Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes

Mediabox Next: koppel al je apparatuur

Zoveel apparaten, zoveel verschillende afstandsbedieningen. Heb je apparatuur die je wilt koppelen met de Mediabox Next? Lees snel hoe je je Sonos, receiver of smart remote koppelt.

Afstandsbediening koppelen met je soundbar, receiver of surroundset
Het koppelen van externe audioapparatuur, zoals Sonos, gaat automatisch. Bij de eerste installatie detecteert de Mediabox Next je tv en eventuele geluidssystemen. Vanaf nu bedien je alles met één afstandsbediening.

Gaat dit niet helemaal naar wens of zijn er andere problemen met het bedienen? Volg dan hetzelfde stappenplan als voor je tv. Kies bij stap ‘e' voor ‘Koppel je versterker’, ook wanneer je een soundbar of andere geluidsapparatuur hebt.

Liever niet al je apparaten tegelijk aan of uit?
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in.

  1. Druk op het ‘Huisje’ op de op de afstandsbediening
  2. Navigeer naar “Instellingen” en druk op ‘OK
  3. Selecteer het tabblad "Beeld en geluid
  4. Navigeer naar: “Eén knop voor aan- en uitzetten
  5. Druk op ‘OK’ om de functie aan of uit te zetten


Werkt de bediening via Radiofrequentie, infrarood of via HDMI?
Alleen de bediening van de Mediabox Next met de bijbehorende afstandsbediening gaat via radiofrequentie. Het grote voordeel hiervan is dat je de afstandsbediening niet hoeft te richten op de mediabox. Je kunt de mediabox zelfs in een gesloten kastje zetten en het bedienen werkt nog steeds! Het bedienen van externe apparatuur zoals je televisie of geluidinstallatie gaat wel via infrarood, of indirect via de HDMI-kabel vanuit de mediabox. Dit werkt via HDMI-CEC.

Hoe koppel ik mijn eigen smart remote met de Mediabox Next?
Om je eigen (universele) afstandsbediening te koppelen met je Mediabox Next, dien je het juiste profiel in te stellen. Volg hiervoor de instructies van de smart remote. Profielinstellingen voor de meest voorkomende smart remotes zijn:

Logitech Harmony:Mediabox Next’
Samsung Smart Remote:Pace DCR-7111’
Heb je een ander apparaat?: Probeer dan ‘Arris DCX960’, ‘UPC DVR’ of ‘Cisco 8485’

 @Iacobo heeft een mooi topic gemaakt over infrarood-commando's. Ben je dus op zoek naar een code? Neem dan zeker een kijkje in dit topic.

Maak jij gebruik van een andere smart remote en een ander profiel? Laat het ons weten in een reactie. Dan vullen we de lijst aan. Samen weten we meer!

Ben je op zoek naar meer info over de afstandsbediening van de Mediabox Next?

< Mediabox Next afstandsbediening >

173 Reacties
mijngebruikersn

Level 1
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Toen ik de Mediabox Next had geïnstalleerd werkt de koppeling met mijn apparaten perfect. Mediabox, TV en AV reciever gingen allemaal aan en uit op het aan/uit commando. Maar op een gegeven moment raakte de afstandsbediening/Mediabox van het padje.

Als ik nu alles aan wil hebben, gaat alleen de Mediabox aan en dien ik de rest met hun respectievelijke afstandsbediening aan te zetten.

Met uitzetten gaat alles weliswaar uit, maar na een paar seconden lijkt het erop alsof de afstandsbediening/Mediabox weer een "aan-signaal" naar de TV stuurt. Want die gaat namelijk weer aan.

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat er tussen het moment van wel- en niet goed werken er een firmware update geweest is die wellicht mijn probleem veroorzaakt.

Ik heb hier 2 keer contact over gehad met de klantenservice, hetgeen de laatste keer resulteerde in het sturen van een monteur. Deze kon dit niet opgelost krijgen en verving de Mediabox. Helaas bleef het probleem aanwezig. Hij opperde om eens op de Ziggo Community te kijken.

Zijn er anderen onder jullie die de koppeling werkend hebben gekregen en het nu niet meer doet?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi mijngebruikersnaamisalgebruikt, ik zou eens proberen om de Mediabox terug te zetten naar fabrieksinstellingen via het menu en daarbij de afstandsbediening ook opnieuw te koppelen. Wellicht lost dat het al op.

Zo nee: kun je dan wat meer details geven over de apparatuur in huis? Welke TV en receiver heb je precies?
mijngebruikersn

Level 1
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Hoi Mark,

Het volgende heb ik geprobeerd om het weer aan de praat te krijgen:


  • De eerste setup exercitie voor het koppelen uitgevoerd. - Zonder succes
  • Daarna, zoals op de storingspagina vermeld staat een uur de batterijen uit de afstandsbediening gehaald. Daarna weer de eerste setup exercitie uitgevoerd - Zonder succes.


  • Daarna de klantenservice gebeld. Die kwamen niet verder dan mij een nieuwe afstandsbediening te sturen.
  • Na ontvangst weer een eerste setup uitgevoerd - Zonder succes
  • Toen de Mediabox teruggezet naar fabrieksinstellingen en weer een complete installatie uitgevoerd. - Zonder succes.


  • Daarna wederom contact gezocht met de klantenservice. Met als resultaat dat een monteur zou langskomen.
  • Deze is geweest, en heeft dezelfde handelingen uitgevoerd als ik en eveneens zonder resultaat.
  • Daarna heeft hij de Mediabox vervangen en de installatiehandelingen uitgevoerd. Helaas, ook de nieuwe Mediabox heeft hetzelfde probleem.

Zoals ik al eerder opmerkte heeft alles goed gewerkt. Aan de setup, zowel van de Mediabox, als van de aangesloten apparaten heb, tot aan het moment dat de problemen begonnen, niets veranderd. Het enige wat veranderd is, is de firmware upgrade.

Sindsdien heb ik dus dit probleem, maar ook dat de Mediabox spontaan van Radio naar TV overschakeld. Tevens gebeurt het, dat wanneer de Mediabox op TV staat het TV beeld even wegvalt en er ruis te zien is. Dit duurt een seconde of twee. Twee problemen die voor de upgrade er ook niet waren.

Ik heb een LG 42LA8609 TV en een Harman/Kardon AVR270 reciever die door de Mediabox herkend worden.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Erg handig dat er met de afstandbediening ook andere apparaten bedient kan worden.
Er zit ook een 'source'-knop op en hiermee kan je de ingang van je TV kiezen. Echter zit bij mij alle apparatuur op de receiver en ik zou graag zien dat ik met deze source-knop, de ingangen op mijn receiver kan kiezen. Als dat mogelijk is (misschien door een configuratie-instelling in de Next), kan de Harmony de deur uit namelijk.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
mijngebruikersnaamisalgebruikt - Alle apparaten onderling met HDMI verbonden? En zit dat van Next>>receiver>>TV of Next>>TV>>receiver?
Weet je ook nog welke update het was waarbij deze problemen voor het eerst optraden?
Wat bedoel je precies met ruis in beeld? Verstoord digitaal tv signaal heeft vaak last van blokken in beeld zoals de foto op deze pagina, is dat ook wat jij bedoelt?
Spontaan van radio (app, via internet) terugspringen naar live tv (dtv, via coax) kan gebeuren door een korte onderbreking in de internetverbinding. Heb je je Mediabox Next via wifi aangesloten of bekabeld?

acoster - Een goede suggestie, op dit moment werkt de source knop alleen nog op het tv toestel lijkt het. Ik geef deze door aan de ontwikkelaars van de Next.
floris45

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een denon 2300w, bij mij deed het geluid het ook niet via de afstandbediening van de next.
Ga via de next naar instellingen dan naar beeld en geluid ,en zet daar Dolby Audio aan en of uit. Bij mij moest ie op aan.
Hoop dat het lukt.
mijngebruikersn

Level 1
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Hoi Mark, daar ben ik weer.

Mijn setup is alsvolgt:

Ik heb drie bronnen, de Mediabox Next, een Sony Blu-ray speler en een Iconbit mediaspeler. Deze drie apparaten zijn aangesloten op een Sony MDR-HW700DS. Dit is een 9.1 hoofdtelefoon station. De Mediabox zit op HDMI ingang 1. Deze is altijd actief. De blu-ray speler en de mediaspeler zitten resp. op ingangen 2 en 3. Deze ingangen worden pas actief als het er op aangesloten apparaat aangezet wordt. De uitgang van de MDR-HW700DS gaat naar HDMI ingang 1 van mijn Harman/Kardon AVR270 receiver. De uitgang van de receiver zit dan weer op de HDMI ARC poort van mij LG 42LA8609 TV. Zoals ik in mijn eerste berichtje al gezegd had, de TV en receiver aan en uit zetten met de Mediabox afstandsbediening heeft altijd gewerkt.

Voor wat betreft de update, ik heb er sinds ik de Mediabox heb, nog maar een meegemaakt. Na die update begonnen de problemen.

Met ruis in beeld bedoel ik dat het erop lijkt alsof het signaal voor een seconde of 2 wegvalt. Dit gebeurde niet voor de firmware upgrade. Op de link die je stuurde kan ik niet terug vinden hoe het eruit ziet.

Ik heb de Mediabox via UTP kabel aangesloten. Als ik bij de diagnostiek kijk is alles maximaal.

Zo hopelijk kan je hier wat mee. Zo niet, laat me dan even weten wat je nog meer aan info nodig hebt.
tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Ten eerste zijn wij super tevreden over de Next! :grinning:
Eindelijk is het geen drama om terug te kijken etc!

Tot 2 weken geleden ging mijn versterker automatisch aan/uit bij aan/uit zetten van de box. Nu niet meer. De TV gaat nog wel automatisch aan/uit. Heb meerdere keren het koppelen geprobeerd maar moet nu handmatig de versterker aan/uit zetten. Verder gaat alles goed.
Mijn situatie:

  • Sony Bravia TV
  • Marantz versterker
  • Ziggo Next

Krijg het idee dat het na een update van de Next niet meer werkt.
Zou het graag weer werkend willen krijgen. Dus: wie weet raad?...
mijngebruikersn

Level 1
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
tne7laa wrote:
Ten eerste zijn wij super tevreden over de Next! :grinning:

Eindelijk is het geen drama om terug te kijken etc!

Tot 2 weken geleden ging mijn versterker automatisch aan/uit bij aan/uit zetten van de box. Nu niet meer. De TV gaat nog wel automatisch aan/uit. Heb meerdere keren het koppelen geprobeerd maar moet nu handmatig de versterker aan/uit zetten. Verder gaat alles goed.
Mijn situatie:

  • Sony Bravia TV
  • Marantz versterker
  • Ziggo Next
Krijg het idee dat het na een update van de Next niet meer werkt.
Zou het graag weer werkend willen krijgen. Dus: wie weet raad?...


Volg mijn draadje. Ik heb exact hetzelfde probleem.
tne7laa

Level 5
  • 64Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes
Ik dacht: ik meld het ook even... :grin:
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
mijngebruikersnaamisalgebruikt - Thx voor alle info, heel duidelijk allemaal!

Voor wat betreft de update, ik heb er sinds ik de Mediabox heb, nog maar een meegemaakt. Na die update begonnen de problemen.
Sinds 4.16 dus. 🙂
Mijn collega (die al vanaf het begin bij deze mediabox betrokken is) geeft nog de volgende tip: stel eens een hele andere receiver en TV in via het menu van je mediabox (instellingen - beeld en geluid - koppel je afstandsbediening) en zet hem stand-by, start hem opnieuw op en koppel weer de juiste apparatuur. Werkt het daarna wel goed? (< ook voor jou natuurlijk tne7laa)

Met ruis in beeld bedoel ik dat het erop lijkt alsof het signaal voor een seconde of 2 wegvalt. Dit gebeurde niet voor de firmware upgrade. Op de link die je stuurde kan ik niet terug vinden hoe het eruit ziet.
Zie bijgevoegd plaatje. Maar als ik jouw laatste omschrijving lees denk ik niet dat dat het beeld is, klinkt eerder als een HDMI/HDCP probleem.

Sindsdien heb ik dus dit probleem, maar ook dat de Mediabox spontaan van Radio naar TV overschakeld.
Hier loopt inmiddels een ticket voor, heb je voor mij de volgende informatie?

  • Datum en tijdstip van wegvallen:
  • Hoe lang heeft de radio portal gewerkt voordat deze wegviel?:
RoHo

Level 5
  • 51Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes
mijngebruikersnaamisalgebruikt wrote:
Toen ik de Mediabox Next had geïnstalleerd werkt de koppeling met mijn apparaten perfect. Mediabox, TV en AV reciever gingen allemaal aan en uit op het aan/uit commando. Maar op een gegeven moment raakte de afstandsbediening/Mediabox van het padje.

Als ik nu alles aan wil hebben, gaat alleen de Mediabox aan en dien ik de rest met hun respectievelijke afstandsbediening aan te zetten.

Met uitzetten gaat alles weliswaar uit, maar na een paar seconden lijkt het erop alsof de afstandsbediening/Mediabox weer een "aan-signaal" naar de TV stuurt. Want die gaat namelijk weer aan.

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat er tussen het moment van wel- en niet goed werken er een firmware update geweest is die wellicht mijn probleem veroorzaakt.

Ik heb hier 2 keer contact over gehad met de klantenservice, hetgeen de laatste keer resulteerde in het sturen van een monteur. Deze kon dit niet opgelost krijgen en verving de Mediabox. Helaas bleef het probleem aanwezig. Hij opperde om eens op de Ziggo Community te kijken.

Zijn er anderen onder jullie die de koppeling werkend hebben gekregen en het nu niet meer doet?



Precies dezelfde problematiek hier maar pas na de laatste update van een week of drie geleden… Jammer want daarvoor geen ENKEL probleem...
mijngebruikersn

Level 1
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Ah, nu begrijp ik de afbeelding uit de link Mark. Nee, zoals op de afbeelding heb ik het niet. Het zijn zwarte en witte pixels/blokjes. Ik zal eens proberen om er een foto van te maken.

Een andere receiver en TV instellen was best lastig. Na de wijziging moet je op "OK" drukken om toetsen te testen. Die testen waren onsuccesvol. Uiteindelijk heb ik het wel voor elkaar gekregen om de te koppelen apparaten te wijzigen. Heb toe de Mediabox in stand-by gezet.
Na een nieuwe start mijn eigen apparaten weer gekoppeld met helaas hetzelfde resultaat. Deze work around werkt voor mij niet.

Voor wat betreft radio -> TV schakelen, dat zal ik eens bijhouden.
Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes
Zet de schakelaar achterkant (Next) 15 minuten op 0
Zet de TV en overige apparatuur (die via HDMI is verbonden) aan
Zet de schakelaar (Next) achterzijde op I
Druk 1 seconde op de schakelaar voorkant Next
Niets doen, minuutje wachten de Next start de boel op 🙂
mijngebruikersn

Level 1
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Ferdy Bossy wrote:
Zet de schakelaar achterkant (Next) 15 minuten op 0
Zet de TV en overige apparatuur (die via HDMI is verbonden) aan
Zet de schakelaar (Next) achterzijde op I
Druk 1 seconde op de schakelaar voorkant Next
Niets doen, minuutje wachten de Next start de boel op 🙂

Zal dat morgen eens proberen. Heb er vanavond geen tijd voor. Wordt vervolgd.
mijngebruikersn

Level 1
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Ferdy Bossy : Heb het geprobeerd. Heeft helaas niet gewerkt.
mijngebruikersn

Level 1
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Mark Ziggo : Zie bijgaande foto v.w.b. mijn sneeuwbeeld opmerking. Het heeft even geduurd alvorens ik er een foto van kon nemen. Normaliter duurt dit een seconde of twee. Nu duurde het langer (moest zelfs de Mediabox uitzetten om het op te lossen) en kon ik er een foto van nemen.

Voor wat betreft het automatisch overschakelen naar TV als de box op radio staat: Daar is geen peil op te trekken wanneer dit gebeurt. Soms na zo'n 2 uur, maar kan net zo goed ook na zo'n 5 uur zijn.
Nomen Nescio

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
acoster wrote:
Erg handig dat er met de afstandbediening ook andere apparaten bedient kan worden.
Er zit ook een 'source'-knop op en hiermee kan je de ingang van je TV kiezen. Echter zit bij mij alle apparatuur op de receiver en ik zou graag zien dat ik met deze source-knop, de ingangen op mijn receiver kan kiezen. Als dat mogelijk is (misschien door een configuratie-instelling in de Next), kan de Harmony de deur uit namelijk.


Ben het hiermee eens
Hondakuijp

Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Sindskort een nieuwe soundbar ( dutch originals ) gekregen, deze aangesloten en werkt perfect met de afstandsbediening van de mediabox. Gaat aan en uit en kan het volume keurig bedienen.
Danny1983

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Liever niet al je apparaten tegelijk aan of uit?
Wil je liever niet dat al je apparaten ook tegelijk met de mediabox aan- of uitgaan? Schakel dan HDMI-CEC uit op je apparaten. In één van de toekomstige software-updates van de Mediabox Next komt een optie beschikbaar om deze functionaliteit naar wens in- of uit te schakelen.


Is al bekend wanneer deze Update komt?
Wordt echt een beetje "crazy" van die agressieve CEC functionaliteit.
Heb momenteel m'n KODI (Intel NUC) op de HDMI2 port van mn Samsung Receiver en de Next Box op HDMI1 maar elke keer als de NEXT Box aan staat hijacked hij het signaal en springt ie constant terug naar HDMI + dat alles uit gaat als ik de Next box uit zet.

Probeer al een tijdje alles werkend te krijgen via de Athom Homey maar dit soort instellingen of eigenlijk het ontbreken van dit soort instellingen zit aardig in de weg.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Wow dat lijkt wel analoog 'geen signaal' mijngebruikersnaamisalgebruikt, maar als ik even rondneus op internet blijkt dit ook bij HDMI wel eens voor te komen. Zie je ook nog zulke sneeuwbeelden als je de Next directop de TV aansluit? Zo nee, sluit dan één voor één de HDMI apparatuur weer aan in de keten om zo de boosdoener te identificeren.

Deze week wordt overigens de volgende update uitgerold als alles goed gaat, ik ben benieuwd of versie 4.17 ook verandering brengt in jullie situatie.
mijngebruikersn

Level 1
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Ik had zaterdag jl. al begrepen dat Ziggo met een nieuwe firmware bezig was. Ik denk dat ik hier eerst op wacht voordat ik jouw voorstel ga uitvoeren. Mijn kabels zijn nogal "weggewerkt" en lastig bij te komen.
mijngebruikersn

Level 1
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
De update naar 4.17 heeft niet de problemen verholpen.
CarloGevers

Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik heb de update 4.17 sinds vandaag en nu moet ik de AB constant blijven koppelen. Als hij gekoppelt is ontkoppeld hij weer binnen 1 minuut
mijngebruikersn

Level 1
  • 36Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
4.17 is naar alle waarschijnlijkheid gebaseerd op 4.16 inclusief wat extra functies. Hierdoor blijven alle bugs zoals die in 4.16 zaten aanwezig.

Verspreid over de community zijn berichten te vinden van gebruikers die na de 4.16 update problemen kregen. Afgaande hiervan zou het wellicht beter zijn geweest als Ziggo de 4.15 als basis voor de 4.17 update zou gebruiken.

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic