Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2168Likes

Waarom heb ik donker beeld als ik in 4K of in UHD kijk?

Waarom heb ik donker beeld als ik in 4K kijk?

Het 4K/UHD-kanaal 999 maakt gebruik van een High Dynamic Range (HDR)-standaard. Die standaard zorgt voor groter kleurbereik. Als je tv geen HDR ondersteunt, bekijk je de uitzending in Standard Dynamic Range (SDR). In dat geval heb je donkerder beeld.

 

Ondersteunt mijn tv HDR?

Dit kun je controleren bij de technische specificaties van je tv. Het kan zijn dat je het handmatig kunt instellen. Kies dan voor HLG.

 

Als je tv geen HDR/HLG ondersteunt, blijft het beeld mogelijk wat donkerder dan je verwacht. Je kunt eventueel switchen naar het reguliere HD kanaal.

 

Mijn tv ondersteunt HDR/HLG, maar het beeld blijft donker.

Zet dan de helderheid en contrast op 100% en zet alle instellingen voor beeldverbeteringen uit (zoals live color, motionflow, extended range). Ook kun je de zogenaamde "Game modus" proberen om een zo neutraal mogelijk beeld te creëren.

 

Overige vragen over 4K

Wat heb je nodig om haarscherp beeld in 4K te beleven?
Om de actie in 4K (UHD) te bewonderen heb je de Mediabox Next in combinatie met een Ultra HD tv nodig.

 

Full HD? Ultra HD? 4K? Hoe zit dat ook alweer?
Het heeft allemaal te maken met de scherpte van het beeld. Hoe meer pixels, hoe scherper jij op de actie zit. 'Maar hoeveel pixels heeft 4K dan?' Goeie vraag, vier keer zoveel. Ter illustratie het rekenvoorbeeld:

Type TV

Resolutie

Pixels

Full HD

1920 x 1080

2.073.600

Ultra HD (4K)

3840 x 2160

8.294.400

 

Ruim 8 miljoen pixels. Je hoeft dus niet meer te wachten op de fotofinish.

Kan ik een 4K-uitzending ook opnemen in 4K-kwaliteit?
Je kan de 4K-uitzendingen opnemen in 4K-kwaliteit mits deze is aangesloten op een Ultra HD tv. Mocht je in het bezit zijn van twee Next boxen, dan kun je de opname óók op de tweede Mediabox Next bekijken mits deze de box is aangesloten op de Ultra HD tv.

 

Technische specificaties (afhankelijk van de leverancier)

FPS

50 frames per seconde (2160p50)

Audio

Stereo MPEG-1 audio layer 2 en Dolby

Distributie

DVB-C

Bitrate

+/- 21 Mbps

4K specificatie

High Dynamic Range in Hybrid Log Gamma formaat

Kleur

Wide Color Gamut, BT.2020

Kanaalnummer

999 

*Technische specificaties kunnen afwijken

 

Wil je meer weten? Laat dan een berichtje achter.

 

322 Reacties

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws