Anne B
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 10237Posts
  • 1089Oplossingen
  • 9642Likes

Netflix op de Ziggo Mediabox XL: werkt het niet goed? Lees deze tips!


Op kanaal 150 krijg ik helemaal geen beeld.


Dan start je Netflix net even iets anders op. Volg de stappen:

  • Druk op: [Menu]
  • Ga naar: [TV Apps]
  • Ga naar: [Netflix]

 

 

Netflix foutcode UI-800-3

Krijg je deze foutcode te zien? Probeer dan eerst de mediabox kort van de stroom te halen. Lost dat het probleem niet op? 

  • Ga naar: www.netflix.com
  • Log in met je Netflix accountgegevens
  • Ga naar: [Account instellingen]
  • Klik op: “Meld je af van alle apparaten
  • Start na een paar minuutjes de app weer op je Mediabox

 

 

Het beeld is niet vloeiend (kleine schokjes)

De oorzaak hiervoor is een aardig technisch verhaal. Niet getreurd, het is te verhelpen door een instelling op de mediabox aan te passen.

 

Waarom is het beeld soms niet vloeiend? De meeste programma's op Netflix zijn opgenomen op 24 frames per seconde, de Amerikaanse standaard. Europese programma's op Netflix en ook alle lineaire kanalen worden standaard in 25 frames per seconde. De mediabox zet dit om naar 50 frames per seconde. Bij de omzetting van Amerikaanse programma's moeten er telkens twee frames bij gedaan worden, heel af en toe wordt een frame dus dubbel weergegeven. Dit uit zich in een korte hapering (micro stutter).

 

Hoe los ik het op? Om het bovenstaande probleem te verhelpen is een instelling toegevoegd op de mediabox. Je vindt deze instelling via:

  • Druk op: [Menu]
  • Ga naar: [Tandwiel]
  • Ga naar: [Beeld en Geluid]
  • Zet [Framesnelheid aanpassen] op [AAN]

De mediabox zal nu omschakelen naar 24 frames per seconde zodra dit wordt gestart. Let op, omdat je televisie even moet omschakelen krijg je hierdoor bij het starten wel even kort zwart beeld.

 

 

Ik krijg regelmatig een kort zwart beeld als ik een programma start

Waarschijnlijk heb je de optie [Framesnelheid aanpassen] ingeschakeld. Deze optie zorgt voor een vloeiender beeld, maar moet hiervoor wel bij het starten van een programma even omschakelen. Wil je dit liever niet? Schakel deze optie dan uit:

  • Druk op: [Menu]
  • Ga naar: [Tandwiel]
  • Ga naar: [Beeld en Geluid]
  • Zet [Framesnelheid aanpassen] op [UIT]

 


Waarom geeft de Netflix app geen (5.1) geluid?

De Netflix app zendt standaard Dolby Digital uit in een DD+(Dolby Digital +) formaat. Echter kan het DD+ formaat niet worden uitgestuurd door een optische uitgang en niet op de coaxiaal RCA uitgang. Dat geldt niet alleen voor de Mediabox XL (Horizon), maar voor alle apparatuur met een optische uitgang.

Als je hierop gaat zoeken op het internet, dan kom je deze tekst tegen: "
Optical digital audio (S/PDIF) connections (optical and coax) can’t do DD+ because the S/PDIF protocol is not able to handle this format."

Gelukkig is Netflix DD+ wel beschikbaar op de Mediabox XL, alleen dan op de HDMI uitgang. Je kunt het issue ook simpel oplossen door naar stereo geluid over te schakelen. Dit doe je door tijdens een programma op [
OK] te klikken en dan stereo te selecteren.



Uiteraard blijven we ook werken aan het verbeteren van de Netflix app. Heb je nog vragen? Laat het weten!



Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic