Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2556Reacties
  • 263Oplossingen
  • 1499Likes

Nieuwsgroepen en Webspace stoppen per 1 april 2020

Nieuwsgroepen en Webspace verdwijnen per 1 april 2020

Twee oude diensten van Ziggo gaan verdwijnen. Webspace en Nieuwsgroepen stoppen per 1 april 2020. Dat doen we omdat we het platform al sinds 2015 niet meer vernieuwd hebben en omdat de markt inmiddels betere alternatieven heeft.

Als je Webspace hebt, is het belangrijk om te checken of je er nog belangrijke bestanden op hebt staan. Alleen jij kunt namelijk op je eigen Webspace en na 1 april 2020 kan niemand er meer bij.

Hoe kom ik bij mijn Webspace?
Wanneer je Webspace nog gebruikt, controleer dan snel of er bestanden op staan die je wil bewaren. Dat doe je door op je eigen Webspace te kijken. Je gebruikt hiervoor een FTP-programma. Daarbij heb je de volgende gegevens nodig:

FTP instellingen: voor Ziggo, @Home en Casema adressen voor UPCmail en Chello adressen
Servernaam: homedrive.ziggo.nl members.upc.nl
Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres je e-mailadres zonder @upcmail.nl of @chello.nl
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailadres het wachtwoord van je e-mailadres
Poort: 21 21

Het adres van je Webspace is gerelateerd aan de benaming van je e-mailadres. Stel dat je e-mailadres bij Ziggo jan@ziggo.nl is, dan is het adres van je website: http://members.ziggo.nl/jan. Of als je e-mailadres bij Ziggo piet@home.nl is, dan is het adres van je website: http://members.home.nl/piet.

Kom je er niet uit? Stel dan gerust je vraag in dit topic.

Wat voor alternatieven zijn er voor Webspace?

Waarom stopt Ziggo per 1 april met Nieuwsgroepen?
Te weinig klanten gebruiken nog Nieuwsgroepen van Ziggo. We bieden Nieuwsgroepen al sinds 2015 niet meer actief aan. 

Waar vind ik vanaf 1 april nog nieuwsgroepen?
Nieuwsgroepen bestaan nog steeds en zijn via internet te vinden. Bij externe partijen vind je zowel betaalde als gratis abonnementen. Van snel met veel data tot langzaam met weinig data. Bijvoorbeeld:

De keus hangt af van je behoefte. De meeste diensten hebben bijna allemaal een proefperiode, waarna je een abonnement neemt. Al vanaf een paar euro per maand heb je een alternatieve aanbieder van nieuwsgroepen.

106 Reacties
kraats
Ontdekker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
oostdamfamilie wrote:

Ik krijg een timeout:
Command:    open "oostdamfamilie@ziggo.nl@homedrive.ziggo.nl" 21
Error:    Connection timed out after 20 seconds of inactivity
Error:    Could not connect to server

Bij mij werkt de FTP-server nu ook niet meer en ook de website is grotendeels onbereikbaar gemaakt.

Ziggo wordt bedankt voor de overweldigende klantvriendelijkheid en de moderators voor de geweldige  ondersteuning.

Helaas wijzen een aantal zoek-acties in Google nu nog steeds naar members.home.nl/vd.kraats en niet naar mijn nieuwe site https://kraatsgb.nl.

f.franck
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Heeft Ziggo alle Webspace gebruikers gemaild over en herinnerd aan het feit dat de service zou worden opgeheven???

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 5235Reacties
  • 358Oplossingen
  • 845Likes
f.franck wrote:

Heeft Ziggo alle Webspace gebruikers gemaild over en herinnerd aan het feit dat de service zou worden opgeheven???

als het goed is zijn gebruikers daar van op de hoogte gebracht 

f.franck
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Merkwaardig dat zo'n bericht mij is ontgaan. En het had Ziggo toch gesierd als ze een paar dagen voor de actie de gebruikers nog even hadden gewaarschuwd. Zeer teleurstellend.

kraats
Ontdekker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Aan het begin van deze thread schreef energieboy

Ik hoor zojuist dat het de Ziggo nieuwsbrief was. Daar staat als subject: De Ziggo WiFi special (en dan staat het helemaal onderaan in het zwarte gedeelte bij 1,2,3,4 en 5 nieuwtjes) 

Als Wifi gewoon werkt, lees je zo,n mail niet. Ik heb deze  mail trouwens niet terug kunnen vinden

Deze mail schijnt in februari of maart 2020 te zijn verstuurd.

Een persoonlijke mail over dit onderwerp, zoals beloofd door moderator Mark in deze thread, heb ik nooit gehad.

Het gaat om data en werkende websites van de klanten. Onacceptabel.

tippler
Meedenker
  • 16Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sinds 2 dagen ligt mijn website eruit die ik via members.ziggo had. Ondertussen heb ik een domeinnaam aangevraagd met webspace. Alles werkt goed. 

Nu ben ik echter nog niet zichtbaar voor mensen die via Google mij zoeken. Steeds komt uiteraard members.ziggo naar voren.  

Mijn vraag is er een mogelijkheid zodra mensen klikken op de niet meer bestaande members.ziggo site dat deze doorlinkt naar mijn nieuwe domeinnaam?

kraats
Ontdekker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nee, helaas niet.

Als Ziggo niet wil meedenken met de klant en de WEBserver en FTPserver uit de lucht  houdt, is dit niet mogelijk.

Als deze wel opgestart zijn bestaat de mogelijkheid om een “meta http-equiv="refresh"” op je homepage en andere belangrijke pages te plaatsen.

Ook zou Ziggo dit kunnen doen door een “301 redirect” te plaatsen op je oude website.

Als je jezelf bij Google hebt aangemeld als eigenaar van de oude site, kun je nog wel de zoek-indexering verwijderen, zodat deze je nieuwe site niet in de weg zit.

Om je nieuwe site zo snel mogelijk vindbaar te maken moet je je bij “Google Search Console” aanmelden als eigenaar van je nieuwe site.

Je kunt dan een sitemap uploaden naar je website. Dit is de snelste manier om ervoor te zorgen, dat Google al je pagina’s indexeert. Je kunt zo’n sitemap aanmaken b.v. met de extensie “Sitemap Generator” in de browser “Chrome”.

Na verloop van tijd zal Google ontdekken, dat je oude site niet meer bestaat en zullen de verwijzingen naar de oude site verdwijnen. Dan worden ook de verwijzingen naar de nieuwe site zichtbaar, maar w.s wel met een lagere ranking.

Kneh 1949
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gisteren merkte ik dat mijn 2 websites, een gestart in 2002 en de andere op in 2004 niet meer bereikbaar waren.

Vandaag toch maar eens gaan googelen en tot mijn ontzetting kwam ik dit bericht tegen.

Dus ook van mij is alles weg, jarenlang gewerkt aan de opbouw en bekendheid van deze twee, nog steeds, goed bezochte websites. En daarnaast alle afbeeldingen die ik op diverse forums had staan vanuit de webspace. Alle door mij geplaatste berichten zijn hun afbeeldingen kwijt.

Ik begrijp niet dat dit zomaar mag zonder enige kennisgeving. Ik heb hierover nooit een bericht gehad van Ziggo.

Hier moeten toch fouten gemaakt zijn bij Ziggo, en men heeft zeker de verstrekkende gevolgen onderschat van het zomaar wissen van al deze data.

Mag dit allemaal zomaar, en wie is hiervoor eigenlijk de eindverantwoordelijke?

tippler
Meedenker
  • 16Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Kneh 1949 wrote:

Gisteren merkte ik dat mijn 2 websites, een gestart in 2002 en de andere op in 2004 niet meer bereikbaar waren.

Vandaag toch maar eens gaan googelen en tot mijn ontzetting kwam ik dit bericht tegen.

Dus ook van mij is alles weg, jarenlang gewerkt aan de opbouw en bekendheid van deze twee, nog steeds, goed bezochte websites. En daarnaast alle afbeeldingen die ik op diverse forums had staan vanuit de webspace. Alle door mij geplaatste berichten zijn hun afbeeldingen kwijt.

Ik begrijp niet dat dit zomaar mag zonder enige kennisgeving. Ik heb hierover nooit een bericht gehad van Ziggo.

Hier moeten toch fouten gemaakt zijn bij Ziggo, en men heeft zeker de verstrekkende gevolgen onderschat van het zomaar wissen van al deze data.

Mag dit allemaal zomaar, en wie is hiervoor eigenlijk de eindverantwoordelijke?

Ik had mijn website via members.ziggo al geruime tijd. Afgelopen vrijdag was het plotseling uit de lucht. Gelukkig heb ik altijd alle bestanden op mijn PC staan en daarnaast maakte ik regelmatig een backup die op een USB stick staat. 

Jij hebt jouw beide websites niet in een speciaal programma gemaakt? Ik denk van niet dan.

Ik heb nu via 1-2-3 Webhost een domeinnaam aangevraagd en ik was 24 uur later weer online. Het kost je jaarlijks wel wat geld maar dan heb je en meer webspace, een extra emailadres, en een domeinnaam naar eigen keuze wat voor bezoekers beter toegankelijk moet zijn dan de members,ziggo/en je naam…. 

Ik heb Ziggo ook een vraag gesteld (mede door de beantwoording hierboven van Kraats) en kreeg dit als antwoord.

Reactie | 10/01/2021 06:18 PM

Hallo …..,

Misschien had je het al gelezen, maar sinds 23 november 2020 zijn we gestopt met Webspace. Dat lees je hier  terug. Voor vragen over het instellen van servers kun je een topic openen in onze Ziggo Community. Of meelezen met bestaande topics natuurlijk. Wij kunnen je hier bij onze helpdesk niet bij ondersteunen.

Ik wens je een fijne avond!

Groeten, Cindy.

oostdamfamilie
Nieuwkomer
  • 7Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nou nu is de site ook offline, kan ik de data nog van jullie ontvangen?

Ik heb namelijk geen backup van de website.

Alvast bedankt

oostdamfamilie
Nieuwkomer
  • 7Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Mark Ziggo is er nog een manier om de website data te krijgen?
Ik heb namelijk geen backup en ik zou graag de websites ergens anders hosten, maar kan dus niet bij de data.

oostdamfamilie
Nieuwkomer
  • 7Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Ziggo  een reactie zou wel heel fijn zijn

Mark
Community Moderator
Community Moderator
  • 5290Reacties
  • 605Oplossingen
  • 1924Likes

Hi @oostdamfamilie, zoals eigenlijk per april al gepland stond is Webspace nu offline. Wij hadden geen toegang tot jouw persoonlijke data, daar is in die zin niets aan veranderd, maar nu is de data werkelijk weg.

oostdamfamilie
Nieuwkomer
  • 7Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Webspace

Per 23 november 2020 stopt Ziggo helemaal met Webspace. Ook voor klanten die dit nog gebruiken. 

Hier staat duidelijk 23 november: https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/bestelling/uit-het-assortiment#nieuwsgroepen

Ik vind dat jullie het erg snel offline hebben gehaald en jullie klanten slecht hebben geinformeerd. Ik heb geen mail gehad en nu is mij website, waar ik geld voor betaald heb, offline gehaald.

Waarom kunnen jullie niet bij de data? Ik vind dit erg raar.
@Ziggo 

kraats
Ontdekker
  • 15Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@oostdamfamilie 

Een oude versie van 26 maart 2020 staat nog op  https://web.archive.org/  onder

https://web.archive.org/web/20200326235545/http://members.ziggo.nl/oostdamfamilie/ .

Er zijn tools om deze website te downloaden, maar daar heb ik geen ervaring mee.

@wessel1512  weet hier w.s. meer van (zie onderwerp “website niet benaderbaar” )

wessel1512
Gedreven Meedenker
  • 21Reacties
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt kraats ik zou graag mensen willen sturen naar mijn eigen topic over dit onderwerp. Die je Heer kan vinden. Zo dat ik niet in 20 topic gelijk bezig ben 

HarriePosthuma
Nieuwkomer
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

RAAR!

@home biedt een service aan haar klanten; Webspace om o.a. een hobby website (https:\\members.home.nl/windsurffotos) te hosten. En nu hoor ik van mijn bezoekers dat de site uit de lucht is.

Het bericht dat het stopt heb ik gemist, maar dat lees ik nu dus.

ca. 2300 reacties op het bericht van “Sander Ziggo”, en één van de opgegeven redenen is “er wordt weinig gebruik an gemaakt” RAAR!

Gewoon jammer dat zo’n dienst wegvalt. GEEN KUDOS voor ziggo!

wessel1512
Gedreven Meedenker
  • 21Reacties
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
HarriePosthuma
Nieuwkomer
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
wessel1512 wrote:

Beste @wessel1512 , Idd fijn dat “ik nog bewaard ben”, maar dat was niet het punt dat ik maakte. Ziggo stopt met het faciliteren, dat vind ik RAAR!

Maak er een mooie dag van!

tippler
Meedenker
  • 16Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vraag een domeinnaam aan + webspace. Voor 30 euro per jaar ben je klaar. Heb ik ook gedaan via 1-2-3 Webhost. Ik heb er zelfs nog een extra mailbox bij. Deze heb ik geïntegreerd in Ziggo mail. Wel zaak dat je je bestanden hebt veilig gesteld. Via een FTP programma upload je alles probleemloos en snel. 

Binnen een dag ben je weer online.

HarriePosthuma
Nieuwkomer
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
tippler wrote:

Vraag een domeinnaam aan + webspace. Voor 30 euro per jaar ben je klaar. Heb ik ook gedaan via 1-2-3 Webhost. Ik heb er zelfs nog een extra mailbox bij. Deze heb ik geïntegreerd in Ziggo mail. Wel zaak dat je je bestanden hebt veilig gesteld. Via een FTP programma upload je alles probleemloos en snel. 

@tippler ?

tippler
Meedenker
  • 16Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
HarriePosthuma wrote:
tippler wrote:

@tippler ?

Wat wilt u vragen? Gr Johan

HarriePosthuma
Nieuwkomer
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Johan (@tippler) en ook Wessel (@wessel1512),

Het vraagteken was een “?” van verbazing.

In mijn post, noch in mijn reacties heb ik ergens om gevraagd. Wessel geeft aan dat mijn site bewaard is gebleven in één of ander archief. Dat is mooi, maar back-up heb ik zelf goed geregeld. En Johan tipt me dat ik voor €30/jr ergens een website kan laten hosten. Maar dat is ook niet nieuw voor mij.

Ik ga er oprecht vanuit dat het van beiden goed bedoeld is, maar het is niets nieuws en het maakt ook niet dat Ziggo de dienst weer aanbiedt / continueert. En dat is waar klanten behoefte aan hebben lees ik door de posts heen.

De vraag die nu wel opportuun is; Wie kan aan de touwtjes trekken bij Ziggo/Vodafone om de dienst weer aan te bieden / te continueren? Dat hoor ik graag namelijk.

Grnt., Harrie
Maak er een mooie dag van!

JohanBK
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo, ik beheer ook twee websites via de Webspace van @Home. http://members.home.nl/<naam>/index.htm

Deze kan ik ook niet meer benaderen sinds Januari 2021.
Ik ben hier niet over geïnformeerd door Ziggo en wordt nu voor het blok gezet.
Kan ik mijn gegevens nog ergens terughalen?
Via Web.archive.org krijg ik de volgende foutmelding als ik de websites invoer:
“No URL has been captured for this domain.”

Staan deze ook nog ergens anders gearchiveerd zodat ik de gegevens kan downloaden?
Ik heb de vraag aan Ziggo gesteld maar krijg geen antwoord op mijn 3 vragen. Alleen een verwijzing naar deze community pagina.

Graag advies.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 2349Reacties
  • 301Oplossingen
  • 417Likes

Hey @JohanBK, welkom op de Community. 

Ik kan mij voorstellen dat je erg teleurgesteld bent dat je ineens niet meer bij je Webspace kunt. Zoals je in het topic hier leest, is het dus al een tijdje dicht. Waarom het voor jou nu pas per januari 2021 niet meer benaderbaar is, is voor mij onduidelijk. Dit had dus al eerder het geval moeten zijn. 

Het is ook niet meer mogelijk om je gegevens op te halen of te downloaden. Deze data is daadwerkelijk weg.

Uitgelicht topic