Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5191Reacties
  • 594Oplossingen
  • 1882Likes

Analoge tv gaat uit en iedereen gaat over naar digitaal!

Wat staat er te gebeuren?
In de afgelopen 60 jaar is tv-kijken enorm veranderd. Wij zijn van zwart-wit naar kleur gegaan en van antenne naar kabel. Inmiddels kijkt bijna 90% van de Nederlanders al digitaal televisie en kijken wij tv waar en wanneer we willen.

Wanneer gaan we beginnen?
Wij schakelen het analoge signaal niet in één keer af maar doen dit regio voor regio, stap voor stap. Uiteraard word je hier tijdig over ingelicht zodat jij er ook op tijd klaar voor bent!

Maar ik kijk toch al digitaal?
Die kans is heel erg groot! Ongeveer 90% van jullie kijkt al digitaal. Maak je namelijk gebruik van een digitale ontvanger zoals een Mediabox of bijvoorbeeld een CI+ module, dan kijk je digitaal. Er zijn ook tv’s die het werk van een Mediabox of CI+ module doen. Heb je nog een oude tv op je slaapkamer staan, dan wordt het een ander verhaal. Ben je benieuwd of je met jouw tv digitaal kan kijken? Digitale Ontvanger aanschaffen. Deze ontvanger beschikt over een HDMI- en een SCART-aansluiting. Dit apparaatje zorgt ervoor dat ook op jouw tv digitale tv gekeken kan worden.

Ben je na 1 juli 2018 Ziggo klant geworden? Dan kun je een extra mediabox in bruikleen bij ons afnemen, het tv toestel vervangen of een andere geschikte DVB-C mediabox los aanschaffen (zonder smartcard).

Maar wat kost de Digitale Ontvanger dan?
Kom je in aanmerking voor een Digitale Ontvanger, ontvang je de eerste gratis van ons in bruikleen. Heb je er meer nodig, dan vragen we een eenmalige bijdrage van €29,95 per stuk. Ook deze ontvangers worden geleverd in bruikleen. Let wel dat er een maximum aan zit. In totaal mag je maximaal 3 Digitale Ontvangers afnemen. Net als alle andere situaties kun je niet meer dan 5 digitale tv ontvangers hebben. Als voorbeeld:

1. Mediabox XL
2. CI+ Module
3. Digitale Ontvanger
4. Digitale Ontvanger
5. Digitale Ontvanger

Hoe zit het dan met analoge radio?
De analoge radio blijft voorlopig gewoon bestaan. Een leuke bijkomstigheid, je beschikt nu ook over digitale radio via je tv!

De voordelen digitale tv
• 45+ tv-zenders in digitale beeldkwaliteit (en 4 in HD), op alle tv’s in huis
• Meer dan 30 populaire radiozenders
• Standaard inbegrepen bij alle abonnementen van Ziggo

Moet ik thuis nu ook de bekabeling aanpassen?
Een hogere beeldkwaliteit vereist ook het nodige van de bekabeling. Het verstuurde signaal wat zich een weg baant richting je Digitale Ontvanger of tv is gevoeliger voor interferentie. Dit kan leiden tot slecht beeld. Hoe je dit aanpakt lees je hier.
Heb je thuis al coaxkabels met Kabel Keur? Dan zit je zeker goed. Die geven digitale televisie namelijk heel goed door.

Gerelateerde onderwerpen:
Digitale tv instellen op je huidige tv toestel
De afstandsbediening
Foutcodes
Het instellen van de Digitale Ontvanger
Wat kan de Digitale Ontvanger?
Wat nu met je randapparatuur?
Slecht op geen beeld? Klik hier!

482 Reacties
Pasi
Expert
Expert
  • 3147Reacties
  • 178Oplossingen
  • 1057Likes
klant wrote:

...Kort ter verduidelijking...

Zou er niet slechts een extra smart cardje mogelijk zijn? Dat zullen de kosten toch niet zijn?

De 5300 heeft maar één ontvanger, dus als u naar een zender kijkt/luistert, dan is er geen ontvanger over voor uw opname van een andere zender.

Een 5200 heeft 2 ontvangers en kan dus, als u ergens naar kijkt/luistert, wel een andere zender opnemen met de 2de ontvanger.

Misschien weet u het al, maar zoals men het vroeger maakte, zo wordt dat tegenwoordig niet meer gedaan. Bij goedkope ( consumenten ) elektronica, wordt vaak de maximale leeftijd ingebouwd. Waardoor de fabrikant niet 10, 15 of 20 jaar moet wachten, voordat u weer in de winkel staat.

Een losse smartcard is niet te verkrijgen en oude exemplaren, die u b.v. via-via kan krijgen, worden door Ziggo niet meer geactiveerd op uw account.
Maar het huren van een CI+ module & smartcart á €2,50 per maand, is beslist geen onredelijk bedrag.

RoWi.
Expert
Expert
  • 4938Reacties
  • 212Oplossingen
  • 1215Likes

Omdat nu ook de FM op korte termijn toch uit gaat even een knuppel in het hoenderhok gooien. 

Is het niet ook puur bezuinigen op hardware en dergelijke, niet enkel het snelheid verhogen.

We hebben of hadden drie systemen bij ziggo. De analoge kanalen die ergens vandaan de kabels op moesten, daarnaast DVB-C. En daarbovenop ook nog eens IP TV voor het stukje interactief.

Het zal op teveel weerstand komen toch kan DVB-C uitzetten ook weer besparingen opleveren. Voor mij hoeft het niet uit begrijp me niet verkeerd. Ik zie het op termijn wel gebeuren.

rvenverloo
Ontdekker
  • 6Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

voor zover ik kan zien kan je niet direkt op een reaktie reageren.dit is een reaktie op iets wat ik tikte 2 jaar geleden.ik vond mijn info behoorlijk duidelijk….de AOP/groene kabel en alles wat er bij hoort,waren allemaal oke.vorig jaar kwam er een ergernis bij: internetsnelheid was minimaal.zoals destijds gemeld kon ik al enige tijd niet normaal tv kijken (blokjes).daarnaast soms gedoe op de telefoonlijn.van alles is geprobeerd: metingen,kabels vervangen,wijkkast,enz. het probleem bleef….oorzaak onbekend.misschien de politie-/brandweerkazerne tegenover mij,dat die nieuwe zendmasten de boel verstoren.maar andere ziggoklanten in mijn blok hebben nergens last van.het lijkt er op dat mijn huisje vervloekt is 🙂  toen mijn internetverbinding moeilijk begon te doen,was de druppel.tests gedaan,bleek de snelheid iets van 1MB te zijn….contact gezocht.monteur kwam.wat laks gedoe...al snel de conclusie dat het aan mij ligt,verouderde pc.ik geloof dat niet.volgens hem moet je een pc elke 3 jaar vervangen.leuke info voor mensen met erg weinig geld...ik geloofde het niet.een netwerkkaart doet het of niet.dit was voor mij de druppel.overgestapt naar KPN.grote voordeel,voor mij: de winkel zit om de hoek.dus bij evt gedoe,kan ik even informeren.zit nu bijna een jaar bij KPN en alles werkt perfekt.eindelijk normaal tv kijken,geen echo op de foon en gewoon snel internet.niks oude netwerkkaart/pc ! alles is nu gewoon prima.de monteur van ziggo zei dat ik een rekening zou krijgen….want hij kwam voor niks,zei hij.die rekening kwam ook...ik vond het geheel onterecht,want nu bij KPN is alles prima,ook de internetsnelheid icm mijn pc.kreeg dat geld terug,gelukkig.ik ben niet tevreden met ziggo,erg gefrustreerd na al die jaren ellende.met name de service is erg achteruit gegaan.maar ben ik boos,neem ik hun alles kwalijk? : nee ! het is iets in mijn huis/de aansluiting en mss die kazernes.maar de oorzaak is nooit gevonden.nu eindelijk ongestoord tv kijken,gewoon snel internet en prima telefoon.daar ging en gaat het mij om.mijn internetsnelheid is gewoon tussen de 45 en 50 mb/s,niet die 1 mb/s die ik bij ziggo had.lag dus niet aan mijn pc! qua monteurs is het maar net wie je hebt.die laatste,voor internet,was bagger.snel conclusies trekken en kosten in rekening brengen….(onterecht). velen daarvoor deden het prima,onderzochten alles (tv signaal),ook de wijkkast.wel gingen die “kastjes” snel kapot,denk ik.in die 10 jaar dat ik klant was,3 modems en 3 externe tv-ontvangers versleten.erg veel geld kwijt aan nieuwe kabels (kreeg ze later van ziggo gratis) en signaalversterkers (2x 80 euro!),terwijl die laatste niet nodig bleken! sterker nog,een in mijn ogen kundige monteur smeet meteen die versterker weg,die zou juist de oorzaak zijn van de blokjes op tv...160 euro kwijt….en ja,ik ken de tips e.d….. gewoon goede kabels,gewoon de benodigde lengte,goed aangesloten,enz enz enz….wat de oorzaak is weten we (ziggo en ik) niet.de laatste 2 jaar was de service ronduit bot.ook geen kundige mensen aan de foon.ik ben blij dat ik weg ben en nu totaal storingsvrij tv kan kijken,internetten en bellen bij KPN.dat gedoe bij ziggo werd mij ook te ingewikkeld.dat digitale geneuzel.het verdwijnen van het analoge signaal was het begin van de druppel.kon met mijn tv,zonder decoder,digitaal kijken (zoals hier eerder genoemd),maar de blokjes bleven.sorry,maar ik was een ontevreden klant.maar is iets met mijn huisje,niet perse ziggo zelf,op de service en laatste monteur na.nu is alles al een jaartje prima en storingsvrij,dus ik ben blij de stap genomen te hebben.

KrijnVB71
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb deze ook als topic opgevoerd…

Ik ontving gisteren een e-mail van mijn ouders (ca 90 jaar) dat Ziggo van digitaal naar analoog gaat. U kunt zich voorstellen dat wij in deze Corona-tijd zo min mogelijk naar onze ouders toe willen om e.e.a. in te stellen / te configureren. De TV is cruciaal voor ouderen in deze tijd. 

Dat zou Ziggo dus niet nu moeten doen, of gratis service-aan-de deur bieden (op eigen risico voor het personeel). Als ik de community lees, is een vorige overgang ook uitgesteld.

Ik zou het waarderen als Ziggo de overgang Analoog naar Digitaal uitstelt tot het 4e kwartaal, en iedereen is ingeënt. 

Nu overgaan lijkt me niet verantwoord.

klant
Stamgast
  • 44Reacties
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Pasi wrote:

Misschien weet u het al, maar zoals men het vroeger maakte, zo wordt dat tegenwoordig niet meer gedaan. Bij goedkope ( consumenten ) elektronica, wordt vaak de maximale leeftijd ingebouwd. Waardoor de fabrikant niet 10, 15 of 20 jaar moet wachten, voordat u weer in de winkel staat.

Een losse smartcard is niet te verkrijgen en oude exemplaren, die u b.v. via-via kan krijgen, worden door Ziggo niet meer geactiveerd op uw account.
Maar het huren van een CI+ module & smartcart á €2,50 per maand, is beslist geen onredelijk bedrag.

Het is nog erger dan u schetst. Behalve dat de hardware het op mysterieuze wijze lijkt te begeven na 5 jaar, worden de software updates vaak al na twee jaar gestopt (voor bijvoorbeeld smart TVs en smartphones), waardoor functies uitvallen, apparaten onveilig en onbruikbaar worden.

Betreffende het uitschakelen van het analoge signaal en de noodzaak voor extra smartcards als gevolgd daarvan. Vanuit een klant perspectief wil je dezelfde functionaliteit minimaal terug krijgen. Niet alleen wordt het abonnementstarief verhoogd, je apparaten zijn onbruikbaar geworden. Je moet dus nieuwe apparaten aanschaffen. Maar met nieuwe apparaten ben je er nog niet. Voor ieder nieuw apparaat moet je daar bovenop weer een extra smartcard gaan huren.

ronaldA
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik vind het heel erg jammer dat analoge tv (bij mij vrij onverwachts sinds eergisteren) gestopt is.
Zonder problemen in elk vertrek een TV met meer dan voldoende kwaliteit. Wat een zegen was dat.

Staat er sinds 7 januari opeens boven in mijn beeld af en toe een tekstbalk dat analoge TV  per 12 januari gaat stoppen. 5 dagen van te voren aankondigen dat de stekker eruit gaat. Ik heb hier verder geen aankondiging van gekregen dus wat dat betreft vind ik dat Ziggo echt in gebreke is.
 Zojuist daarom mijn abonnement maar opgezegd. Krijg ik ook nog te horen dat ik wel nog een maand moet betalen voor een dienst die niet meer geleverd wordt. Krankzinnig en helaas komen grote organisaties als Ziggo hier vaak ook nog mee weg en trekt de eindgebruiker weer eens aan het kortste touwtje.
Het is echt te gek voor woorden en ik heb dan ook geen goed woord over voor Ziggo.
Wat een K…. organisatie.
Een per 12-1-2021 zeer ontevreden ex-Ziggo klant.

Mariska Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 3239Reacties
  • 293Oplossingen
  • 583Likes

Hi @ronaldA,

Allereerst, van harte welkom op onze Community. Ik kan mij voorstellen dat je ontzettend baalt als het onverwachts komt en je ineens geen televisie meer kunt kijken. Jammer dat je er hierdoor voor hebt gekozen om je abonnement op te zeggen maar dit is en blijft uiteraard je eigen keuze. 

Je krijgt de dienst waar je voor betaald geleverd echter er is een aanpassing nodig om ervoor te zorgen dat je weer tv kunt kijken. Meer daarover lees je in dit topic of op onze website. Laat het gerust weten als je er niet uitkomt dan helpen we hiermee.