Richardknoppien
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Er zijn andere dingen aan het scala van faciliteiten toegevoegd in de tussentijd.

Dit klopt maar sinds 2015 heb ik niets kunnen veranderen omdat anders mijn usenet afgepakt werd, nu word er gezegd er in de weinig animo voor. 

dit is dus niet maar maar ziggo heeft het laten doodbloeden omdat ze er vanaf wilden.

dus al die extra dingen heb ik nooit gebruikt omdat ik mijn abbo nooit heb veranderd.

helaas zijn de kosten van mijn internet wel altijd verhoogt, nu weer dus want ik mag nu een pay server nemen.

hanh
Oud Community-lid
  • 17054Reacties
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes

Snap je pijn. Dit alles heet ‘vooruitgang’. Het is niet anders.

Richardknoppien
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Snap je pijn. Dit alles heet ‘vooruitgang’. Het is niet anders.

vooruitgang ……...kost mij 5 euro per maand en bedankt ziggo 

KlaasV
Meedenker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

'k Snap niet waarom het zo snel moet en we niet eerder geïnformeerd zijn: ik heb wel een redirect geplaatst op m'n sites, maar het zou prettiger zijn als de niet dagelijkse bezoekers een paar maanden de tijd krijgen om over te gaan naar de (noodgedwongen) nieuw aangemaakte websites.