1
Vraag
2
Reacties
mayschoemans

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

wandcontactdoos digitale radio/TV (QE317 naar TV?)

Binnenkort ga ook in de huiskamer over op de digitale radio met de QE317. (er zitten nu alle zenders op!)

De ontvanger moet op de TV aansluiting van de wandcontactdoos aangesloten worden.

Maar daar zit dus al de TV.

Nu geeft die QE317 ook de mogelijkheid om deze door te lussen naar de TV.

Tevens zou ik een driehoekig aftakstekkertje in mijn TV aansluiting kunnen steken en daar de radio op aansluiten. Allemaal oplossingen die ik minder fraai vind.

Ik wil in de wandcontactdoos de TV uitgang met twee draadjes direct overbruggen (solderen) naar de radio aansluiting. 

De splitter elektronica wordt dan uitgeschakeld en ik zou dan bij de radio uitgang het gewone (digitale) TV signaal moeten hebben. 

Ik kan dan gewoon de radio-coax kabel met eigen stekkers blijven gebruiken.

Er zijn dan geen ontsierende "dubbelstekkers" aan de muur, de oude (weggewerkte) coaxkabels blijven gewoon liggen en ik moet natuurlijk wel met de juiste plug de QE317 nog aansluiten op die oude radio kabel.

 

Mijn vraag is nu: functioneert dat en kan ik dat ongestraft doen?

Helaas weet ik te weinig van van die splitter elektronica en antenne techniek af.

Dus wat denkt de deskundige hiervan?

 

 

 

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@mayschoemans  jij schrijft : Dus de TV bus doorverbinden met de radio bus over de interne elektronica die hierin zitten, hetzelfde wat dus zou gebeuren bij die driehoekige (goedkope) splitter op mijn foto's.

 

Nee de bus doorverbinden kan NIET  en deze aansluiten moet je ook niet doen 

Ronihd_0-1613750946999.png

 

DEze is wel goed 

Ronihd_1-1613750973743.png

En omdat je maar over 3 meter praat is de manier op het plaatje hieronder de beste manier om aan te sluiten 

Ronihd_2-1613751060091.png

 

Bekijk in context

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Duidelijk, de bestelde is de goede splitter de andere heeft geen nut.

 

Het internet komt zo begrijp ik van een andere leverancier, dan is een cat5e of cat6 netwerkkabel naar die modem/router de meest stabiele optie.

Bekijk in context

23 Reacties 23
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Solderen in de wcd is Niet Doen 

Je zou deze kunnen kopen https://www.kabelshop.nl/Braun-Telecom-Coax-splitter-Braun-Telecom-Vrouwelijk-naar-3-x-mannelijk-POA... 

 

Het is wel zo dat je dan relatief +_ 6 DbµV verlies hebt op alle 3 de aansluitingen.

 

Ervaar je minder goed en of verstoord beeld dan kan je beter een antenne versterker kopen en dan de radio en TV unit op deze versterker aansluiten.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Dit is een klant helpt klant forum, waar Ziggo Community Moderators meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken. Zet uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel, want daarmee kunnen ze direct uw gegevens achterhalen.


Ik weet niet wat u wilt solderen, maar daarvan wordt uw coax netwerk beslist niet beter. Om de steeds hogere internet snelheden te kunnen leveren, wordt het coax netwerkt steeds kritischer m.b.t. bekabeling, splitters en connectors. Een coax netwerk is redelijk 'open' ( direct met elkaar verbonden ) netwerk, zo kunnen slechte onderdelen aan de ene kant van het netwerk, problemen geven aan de andere kant van het netwerk.

B.v. de splitter en connector rechts op de foto, kunnen beslist niet meer, zie bijlage. Ook de VFC 0421 is eigenlijk al te oud, omdat de bandbreedte te klein is.

Door lussen vanaf de QE317 is een optie, maar ook het plaatsen van een goede splitter en dan naar TV en QE317 kan een oplossing zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@mayschoemans 

Mag ik een puur practische afweging meegeven.

Waar wilt u de QE 317 gaan gebruiken dat zal bepalend zijn voor de beste optie.

Komen de TV en de QE 317 dicht bij elkaar dan niet moeilijker doen dan noodzakelijk en gewoon doorlussen. 

Komen ze verder uitelkaar dan een van de voorgestelde juiste splitters gebruiken.

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Aanvullend : ( ik had nog niet naar de specs van dit ding gekeken )

 

Bij de rode pijlen idd het doorlus gebeuren en als ik de gebruiksaanwijzing lees is dat dan ook zo bedoeld .

 

Ik denk.........maar dat is denken dat er een antenne versterker in ( kan ) zitten net zoals vroeger bij de video recorder.

Net even een mail gestuurd naar Humax of dat idd zo is.

Dan kan je idd redelijk ongestraft alles doorlussen , maar als de ontvanger 10 meter bij de Tv vandaan staat moet je met 20 meter........kabel gaan werken , 10 meter heen en 10 meter terug. 

 

Het is wat je wilt.

 

Ronihd_0-1613749186538.png

 

mayschoemans
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt RoWi en Pasi voor uw reactie.

Ik begrijp het dan echter niet goed; de QE moet op de TV aansluiting van de wandcontactdoos worden aangesloten. Daar zit nu echter de TV. Ik moet hier dus 2 aansluitingen zien te krijgen met hetzelfde signaal. Wat is dan eenvoudiger dan de radio-bus direct op de TV bus aan te sluiten?

Als ik er echter zo'n voorgestelde splitter tussen hang dan krijg ik weer een TV en (analoog?) radio signaal denk ik. Waarom kan ik dan niet gewoon dat TV signaal aftakken? 

Mijn QE en TV staan nogal ver uit elkaar. De kabels (TV en radio) liggen er al, ik moet alleen het juiste  signaal op de radio kabel zien te krijgen en dat zou dus het TV signaal moeten zijn.

Wat zie ik hier verkeerd?

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@mayschoemans 

 

Edit: Je kan het voorgestelde solderen in de doos niet doen omdat je dan alles specificaties om zeep helpt en een aantal ingebouwde filters buiten spel zet , wat resulteert in zeer slecht beeld.

 

Bij rode dot met 5 er in kan je de splitter plaatsen .

 

 

Ronihd_1-1613749939068.png

 

 

 

Ronihd_0-1613749913088.png

 

mayschoemans
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt Ronihd voor je reactie.

De afstand is maar 3 meter en ik heb prima coax kabels.

Begrijp ik nu dat mijn voorgestelde oplossing  toch kan?

Dus de TV bus doorverbinden met de radio bus over de interne elektronica die hierin zitten, hetzelfde wat dus zou gebeuren bij die driehoekige (goedkope) splitter op mijn foto's.

Dat zou voor mij dus de meest eenvoudige en makkelijke oplossing zijn.

Beide apparaten, de TV en QE moeten toch op dezelfde (TV) aansluiting komen, welke oplossing ziet u dan, mag "gewoon" aftakken?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@mayschoemans 

U ziet  niks verkeerd het punt is de witte driehoek is verouderd meer gevoelig voor instraling. En het solderen is niet nodig en ten sterkste af te raden.

De genoemde splitters zijn juist voor dit doel (het aftakken) bedoeld het analoge signaal verdwijnt daar heeft een splitter geen invloed op. U krijgt nu al de dvb-c radiokanalen binnen. Kies op uw TV kanaal 801 dan krijgt u het NPO1 radio kanaal. 

 

Met de juiste splitter kan er 1 kabel direct naar de TV en een tweede kabel direct naar de QE. 

Er mag ook eerst een kabel direct naar de QE en vandaar naar de TV dat lijkt mij visueel de minst ideale keuze. Wel het makkelijkst vandaar dat ik naar de afstand vroeg.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@mayschoemans  jij schrijft : Dus de TV bus doorverbinden met de radio bus over de interne elektronica die hierin zitten, hetzelfde wat dus zou gebeuren bij die driehoekige (goedkope) splitter op mijn foto's.

 

Nee de bus doorverbinden kan NIET  en deze aansluiten moet je ook niet doen 

Ronihd_0-1613750946999.png

 

DEze is wel goed 

Ronihd_1-1613750973743.png

En omdat je maar over 3 meter praat is de manier op het plaatje hieronder de beste manier om aan te sluiten 

Ronihd_2-1613751060091.png

 

mayschoemans
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zal conform uw aanbeveling de QE naar de TV doorlussen.

Moet daarvoor dan de TV antenne kabel verwijderen uit de wandcontactdoos en omleiden naar de QE, waarschijnlijk ook nog van een andere aansluitplug voorzien. Dan ook de radiokabel verwijderen (achter de plinten) en dan dus de QE met de TV doorlussen en alles dan weer netjes wegwerken. Ik denk dat u nu wel begrijpt waarvoor ik, als het mogelijk was voor de simpele oplossing van die "aftakking" had gekozen maar blijkbaar kan het niet altijd simpel. Wat doet Ziggo ons toch aan met die digitale radio.

Maar zoals reeds genoemd, gelukkig wel met alle zenders er weer op.

mayschoemans
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Duidelijk nu.

En de splitter die u adviseert is dan de Braun Telecom Ziggo Spliter POA 01-UPC ?  

Te bestellen bij Ziggo?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Inderdaad, de  POA 01-B(upc), nog wel 1 vraag u neemt geen internet bij Ziggo af?

Ander is het eerder genoemde model de POA 03-UPC mogelijk slimmer.

mayschoemans
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor uw reactie.

Ik had de POA 01-B al bij Ziggo besteld, waarom lijkt u de POA 03 slimmer?

Ik heb toch maar 2 uitgaande aansluitingen nodig. Of levert deze een beter signaal?

Met die splitter is de aanpassing makkelijk, Beide coax kabels van de TV en Tuner dus worden hierop aangesloten. De Tuner krijgt dan een los draadje (ook van Ziggo) en de QE krijgt dan de kabel van de tuner. Alles opgelost zou ik zeggen.

Moet dan alleen nog een extra aansluiting op mijn versterker zien te vinden maar ik moet de cassette recorder (enigszins uit de tijd en slipt ook) toch afkoppelen, kan hij op die ingang. Op de Aux heb ik mijn TV aangesloten maar ik denk dat die cassette ingang wel lukt omdat de QE ook een eigen volume regeling heeft.

Nogmaals bedankt voor uw reactie.

mayschoemans
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Heb nog wat vergeten: ik heb inderdaad geen internet van Ziggo, daarom heb ik dus die 3 weg POA niet nodig. Toch de goede besteld.

Maar u brengt me wel op mijn volgende vraag:

Ik heb geen internet op mijn TV, wel de mogelijkheid maar dan zou ik er een dongel aan moeten hangen of een heel lange kabel vanaf mijn modem moeten trekken, en van beide is de uitkomst onzeker. 

Vraag: kan ik met die derde aansluiting dan wel internet op mijn TV krijgen?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Duidelijk, de bestelde is de goede splitter de andere heeft geen nut.

 

Het internet komt zo begrijp ik van een andere leverancier, dan is een cat5e of cat6 netwerkkabel naar die modem/router de meest stabiele optie.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Ter info : 

Er zit inderdaad een actieve antenne doorlus echter zonder retourkanaal mogelijkheid zoals bij sommige kabel decoders het geval is.

Met vriendelijke groet,

Quantis helpdesk,
Jac v.d.Ven

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Kortom  een Mediabox XL gebruiker kan de doorlus optie niet gebruiken.

Nu hebben deze klanten de QE 317 niet echt nodig dat is een ander verhaal.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Mee eens , maar je kan het beter maar zeker weten hoe en wat toch ? 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Ronihd  schreef:

Mee eens , maar je kan het beter maar zeker weten hoe en wat toch ? 


Zeker nu we dit weten, en de werking van de Mediabox XL is dat inderdaad nuttige info. Het zal Ziggo sieren om dit bij de veelgestelde vragen of elders op de QE317 info pagina te vermelden, dat klanten met de Horizon of de MBXL niet de doorlus optie kunnen gebruiken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic