Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ziggo is over van analoog naar digitaal

Wat is er veranderd? 
In de afgelopen 60 jaar is tv-kijken enorm veranderd. Wij zijn van zwart-wit naar kleur gegaan en van antenne naar kabel. Inmiddels kijkt iedere Ziggo-klant al digitaal televisie en kijken wij tv waar en wanneer we willen.

De voordelen digitale tv
• 45+ tv-zenders in digitale beeldkwaliteit op alle tv’s in huis
• Meer dan 30 populaire radiozenders
• Standaard inbegrepen bij alle abonnementen van Ziggo

Moet ik thuis nu ook de bekabeling aanpassen?
Een hogere beeldkwaliteit vereist ook het nodige van de bekabeling. Het verstuurde signaal wat zich een weg baant richting je Digitale Ontvanger of tv is gevoeliger voor interferentie. Dit kan leiden tot slecht beeld. Hoe je dit aanpakt lees je hier.
Heb je thuis al coaxkabels met Kabel Keur? Dan zit je zeker goed. Die geven digitale televisie namelijk heel goed door.

Gerelateerde onderwerpen:
Digitale tv instellen op je huidige tv toestel
De afstandsbediening
Foutcodes
Het instellen van de Digitale Ontvanger
Wat kan de Digitale Ontvanger?
Slecht op geen beeld? Klik hier!

482 Reacties
J_Fix

Level 1
  • 58Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
N.N. wrote:
Hallo J_Fix,
Het stappenplan noemt op een bepaald punt de keuze "digitaal of analoog of beiden" mijn toestellen hebben daar de keuze "antenne of kabel of beiden".

Bij de keuze digitaal of analoog of beide, kies je voor digitaal.
Bij de keuze antenne, kabel of beide kies je voor kabel.


Helemaal super :thumbsup_tone3: thnx mensen :thumbsup_tone3: :relaxed: Het werkt en ik kijk nu digitaal met veeeeeeeeeeel meer zenders en zonder kastje :sunglasses:
Als ik nu de email zou missen geen ramp dus :wink:

Nogmaal thanks voor het helpen Evert96 en N.N. , weekend is praktisch over maar in ieder geval nog een fijne avond :relaxed:
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Super! 🙂 Veel makkelijker dat het zo kan!

Geniet ervan en jij ook nog een fijne avond! :blush:
J_Fix

Level 1
  • 58Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Evert96 wrote:
Super! 🙂 Veel makkelijker dat het zo kan!{/quote]

Ja zeer zeker

Evert96 wrote:
Geniet ervan en jij ook nog een fijne avond! :blush:


Gaat helemaal goed komen, jij ook dank je :relaxed:
Verwijderd account
Niet van toepassing
Graag gedaan!
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes
Linda1978 wrote:
Ik schrik er wel van. Ik kan nu zowel digitaal als analoog kijken wat fijn is als mijn ontvanger, een Samsung DCB-H380R weer eens kuren heeft. En dat gebeurt vaak. Vorige week nog bij het aanzetten alle zenders zwart behalve npo 1. Na het aan en uitzetten deed ie het wel weer, maar ik heb ook een keer gehad dat het niet zo was en toen kon ik gelukkig analoog kijken met minder goed beeld. Ook loopt het apparaat regelmatig vast, dan blijft het beeld staan of springt het op roze of groen beeld. Dan doe ik dat kreng uit en kijk dan de rest van de avond maar analoog. Maar ja dat kan straks niet meer. Krijg ik van Ziggo nu straks gratis een nieuwe digitale ontvanger? Een nieuwe die geen kuren heeft? Die geen blokjes meer in beeld geeft, ondanks de dure Hirschmankabel die erop zit? Gelukkig blijft de radio wel zoals het is.


Ik schrik er ook van. Ik kijk nooit digitaal. Zappen werkt enorm traag digitaal.
Maar goed ik heb geen andere keuze.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
@Linda1978. Welkom hier! Goed dat je een account aangemaakt hebt om je schrik hier te delen. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat je ervan schrikt, maar denk dat het best meevalt als je alle informatie uiteindelijk hebt.
Het is duidelijk dat je niet volledig kunt vertrouwen op de ontvanger die je momenteel gebruikt. Logisch dat je het dan fijn vindt te kunnen terugvallen op het analoge signaal. Gelukkig is de kans heel groot dat je TV gewoon digitaal via de kabel kan ontvangen, en je dus daarop terug kunt vallen! Of je TV hiervoor geschikt is, test je met dit stappenplan. En mocht je TV nog niet klaar zijn voor digitaal signaal via de kabel, kan je dus gratis een Digitale Ontvanger van ons aanvragen. Met deze Digitale Ontvanger moet alles goed werken. Zo niet, dan komen wij het voor je oplossen!

Ik hoop dat hiermee de schrik een beetje weggenomen is. Zo niet, deel dan je vragen en zorgen met ons. Samen komen we er zeker uit.


@J_Fix. Ook bij jou snap ik de eerste reactie "Oke, ik ga dus sowieso meer betalen" heel goed. Gelukkig valt het mee. Super fijn om te lezen dat je uiteindelijk met hulp juist zonder extra kosten een veel betere kwaliteit hebt, doordat je nu digitaal via de kabel kijkt!


@Guido64 . Schrikken is logisch, maar nergens voor nodig. Je geeft aan dat het zappen digitaal traag gaat. Kan je me vertellen op welke manier je dit ervaart? Kijk/keek je digitaal met een (Ziggo) Mediabox, met een CI+ module of via de kabel?
maestroinferno

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
@Lycke Ziggo:

Nergens voor nodig om te schrikken? Natuurlijk wel! Mensen worden gedwongen hun nog prima bruikbare apparatuur te vervangen of aan te vullen met extra en/of duurdere mediaboxen.
Hoe dan ook ben ik duurder uit.

Zappen via de mediabox gaat inderdaad trager dan via de tv. Dat is geen kwestie van 'ervaren', dat is gewoon zo. Vind ik ook een nadeel, maar niet het grootste probleem. Ik vind het gewoon balen dat ik straks duurder uit ben, als ik op dezelfde manier wil blijven kijken (Ik gebruikt mijn hdd recorder erg veel).
maestroinferno

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
vraag: Kan ik de spiltter, die ik nu gebruik om zowel de hdd recorder als de mediabox van signaal te voorzien, straks ook gebruiken om twee mediaboxen aan te sluiten? Dan zou ik aan één mediabox weer de hdd recorder kunnen koppelen.
maestroinferno

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Is er een manier om (het bestuur van) Ziggo te laten weten dat je het er echt niet mee eens bent?
Weet iemand wellicht van een petitie o.i.d? Of een mail die je kunt sturen?
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
maestroinferno wrote:
vraag: Kan ik de spiltter, die ik nu gebruik om zowel de hdd recorder als de mediabox van signaal te voorzien, straks ook gebruiken om twee mediaboxen aan te sluiten? Dan zou ik aan één mediabox weer de hdd recorder kunnen koppelen.

Ja.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
maestroinferno Een klacht of een wens indienen kan altijd: https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/contact/formulier

Maar als nog maar 7,5% van de Ziggo klanten analoog kijkt en inmiddels al minder, omdat hun huidige TV toch digitaal blijkt te kunnen ontvangen, denk ik niet dat het nog teruggedraaid gaat worden.
maestroinferno

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Be rt wrote:
maestroinferno Een klacht of een wens indienen kan altijd: https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/contact/formulier

Maar als nog maar 7,5% van de Ziggo klanten analoog kijkt en inmiddels al minder, omdat hun huidige TV toch digitaal blijkt te kunnen ontvangen, denk ik niet dat het nog teruggedraaid gaat worden.



7,5% lijkt weinig, maar ik las ergens dat het neerkomt op zo'n 400.000 huishoudens. 400.000 klanten dus, die een reden hebben om op die manier tv te kijken en nu dus aan Ziggo gebonden zijn omdat ze hiervoor nergens anders terecht kunnen. Hoe dom kun je zijn om datgene wat je vóór hebt op je concurrent te gaan afschaffen?
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Met kabel tv heb je helemaal geen concurrenten.
En daarbij, de andere kabelmaatschappijen hebben analoge tv al afgeschaft.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
7,5 % is 300.000 van de 4.000.000 klanten met 800.000 TV's op analoog signaal, waarvan er behoorlijk wat DVB-C hebben die direct om kunnen schakelen via hun TV naar digitaal met instructies via deze pagina: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen

En indien dit niet lukt, krijg je een gratis Digitale ontvanger met een monteur om alles in orde te maken.
Helaas zit er niet meer in dan een gratis apparaat en een gratis monteur.
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes
Lycke Ziggo wrote:
@Guido64 . Schrikken is logisch, maar nergens voor nodig. Je geeft aan dat het zappen digitaal traag gaat. Kan je me vertellen op welke manier je dit ervaart? Kijk/keek je digitaal met een (Ziggo) Mediabox, met een CI+ module of via de kabel?

Nou nergens voor nodig ik ben zeer ontevreden over het stoppen van analoge TV. Ik gebruik digitale TV nooit mijn vrouw heel soms. Ik heb een CI+ module in mijn Sony TV. Ik heb ook een heel oude digitale ontvanger van ziggo ooit gekregen een van de eerste zo niet dé eerst die er toen was. Maar die gebruiken we al helemaal niet nooit. Op beiden werkt zappen heel traag. Je moet veel te lang wachten eer je beeld krijgt als ik naar een ander kanaal zap. Met analoge TV werkt dat vrijwel onmiddellijk. Ik vind dat heel hinderlijk. Ik kijk al niet veel TV maar als ik kijk wil ik geen irritaties.

Maar goed analoge tv kan je nergens meer krijgen bij mijn weten en naar ADSL overstappen is ook geen optie dus Ziggo kan dat doen zonder dat er al te veel klanten afhalen. Heel slim gedaan.

Misschien komt er ooit nog eens concurrentie voor Ziggo ik hoop het vurig!
Ik baal er echt stevig van.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Guido64

Als je deze stappen doorloopt met de TV die geen digitale ontvanger heeft, kun je gratis een, naar huidige maatstaven, digitale ontvanger krijgen in bruikleen.
Deze zapt snel en gebruikt weinig stroom.

Uitproberen en je weet het of het tegenwoordig veel beter gaat of niet, lukt het installeren niet, dan komt er ook nog gratis een monteur om alles in orde te maken.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Be rt wrote:
Guido64

Als je deze stappen doorloopt met de TV die geen digitale ontvanger heeft, kun je gratis een, naar huidige maatstaven, digitale ontvanger krijgen in bruikleen.
Deze zapt snel en gebruikt weinig stroom.

Uitproberen en je weet het of het tegenwoordig veel beter gaat of niet, lukt het installeren niet, dan komt er ook nog gratis een monteur om alles in orde te maken.

Guido64 heeft een digitale ontvanger, maar wil deze niet gebruiken, maar geeft meer zenders in HD dan de digitale ontvanger, ts gaat er dus niet op vooruit.
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes
Hoi Be ert,

Bedankt voor de reactie. Ik heb al eens eerder een XL box aangeboden gekregen maar dan krijg je ook een nieuw abonnement en vervalt de toegang tot de news server waar ik nog wel eens graag op zit.

Als ik die XL box (in bruikleen) kan krijgen zonder dat het abonnement veranderd (news server niet vervalt dus) ga ik zo'n moderne box eens proberen voor de Panasonic TV die geen ingebouwde DVB-C ontvanger heeft. Als dat inderdaad beter gaat dan nu op mijn Sony met DVB-C dan zal ik die Sony ook vervangen in de hoop dat zappen met een ingebouwde ontvanger ook goed gaat. Dat kan ik natuurlijk in de winkel testen.

Ik krijg alweer een beetje hoop 😉
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes
N.N. wrote:
Guido64 heeft een digitale ontvanger, maar wil deze niet gebruiken, maar geeft meer zenders in HD dan de digitale ontvanger, ts gaat er dus niet op vooruit.

Nee ik wil die liefst niet gebruiken. Dat HD boeit mij niet zoveel zo lang ik maar beetje normaal beeld kan zien ben ik al blij haha ik hoef niet zo perse je snorharen te kunnen tellen 😉

Ik vind dat snel zappen belangrijker dan HD.

Nog een reden waarom ik niet van digitaal houd is privacy. Ik mot al dat big brother data verzamel gedoe niet zo.

Ik heb dus een Panasonic TV zonder ingebouwde digitale ontvanger daar zit een hele oude Ziggo ontvanger op die word nooit gebruikt ik weet niet eens of hij het nog wel doet 😉

En ik heb een Sony dus met CI+ module die kan DVB-C en DVB-T.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Guido64 Je hebt het over een XL box, ik benoemde een gratis in bruikleen digitale ontvanger: https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/wat-kan-de-digitale-ontvanger-25022
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes
Sodejuu ik zit nu DWDD in HD te kijken maar wat is die Freek de Jonge een ouwe vent opeens. Ik vind de mensen er mooier uitzien in analoog. Denk dat Freek het daarmee eens zal zijn. Dus Freek doe er eens iets aan! Sabel Ziggo neer!
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes
Be rt wrote:
Guido64 Je hebt het over een XL box, ik benoemde een gratis in bruikleen digitale ontvanger: https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/wat-kan-de-digitale-ontvanger-25022
Aah ja oke ik zie nu wat je bedoeld die extras hoeven wij ook allemaal niet hebben we nooit behoefte aan dus simpele ontvanger is prima maar die hebben we nu ook al maar oke misschien dat zo'n nieuwe simpele wat beter werkt, sneller zapt, dat zou ik kunnen proberen inderdaad.

Bovendien ontdek ik nu opeens door jou dat ik wat instellingen niet (meer) goed had staan van de DVB-C ontvanger. Ik geloof niet wat het iets verbeterd heeft. Ik had eerst de frequentie wel goed maar die ID dinges op 05555 staan terwijl het 04444 moet zijn volgens dat stappenplan.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Guido64 wrote:
Be rt wrote:
Guido64 Je hebt het over een XL box, ik benoemde een gratis in bruikleen digitale ontvanger: https://community.ziggo.nl/de-digitale-ontvanger-195/wat-kan-de-digitale-ontvanger-25022
Aah ja oke ik zie nu wat je bedoeld die extras hoeven wij ook allemaal niet hebben we nooit behoefte aan dus simpele ontvanger is prima maar die hebben we nu ook al maar oke misschien dat zo'n nieuwe simpele wat beter werkt, sneller zapt, dat zou ik kunnen proberen inderdaad.

Bovendien ontdek ik nu opeens door jou dat ik wat instellingen niet (meer) goed had staan van de DVB-C ontvanger. Ik geloof niet wat het iets verbeterd heeft. Ik had eerst de frequentie wel goed maar die ID dinges op 05555 staan terwijl het 04444 moet zijn volgens dat stappenplan.

En omdat je nu aangeeft reeds een tv met c-tuner te hebben, heb je die nieuwe ontvanger niet nodig.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Guido64 wrote:
Lycke Ziggo wrote:
@Guido64 . Schrikken is logisch, maar nergens voor nodig. Je geeft aan dat het zappen digitaal traag gaat. Kan je me vertellen op welke manier je dit ervaart? Kijk/keek je digitaal met een (Ziggo) Mediabox, met een CI+ module of via de kabel?

Nou nergens voor nodig ik ben zeer ontevreden over het stoppen van analoge TV. Ik gebruik digitale TV nooit mijn vrouw heel soms. Ik heb een CI+ module in mijn Sony TV. Ik heb ook een heel oude digitale ontvanger van ziggo ooit gekregen een van de eerste zo niet dé eerst die er toen was. Maar die gebruiken we al helemaal niet nooit. Op beiden werkt zappen heel traag. Je moet veel te lang wachten eer je beeld krijgt als ik naar een ander kanaal zap. Met analoge TV werkt dat vrijwel onmiddellijk. Ik vind dat heel hinderlijk. Ik kijk al niet veel TV maar als ik kijk wil ik geen irritaties.

Maar goed analoge tv kan je nergens meer krijgen bij mijn weten en naar ADSL overstappen is ook geen optie dus Ziggo kan dat doen zonder dat er al te veel klanten afhalen. Heel slim gedaan.

Misschien komt er ooit nog eens concurrentie voor Ziggo ik hoop het vurig!
Ik baal er echt stevig van.


Ontevreden zijn kan en mag natuurlijk. Toch denk ik dat in jouw geval de verandering vooral veel goeds zal bregen (afgezien van de rimpels van Freek, dan :sweat_smile: ).
Zoals @Be rt al aangaf kan je gemakkelijk een gratis nieuwe Digitale Ontvanger in bruikleen bij ons aanvragen. Dit simpele apparaat zorgt ervoor dat het digitale signaal beschikbaar wordt voor TV's zonder ingebouwde DVB-C tuner Tot nu toe heb ik nog niets gehoord over trage werking (zappen) of dergelijke, dus denk dat dit je alles zal meevallen. Uiteindelijk zul je dan dus betere kwaliteit (inclusief rimpels) en meer zenders hebben!

Mocht je je nog ergens zorgen over maken of je hebt nog vragen, dan horen we het graag. We zullen er alles aan doen de informatie zo volledig mogelijk te maken en zorgen weg te nemen.


***Aangepast door Moderator ivm onjuiste informatie***
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Lycke Ziggo,
Tot nu toe heb ik nog niets gehoord over trage werking (zappen) of dergelijke,

Guido64 bedoelt de decoder en de ci+ en niet de nieuwe digitale tuner, want die heeft hij niet.

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic