Zwollevoet

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Extra wifi-punt: ervaring delen

Heb eerst in oud UPC gebied gebruik gemaakt van een Ubee modem. Kort daarna overstap gemaakt naar Horizon TV, en ook de modem in deze mediabox in gebruik genomen in plaats van de Ubee. Altijd slecht Wi-Fi gehad buiten de woonkamer namelijk. Dit enigszins opgelost met een goedkope TP-LINK Wi-Fi repeater. Nu bij Ziggo een extra Wi-Fi punt aangeschaft die ergens in de komende dagen geleverd zal worden. Ben benieuwd of Wi-Fi op deze manier beter werkt, zodat ik ook geen gebruik meer hoef te maken van de repeater (extra stopcontact). Ben van plan het extra Wi-Fi punt aan te sluiten op de mediabox en het draadloze gedeelte van de mediabox uit te schakelen.

Graag hoor ik of er misschien iemand anders al ervaring mee heeft. Als er interesse voor is zal ik straks mijn ervaringen met dit access point in dit topic delen.
233 Reacties 233
Zwollevoet
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/
JGWH Verhoeven

Level 5
  • 64Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes
Heb extra wifi-punt besteld. Even afwachten tot ie geleverd wordt, laat hier mijn ervaringen zeker weten.
Vincde

Level 6
  • 277Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
prijs is in elk geval aantrekkelijk. Heb geen ervaring met deze versie maar maak wel gebruik van een extra wifi punt achter mijn modem. Indien goed aangesloten en geconfigureerd is dat een super oplossing. Gezien deze opties specifiek voor Ziggo zijn verwacht ik dat ze goed geconfigureerd zijn en dus goed moeten werken. Ben benieuwd naar de ervaringen en lees mee.
CreativeS

Level 13
  • 813Posts
  • 16Oplossingen
  • 161Likes
Als dit een rebranded TP-Link Archer C7 (AC1750 Draadloze dual-band gigabit router) is, valt de prijs natuurlijk wel mee. Of het plaatje op de site is verkeerd... maar als ik google op TP-Link AC1750 access point, dan krijg ik de TP-Link Archer C7.

Ziggo Extra Wifi-punt:



TP-Link Archer C7:

seuter

Level 3
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Is er al iemand die heeft achterhaald welke TP link nu wordt verkocht. Volgens tweakers zijn de tot nu toe genoemde versies niet al te best. Beetje jammer dat de keuze op deze router is gevallen als dat zo is.
helpathand

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb het access point vandaag binnen gekregen. Het lijkt sprekend op de TP-Link AC1750, maar de firmware is heel erg uitgekleed.
Niets over DHCP, FTP, USB, NAT, DMZ, etc.
Het lijkt er ook op dat de TP-Link firmware van de AC1750 niet kan worden gebruikt met de Ziggo-AP. Het modelnummer staat er niet op.
Het access point is volledig verZiggo't.
De prestaties moet ik nog testen, maar tot nu toe lijkt het niet veel beter dan het Ubee-modem.
Vincde

Level 6
  • 277Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
Je moet deze router niet naast je modem zetten, dan schiet je er niets mee op. Plaats hem op een andere verdieping en koppel met een kabel dan heb je wel een betere wifi dekking in huis.
JGWH Verhoeven

Level 5
  • 64Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes
Zoals altijd kun je zowel positieve als negatieve reviews vinden. Ga voorlopig uit van de positieve : http://thewirecutter.com/reviews/best-wi-fi-router/. Vandaag nog even met Ziggo gebeld, levertijd 7 dagen. Wacht nog paar dagen af.
CreativeS

Level 13
  • 813Posts
  • 16Oplossingen
  • 161Likes
Ja, maar als ze daar eigen software op hebben gezet, dan zal het niet beter zijn dan de modem/routers die ze nu leveren. De hardware kan nog zo goed zijn...
helpathand

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
JGWH Verhoeven wrote:
Zoals altijd kun je zowel positieve als negatieve reviews vinden. Ga voorlopig uit van de positieve : http://thewirecutter.com/reviews/best-wi-fi-router/. Vandaag nog even met Ziggo gebeld, levertijd 7 dagen. Wacht nog paar dagen af.

Ik heb hem na 4 dagen ontvangen. Op de avond van de 12e besteld en vandaag, de 16de, binnen.
Nogmaals, het gaat wel om een uitgekleed model. Hoop dat er ook firmware van TP-Link kan worden gebruikt en het geen Ziggo-ap meer is maar een echte AC1750.
helpathand

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vandaag heb ik het Wi-Fi-bereik vergeleken van het Ubee UVW321B-modem en de TP-Link AC1750 Wi-Fi Router die volledig gestript als Access Point wordt verkocht door Ziggo.
Ondanks de extra antennes presteert de TP-Link wat betreft Wi-Fi niet beter dan het Ubee-modem.

TP-Link geeft aan dat het apparaat, omdat het een Ziggo-model is, beveiligd is en dat er daarom geen firmware van TP-Link op kan worden gezet.
Ziggo geeft aan dat er speciale Ziggo-firmware in is gezet omdat Ziggo het apparaat alleen als access point verkoopt en niet als router, hetgeen het apparaat wel is. Er zou TP-Link firmware op kunnen worden gezet, maar het is volgens Ziggo niet zeker dat de originele Ziggo-firmware er weer op terug kan worden gezet. Sowieso vervalt de garantie wanneer er met andere firmware wordt gewerkt, zo meldt Ziggo.
De vraag is dus nog of het kan of niet.

Persoonlijk heb ik het access point aangeschaft omdat Wi-Fi van het Ubee-modem regelmatig uitvalt.
Waarom is onduidelijk. Hopelijk werkt het nu beter. Zo niet, dan mag het access point binnen 30 dagen retour.
Paul.Niezing

Level 13
  • 895Posts
  • 46Oplossingen
  • 58Likes
Creative Solution wrote:
Ja, maar als ze daar eigen software op hebben gezet, dan zal het niet beter zijn dan de modem/routers die ze nu leveren. De hardware kan nog zo goed zijn...


Ik ken de software niet maar het lijkt mij dat ze puur en alleen de router functionaliteit er uit gesloopt hebben en verder niks.
Als er in de software verder niks in "uitzend instellingen" is veranderd zou deze kwa afstraling het zelfde moeten werken als het modem.
Dit kan zeker wel beter werken het AP hoeft niks te doen behalve wifi uitzenden dit geeft meer rust aan de processor. Wel jammer ik had voor dit aanschaf bedrag ook wel belang gehad maar dan wel met de volledige functies, dit is dus niet zo dus blij dat ik hem nog niet besteld heb.
JGWH Verhoeven

Level 5
  • 64Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes
Vandaag Extra Wifi-punt binnen. Even snel aangesloten, vooral benieuwd naar bereik 5G.
Aangesloten op Lan poort Horizon 7400(oud UPC gebied), en op de kast gezet. Horizon moet van mijn vrouw in een kastje op de grond staan 😞
Getest in de keuken op 8 meter afstand met muur tussen Extra Wifi-punt en mijn Macbook. Resultaat prima, nagenoeg mijn abonnement snelheid : 121 MB down, 12 Mb up en ping 13 ms. Dit haal ik ook op 3m van de Horizon op de bank, maar waar ik nu zit kan ik niet meer verbinden met Horizon. Bevalt me goed. Vrijdag vrij, dan ga ik nog wat testen.
Opletten: even netwerknaam van 5G veranderen, heet vanuit de doos hetzelfde als de 2.4G, Macbook ziet de 5G dan niet.
helpathand

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ziggo heeft er behoorlijk wat "uitgehaald".
Zie het overzicht en de specs van de originele TP-Link AC1750:
http://nl.tp-link.com/products/details/cat-9_Archer-C7.html#overview
http://nl.tp-link.com/products/details/cat-9_Archer-C7.html#specifications
EricB

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bereik van het wifi-punt kan nooit veel meer zijn dan dat van het wifi-modem omdat ze allebei niet meer vermogen dan 100mW mogen hebben van Agentschap Telecom. Echter met twee wifi-punten mooi verdeeld over de woning heb je natuurlijk wel betere dekking.

Zaken als DHCP, FTP, NAT en DMZ moet je maar één keer inrichten in je netwerk. Anders krijg je alleen maar problemen (ip-conflicten enzo). Deze functionaliteit moet je direct op je modem instellen.
Vincde

Level 6
  • 277Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
Naast vermogen is de antenne een heel belangrijk deel van de router.

daar zit dan wel een plus van deze router.

Maar een extra router zet je natuurlijk niet naast je modem dan gaat het zijn doel voorbij. Op een ander deel van je huis (bedraad aangesloten) dan kan je een mooi en stabiel netwerk opzetten.
JGWH Verhoeven

Level 5
  • 64Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes
Vandaag mooi plaatsje voor extra wifi-punt gevonden. Esthetisch en technisch verantwoord, redelijk vrijstaand en op 1 meter hoogte. Dekking 2.4G redelijk in huis en tuin. 5G duidelijk beter als eerst met de Horizon 7400.
Gebruikers, ik, mijn vrouw en zoon tevreden. Dus is het goed en die 59 euro zeker waard.

Ook even technisch gekeken met netspot op de macbook:
2.4G op 6 meter: kanaal 1, signal -47 , noise -95 twee andere netwerken zwak op zelfde kanaal, op andere kanalen 8
5G op 6 meter kanaal 36-52, signal -49 , noise -96 geen andere netwerken te zien

Mijn conclusie op 2.4G alleen verbetering dekking als je hem centraler kunt zetten, echt een tweede punt. Op 5G duidelijk veel beter als kabelmodem(7400 heeft geen ac) zonder externe antennes.
Je merkt duidelijk dat de externe antennes er alleen voor 5G zijn en de 2.4G antennes intern zitten.
Voor de 2.4G heb ik nu nog "oud" access point met 2 8db antennes liggen maar een extra kastje is genoeg.

Als je zelf iets of veel wilt instellen, router in winkel kopen en kabelmodem in bridge laten zetten door Ziggo. Afhankelijk van je wensen ben je dan tussen de 100 en 400 euro kwijt.
JGWH Verhoeven

Level 5
  • 64Posts
  • 4Oplossingen
  • 10Likes
Zojuist toch nog even bezig geweest! Laptop van mijn zoon kan niet op wifi.
Na wat zoeken en proberen blijkt dat het soms toch handig is even bij geavanceerde instellingen te kijken.
Extra Wifi-punt staat op 2.4G uit de doos op g/n. Blijkt zijn "oude" laptop met Vista b/g/n nodig te hebben.
Ingesteld en het werkt weer 🙂
Vincde

Level 6
  • 277Posts
  • 3Oplossingen
  • 23Likes
let op!
Als je zoon dan is aangesloten gaan (zo ver ik weet) de snelheden van de andere wifi aangesloten apparaten ook op B draaien en dus langzamer..

Uitgelicht topic