Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2168Likes

Ervaar Formule 1 seizoen haarscherp in 4K

Het Formule 1 seizoen staat met 23 raceweekenden weer voor de deur. Van de GP van Bahrein tot aan de GP van Abu Dhabi zendt Ziggo het hele seizoen uit in 4K-kwaliteit. Uiteraard exclusief op kanaal Ziggo Sport (14).

 

Wat heb je nodig om de Formule 1 haarscherp in 4K te beleven?
Om de Formule 1 in 4K te bewonderen heb je de Mediabox Next in combinatie met een Ultra HD tv nodig.

 

Full HD? Ultra HD? 4K? Hoe zit dat ook alweer?
Het heeft allemaal te maken met de scherpte van het beeld. Hoe meer pixels, hoe scherper jij Verstappen door de bocht ziet gaan. 'Maar hoeveel pixels heeft 4K dan?' Goeie vraag, vier keer zoveel. Ter illustratie het rekenvoorbeeld:

Type TV Resolutie Pixels
Full HD 1920 x 1080 2.073.600
Ultra HD (4K) 3840 x 2160 8.294.400

 

Ruim 8 miljoen pixels. Je hoeft dus niet meer te wachten op de uitslag van de fotofinish.

 

Wat wordt er in een Formule-1-weekend allemaal in 4K uitgezonden?
Alle live racebeelden van de vrije trainingen, kwalificatie en de race worden uitgezonden in 4K-kwaliteit. Maar er zijn wel een paar uitzonderingen om rekening mee te houden. De  on-board-beelden, de tussenstanden, rondetijden en de vaste camera in de pitsstraat zijn geen 4K-beelden. Deze beelden worden in Full HD vastgelegd.

Waarom wordt de F1 in 4K-kwaliteit alleen op de Mediabox Next uitgezonden?
Dit heeft een technische reden. De Mediabox Next is namelijk de enige box bij Ziggo die in staat is om de 4K-kwaliteit te verwerken.

Kan ik de Formule 1 ook opnemen in 4K-kwaliteit?
Je kan de Formule 1 opnemen in 4K-kwaliteit  mits deze is aangesloten op een Ultra HD tv. Mocht je in het bezit zijn van twee Next boxen, dan kun je de opname óók op de tweede Mediabox Next bekijken mits deze de box is aangesloten op de Ultra HD tv.

Hoe weet ik zeker of ik straks de Formule 1 in 4K bekijk?
Allereerst kun je het zien aan het haarscherpe beeld. Daarnaast zie je het 4K-logo in beeld als je tv geschikt is, en deze is aangesloten op de Mediabox Next. Zie je tijdens de F1 race het logo niet beeld staan? Dan volg je de race in Full HD.

 

Gaat Ziggo ook nog ander sporten in 4K-kwaliteit uitzenden?
Op dit moment gaat Ziggo alleen de Formule 1 in 4K-kwaliteit uitzenden. Ziggo werkt er hard aan om het aanbod van sporten die in 4K beeldkwaliteit worden uitgezonden uit te breiden.

 




206 Reacties 206
DON PAPA

Level 17
  • 3827Posts
  • 61Oplossingen
  • 3252Likes

Is dit straks ook voor de mensen die een TV compleet (Next) pakket hebben ? Of is het voor deze mensen straks net als met het "Love4KNature" kanaal dat dit alleen met het TV Max pakket te zien is ?

 

Want op jullie website staat vermeld

Schermafbeelding 2021-02-24 105848.jpg

Schermafbeelding 2021-02-24 103617.jpg

 

Maar ik heb alle 3 de opties, maar met mijn TV compleet (Next) pakket kan ik evengoed niet de zender "Love4KNature" zien (ook niet als de Nextbox op 4K staat) met mijn abonnement zoals jullie dus wel beloven op de website (zie voorbeeld hierboven).

 

Ow en dat laatste stukje tekst "Je ontvangt de Mediabox Next bij de Max en Giga pakketten van Alles-in-1 en Internet & TV" klopt niet helemaal, daar zou ook "TV Compleet met Nextbox" bij moeten staan, want jullie geven de Nextbox ook bij dat pakket, ik heb dat pakket namelijk zelf 4 weken geleden nog geleverd gekregen voor mijn schoonouders, incl de Nextbox...

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Goede vraag Don papa. Je zou het ziggo sport totaal pakket hebben en geen TV max pakket. Ben je nog de sjaak. Dus @Sander kan je dat toelichten?

 

Andere vragen:

 

* Is het ook HDR-HLG zoals het bronsignaal? Zoja hebben jullie dan een backup voor mensen waarbij de HDR niet goed gaat. Zie ervaringen in het buitenland (Sky q in italie)

* Worden de rest van de ziggosport uitzendingen geupscaled naar 4K? Of verdwijnt de 4k stream gewoon nadat de f1 is afgelopen? Indien de rest geupscaled wordt, vanaf wanneer zou deze 4k stream dan beschikbaar moeten zijn?

* Ik begrijp hieruit dus dat het iptv wordt. Zijn jullie bang dat er teveel mensen naar die 4k stream kijken waardoor het fout gaat? Zoveel mensen hebben er nog niet naar love nature 4k tegelijk gekeken vermoed ik? Wordt kanaal 13 ingeschakeld voor de gewone HD stream?

* Ondanks dat ik dit mooi nieuws vind is dat laatste natuurlijk vreemd. We werken eraan om meer sport in 4k aan te bieden. Dat is allang beschikbaar en jullie hadden dat al lang kunnen regelen, ook contractueel. Dit lijkt meer op nog niet willen of het nog te duur vinden. 

 

Zoals je ziet nog wel wat vragen die zo bij ons opkomen. Benieuwd naar de verdere planning! Al met al goed nieuws dat het eindelijk zover is.

 

 

 

 

 

dinandus

Level 9
  • 296Posts
  • 0Oplossingen
  • 182Likes

Love Nature in UHD maakt deel uit van het Movies en Series XL pakket. 

 

Ik ben inderdaan ook benieuwd of het UHD signaal in HLG wordt doorgezet zoals deze in de originele beelden vanuit de F1 verslageving wordt aangeleverd. Dit vormt samen met de betere scherpere beelden toch echt veel uit voor een optimale 4K beeldbeleving. 

Wat voor sound wordt er verder bij de 4K Stream gebruikt, de betere surround (Dolby Atmos)  beleving, of slechts een toegevoegd studio verslag waardoor het orginele geluidsbeleving wegvalt? 

Hopend dat ook gauw de andere beschikbare sporten in UHD hun weg mogen vinden naar Ziggo Sport.

 

Op kanaal 14 blijft het gewone HD beeld beschikbaar, de Next box schakelt automatisch over naar 4K als je tv opstelling dit herkent. 

Ook bij kanaal 205 Love Nature is bij de niet Next boxen in HD beschikbaar, op de Next herkent hij de 4K internet Stream en gaat dan over in een UHD,  4K  weergave.  Wel de Next zoals aangegeven met het Ziggo internet verbonden laten.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23557Posts
  • 1049Oplossingen
  • 7481Likes

Kijk dat zijn goede berichten. Dank je wel @Sander  voor je mededeling, maakt de dag weer goed.😊

harmentiem

Level 4
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

Nog wel paar vragen, 

Wordt het nou ook eindelijk uitgezonden in Dolby Digital, of beter? ipv stereo.

Wordt er gebruik gemaakt van 4k25fps of 4k50fps?

 

Werkt dit ook icm Internet Max en TV Complete Next? Heb wel een horizon box next maar niet max next.

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Zo jammer dit hoewel Ziggo wel bezig is met het testen van UHD via DVB-C 

Bron 2

Ziggo heeft het zichzelf weer lastig gemaakt door ook hier voor het UHD aanbod hetzelfde kanaal te gebruiken. De enige andere provider met UHD levert dit via aparte kanalen verschillende die klanren hebben dus en !ove Nature HD en UHD.

 

 

Ps kan het start bericht worden aangepast 4k is alleen van toepassing op een fysiek apparaat, bij opname's en uitzendingen op TV is de enige correcte term UHD. Bron

 

Deze zin: Alle live racebeelden van de vrije trainingen, kwalificatie en de race worden uitgezonden in 4K-kwaliteit.

 

Moet worden : Alle live racebeelden van de vrije trainingen, kwalificatie en de race worden uitgezonden in UHD-kwaliteit.

 

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

Ik moet mezelf verbeteren.

4K en 8K duiden op het fysieke scherm bij televisies en zouden met UHD moeten worden aangeduid.

Waar het op neer komt 4k en UHD is breder dan hoe dit nu algemeen naar buiten wordt gebracht.

 

The Fons

Level 10
  • 391Posts
  • 15Oplossingen
  • 359Likes

Vraag hier inmiddels al meer dan een jaar om, zoals velen anderen met mij. Ben dan ook uitermate benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Hoop dat het niet op een deceptie uitdraait....

Het begin is in ieder geval eindelijk gemaakt.

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@The Fons voor de TV Start klanten en de gebruikers van Ziggo Go vermoedelijk wel, maar we gaan antwoorden krijgen.

 

Ondanks mijn sceptische houding is het goed nieuws voor de F1 fans die een bonk geld afdragen aan Ziggo, dit nieuws zal meer impact hebben als ook de DVB-C klanten dit werdt geboden.

harmentiem

Level 4
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 20Likes

zou mooi wezen dat ze de testdagen ook in 4K gaan uitzenden, Dan kunnen we al beetje zien hoe het eruit gaat zien.

Ad416

Level 6
  • 97Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes

Mogelijk  Go app aanpassen zodat we met Apple TV 4 K eventueel tegen kleine vergoeding hier ook van kunnen genieten 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8943Posts
  • 1051Oplossingen
  • 3971Likes

Hi allen, direct goede vragen zie ik! En gelukkig ook al enthousiasme 😃 Ik loop de eerste vragen even bij langs:

 

@DON PAPA -

Is dit straks ook voor de mensen die een TV compleet (Next) pakket hebben ?

Ja, je hebt hiervoor geen aanvullend zenderpakket nodig, het wordt uitgezonden op kanaal 14 die bij iedereen in het pakket zit. Dus ook met TV Complete Next kun je ervan genieten. Je feedback over de website heb ik doorgezet, dank daarvoor!

 

@superaart

Is het ook HDR-HLG zoals het bronsignaal?

Het beeld is 4K met SDR.

 

Worden de rest van de ziggosport uitzendingen geupscaled naar 4K? 

(* 26-02-2021) Deze vraag is inmiddels belegd, hier kom ik op terug. 

 

Ik begrijp hieruit dus dat het iptv wordt

Nee, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Love Nature 4K, zal deze stream via DVB-C gaan. De Mediabox Next zal herkennen wanneer 4K kan en wanneer niet. Is er bijvoorbeeld geen 4K-tv aangesloten, dan zul je gewoon de HD-stream te zien krijgen. Er is dan ook geen losse uitzending op kanaal 13.

 

@dinandus & @harmentiem 

Wordt het nou ook eindelijk uitgezonden in Dolby Digital, of beter? ipv stereo.

Wordt er gebruik gemaakt van 4k25fps of 4k50fps?

Beide vragen heb ik uitgezet en kom ik op terug!

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@Alex 

Ik begrijp hieruit dus dat het iptv wordt

Nee, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Love Nature 4K, zal deze stream via DVB-C gaan.

 

Dat is dus het ontdekte test kanaal, een uhd tv met een CI module krijgt deze dit dan wel of niet  aangeboden?

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

DVB-C??

Dan is het toch voor iedereen te zien die een 4k TV heeft en met een CI module kijkt?

 

Daar heb je dan geen next voor nodig zoals Rowi al aangeeft. Of bouwen jullie in dat alleen de Next deze switch kan maken? Dat kan je eigenlijk niet maken t.o.v. de CI module kijkers in mijn optiek.

 

 

Damandan

Level 10
  • 418Posts
  • 1Oplossingen
  • 220Likes

Waarom wordt er uitgezonden in SDR? Als je HLG neemt dan is er toch helemaal geen probleem? HLG is specifiek gemaakt om bij TV's welke dit ondersteunen HDR beeld in de huiskamer te krijgen en bij TV's die het niet ondersteunen SDR beeld in de huiskamer te krijgen. Ergo, er is geen reden te bedenken om het niet in HLG door te zetten, anders dan het niet vertrouwen van de Next software.

dinandus

Level 9
  • 296Posts
  • 0Oplossingen
  • 182Likes

@Alex hoezo wordt het in 4K SDR aangeboden, beperking van de Next om via de coax wel HLG HDR door te kunnen geven? Dat is toch wel een minder hoogwaardig beeld als met HLG, dat is wel jammer. 

Vreemd, zover ik weet is in het door Liberty Global wel in de F1 originele 4K signalen voorzien in HDR. 

Afgelopen jaren via de schotel F1 op RTL UHD  gekeken en hier was wel degelijk de uitzending in HLG.  

 

Dan mocht het via de ip wel in UHD MET HLG  mogelijk zijn lijkt me dit de betere optie. 

 

Als het dan toch via de coax wordt aangeboden zou het met een CI module ook mogelijk moeten zijn. 

Hoewel het signaal van kanaal 14 ongecodeerd is heb je eigenlijk toch helemaal geen CI module nodig? 

 

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@dinandus Correct, hoewel je uiteraard DVB-C bedoelt, alles komt via coax binnen, omdat speficiek de Next wordt genoemd zal er geen sprake zijn van IRdeto maar een andere codering vermoedelijk nagravision, één kanaal nummer voor twee DVB-c streams is ook vreemd.

 

Hier voor de liefhebbers blijkbaar Nagravision codering fZiggo klanten kunnen die dus niet decoderen

Roymar

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gaat er dan ook eindelijk een optie komen om met mijn complete abonnement een Nextbox te krijgen? al die andere opties van Max ben ik niet in geïnteresseerd. Maar wel in 4K. Maar om alleen voor de F1 een  12 Euro duurder abbonement te nemen vind ik wel absurd.

RoWi.

Level 20
  • 18167Posts
  • 758Oplossingen
  • 6188Likes

@Roymar  upgraden en daarna weer downgraden met behoud van de Next. Uhd  aanbod vooral lineaire is nog zo beperkt daar heeft de Next echt te weinig meerwaarde voor.

Geen idee wat je nu afneemt, TV Max heeft 125 tv kanalen en het HBO aanbod, dat is het enige verschil met TV Compleet.

Uitgelicht topic