1
Vraag
2
Reageer en help mee
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Uitleg FTP met Filezilla Client voor de Humax.

Gebruik Filezilla Client en niet Explorer, want die laatste toont vaak gebreken en is niet krachtig genoeg.
Kijk eerst naar je IP adres van je Humax Netwerk server. De Humax dient wel verbonden te zijn met een netwerkkabel LAN/UTP kabel naar de router. WIFI wordt ondersteund met een Dongel van Humax.
Je moet dan wel eerst je updates hebben uitgevoerd. De laatste staan er doorgaans standaard al in, daar de decoders het, op de 5050 na, al aangeven als er nieuwe software voorhanden is.

Maar bekabeld werken werkt gewoon sneller en betrouwbaarder.

Het instellen doe je door op de Humax afstandsbediening de menuknop in te drukken, en vervolgens te kiezen voor: Instellingen - Systeem - Netwerk – IP configureren.
Je ziet dan verschillende getallen reeksen. Noteer alleen het IP adres van de Humax. Meestal is dit 192.168.2.xx. Kan ook anders zijn maar de laatste twee cijfers willen nog wel eens wisselen bij een reset van modem, router of de Humax, dus wanneer Filezilla geen verbinding aangeeft is je IP adres waarschijnlijk gewijzigd.

Start nu Filezilla op, typ Host = Humax IP adres
Gebruikersnaam = humaxftp
Wachtwoord = 0000 (vier nullen) (Dit is het standaard wachtwoord voor de Humax modellen. Heb je het wachtwoord gewijzigd, gebruik dan dat).
Poort = leeg
Klik Enter en je krijgt verbinding. Voor de rest spreekt alles van zelf. Het linker grote veld is de PC. Zoek je Video map op en maak eventueel op de gebruikelijke manier mappen aan met een naam waar je bestanden in wilt plaatsen.
Het rechter veld is de Humax. Ga in het rechter grote veld één veld hoger staan en klik op Video. In het grote veld daaronder zijn nu de mappen van je video’s te zien (tenminste als je die op je PVR hebt aangemaakt!) klik betreffende map open of sorteer een Video bestand.

Je ziet nu dat een film uit 4 bestanden bestaat n.l.: HMT, NTS, THM, TS.
De Humax kan alleen film herkennen als je al deze 4 bestanden terugstuurt.
Let op: Op de PC is dit niet nodig, daar kan je het .ts bestand d.m.v. VLC gewoon afspelen.

*Maar je kan het best alle 4 bestanden in één map te zetten, zodat je de bestanden compleet naar je Humax terug kunt sturen*.

Selecteer eerst de 3 kleine bestanden en sleep die naar het linker veld.
Hierna het .ts (transport) bestand wat eigenlijk je Video is. Je kunt zien hoeveel GB je film is of inneemt, en onderaan zie je de transport overdrachtstijd en snelheid. Deze is afhankelijk van je router snelheid. Deze methode zorgt ervoor dat dezelfde opname kwaliteit zoals deze was behouden blijft. Dus er wordt niet gecomprimeerd.

Op je PC kan je de film afspelen met het programma VLC.

Als e.a. niet werkt dien je modem en router te resetten. Haal de spanning er dan af voor minstens 2 minuten. En vergeet ook niet de Humax ITP configureren, stel gelijk je Netwerk in, handig voor Video, muziek en foto's.

Je dient nog wel een server voor de herkenning van het netwerk op je PC inzake de Humax te hebben. Twonky of TVerity is geschikt hiervoor.

Ik heb nog meer info, welke ik nog zal toevoegen.
13 Reacties 13
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hoe sluit ik mijn computer rechtstreeks aan op de IHDR-5050C?

Gebruik een UTP-crosskabel om de ethernetaansluiting van de ontvanger rechtstreeks op de ethernetaansluiting van je computer aan te sluiten. De computer krijgt dan doorgaans een zogenaamd APIPA adres toegewezen. Controleer welk IP adres je computer heeft gekregen en pas het IP adres van de IHDR-5050C daarop aan. Meestal is het voldoende om 1 op te tellen bij het IP adres van de computer. Het netwerkmasker moet nu 255.255.0.0 zijn.
Internet Explorer:
FTP gebruik met Humax iHDR 5050c

• Sluit uw iHDR 5050c met een UTP netwerkkabel aan op uw router van uw thuisnetwerk.

• Druk op - Menu - Systeeminstellingen - Netwerk van uw HUMAX en schakel uw netwerk in op DHCP En druk op “OK”. Na enkele sec. worden de adressen ingevuld en heeft u verbinding.

• Kijk welk IP adres is verkregen.

• Open Internet Explorer op uw PC en type ftp://je_verkregen_ipadres bv. ( ftp://192.168.1.36/ )
Vul in (naam: HumaxFTP en wachtwoord: 0000 indien u dit niet veranderd heeft)

• Om de mappen en de bestanden te kunnen downloaden moet je een FTP site in Windows verkenner openen. Klik op “pagina”rechtsboven in internet Explorer (zie fig.)

• Klik in de verkennen op de bestanden die je wilt kopiëren nu met je rechter muisknop. Klik nu op “kopiëren” in het pulldown menu of sleep de bestanden naar een locatie op uw PC. De video-bestanden hebben de extensie .ts

• Op deze manier kunnen videobestanden opgeslagen worden op uw PC

Let op! de alweer wat oudere 5050c kan wel op het modem/een router worden aangesloten, maar GEEN verbinding maken met het Internet. Dit model is daarom dus ook niet Interactief, maar dus wel op te nemen in je netwerk.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Aansluiten/opnemen decoder in je netwerk.

De meest eenvoudige manier is om de decoder met een UTP-kabel (Lan-kabel)
aan te sluiten op je router. Deze router geeft de Humax dan een IP-adres
waarop deze bereikbaar is in het netwerk.
Je kan ook een vast IP-adres opgeven in het "Systeeminstellingen" -
"Netwerk" menu. Het op te geven IP-adres moet daarbij deel uitmaken van het
eigen IP-bereik (bijv. 192.168.1.2). En het netwerkmasker moet gelijk zijn
aan het netwerk masker van de rest van je installatie (bijv. 255.255.255.0).
Schakel daarna delen in. Als je de decoder draadloos met je netwerk wilt
verbinden hebt je een draadloze ethernet adapter nodig. Dit vereist wel
enige kennis van computernetwerken.

Hier: http://www.myhumax.info/thuisnetwerk.htm kun je animaties en een
uitleg vinden. Zeer handig.

PS: als je een foutmelding ziet bij ITV, doe dan dit:

Afstandsbediening: Menu: instellingen -systeem -internetinstellingen -LAN
configuratie. Kies voor DHCP (moet je router ook op DHCP staan), of
handmatige configuratie (geef je Humax een IP-adres in de range van je
thuisnetwerk en neem de DNS-instellingen van je internetprovider over).
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
En deze voorlopig maar als laatste.

Gebruik filezilla:

Download Filezilla ( http://filezilla.nl.softonic.com/ ) naar je laptop/PC en maak een verbinding aan met inloggegevens HumaxFTP en 0000. Gebruik een gewone FTP verbinding met je laptop/PC

Vervolgens zet je 'delen' aan op de Humax. Verder is het webadres van de Humax nog even nodig. Het IP adres staat in het menu van de Humax de server is humaxftp wachtwoord is 0000

Achtereenvolgens invullen:
Host: Het IP nummer van je gedeelde Humax
Poort: kan leeg blijven
Protocol: FTP File Transfer Protocol
Inlogtype: normaal
Gebruiker: HumaxFTP
wachtwoord: 0000

http://www.websitebeginnersgids.nl/filezilla-wat-is-het-en-hoe-werk-je-ermee/
https://www.youtube.com/watch?v=Y63-KRXDFqU (Filezilla filmpje in het Engels)

Ook hier heb ik laatst enkele handleidingen geplaatst voor Filezilla:

https://www.gebruikershandleiding.com/Filezilla-Client/handleiding-5-611980.html
https://www.gebruikershandleiding.com/Filezilla/handleiding-4-611979.html

Handleiding Filezilla:

Deze handleiding beschrijft de installatie en configuratie van Filezilla. Met dit programma is het mogelijk om bestanden van uw computer te verplaatsen naar een (web)server.
Destijds was de meest recente versie van FileZilla Client 3.1.6. Deze is te
dowloaden van http://filezilla-project.org/download.php
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
En nog wat info over FTP en het gebruik van een USB stick voor het opslaan van bestanden vanaf de Humax. Persoonlijk prefereer ik een schijf boven een USB stick, hetgeen eenvoudiger werkt.

Vraag:

"Ik zie mijn Humax 5200 wel op mijn bureaublad staan op mijn PC, en als ik op dit symbool klikt, opent Windows Movie Gallery, zie ik ook alle films op mijn Humax staan, maar kan ze NIET overzetten naar mijn PC met Windows 7".

Reactie:

Het helpt als je een programma op je PC gebruikt dat kan FTP-en met je Humax. File Transfer Protocol, oftewel vrij vertaald, 'bestandsuitwisseling'. De inloggegevens staan in de handleiding.
Overigens kun je ook gebruik maken van je Movie Gallery door naar de eigenschappen van de film te gaan: (rechtermuisknop-eigenschappen). Er is een URL te vinden die je met je browser kunt gebruiken om de film te downloaden. De bestandsnaam is daar ook te vinden. Maar FTP-en is sneller en je hebt geen omkijken naar het gebruik met de bestandsnaam.

Bij de Humax 5200 kun je videobestanden in .ts formaat ook met een USB stick overzetten op je PC. Echter moet dit dan met een FAT32 geformatteerde stick worden gedaan. Dat heeft als nadeel dat te grote bestanden slechts gedeeltelijk overgezet kunnen worden. Boven 4,3 Mb lukt zo dus niet in een keer: m.a.w. voor het 2e deel dient een andere stick te worden gebruikt. Een NTFS geformatteerde stick werkt niet. Maar ook dit kan nog:

"Opname op stick zetten Humax 5200"

Het eenvoudigst is het de betreffende film op een USB stick te kopiëren, daarna kun je de de stick in een andere Humax plaatsen en afspelen. Gebruik een 16 GB, 32 GB of 64 GB stick en formatteer met b.v. GParted-Live naar ETX3. Je kan dan de stick op beide Humax PVR's afspelen. Maar ook kan je deze gebruiken op de PC met VLC. Wil je voor ETX3 gaan dan Driver IFS installeren of Paragon EXT FS.

Filezilla client doet dit prima en werkt snel. Filezilla is gratis. Je maakt onder sitebeheer een nieuwe verbinding, noem deze Humax. Je vult het IP adres in en gebruikersnaam Humax-FTP en je wachtwoord (standaard bij Humax: 0000). Zo kun je vanaf je PC up- en downloaden. Ook de grotere bestanden kunnen zo worden overgezet.

Wil je met de Humax een koppeling maken met een thuisnetwerksysteem dan lijkt het er op dat een agentprogramma zoals Twonky op je PC dit mogelijk kan maken.


De Humax iHDR 5200C gebruiken als mediaplayer (met bestanden op een PC) kan door een programma als Tversity. De Humax 5200 kan dan na installatie van de netwerkgegevens en het aanmaken van een aantal media mappen deze bestanden weergeven.
Dit vergt wat werk, en wanneer je een film wilt bekijken wordt het een taak om net een film te vinden in het juiste formaat. Avi doet het meestal, mpg niet en ts natuurlijk wel. Heb je een film dan kun je alleen afspelen en stoppen. Vooruit en terugspoelen werkt niet.
henk0078

Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Moet voor het gebruik van filezilla om PC en 5200 te koppelen , de 5200 echt aan staan of kan dat ook in de stand-by mode.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Humax moet aan staan.
Gr Han
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hallo Willem-A, hanh, henk0078,

Op onderstaande site kan je een PDF downloaden over dit onderwerp. Vond hem zelf erg handig.

http://www.gerritentiny.nl/documenten/Bestanden%20van%20HUMAX%205050%20naar%20PC.pdf

Gr, Beeblebrox
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Beeblebrox wrote:
Hallo Willem-A, hanh, henk0078,

Op onderstaande site kan je een PDF downloaden over dit onderwerp. Vond hem zelf erg handig.

http://www.gerritentiny.nl/documenten/Bestanden%20van%20HUMAX%205050%20naar%20PC.pdf

Gr, Beeblebrox


Weet ik. Die site ken ik. Maar ik heb zoveel mogelijk in eigen bewoordingen gewerkt. Maar de link van jou verwijst ook naar de 5050. Maar ik heb op www.gebruikershandleiding.com ook de handleiding geplaatst van Filezilla. Ik plaats daar n.l. ook en beheer wat onderwerpen.

Maar met de uitleg hier geplaatst is men eigenlijk altijd al verder gekomen dus verwijs ik niet altijd meer naar wat er verder nog allemaal is te vinden.

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hallo Willem-A,

De PDF werkt ook voor de 5200c.

Gr, Beeblebrox.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Beeblebrox wrote:
Hallo Willem-A,

De PDF werkt ook voor de 5200c.

Gr, Beeblebrox.


Ja, weet ik. Ik werk al zeer lang met de Humax modellen en dus ook met de opties daarbij. Ik gaf alleen aan dat de link verwijst naar de oudere 5050, waardoor men vaak denkt dat het bij de nieuwere 5200/5400 heel anders werkt en dus op zoek gaat naar info voor die modellen.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi Willem-A,

Even iets anders. Ik wil een grotere HD in mijn Humax 5200c zetten. Ik heb wel het een en ander gegoogeld, maar wordt er niet veel wijzer van.

1. Wat is de maximale grote in TB die in de Humax kan. Mijn voorkeur gaat uit naar een WD Black.

2. Moet ik de nieuwe HD zelf formatteren of kan de Humax dat aan. En hoe zou ik hem evt moeten formatteren.

Alvast bedankt,

Gr, Beeblebrox.
Willem-A
Topicstarter
Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Beeblebrox,

dat hangt ook mede af van het stroomverbruik van de gebruikte schijf. Ik zie wel dat men er een schijf van 1TB in zet, maar persoonlijk raad ik dat af. Niet altijd zal de Humax n.l. die schijf ook kunnen formatteren, en dan kun je dat wel vooraf laten doen door de PC, maar dat betekent dan dus dat deze ook niet correct word ingedeeld. Maar ook betekent het dat je de schijf ook later niet kan meer kan laten formatteren door de Humax, wat natuurlijk niet prettig werkt.

De nieuwere Humax 5400c, gebouwd op hetzelfde platform als de 5200c, werkt met een schijf van 1Tb en kan deze wel zelf formatteren.

Dat lukt soms dus ook wel met de 5200c, maar raadzaam is het dan een identieke schijf te plaatsen, welke alleen groter is dan 500Gb, welke standaard in de 5200c zit. Echter heeft het plaatsen van een grotere schijf ook zijn nadelen. Hoe meer erop kan, hoe meer je ook kan kwijtraken... Want gaat het een keer mis, is het overzetten van bestanden wellicht niet meer mogelijk.

Bij de juiste schijf kan de Humax 5200c deze zelf formatteren, wat gebeurt in Ext.3, en zal deze ook zelf indelen. Dat betekent dus dat je ook gewoon gebruik kan blijven maken van de Time shift functie, en er ruimte word gereserveerd voor kleine bestanden als video, foto's en muziek. Er zijn mensen die dan wel een grotere schijfruimte creëren met een grotere schijf, maar het dan zonder deze opties, dus ook de Time shift functie (moeten) doen. Dat zou ik zelf absoluut geen optie vinden.

Werk je echter al met FTP, zal je schijf nooit zo heel vollopen. Daarnaast is er nog de mogelijkheid een (geschikte) externe schijf te gebruiken. Daarop kun je met de 5050, 5200 en 5400 niet direct opnemen, maar je kan wel bestanden verplaatsen vanaf de interne naar de externe schijf, waarbij verplaatsen eigenlijk staat voor kopiëren. Je dient dan die schijf eigenlijk wel voor de Humax te blijven gebruiken. De 5200 en 5400 kunnen ook deze schijf zelf formatteren. De 5050 kan dat niet. Hier geld dus dat je de schijf zelf via de PC dient te formatteren in Ext.3. Let op: Deze schijven zijn niet (altijd) onderling uitwisselbaar tussen de verschillende Humax modellen. De WD Elements schijven werken doorgaans prima bij de Humax.
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Willem-A,

Bedankt voor de info. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Gr, Beeblebrox
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic