1
Vraag
2
Reageer en help mee
RonZwijnenburg

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Overstap KPN naar Ziggo - UPT naar COAX

Hi!

Ik overweeg de overstap naar Ziggo. Nu klant bij KPN, dit werkt in mijn ogen lekker eenvoudig.

  • UPT vanaf glasvezelaansluiting naar Router in meterkast
  • Vanaf router meterkast UTP naar achterkant huis naar KPN tv-box (en stereo, PS4 en appleTV)
  • Vanaf router meterkast UTP naar bovenverdieping, 2e KPN tv-box en diverse bedrade UTP connecties.
  • Uiteraard Wifi vanuit de meterkast, met bedrade versterkers van KPN bij TV en op 1e verdieping.

Maar nu.. Ziggo!

  • Begrijp ik het goed dat ik, bij overstap naar internet en TV, krijg van Ziggo:
    • Mediabox XL (incl. afstandbediening en alle kabels)
    • Evt. CL+ module voor TV boven
  • En dus géén:
    • Router in de meterkast?

Dat betekend in mijn geval:

  • Coaxkabel vanuit de meterkast naar TV trekken (in die buis zit nu mijn zelf getrokken UPT, verder geen vrije ‘loze leidingen’)
  • Mediabox installeren bij TV
  • Dan heb ik dus geen bedrade UTP tussen deze box en de meterkast- en dus de rest van mijn huis!

Snelste oplossing lijkt me een modem vóór de mediabox in de meterkast, maar is dit mogelijk?

 

Alvast bedankt! 🙂

36 Reacties 36
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Snelste oplossing lijkt me een modem vóór de mediabox in de meterkast, maar is dit mogelijk?

 

Dit is hoe het werkt, je krijgt een kabel modem/router die komt bij de AOP niet veel anders dan nu, ervan uitgaande dat deze in je meterkast zit. 

Blijft het nadeel van het dubbele systeem coax en utp.

Welk abonnement ga je afnemen en vooral welke Mediabox krijg je?

 

Template

Level 16
  • 2512Posts
  • 59Oplossingen
  • 802Likes

Als de Ziggo aansluiting in de meterkast binnenkomt blijft alles hetzelfde muv de Coax kabel die je extra moet trekken naar de tv. 

RonZwijnenburg
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
RoWi. wrote:

Welk abonnement ga je afnemen en vooral welke Mediabox krijg je?

 

Als ik het goed zie krijg ik de Mediabox XL bij “Complete”.

Maar begrijp ik nu dat ik, naast deze box dus wél ook een router/modem in de meterkast heb, voor de o.a. de UTP's naar boven?

 

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Ja dat klopt. Voorheen werd de Mediabox XL ook als modem ingezet in voormalig UPC gebied. Alle huidige klanten die dat hebben, kunnen dat zo houden, maar alle nieuwe klanten krijgen een los modem. Dat losse modem moet bij het AOP komen te staan voor de beste werking. Als bij jou het AOP zich in de meterkast bevindt, dan blijft de situatie vrij ongewijzigd voor jou. Het AOP kan ook in de woonkamer zitten, dus dat moet je wel even zeker weten. Het AOP herken je aan de inkomende groene kabel.

Dan even voor de helderheid, de Mediabox XL heeft geen utp kabel nodig, alleen de coax kabel. De box zorgt er zelf voor dat je toch On Demand kan kijken.

RonZwijnenburg
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor jullie antwoorden RoWi, Template en Evert!

Ik ga bestellen 🙂 ..en die UTP eruit trekken en vervangen door een goede COAX!

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Is het niet mogelijk om zowel utp als coax door de leidingen te hebben? Altijd handig om ze beiden door het huis heen te hebben namelijk 🙂

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@RonZwijnenburg 

Voor je iets verwijderd of vervangt denk goed na!!!

Die coax is niet noodzakelijk als je een geschikte TV of geschikte mediaspelers hebt.

https://community.ziggo.nl/ziggo-go-96/kan-ik-ook-tv-kijken-zonder-coaxkabel-49480

Verder bestaan er UTP/ coax combikabels

Ik ga bewust niet in op deze keuze je zal je redenen hebben, die heb ik begin vorig jaar ook gemaakt, mijn voordeel was er zat een goed coax en utp netwerk in de woning.

RonZwijnenburg
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Evert wrote:

Is het niet mogelijk om zowel utp als coax door de leidingen te hebben? Altijd handig om ze beiden door het huis heen te hebben namelijk 🙂


Dubbel utp heb ik wel getrokken, maar coax + utp is te dik/stug vrees ik..

RonZwijnenburg
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
RoWi. wrote:

@RonZwijnenburg

Voor je iets verwijderd of vervangt denk goed na!!!

Die coax is niet noodzakelijk als je een geschikte TV of geschikte mediaspelers hebt.

https://community.ziggo.nl/ziggo-go-96/kan-ik-ook-tv-kijken-zonder-coaxkabel-49480

Verder bestaan er UTP/ coax combikabels

Ik ga bewust niet in op deze keuze je zal je redenen hebben, die heb ik begin vorig jaar ook gemaakt, mijn voordeel was er zat een goed coax en utp netwerk in de woning.


Dank voor de aanvulling! Ik zal nog onderzoeken wat er verder mogelijk is, maar de meeste beren en leeuwen zijn van de weg, dus de overschat naar Ziggo kan er gewoon komen 🙂

 

RonZwijnenburg
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Combikabel upt/coax en een wandcontactdoos gevonden, dus de bestelling plaatsen bij Ziggo!

 

..totdat: ik geen tweede ontvanger kan selecteren voor de TV boven

Je mag natuurlijk wél:

  • Extra Cl+ module bestellen (Ondersteund de tv boven uit 2009m niet..)
  • Via de kabel digitale TV kijken (TV-tje uit 2009 heeft ook geen dvb-c tuner..)
  • Via streaming apps kijken… (Apple tv erbij zetten en omslachtig streamen ipv simpel zappen..)

Ik zie nergens ‘eenvoudig’ de mogelijkheid om een tweede (simpele) ontvanger bij te bestellen? Klopt dat?!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
RonZwijnenburg wrote:

 

Ik zie nergens ‘eenvoudig’ de mogelijkheid om een tweede (simpele) ontvanger bij te bestellen? Klopt dat?!

Klopt!! Dat is helaas het beleid. De enige oplossing als je nog steeds wil overstappen is zelf een DVB-C tuner kopen, daarmee ontvang je de kanalen uit het basis KabelTV pakket, losse smartcard levert Ziggo niet! Voor jouw vergelijk de KPN Digitenne kanalen uit de kabel, waarbij digitenne beter beeld heeft, zonder smart card bij Ziggo krijg je via coax 6 HD kanalen de rest SD. Grote kans dat dit signaal al op de coax aanwezig is.

De "simpele" tweede ontvanger is een CI module, ziggo leverde klanten van voor 2018 ook deze Humax dat zal voor nieuwe klanten geen optie zijn.

RonZwijnenburg
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

M'n enthousiasme om over te stappen verminderd, gezien het feit dat ik dus het beste die tv boven vervang

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
RonZwijnenburg wrote:

M'n enthousiasme om over te stappen verminderd, gezien het feit dat ik dus het beste die tv boven vervang

 

Naast de coax is de TV vervangen noodzakelijk.

Dus nu toch de vraag heb je een specifieke reden voor deze keuze?

RonZwijnenburg
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
RoWi. wrote:

Dus nu toch de vraag heb je een specifieke reden voor deze keuze?

 

Om over te stappen naar Ziggo?

Vooral omdat ik probeer een oplettende consument te zijn, die niet te veel wil betalen.

Zit al jaren bij KPN, mobiel en thuis alles in 1, maar overweeg te gaan switchen vanwege de prijs.

Het eerste jaar (met 6 maanden korting) levert me dat € 225,- op (mijn vrouw en ik stappen dan ook over naar Vodafone sim only) en na het eerste jaar scheelt het nog € 96,-

Na het eerste jaar kan ik altijd weer kijken of KPN interessanter zou zijn.

 

Gezien de kosten van de Coax/Utp combikabel en wcd van zo'n 50 euro vind ik het niet erg om ook een andere tv aan te schaffen voor boven, zeker gezien de besparing, maar is niet echt mijn voorkeur, gezien het feit dat hij het nog doet, en middels KPN box nog prima mee kan!

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Voor zover ik weet is het inmiddels wel weer mogelijk om een extra standaard mediabox erbij te nemen in plaats van een CI+ module. Een moderator kan daar uitsluitsel over geven, maar het kan even duren voordat ze bij dit topic zijn. Wil je sneller antwoord, kun je ook even bellen naar Ziggo.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Evert wrote:

Voor zover ik weet is het inmiddels wel weer mogelijk om een extra standaard mediabox erbij te nemen in plaats van een CI+ module. Een moderator kan daar uitsluitsel over geven, maar het kan even duren voordat ze bij dit topic zijn. Wil je sneller antwoord, kun je ook even bellen naar Ziggo.

@Evert dan weet jij meer dan ik en is dit via Mijn Ziggo nog niet mogelijk. Op uitzondering van zakelijke klanten na!

Voor de consument geld dit https://www.ziggo.nl/televisie/mediaboxen/extra

@RonZwijnenburg voor het eerste jaar los van de éénmalige kosten klopt je berekening.

Voor de laagste kosten houd dit in dat je jaarlijks moet overstappen. Welke van de twee op termijn in maandlasten het meest voordelig is hangt samen met wat je wil en nodig hebt.

 

RonZwijnenburg
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
RoWi. wrote:

@RonZwijnenburg voor het eerste jaar los van de éénmalige kosten klopt je berekening.

Voor de laagste kosten houd dit in dat je jaarlijks moet overstappen. Welke van de twee op termijn in maandlasten het meest voordelig is hangt samen met wat je wil en nodig hebt.

 

Daarom! Ik ben nog nooit eerder overgestapt, dus maar eens proberen. Mocht het ‘soepel’ gaan kan ik altijd blijven hoppen wanneer dit inderdaad loont en niet te veel voeten in de aarde heeft

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Niet om je tegen tehouden of bang te maken er is een kans dat je activatie vertraging op loopt door problemen met de systemen.

De extra kabels trekkken zijn al voeten in de aarde genoeg.

Dat weet ik nog van mijn Telfort periode toen KPN daar besloot DVB-C  via glasvezel uit te zetten. Vele klanten die nog coax gebruikten werden verplicht van utp gebruik te maken en extra kastjes te huren, of de app gebruiken.

RonZwijnenburg
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
RoWi. wrote:

Niet om je tegen tehouden of bang te maken er is een kans dat je activatie vertraging op loopt door problemen met de systemen.

De extra kabels trekkken zijn al voeten in de aarde genoeg.

 

Ik volg je niet helemaal?

Wanneer ik Ziggo bestel zorg ik natuurlijk dat ik zelf de combi coax/utp heb aangesloten en het gewoon plug en play is!

Wat kan er dan voor vertraging zorgen op de activatie?

Het enige wat ik dan gemaakt heb is de aansluiting voor zowel KPN- als Ziggo direct naast m'n TV 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic