Regelmatig storing in beeld Mediabox NEXT

Beste, 

Ik heb de laatste tijd veel storing in beeld op de meeste Nederlandse commerciele zenders. Blokkerig beeld, foutmeldingen etc. Gisteren ook bij een opgenomen film. Daarbij kregen we de melding dat het signaal te zwak was. Bij de diagnose van de mediabox was het signaal prima en was de kwaliteit goed genoeg om alles in 4K te kijken. niks te zwak dus.

Medio november is er al een Ziggo monteur geweest die (voor 50 euro) de aansluiting in de meterkast heeft aangepast, een paar andere connectoren heeft geplaatst en de boel heeft doorgemeten. 
Hij gaf daarbij ook aan dat als het probleem weer zou optreden, ik even de weergave moest pauzeren en dan weer op play drukken. Aardige man, goed verhaal maar helaas geen oplossing.

Het wordt nu toch wel vervelend wanneer ik semi-verveeld op de bank lig te zappen en veel van de zenders niet eens beeld geven. En nu ook al eerder gemaakte opnames.

Ik heb de verbinding ook nog even via wifi geprobeerd maar ook dat mocht niet baten.

Wat kan ik doen om deze storingen te voorkomen?
Groet
Mark

markoost
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
13 Reacties 13

Hoi @markoost,

Welkom op de Community van Ziggo.
Ojee, blokkerig beeld en foutmeldingen klinken niet heel erg goed! Ik kan me dan ook goed voorstellen dat het erg vervelend is. 
Meestal heeft blokkerig beeld of haperingen te maken met een verstoord coax signaal. De verstoring zie je dan terug in het beeldkwaliteit.
Om deze reden wil dan ook met je mee kijken naar de aansluiting(en) en je AOP. 

Kun je foto's van de aansluitingen van de Next en de AOP hier posten?
Is de Next via wifi verbonden of bekabeld? 

Steven Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 180Reacties
  • 17Oplossingen
  • 29Likes

Dag Steven

De Next is verbonden via het netwerk.

Bij de diagnostiek op de mediabox NEXT is het signaal goed  en is de kwaliteit ook goed.

en voor ik mijn hele meterkast op de foto zo ... wat is een AOP?
Groet

Mark

markoost
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Een AOP is de plaats waar het kabelnetwerk overgaat naar je binnenhuisinstallatie. Dit is een groene kabel.
Bedoel je dat de Next verbonden is met de wifi of bekabeld via een netwerk kabel? 
Sorry voor de afkorting @markoost

Steven Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 180Reacties
  • 17Oplossingen
  • 29Likes

Dag Steven, 

ik dacht dat ik gisteren een mooie reactie had gegeven.. maar die heb ik blijkbaar niet geplaatst. Anyway. de aansluiting is als volgt. Ik heb gisteren eenaantal zaken nieuw aangesloten die ik via de Ziggo helpdesk heb gekregen ( nieuwe splitter voor op de AOP en een paar kabels)

IMG_1883.jpg

Dus: AOP > Splitter > antenne versterker > ca 10 meter coax > NEXT box

markoost
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En verder zegt de box dat alles OK is, maar geeft wel storing:

image0.jpegimage2.jpegimage1.jpeg

markoost
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En als laatste: twee foto's van in de meterkast.
Eerst van de AOP naar de Modem

Tweede is van AOP naar antenne versterker

Groet

Mark

AOP > Splitter > ModemAOP > Splitter > ModemAOP > Splitter > Antenne versterkerAOP > Splitter > Antenne versterker

markoost
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zo te zien is de splitter een gemodificeerd exemplaar, de POA-01B. Omdat er blijkbaar sprake is van een coax probleem, is desondanks het verwijderen van het witte kapje aan te bevelen.

https://youtu.be/IH7Wa-ugt4M

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 5129Reacties
  • 214Oplossingen
  • 1771Likes

Dat ziet er niet heel gek uit! Die POA-01 (witte blokje op het aop) mag je het witte kapje eens afhalen. Dit is nog het oudere type waarbij het niet voldoende in het AOP kan. kun je ook eens de versterker loskoppelen en de coax-kabel aansluiten op de POA-01. Is de storing dan ook aanwezig @markoost

Steven Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 180Reacties
  • 17Oplossingen
  • 29Likes

OK, dus nu twee stappen:

> Witte kap van de POA afhalen 

> Coax voor de TX regelrecht op de splitter , dus zonder versterker

Ga ik zo proberen met een boterhammetje er bij

Coax naar de kamer is 10 jaar jong, nieuwbouwhuis (2010) en m.i. gewoon goed spul.

Maar dat zien we hierna nog wel

tx!

markoost
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Tien jaar oude coax!!

Vrijwel elk materiaal heeft last van ouderdomsverschijnselen, die de prestaties beïnvloeden, c.q. storingen kunnen veroorzaken. Vernieuwen kan dus het overwegen waard zijn.  

KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 5129Reacties
  • 214Oplossingen
  • 1771Likes

Hoi, ik sluit de coax ook zeker niet uit maar probeer het eerst hiermee.

het heeft een tijd goed gewerkt en de ontvanger geeft aan dat het goed is.

maar ..nu we het er toch over hebben..wat is hier goede coax voor en heeft Ziggo nog een eindje liggen voor een trouwe klant die nu al lang aan het emmeren is om het weer goed te krijgen #DTV 😇?

markoost
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb de coax voor de tv in de kamer regelrecht op de POA gezet, signaal is prima volgens het kastje en beeld is goed.

Nu even een tijdje aankijken.

Het is inderdaad een 01B splitter. Ik haal het kapje er later af

markoost
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Top, dan hoor ik graag wat hier de uitkomst van is en of het zo beter werkt @markoost.

Steven Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 180Reacties
  • 17Oplossingen
  • 29Likes

Uitgelicht topic