Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7450Posts
  • 629Oplossingen
  • 3978Likes

Bekabeld internet bij Ziggo: alle voordelen op een rij

Heerlijk en modern, alle apparaten verbonden via de wifi. Maar met wifi sta je al snel voor de bekende uitdagingen. Je hebt een trage verbinding of deze valt plots weg. Houd jij van lekker simpel, snel en stabiel? Kies dan voor een netwerkkabel tussen je internetmodem en apparaten zoals je laptop, gamestation en NAS.


Heb je het toch niet zo op al die kabelspaghetti? Ga dan voor de wifi-verbinding! Klik hier om direct door te gaan naar de SmartWifi app.
 

Snel bekabeld internet  in 3 checks

Om de maximale internetsnelheid te halen, is het belangrijk dat je thuisnetwerk en apparaten de snelheid aankunnen. Dat controleer je met deze 3 checks: 

  • Het internetmodem is erg belangrijk. Deze zorgt dat internet vanaf het Ziggo-netwerk goed in je woning wordt doorgegeven. Heb je een supersnel abonnement? Check op deze pagina of je modem de downloadsnelheid van je abonnement ondersteunt. Heb je nog niet het juiste modem, neem dan contact met ons op of laat een berichtje achter.
  • Je hebt een goede netwerkkabel nodig. Op internet lees je veel over CAT5E of CAT6 netwerkkabels. CAT is een classificatie die staat voor de maximale doorvoersnelheid van de netwerkkabel. Dit staat vaak op de zijkant van de kabel gedrukt. Om een hogere snelheid dan 100 Mbit/s te halen, heb je een netwerkkabel nodig met minimaal een CAT5E-classificatie. Onze servicemonteurs helpen je hier ook graag mee! Klik hier voor meer info wat zij voor jou kunnen betekenen.
  • De netwerkkaart van je computer is ook erg belangrijk. Wanneer je de computer of laptop aansluit met een netwerkkabel, haalt deze in principe de maximale internetsnelheid van je abonnement. Een uitzondering hierop zijn oudere laptops en pc’s, omdat deze vaak een tragere netwerkkaart hebben. Daarom is het belangrijk om je netwerkkaart te controleren. 


Tijd voor een speedtest

Heb je een supersnel internetmodem, de juiste netwerkkabels en een goede netwerkkaart? Dan ben je klaar om de snelheid te halen. Start razendsnel de Ziggo Speedtest!


Niet de juiste snelheid?

Heb je alles voor elkaar, maar haal je nog niet steeds niet de juiste snelheid? Klik op ‘lees meer’ voor 6 extra tips.


1. Blijf up-to-date
Zorg dat je computer en browser up-to-date zijn. Een verouderde internetbrowser of een oud besturingssysteem kan je internetverbinding vertragen of zelfs helemaal tegenhouden. Daarnaast is het een beveiligingsrisico. Download en installeer daarom
altijd alle updates en controleer je internetbrowser op beschikbare updates.


2. Verschillende browsers
Iedereen heeft een eigen favoriete internetbrowser. Denk bijvoorbeeld aan de bekende browsers Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge, Internet Explorer, Opera en Safari. Er zijn talloze browsers en iedere browser heeft zijn voor- en nadelen. Haal je niet de snelheid, probeer dan ook een andere browser.


3. Netwerkapparatuur zoals je router
Heb jij je zelf genesteld achter een router, hub of switch? Controleer dan de maximale doorvoersnelheid van het apparaat. Het kan zijn dat deze een lagere doorvoersnelheid heeft. Met 1,0 GB/s zit je altijd goed.


4. Invloed van software
Software op je computer heeft veel invloed op de snelheid, denk bijvoorbeeld een speciale downloadprogramma's. Wil je uitsluiten of een programma invloed heeft op de snelheid? Sluit dan alle programma’s af en doe de test opnieuw. Sommige ani-virusprogramma’s snoepen ook een stukje internetsnelheid op. Tip: gebruik Ziggo Safe Online.


5. Andere netwerkpoort
De netwerkpoort op je modem of router kan defect raken. Gelukkig komt dit zelden voor. Maar daarom is het wel belangrijk om ook de overige poorten op je modem of router te testen. Op die manier weet je precies waar je aan toe bent.


6. Oude computer
Heb je een echt oude pc, dan kan het zelfs voorkomen dat de speedtest niet kan worden uitgerekend. Vaak herken je de symptomen al. Je pc start traag op en reageert langzaam op alles wat je vraagt. Een veel voorkomende oorzaak is een trage processor.

Maak je gebruik van Windows? Kijk dit dan snel na door op [CTRL]+[SHIFT]+[ESC] te drukken. Met deze toetsencombinatie start je het Windows Taakbeheer op. Op het tabblad prestaties zie je de processor staan. Start een speedtest en kijk naar het processorgebruik. Staat het processorgebruik tijdens de test op 100%, dan krijg je met een speedtest niet de juiste resultaten.

Sluit alle overbodige software af en probeer het opnieuw. Of doe een speedtest op een andere computer.

 

Gerelateerde onderwerpen:
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
Valt je wifi weg? Lees dit topic!
VPN: Algemene informatie

20 Reacties
mt07

Level 6
  • 93Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes
Bekabeld (in mijn geval met Moka32) omdat dat veiliger is maar vooral heb je dan de maximale snelheid en stabiele verbindig. Als Ziggo meewerkt dan. En mijn interne netwerk tussen apparaten gaat lekker snel.

WiFi gebruik ik alleen voor tablets en telefoons.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik geef ook de voorkeur aan bekabeld vanwege de snelheid en veiligheid. Ik gebruik alléén draadloos voor apparaten die niet bekabeld aangesloten kunnen worden.
borry52

Level 15
  • 1200Posts
  • 18Oplossingen
  • 416Likes
Ik heb thuis ook zoveel als mogelijk bedraad, twee PC’s, twee printers, twee tv’s, receiver, Nas en alleen de mobiel en tablet op wifi.
Toen ik dit huis twintig jaar geleden kocht heb ik tijdens de bouw op alle kamers vanuit de meterkast twee extra lose leidingen laten leggen, één voor een tv kabel en één voor een telefoon kabel.
Met de komst van de dect telefoons werd de telefoon kabel overbodig maar nu zitten er overal Cad5e kabels in.
Nu de kinderen de deur uit zijn heb ik een slaapkamer ingericht als computerhok.
Op onze slaapkamer hangt sinds kort een kleine smart tv die nu ook bekabeld is aangesloten op internet zodat we ongestoord naar Netflix kunnen kijken.
Mijn tip is, als je een woning koopt die nog gebouwd moet worden of een woning die verbouwd moet worden, laat extra loze leidingen leggen naar de meterkast, altijd handig.
kosterc

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wij hebben noodgedwongen ziggo. (dsl telefoon lijn). Na veel moeite en vervangingen van ongeveer alles hebben we dan toch echt 200mb internet op 1 pc! woopy.
(echt alles was verkeerd, zelfs telefoonkabels waren omgewisseld, maar goed dat we die niet nodig hadden) (verkeerde muursockets. versleten splitters in de meterkast. (nergens voor nodig) etc etc.
Nu hebben we 1 kabelgoot met 2 kabels. Wat eigenlijk niet past. En nu is dus 1 kabel kapot. resultaat. 1 pc met maar 50mb snelheid.
Nu heb ik geen zin om opnieuw proberen 2 cat6 kabels door 1 goot te trekken. Dus willen we bij de wandcontactdoos in de woonkamer, de goede 200mb kabel splitsen. Maar ik heb echt geen idee waarmee. suggesties? graag heel uitgebreid want ik snap niks van al die spullen. (overigens werkt de pc met de kapotte kabel net zo goed als de goede kabel) voor ons is het duidelijk dat 200mb echt overkill is voor waar we het nu voor gebruiken.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
kosterc Een netwerkkabel "splitsen" kun je met een switch. Dan kun je op één netwerkaansluiting meerdere apparaten aansluiten. Afhankelijk van de grootte van de switch tussen de 4 en 24.
Switch heb je al voor een paar tientjes.

Deze bijvoorbeeld van Netgear voor nog geen 30 euro :
https://www.routercenter.nl/product/90249/category-249295/netgear-gs105-5-poorts-gigabit-switch.html
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
kosterc wrote:
…..knip
Nu hebben we 1 kabelgoot met 2 kabels. Wat eigenlijk niet past. En nu is dus 1 kabel kapot. resultaat. 1 pc met maar 50mb snelheid.
Nu heb ik geen zin om opnieuw proberen 2 cat6 kabels door 1 goot te trekken.
…knip


-Het kan mee zitten of soms erg tegen zitten bij het trekken van kabels. Het is echt afhankelijk van de situatie.
-De buiten diameter van Cat6 kabels is (in de regel) iets groter dan die van Cat5e.
-Er bestaan wel speciale glijmiddelen om kabels makkelijk te kunne trekken (absoluut geen zeep of afwasmiddel gebruiken!) maar "insmeren" met talkpoeder (speksteenpoeder / babypoeder) werkt ook zeer goed. Daarna wel even stofzuigen ander krijg je ruzie.:slight_smile:

-In theorie kan je wel een 8-aderige verbinding opspitsen in twee 4-aderige (de doorgifte wordt dan beperkt tot 100Mb/s) maar dat is "knoeiwerk". Het opspitten = meerdere apparaen aansluit doe je tegenwoordig met behulp van een switch (de opvolger van de hup). Er zijn voor thuisgebruik 5 en 8- poort switches. Één poortje van de switch ben je als kwijt als "ingang". Hoewel je tegenwoordig eigenlijk alleen maar Giga-bit switches ziet moet je er wel op letten dat je dat je geen 10/100Mbit exemplaar aangesmeerd krijgt.
kosterc

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
-De buiten diameter van Cat6 kabels is (in de regel) iets groter dan die van Cat5e.
-Er bestaan wel speciale glijmiddelen om kabels makkelijk te kunne trekken (absoluut geen zeep of afwasmiddel gebruiken!) maar "insmeren" met talkpoeder (speksteenpoeder / babypoeder) werkt ook zeer goed. Daarna wel even stofzuigen ander krijg je ruzie.:slight_smile:
De kabel is 16 meter lang, dus hoe hogere grade, hoe beter?

We hebben nu wel een SNELLE verbinding, maar eigenlijk, als ik heel eerlijk ben niet een hele goede. Veel "lag". Wat eigenlijk geen lag is.
Gaat een switch, dat probleem verergeren?
Of zullen we met een switch minder last hebben van de andere gebruiker? (2 computers die online een spelletje spelen, "lag" Het duurt 40 seconden tussen spel zien, en kunnen zien dat we bewogen hebben, word beter na verloop van tijd. maar super irritant.) Zit nog steeds te twijfelen tussen kabel vervangen, of een switch plaatsen. (bufferbloat grade c/d zou het probleem kunnen zijn)(600ms)
Die kapotte kabel moet uit het netwerk, dat snap ik.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
kosterc wrote:
-knip...
De kabel is 16 meter lang, dus hoe hogere grade, hoe beter?
…/knip


Tot 100 meter is zowel Cat5e als Cat6 1 Gigabit/s haalbaar. 16 Meter moet dus geen probleem zijn.
Cat5e is tegenwoordig meestal NIET meer goedkoper dan Cat6; de detail-handel is zo veel als mogelijk overgestapt op Cat6.
Hoewel de koperdraadjes bij Cat6 iets dikker zijn, werkt het niet zoals bij een waterleiding; het is niet zo dat als de ethernet-kabel dikker is dat er dan gelijktijdig meer bitjes doorheen gaan.
Toeboog

Level 1
  • 79Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes
Alles wat met kabel kan werken, is met (door Ziggo voorgeschreven) kabels aangesloten. Ik heb daardoor altijd de beloofde download- en uploadsnelheid van Ziggo ontvangen conform mijn abonnement. Alleen smartphone en iPad werken via Wifi. Ook hiermee heb ik geen problemen. Het enige probleem heb ik met mijn Samsung smart TV op de slaapkamer. Die is bekabeld op internet aangesloten, maar ik kan Netflix daar niet ontvangen via kanaal 150. Nu is dat niet zo'n groot probleem, omdat ik ook Apple TV daar heb aangesloten, maar toch. Het komt blijkbaar door m'n 2e XL box op de slaapkamer. Of ligt het misschien aan iets anders?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
De Extra Mediabox XL wordt niet meer geleverd door Ziggo. Toeboog
Netflix is uitgeschakeld op deze Extra Mediabox XL vanwege de vele problemen die ervaren werden.
Toeboog

Level 1
  • 79Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes
Bedankt, ik krijg inderdaad ook steeds een melding van een storing te zien. Er blijken uit alle topics van dit Ziggo Community toch nog veel problemen her en der bij Ziggo te zijn. Anderzijds kunnen we vaak niet meer tegen dit soort ongenoegens en eisen dat alles 100% perfect werkt, terwijl we zelf natuurlijk ook niet alles 100% perfect uitvoeren.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Toeboog Je hebt geen mediabox op die smarttv maar zo een netwerkkabel erin?
Dan werkt Netflix niet via kanaal 150, dat is alleen via een Mediabox XL mogelijk.
Via een AppleTV werkt het wel.
Kanaal 150 werkt wel via een coaxkabel?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Toeboog schreef: " Er blijken uit alle topics van dit Ziggo Community toch nog veel problemen her en der bij Ziggo te zijn."

Als je bedenkt dat er 4 miljoen klanten zijn, dan lijkt het toch gelukkig, al met al mee te vallen.
Grofweg 75% van de klachten hier is hardware gerelateerd, kabels, stekkers, splitters, versterkers binnenhuis - buitenhuis en apparatuur en 20% software instellingen gerelateerd, apparatuur - modem en 5% defecten binnen en buiten Ziggo apparatuur.
Er zijn een paar gevallen waar het niet op te lossen is, doordat op heel de hardware keten, van begin - Ziggo tot het einde - de klant, de wet van Murphy van toepassing is en dan wordt het heel erg lastig om een stabiel signaal binnen te krijgen.
Toeboog

Level 1
  • 79Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes
Beste RobertKoopman, ik heb mijn 2e XL box aangesloten via een coaxkabel en een HDMI kabel naar de TV.

Beste Be rt, Gelukkig is het maar een klein percentage, maar als je de dupe bent van storingen en er worden geen adequate oplossingen aangegeven, baal je behoorlijk. Ik weet ook wel, dat er bij een andere provider ook problemen zijn, dus heeft overstappen om die reden m.i. geen enkele zin.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Je hebt zo’n extra Mediabox, een client van een Mediabox XL?
Daar is Netflix toch op uitgezet omdat deze box niet voldoet.
Ziggo levert deze ook niet meer uit aan nieuwe klanten.
Toeboog

Level 1
  • 79Posts
  • 2Oplossingen
  • 14Likes
Klopt, daar ben ik inmiddels ook achter.
mdav

Level 5
  • 44Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Helemaal eens met dit artikel. Uit eigen ervaring kan ik beamen dat een goed werkende kabel behoorlijk belangrijk is (en problemen als gevolg van een slechte kabel zijn niet altijd gemakkelijk te troubleshooten).

Ik liep hier tegenaan toen ik een nieuw modem kreeg. De ethernetpoort ging daarbij van 100Mbit/s naar 1000Mbit/s. Om de haverklap viel mijn (bekabelde) verbinding even weg. Ik had niet door dat dit door een ethernetkabel kwam die de 1000Mbit/s niet trok en zat erg te focussen op de coax-kant van het verhaal (T3 errors, Post RS errors e.d.). Pas toen ik de ethernetkabel aansloot op een managed switch, zag ik dat er problemen mee waren. Achteraf blijkt dat unmanaged switches ook wel middels led-kleurtjes dingen kunnen aangeven, maar dat valt niet echt op, als je niet naast die switch zit.

De ethernetpoort terugschakelen naar 100Mbit/s full-duplex leek te helpen, maar om een of andere reden waren speedtests daarna erg laag (25 Mbit/s waar het 100Mbit/s zou moeten zijn). Pas toen ik de ethernetkabel had vervangen werkte alles weer als een zonnetje! :blush:

Het zou mooi zijn als de modem (Arris ConnectBox in mijn geval), naast fouten aan de coax-kant, ook zou kunnen aangeven dat dingen aan de ethernetkant niet helemaal in orde zijn.
Ludwig75

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Folkert 

 Ik heb een "internet complete" abonnement. Is mijn modem, Cisco ECP3925, nog geschik voor de bijbehorende snelheid van 300Mb/30Mb

Ik kan het op de pagina van het modem niet achterhalen. 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Ludwig75 

Goede vraag, want je wilt die nieuwe snelheid dan natuurlijk ook kunnen halen. Dat moet lukken hoor, de Cisco ECP3925 kan dit zeker aan. Die zou zelfs 400Mb ook nog wel halen 🙂

Ludwig75

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Rikst ,

Hartelijk dank voor je reactie!

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic