Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1349Posts
  • 125Oplossingen
  • 814Likes

Foutcode 2020: zo los je het op

 

Wat betekent foutcode 2020?
Foutmelding 2020 geeft aan dat de kwaliteit van het tv-signaal niet goed genoeg is om een foutloos beeld te geven. Misschien zie je ook nog andere verstoringen in beeld, zoals haperingen of blokken.

 

Hoe los ik foutcode 2020 op?
Check eerst of er een storing bij Ziggo bekend is waardoor foutcode 2020 wordt veroorzaakt. Zo niet, dan controleren we de hoofdaansluiting. Het is belangrijk dat je hoofdaansluiting in orde is, want dat is de basis van een goede tv-ontvangst. Doorloop daarom de volgende stappen:

  • Zoek je hoofdaansluiting. Deze zit in de meterkast of in de wandcontactdoos in de kamer.
  • Haal vanaf de hoofdaansluiting alle bekabeling weg tot aan de Mediabox XL, zoals de splitter, versterker en coaxkabels. Dit zijn mogelijke stoorfactoren.
  • Sluit rechtstreeks een nieuwe coaxkabel aan tussen je hoofdaansluiting en de Mediabox XL. Test de rechtstreekse verbinding op de hoofdaansluiting. Werkt het probleemloos, verbeter dan je bekabeling in huis.
  • Nog steeds foutcode 2020 in beeld? Dan is je hoofdaansluiting niet in orde of is het signaal in ons gedeelte van het netwerk niet goed. En dat is ons pakkie-an! In dat geval is het tijd voor een monteur van Ziggo. Laat in een reactie weten wanneer je hier op uit komt of regel een monteur via onze Klantenservice.


Houd je van plaatjes? Dan is de uitleg op onze website over het controleren van je hoofdaansluiting iets voor jou! Deze vind je hier.

 
Laatste tip
Het is belangrijk dat de software van de Mediabox XL up-to-date is. Dit doe je zo:

 

  1. Reset de Mediabox XL door deze minimaal 10 seconden van de stroom te halen met de powerknop achterop.
  2. Reset ook het modem (voor internet/telefonie), wanneer het probleem met stap 1 niet is opgelost.
  3. Wacht tot het internet modem weer online is en reset nogmaals de Ziggo Mediabox XL.


Heb jij ervaring met het oplossen van foutcode 2020 of heb je hier toch wat hulp bij nodig? Laat het ons weten! We staan voor je klaar.


Gerelateerde onderwerpen:
Mediabox XL: veelgestelde vragen
Geen beeld op je Ziggo mediabox? Lees hier de oplossing
Geen info in de tv gids van de Mediabox XL? Lees hier de oplossing!

 

161 Reacties
milcon1998
Nieuwkomer
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Het ziet er nu anders uit dan gisteren zie ik:

Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 6001Posts
  • 524Oplossingen
  • 2666Likes
Zo te zien krijgt iedereen van @Be rt echt geweldige hulp. Daar ben ik erg blij om. Als ik iemand kan helpen, hoor ik het graag. :blush:

Macaroni
Met foutcode 2020, zelfs na een bezoek van onze monteur, vermoed ik dat er signaaltechnisch toch nog iets mis gaat. Stuur mij je postcode en huisnummer via een privébericht. Dan zoek voor je uit wat dat precies is en help ik je om dit op te lossen.
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47585Posts
  • 2878Oplossingen
  • 10481Likes
milcon1998 Heb je Ziggo al gebeld en komt er een monteur?
milcon1998
Nieuwkomer
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:
milcon1998 Heb je Ziggo al gebeld en komt er een monteur?


Vandaag komt m'n nieuwe Ziggo approved coax kabel, ik wacht even af of dat werkt.
HenkG
Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mensen, ook ik loop vaak tegen foutcode 2020 aan. Alleen is het bij mij maar bij 1 kanaal. Zover ik weet treedt het alleen op bij Fox. Lijkt mij vreemd dat mijn signaal niet voldoende is als de andere kanalen het allemaal zonder problemen wel doen. Iemand enig idee?
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47585Posts
  • 2878Oplossingen
  • 10481Likes
HenkG

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat? (Van NPO 1 zijn de grenzen bekend voor de werking van alle zenders.)
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.
HenkG
Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hierbij het gevraagde.
Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 15233Posts
  • 634Oplossingen
  • 3384Likes
HenkG wrote:
Hierbij het gevraagde.


Dit Signaal is erg goed maar te Goed voor doorgifte, heb je er een versterker tussen, probeer eens zonder zodat het Signaal Goed in het midden komt, dan is het beter doorgifte van de kanalen.

De Media Box is erg gevoelig voor goed en zwak signaal en zit er net tussen dan werkt ie het beste
HenkG
Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb er helemaal niets tussen zitten. Alleen zo’n splitter waar de ene draad naar mijn modem gaat en de andere naar de tv.
hanh
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes
HenkG
In jouw geval wordt er soms een verzwakker ingezet om het signaal naar
de MediaBox XL onder controle te houden.
Wat precies een 'te sterk' signaal is, weet ik niet. Heb die Box zelf niet.
Gr Han
HenkG
Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zou het misschien werken met een CI+ module ipv de mediabox? Zit ik toch al een tijdje aan te denken...
hanh
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes
Dat zal prima moeten gaan werken.
Zelfs zonder Smartcard, maar dan krijg je alleen
de zenders van het 'free to cable' digitale Ziggo-pakket exclusief
de extra zenders van je abonnement.
Die zijn versleuteld en kunnen zonder Smartcard niet worden ontvangen.
Gr Han

Zie:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/?ecmp=snb-18817&gclid=CjwKCAjwma3ZBRBwEiwA-CsblKCCUbVlTTP2glfDUILBu85yNUdPa1VtgI2pnK0Bl3ZsQN7zTxVpRxoCFZwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CJK_s9nL5NsCFdlA4AodLlQKdA
HenkG
Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Thnx! Ik denk dat ik die route maar eens ga proberen. Uiteraard wel met een smartcard anders ontvang ik FOX sowieso niet 😉
hanh
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 660Oplossingen
  • 3448Likes
Mbv een (Kabelkeur!) Coax TV-Splitter op de aanvoerkabel kun
je zowel TV als MediaBox van signaal voorzien.
Gebruik na de splitsing ook Kabelkeur en/of 'Ziggo geschikte'
kabeltjes. De bouwmarkt heeft dit ook.
Omdat de Splitter een verzwakking geeft, kun je gaan meemaken,
dat je aan het eind van de rit, twee mogelijkheden
overhoudt om op de TV alle zenders prima te kunnen bekijken.
Gr Han
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47585Posts
  • 2878Oplossingen
  • 10481Likes
HenkG

De geteste grenswaarden op NPO1 voor de box zijn vanaf waar je problemen zou kunnen ervaren:
Minder dan 75% in Matig en meer dan 25% in Uitmuntend.

Bij mij staan 2 Mediaboxen op het lijntje tussen goed en uitmuntend en ik heb geen enkel probleem, ergens binnen Goed is altijd Goed.
HenkG
Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor de reacties!
HenkZaanstad
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Code 2020 om gek van te worden, alles valt uit dus TV, telefonie en internet. Al 9 monteurs over de vloer gehad en binnen zit alles goed, de laatste heeft de connectors in de verdeelkast voor de deur vervangen maar nog steeds een paar keer per dag code 2020. Nu weer een monteurs afspraak voor as maandag, nummer 10 dus. Ik ben er van overtuigd dat het in het netwerk van ziggo zit.
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47585Posts
  • 2878Oplossingen
  • 10481Likes
HenkZaanstad wrote:
Code 2020 om gek van te worden, alles valt uit dus TV, telefonie en internet. Al 9 monteurs over de vloer gehad en binnen zit alles goed, de laatste heeft de connectors in de verdeelkast voor de deur vervangen maar nog steeds een paar keer per dag code 2020. Nu weer een monteurs afspraak voor as maandag, nummer 10 dus. Ik ben er van overtuigd dat het in het netwerk van ziggo zit.

Uit pure nieuwsgierigheid en om mogelijk iets te kunnen zien of uitsluiten:

(Mocht ik of een andere klant op dit klant helpt klant forum er niet uitkomen, dan zijn er nog Ziggo moderators die heel diepen in de systemen kunnen kijken en graag oplossingen veroorzaken.)

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
HenkZaanstad
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
HenkZaanstad wrote:
Code 2020 om gek van te worden, alles valt uit dus TV, telefonie en internet. Al 9 monteurs over de vloer gehad en binnen zit alles goed, de laatste heeft de connectors in de verdeelkast voor de deur vervangen maar nog steeds een paar keer per dag code 2020. Nu weer een monteurs afspraak voor as maandag, nummer 10 dus. Ik ben er van overtuigd dat het in het netwerk van ziggo zit.

Uit pure nieuwsgierigheid en om mogelijk iets te kunnen zien of uitsluiten:

(Mocht ik of een andere klant op dit klant helpt klant forum er niet uitkomen, dan zijn er nog Ziggo moderators die heel diepen in de systemen kunnen kijken en graag oplossingen veroorzaken.)

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.


Ik heb hier het nieuwste type horizonbox dus die met 2.4 en 5Ghz draadloos aanboord. Is dacht ik een 7100 zo uit mijn hoofd. Zowel signaal kwaliteit en sterkte zijn beide uitmuntend en de voorgaande monteurs konden intern bij mij niets vinden, intern zit alles goed. Ook de lijnmeting vanuit Ziggo naar mijn box is prima en de laatste keer is er ook een nieuwe box geplaatst maar nog steeds geen bevredigend resultaat. Ik ben al klant vanuit het A2000 tijdperk en wil dat eigenlijk zo houden maar soms krijg ik wel het idee om over te stappen naar glasvezel hoewel dat ook niet alles schijnt te zijn. Er zal wel wat fout gaan in een verder verdeel station maar intern kan er niets meer worden veranderd. Nu maandag maar weer de monteur afwachten.

Nee de horizon is niet opgenomen in een thuisnetwerk.
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47585Posts
  • 2878Oplossingen
  • 10481Likes
Top, dat je zo duidelijk bent.

Je signaalsterkte is te hoog, de Mediabox XL is een gevoelig apparaat wat zowel in matig als in uitmuntend (door oversturing) storingen veroorzaakt.
Dit is uitgebreid getest en er is een duidelijk patroon.

Heb je een coax versterker in gebruik?
Zo ja, kun je dan de Mediabox XL op een lagere versterking plaatsen tot de signaalsterkte ergens in Goed staat?

Zo nee, dan komt je signaal te hard binnen in je huis en moet dit terug geschroeft worden in de straatkast of er moet een monteur een verzwakker plaatsen.
HenkZaanstad
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
Top, dat je zo duidelijk bent.

Je signaalsterkte is te hoog, de Mediabox XL is een gevoelig apparaat wat zowel in matig als in uitmuntend (door oversturing) storingen veroorzaakt.
Dit is uitgebreid getest en er is een duidelijk patroon.

Heb je een coax versterker in gebruik?
Zo ja, kun je dan de Mediabox XL op een lagere versterking plaatsen tot de signaalsterkte ergens in Goed staat?

Zo nee, dan komt je signaal te hard binnen in je huis en moet dit terug geschroeft worden in de straatkast of er moet een monteur een verzwakker plaatsen.


Jij zegt dat de signaalsterkte te hoog is, raar dat 9 monteurs die hier mijn adres al hebben bezocht het signaal juist goed vonden. Ook met de laatste meting werd alles in huis goed bevonden. En neen er zit geen versterker tussen.
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47585Posts
  • 2878Oplossingen
  • 10481Likes
HenkZaanstad

Uit de praktijk blijkt dat een Mediabox XL met een signaalsterkte vanaf een beetje in uitmuntend op NPO1 storingen laat zien door oversturing.
Ik test dit apparaat nu al 2 jaar en met mij velen die tot dezelfde conclusie zijn gekomen en zo ook Ziggo moderators adviseren niet in uitmuntend te komen.

De signaalsterkte kan van de ene op de andere dag verhogen of verlagen door werkzaamheden in de straat, wijk of regio en soms kan het wel eens teveel worden.
Hier in huis in alle jaren Ziggo zowel veel te laag als veel te hoog gezien, en daar kan op beide sterkten de Mediabox XL niet tegen, nu weer gemiddeld en OK, signaal ergens in Goed.
History in het kort: 10 meter kabel met 1 box en een versterker nodig, een paar jaar later met 40 meter coax en 4 mediaboxen geen versterker meer nodig en nu weer wel en alles staat nu op gemiddeld.
Ik heb alle mogelijke foutcodes voorbij zien komen, gelukkig snel opgelost, omdat ik alles hier heb liggen en zelf kan aanleggen, meten en aanpassen.

Leg het maar voor aan de monteur, maar misschien ziet hij het zelf al wel.

In ieder geval succes gewenst.:relaxed:
Mven
Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Te bizar voor woorden, dat (als het waar is) dat er zoiets kan bestaan in 2018/2019 als 'je hebt een TE goed signaal'...... Wat voor bedrijf ben je dan dat je klanten gewoon willens en wetens met een box laat zitten, dat hier niet mee om kan gaan vanwege 'oversturing?'. En dan gewoon een klantenservice neerzetten die de klant wegzet als idioot die thuis de bekabeling niet op orde heeft maar juist het tegenovergestelde is waar:
De bekabeling is (te) perfect voor de matige kwaliteit decoder. Te bizar voor woorden. Waar blijft in hemelsnaam die 4K box uitrol (hopelijk met beterschap!)....
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47585Posts
  • 2878Oplossingen
  • 10481Likes
Mven Dat is een normaal verschijnsel in de elektronica, je kunt bijna alles oversturen, geluid, beeld, als je signaal maar sterk genoeg maakt met een versterker.

Normaal zal dit niet voor komen in een standaard situatie bij Ziggo met aansluitingen direct aan de AOP, maar je ziet het vooral als in huis ook nog een versterker gebruikt wordt.
Of als er buiten een versterkingsfout wordt gemaakt in een straat of wijk, maar dat zie ik weinig gemeld worden op dit forum.

4K uitrol: https://tweakers.net/nieuws/143563/ziggo-klanten-krijgen-volgend-jaar-mediabox-met-4k-en-hdr-ondersteuning.html

Welcome to Horizon 4 https://vimeo.com/290256441

Horizon 4 - Behind the Scenes https://vimeo.com/290850092
Mven
Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt Ik begrijp wat je zegt, maar niet de manier waarop het probleem zich uit bij de Horizon/MediaXL.
In de diagnostics zie je 'gewoon' dat het signaal tussen goed en uitmuntend zit.
Ik weet niet hoe het zat met de woordenschat van de maker van het apparaat of er is iets misgegaan in de vertaling naar Nederlands 🙂
Het apparaat suggereert daarmee dat de signaal sterkte nog sterker mag want het 'is' nog niet uitmuntend. De eerste veronderstelling die ik dan heb is dat uitmuntend zou moeten worden veranderd in 'waardeloos'.
Daarnaast bestaat het probleem algemeen al heel lang, en heeft men bij Ziggo nog steeds de grootste moeite mee om het structureel op te lossen of de klanten een apparaat te geven, die betere bescherming heeft tegen 'oversturing'.

Ik heb nu twee monteurs over de vloer gehad, de laatste met dB meet apparatuur in het wijkkastje, in de meterkast, bij het modem, bij de tv en mediaxl, alle waarden waren 'in orde' en toch blijft die 2020 terugkomen.
Bovendien wat ik ook best frustrerend vind is dat dit overstuur probleem al lang bekend is, maar eerst wordt men bij de klantenservice weggezet als je kabels zijn allemaal niet in orde en pas als allerlaatste optie wordt gekeken door een monteur of het signaal te sterk is. Er heeft letterlijk niemand van de klantenservice gevraagd naar de sterkte van het signaal of maakte een opmerking hierover na het te hebben uitgelezen.