Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Let op: Met de Next Mini kijk je tv via het internet. Een stabiele internetverbinding is dus extra belangrijk. Voor het meeste kijkplezier verbind je de Next Mini met een internetkabel. Deze sluit je aan op de bijgeleverde voedingsadapter.
Hoeveel stroom verbruikt de Next Mini? Geeft de box ook Dolby 5.1 door? En wat voor beeldkwaliteit kan het kastje aan? Allemaal goede vragen die we voor jou hebben beantwoord.
Als je de box snel wilt opstarten, verbruikt de Next Mini meer stroom in standby modus dan bijvoorbeeld de Eco-modus. In dit handige overzicht hebben we alles op een rijtje gezet.
Modus |
Tijdsduur |
Verbruik standby |
Verbruik HD-uitzending |
Snelle start |
5 seconden |
2,9W |
3,9W |
Trage start |
10 seconden |
0,9W |
3,9W |
Eco-modus |
20 seconden |
0,5W |
3,9W |
De Next Mini staat standaard ingesteld op 'Eco-modus'. Lekker voordelig in het stroomverbruik, maar het opstarten duurt iets langer. Mag van jou het opstarten wel wat sneller? Kies dan de opstartmodus die het beste bij jou past. Dit doe je als volgt:
De beeldkwaliteit is natuurlijk afhankelijk van de uitzending zelf. Daarnaast zijn de technische specificaties van je eigen apparatuur ook essentieel. Als je TV géén 4K ondersteunt, zal het beeld ook geen 4K-kwaliteit zijn. De doorgifte van de beeldkwaliteit wordt dus bepaald door de zender, de tv en de mediabox.
Resolutie | Compatibel met de Next Mini |
SD (Standard-Definition) | ✔️ |
HD (High-Definition) | ✔️ |
UHD (Ultra-High-Definition) | ✔️ |
HDR (High Dynamic Range) | ✔️ |
Geluidskwaliteit | Compatibel met de Next Mini |
Stereo | ✔️ |
Dolby 5.1 | ✔️ |
Ethernet via voedingsadapter | 100mb |
Wifi | Dual-band AC (wifi 5) |
HDMI | 2.0b |
De Mediabox Next Mini heeft twee aansluitingen, de USB-aansluiting en de HDMI-poort.
De USB-aansluiting
De USB-aansluiting is bedoeld voor de stroomtoevoer. Maar deze kabel is niet alleen voor de stroom. Wanneer je namelijk de UTP-kabel in je voedingsadapter plaatst, loopt de internetverbinding ook via deze kabel. Zo zorg je voor een stabiele internetverbinding voor de Next Mini.
HDMI-poort
De HDMI-poort spreekt voor zich. Hierin plaats je de HDMI-kabel die de Next Mini en jouw TV met elkaar verbindt. Gebruik altijd de meegeleverde HDMI-kabel. Deze is namelijk gecertificeerd en staat dus garant voor kijkplezier.
Heeft de Next Mini ook een optische aansluiting?
Nee, de Next Mini heeft geen optische aansluiting. Gebruik je een optische aansluiting voor je eigen audio apparatuur? Check dan je aansluitmogelijkheden op je tv of je versterker.
De Next Mini is klein van stuk, namelijk 80x80x19mm. Je kan de mediabox zelfs uit het zicht achterop je tv plaatsen. De hiervoor benodigde klittenband zit in je installatiepakket. Check de handleiding hoe je dit het beste kan bevestigen.
Met de Next Mini kijk je tv via het internet. Ideaal voor de kamer waar géén coaxkabel ligt. Een stabiele internetverbinding is dus extra belangrijk. Voor het meeste kijkplezier verbind je de Next Mini met een internetkabel. Deze sluit je aan op de bijgeleverde voedingsadapter.
Meer lezen?
Next Mini: FAQ
Next Mini: de afstandsbediening met Voice Control
Deze info is ook wel handig om te zien:
Heel vervelend dat je geen coaxkabel aan kan sluiten dan moet dat weer bedraad internet worden. Dus weer een aansluiting in de woonkamer laten maken
@Peter Laan De Next Mini is inderdaad alleen via een netwerkkabel aan te sluiten. Als je geen mogeiljkheid hebt om een netwerkkabel aan te leggen dan is de Next Mini ook via wifi te verbindin met het modem. De Next dient dan wel bij voorkeur binnen een straal van 5 meter t.o.v. Wifi modem te zijn. Let op: ons advies is om de Next Mini bij voorkeur d.m.v. een netwerkkabel aan te sluiten. Dit is verreweg de beste manier om het apparaat aan te sluiten.
Bij mij is er ongeveer 3 meter afstand van t modem
@Peter Laan Je kan de Next Mini, indien gewenst, dan via wifi aansluiten. Of een korte netwerkkabel aansluiten tussen het modem en de Next Mini.
Misschien handig om te melden dat de Mini zelf geen netwerk aansluiting heeft. De netwerk aansluiting zit op de adapter.
Hi @AoxoMoxoA,
Hmm, dat is gek! In beide draadjes zie ik wel de juiste titel + juiste tekst. Ik zie het jammer genoeg dus niet. Ervaar je dit op een laptop/desktop of een mobiel device? Blijft het issue bestaan als je de pagina refresht? En eventueel de cookies wissen dan wel cache legen?
@Vincent ,
Het doet zich niet meer voor. Het was dus van korte duur.
Ik volgde de link uit de notificatie die ik kreeg, die dezelfde tegenstrijdigheid bevatte.
Wel iets om in de gaten te houden, maar de reacties hierover in deze tip van Ziggo kunnen mijns inziens wel verwijderd worden of anders in ander topic voortgezet worden.
Ah, dan gaat het vanuit de notificatie mis, lijkt het. Interessant! Keert het probleem weer terug als je de link opent vanuit de notificatie?
Ik heb begrepen dat het mogelijk is om de bitrate van de stream zichtbaar te maken zoals ook Netflix dit bijvoorbeeld doet. Hoe kan ik de bitrate van een stream zien?
Ik heb een vraag over de meegeleverde USB kabel. Bij gebruik van een bekabelde netwerkaansluiting wordt het netwerksignaal via de stroomadapter over de USB-kabel getransporteerd. Kan ik die kabel vervangen door een langere USB 2.1 kabel? Ik heb namelijk geen stroompunt beschikbaar in de buurt van de Next Mini en wil wél graag een bekabelde netwerkaansluiting. Ik kan hier nergens iets over vinden. Ziggo adviseert om de meegeleverde kabel te gebruiken maar dat kan in mijn geval dus niet.
Ik wil graag weten wat de meegeleverde kabel (technisch) bijzonder maakt? Meer aders dan een reguliere USB kabel? Dat de meegeleverde kabels "gecertificeerd" zijn is dus niet het antwoord dat ik zoek... 😉
Hi @Mchl1 - De meegeleverde kabel is speciaal ontwikkeld voor de Next Mini en goed geïsoleerd zijn om voldoende stroom te leveren, onze ervaring is dat andere kabels soms wel kunnen werken, maar helaas heb je daar geen garantie op. Exacte technische details heb ik daarover niet. Ook in dit topic werd dit onderwerp besproken, wellicht haal je daar nog bruikbare informatie uit. Toch een klein beetje een uitgebreide variant van 'de meegeleverde kabels zijn gecertificeerd' 😅
Het zou zo leuk zijn als ook de WiFi en de ethernet specificaties vermeld worden.
Welke WiFi standaards worden ondersteund, 2,4 GHz, 5 Ghz, WiFi 4 (bgn) of WiFi 5 (ac), welke bandbreedte, 20 MHz, 80 MHz, 160 Mhz, enz.
Welke ethernet snelheid is mogelijk, volgens mij levert die stekker 100 Mb/s.
Wat is de specificatie van de HDMI poort?
Er zijn genoeg technische geïnteresseerde klanten die dit soort informatie graag willen kunnen lezen.
Ga ik achteraan, @Ceasar . Later deze week updaten we het topic :-). Update wordt later deze week verwacht!
Er zijn wel langere USB kabels verkrijgbaar. Amazon heeft een enorme collectie USB kabels, en daar vond ik bijvoorbeeld deze van 4,5 meter lang:
Omdat ik Engelse Windows gebruik denkt Amazon dat ik alles in het Engels wil zien 😃
Ik wilde internetkabel laten doortrekken om Mini rechtstreeks met modem te laten verbinden maar monteur adviseerde om dat niet te doen. Hij achtte TP link naast tv plaatsen voldoende om via internet tv te kijken. Ik heb echter indruk dat beeld minder vloeiend is en bovendien vrijwel iedere avond een paar keer foutmelding cs9994 (daardoor net de doelpunten gemist...) . Geen beeld en de boel opnieuw opstarten. Hinderlijk. Via Ziggo Go heb ik in dezelfde kamer op telefoon dan wel beeld.
Wat te doen?
kabel trekken is beste , ipv deze "workarounds"
@hgwilde Misschien is het verplaatsen van de mini een optie. Je tv kan (hoeft niet) je wifi aardig verstoren.
Maar zoals MR_CHIP al aangeeft, Utp kabel is het best.
Ik heb mijn Next Mini en mijn Amazon Fire Cube op ongeveer 50 com van de router staan. De WiFi verbindingen van beide leveren een veel hogere snelheid als de 100 Mb/s ethernet aansluitingen bij beide, dat kan ook een voordeel zijn. Ik heb nog nooit een hapering gehad met de internet verbinding.
Update: ik heb inmiddels deze lange (3 meter) kabel op de gok besteld met een braided mantel en kan bevestigen dat die probleemloos werkt. Slechts € 7,33 inclusief bezorging (binnen 3 weken in huis). Uiteraard blijft is de 100Mb "snelheidsbeperking" nog steeds aanwezig voor de bedrade aansluiting (ik vind het überhaupt knap over een micro-USB), maar in theorie is dat natuurlijk ruim voldoende om 4K te streamen en ben je bovendien niet afhankelijk van de kwaliteit van je Wifi-signaal.
het is niet aanbevelen om
usb kabels en andere type kabels en of elektra via Aliexpress te kopen,
beter kun je via bol.com Megekko of een andere Europese winkel een kabel met CE keurmerk (Europees goedgekeurd) bestellen/kopen
Inderdaad is het altijd maar gokken wat je vanuit China ( en omstreken ) krijgt toegestuurd. Als u van een gokje houdt en die €7,33 zonder problemen kan missen, dan waarom niet.
Ook hier in Nederland wordt voldoende rommel verkocht, maar garantie claimen kan hier wel en in China niet.
Ik blijf het jammer vinden, dat Ziggo niet zelf ( in haar webshop ) een langere usb kabel aanbiedt. Dan zou dit soort gokjes niet nodig zijn en zouden m.i. veel meer klanten daarmee geholpen kunnen worden !
Verlies je tv kwaliteit als je de mini direct op je tv aansluit in de usb slot en via wifi? Dus achter op de tv plakt zoals in het filmpje. Dit omdat er wordt gezegd dat je mini het beste met de eigen voeding en utp cat 6 op modem kunt aansluiten. Ik heb een Sagemcom modem en tv als ook mini staan op minder dan een meter van modem.
Als Modem en Wifi zo goed als naast elkaar staan dan werkt dat prima.
USB voeding nooit getest. Dat zal ik volgend jaar eens testen (TV hangt buiten, maar nu even niet).
Meld je eerst aan om een reactie toe te voegen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.