Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ziggo is over van analoog naar digitaal

Wat is er veranderd? 
In de afgelopen 60 jaar is tv-kijken enorm veranderd. Wij zijn van zwart-wit naar kleur gegaan en van antenne naar kabel. Inmiddels kijkt iedere Ziggo-klant al digitaal televisie en kijken wij tv waar en wanneer we willen.

De voordelen digitale tv
• 45+ tv-zenders in digitale beeldkwaliteit op alle tv’s in huis
• Meer dan 30 populaire radiozenders
• Standaard inbegrepen bij alle abonnementen van Ziggo

Moet ik thuis nu ook de bekabeling aanpassen?
Een hogere beeldkwaliteit vereist ook het nodige van de bekabeling. Het verstuurde signaal wat zich een weg baant richting je Digitale Ontvanger of tv is gevoeliger voor interferentie. Dit kan leiden tot slecht beeld. Hoe je dit aanpakt lees je hier.
Heb je thuis al coaxkabels met Kabel Keur? Dan zit je zeker goed. Die geven digitale televisie namelijk heel goed door.

Gerelateerde onderwerpen:
Digitale tv instellen op je huidige tv toestel
De afstandsbediening
Foutcodes
Het instellen van de Digitale Ontvanger
Wat kan de Digitale Ontvanger?
Slecht op geen beeld? Klik hier!

482 Reacties
LosLeos

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Tot voor kort was de reden dat je altijd verplicht tv moet afnemen bij internet via de kabel dat Ziggo het analoge signaal niet per abonnee uit kan zetten.

Als anologe tv verdwijnt wordt het dan eindelijk mogelijk om alleen internet af te nemen en niet meer verplicht ook voor tv te moeten betalen?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @LosLeos. Welkom op de Community. Het signaal van onze diensten, zal alsnog via dezelfde kabel lopen. Sterker nog: kabelTV blijft, maar zal enkel nog digitaal te ontvangen zijn. Het is dus niet zo dat kabelTV verdwijnt, maar analoog TV en daar zit een groot verschil in. Het signaal kan nog steeds niet "uit" gezet worden. Wanneer je een TV met een DVB-C tuner hebt, kijk je via de kabel digitale TV in elk abonnement (net als nu).

Natuurlijk kan het zijn dat er dingen in de abonnementen gaan veranderen, ooit. Uiteraard wordt je hier dan over op de hoogte gebracht.
LosLeos

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Hallo Lycke,

Jammer dat dugitale tv niet uit kan. Ik wil namelijk geen tv signaal en heb al jaren het gevoel dat ik verplicht betaal voor iets wat ik niet wil. Dat het analoge signaal niet per huishouden uitgezet kan worden kon ik nog enigszins begrijpen, maar het digitale signaal moet gewoon uitgezet kunnen worden. Erg jammer en een gemiste kans wat mij betreft.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Ik snap je punt, LosLeos, maar denk dat het anders voor je ziet dan het is. Je kunt een abonnement zonder Digitale TV met een Mediabox/Module nemen. Maar Digitale KabelTV (signaal dat gewoon altijd aan staat, net als nu nog het analoge signaal) kan inderdaad niet worden uitgezet.

Zoals je in jouw abonnement kunt zien heb jij een abonnement inclusief Digitale Kabel TV & Radio. Dus het signaal via de kabel. Logisch ook, want als we dit signaal uit zouden zetten, zou je modem ook geen signaal meer krijgen en heb je dus geen internet.

Ik hoop dat je de situatie zo iets beter begrijpt.
LosLeos

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Nee, het is totaal onbegrijpelijk.

Jullie kunnen per abonnee extra digitale zenders aan en uitzetten, toch?

Waarom kunnen jullie de basis digitale zenders dan niet aan of uit zetten?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Wanneer je digitale TV met een Mediabox of CI+ module kijkt, gebruik je altijd een (virtuele) smartcard. Deze kaart bepaald welke zenders jij als abonnee wel en niet mag zien (uiteraard door ons aan/uit-gezet, in verhouding tot je abonnement).

Wanneer je kabelTV Kijkt, gebruik je niet een kaart. Deze zenders zijn dus open en zichtbaar voor iedereen die Ziggo signaal actief heeft op de kabel. Dit kan niet uit gezet, want dan moet het hele signaal uitgezet en ontvang je dus helemaal geen diensten meer.

Het is dus inderdaad mogelijk om toegang tot zenders aan/uit te zetten door ons, wanneer je als klant een smartcard hebt. De basiszenders, die je ontvangt in Digitale Kabel TV & Radio, zijn vrij te ontvangen door elke Ziggo klant en kunnen dus niet worden uitgezet.

Is het zo beter te begrijpen?
LosLeos

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Het zal wel.

De situatie blijft voor mij dus gelijk: ik betaal voor iets wat ik niet wil.

Het is dat internet van Ziggo de enige snelle optie is, waar ik woon...
jvdklis

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
ok even om het voor mij duidelijk te krijgen:
er bestaat nu
1 analoge kabel tv. (voor de oude beeldbuis tv) zit in basisabonnement.
2 digitale kabel tv. dit zijn +/- dezelfde zenders als analoog en komt on gescrambled uit de kabel. (voor nieuwere meestal flatscreen tv's ) en zit in basisabonnement.
3 digitale tv. dit signaal is gescrambled en kan alleen met een kastje van ziggo (decoder) bekeken worden. dit zijn duurdere abonnementen.

nu wordt alleen 1 stop gezet
dit betekend dat je niet meer op een oude beeldbuis tv kan kijken. maar ziggo kan wel een nieuw kastje (1x gratis) leveren of je moet een nieuwere tv kopen (digitale tv)

signaal 2 blijft wel gewoon bestaan, het goedkoopste basis kabel abonnement dat zonder decoder bekeken kan worden. maar dan wel met een moderne digitale tv of met het nieuw kastje van ziggo.

KLOPT DIT ????
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Jij snapt hem helemaal, @jvdklis. En je bent #LekkerBezig met deze mooie samenvatting!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
jvdklis Volgens mij heb je het perfect omschreven.

*** Antwoord van Lycke was 0,02 seconden sneller.:relaxed: ***
jvdklis

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
ok mooi !
maar dan is dus wat ze op de radio zeggen niet juist !! ....... (radio 1)
daar zeggen ze (een deskundige) dat je alleen nog maar tv kan kijken met een decoder en dat je niet meer tv kan kijken in de slaapkamer zonder extra decoder.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
jvdklis wrote:
ok mooi !
maar dan is dus wat ze op de radio zeggen niet juist !! ....... (radio 1)
daar zeggen ze (een deskundige) dat je alleen nog maar tv kan kijken met een decoder en dat je niet meer tv kan kijken in de slaapkamer zonder extra decoder.


Het verhaal klopt ook wel, alleen vergeten ze erbij te vertellen dat de meeste moderne tv's (en alle nieuwe tv's) standaard al een decoder hebben ingebouwd.
jvdklis

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Nick999 wrote:
jvdklis wrote:
ok mooi !
maar dan is dus wat ze op de radio zeggen niet juist !! ....... (radio 1)
daar zeggen ze (een deskundige) dat je alleen nog maar tv kan kijken met een decoder en dat je niet meer tv kan kijken in de slaapkamer zonder extra decoder.


Het verhaal klopt ook wel, alleen vergeten ze erbij te vertellen dat de meeste moderne tv's (en alle nieuwe tv's) standaard al een decoder hebben ingebouwd.


ja nou het zorgt voor verwarring en ongerustheid, en dit komt omdat alle begrippen een dubbele betekenis hebben. ...digitale kabel / digitale tv .... en .... ziggo decoder en tv decoder (DVB-C ?).
het gaat er natuurlijk om of je een ziggo decoder nodig hebt of niet, en dus of je dus een duurder abonnement nodig hebt.
alle mensen die nu nog analoog kijken die hebben en oude beeldbuis tv en het goedkoopste abonnement
en dat heeft een rede ..... geld ! (afgezien van de mensen die nog een oude tv op de slaapkamer hebben staan) en door foutieve info op de radio zijn die bang dat ze straks een duurder ziggo abonnement moeten nemen om nog tv te kunnen kijken.
DAT IS DUS NIET ZO !
je kan je basis abonnement houden, je kan je eigen (beeldbuis) tv houden en indien nodig levert ziggo 1xgratis een kastje om het digitale signaal om te zetten naar het analoge signaal voor je (beeldbuis) tv.
de boel moet dus wel opnieuw ingesteld worden
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Het is zeker verwarrend, in sommige gevallen. Daar zijn wij ons van bewust. Daarom proberen we via de verschillende kanalen ook zo veel mogelijk informatie te geven.

Zeker wanneer er via radio andere/verkeerde informatie wordt gegeven, wordt het verhaal nog weer moeilijker natuurlijk.

Gelukkig zijn we met een hoop mensen. Zowel vanuit Ziggo zelf, als de klanten, die anderen kunnen informeren. Zo hopen we zo snel mogelijk begrip voor alles te creëren.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Eindelijk, hopelijk is Docsis3.1 dan ook gelijk aan het einde van dit jaar beschikbaar met hogere en zelfs symmetrische snelheden.
Diva Deka

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb een losse dvd-recorder, waar ik geen aparte box voor heb. Ik neem dus op van analoge kanalen. Dat kan dus niet meer na april als ik het goed begrijp.
Ik heb een box van Ziggo zonder harde schijf, ik kan er geen programma's mee opnemen. Krijg ik nu een box met harde schijf, zodat ik wel op kan nemen? Of moet ik er eentje kopen? Hoe duur is dat? Een extra box voor mijn dvd-recorder lijkt mij praktisch niet handig, afgezien of het wel of niet kan.
phyver

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wat gaat (Ziggo) in de toekomst doen met de beschikbaarheid van het radio-signaal.
Er wordt gewezen naar :
• Meer dan 30 populaire radiozenders via Mediabox
Maar niet alle zenders worden digitaal aangeboden die wel analoog worden doorgeven (vooral de lokale omroepen).
Verwijderd account
Niet van toepassing
phyver wrote:
Wat gaat (Ziggo) in de toekomst doen met de beschikbaarheid van het radio-signaal.
Er wordt gewezen naar :
• Meer dan 30 populaire radiozenders via Mediabox
Maar niet alle zenders worden digitaal aangeboden die wel analoog worden doorgeven (vooral de lokale omroepen).

Analoge radio blijft voorlopig nog gewoon bestaan, het gaat nu om de analoge tv signalen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Diva Deka wrote:
Ik heb een losse dvd-recorder, waar ik geen aparte box voor heb. Ik neem dus op van analoge kanalen. Dat kan dus niet meer na april als ik het goed begrijp.
Ik heb een box van Ziggo zonder harde schijf, ik kan er geen programma's mee opnemen. Krijg ik nu een box met harde schijf, zodat ik wel op kan nemen? Of moet ik er eentje kopen? Hoe duur is dat? Een extra box voor mijn dvd-recorder lijkt mij praktisch niet handig, afgezien of het wel of niet kan.

Je kunt je abo aanpassen dat je een decoder xl krijgt, daarmee kun je opnemen, hoef je niet te kopen, krijg je in bruikleen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Diva Deka wrote:
Ik heb een losse dvd-recorder, waar ik geen aparte box voor heb. Ik neem dus op van analoge kanalen. Dat kan dus niet meer na april als ik het goed begrijp.
Ik heb een box van Ziggo zonder harde schijf, ik kan er geen programma's mee opnemen. Krijg ik nu een box met harde schijf, zodat ik wel op kan nemen? Of moet ik er eentje kopen? Hoe duur is dat? Een extra box voor mijn dvd-recorder lijkt mij praktisch niet handig, afgezien of het wel of niet kan.


Welke box/ontvanger heb je nu van Ziggo? Ik zie vaak dat men een Humax 5300c heeft en denkt dat je daarmee niet kan opnemen. Natuurlijk kan het om een andere box gaan als je b.v. in oud UPC gebied woont, maar ik ben toch even benieuwd. Maar de DVD is vaak nog prima aan te sluiten op een ontvanger/decoder/mediabox en velen doen het al zo, omdat opnames bij de juiste instellingen vele malen fraaier zijn dan via de analoge tuner van de DVD recorder zelf. Een andere reden het zo te doen is dat je zo ook veel meer zenders kan opnemen.

Maar wat je dan wilt bewaren moet dan wel meteen op een goed! DVD schijfje worden gezet en niet eerst op de harde schijf van de DVD recorder, want dan nog overzetten op DVD zal doorgaans niet lukken.
Edwin010

Level 6
  • 133Posts
  • 2Oplossingen
  • 33Likes
Via welke link kan ik de gratis digitale ontvanger bestellen voor mijn slaapkamer?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Edwin010 wrote:
Via welke link kan ik de gratis digitale ontvanger bestellen voor mijn slaapkamer?


Daar kan je dit stappenplan voor gebruiken :relaxed: .
Edwin010

Level 6
  • 133Posts
  • 2Oplossingen
  • 33Likes
Ach zo. Dank je. Is niet echt duidelijk dat dit de manier is namelijk.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Waarom telt de het gratis kastje mee voor het aantal smartcards dat je in huis hebt? Er zit helemaal geen smartcard in het gratis kastje. Het is slechts een digitale ontvanger, vergelijkbaar met een TV met ingebouwde DVB-C ontvanger waarmee je het ongecodeerde pakket kunt bekijken.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
iMark wrote:
Waarom telt de het gratis kastje mee voor het aantal smartcards dat je in huis hebt? Er zit helemaal geen smartcard in het gratis kastje. Het is slechts een digitale ontvanger, vergelijkbaar met een TV met ingebouwde DVB-C ontvanger waarmee je het ongecodeerde pakket kunt bekijken.


Goede vraag. Ik snap dat dit raar 'voelt', doordat er in de Digitale Ontvangers inderdaad geen smartcard zit. De max. van 5 apparaten, heeft echter niet perse te maken met smartcards, maar dus met de apparaten. Technisch gezien kunnen er 5 apparaten worden geactiveerd op je klantnummer.

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws
Elke maand in je inbox

Altijd op de hoogte

  • Tips van Ziggo
  • Software updates
  • Tech nieuws

Uitgelicht topic