Eric16

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Optical out werkt niet (meer op nieuwe mediabox)

Afgelopen vrijdag heeft een Ziggomonteur mijn mediabox vervangen (interactieve functies werkten niet meer op de oude). Nu blijkt dat ik via de optical out het geluid van de mediabox/tv niet op de externe versterker/speakers te horen krijg. Ik heb de optische kabel (dezelfde die ik voorheen ook gebruikte) zowel geprobeerd via de optical out van de mediabox als van de tv, maar beiden zonder resultaat. Er is helemaal niets veranderd aan de geluidsapparatuur. Ik heb het geprobeerd met Dolby Audio van de mediabox in- en uitgeschakeld, maar zonder resultaat. Wie heeft een tip om het weer werkend te krijgen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Eric16
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Probleem OPGELOST. Opische kabel ook maar eens losgemaakt van muzieksysteem en weer opnieuw ingeplugd. En dan doet ie 't! 

Bekijk in context

9 Reacties 9
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @Eric16! Van harte welkom op de Ziggo Community! 🙂 

Fijn dat je een nieuwe mediabox hebt gekregen. Werken alle interactieve diensten nu wel weer als een zonnetje? 
Erg balen dat je nu problemen ondervindt met het aansluiten van je Dolby geluidssysteem. Kun je je huisnummer eens toevoegen in je Community profiel? Dan kan ik zien via welke mediabox je tv kijkt en gaan we samen opzoek naar een oplossing.
Of is het op magische wijze al hersteld? 

Eric16
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Maud, nee, geen magisch herstel waargenomen. Ik heb mijn huisnummer toegevoegd aan mijn profiel.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hartelijk dank voor het toevoegen van je huisnummer in je profiel, @Eric16. Ik zie in het systeem dat je een Mediabox XL van ons hebt staan met de nieuwe software erop. Ik vermoed dat je eerder ook een Mediabox XL had, maar dan nog met de oude software erop. Klopt dat?

 

Je hebt de optische kabel al eens via zowel je mediabox als televisie aangesloten maar beide keren heb je geen geluid via je externe audioapparatuur? Heb je bewust gekozen voor een optische kabel in plaats van een HDMI kabel?

 

@Teun, heb jij misschien nog tips voor TS met betrekking tot dit probleem?

 

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Eric16 . Waarschijnlijk gaat de optische kabel niet ver genoeg in de 'next. Bij klanten al een paar keer meegemaakt. Het uiteinde van je optische kabel is te dik, dus gaat niet diep genoeg. Dus testen met andere optische kabel met dunne uiteinden.

 

Teun.

Eric16
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Waarschijnlijk gaat de optische kabel niet ver genoeg in de 'next. Bij klanten al een paar keer meegemaakt. Het uiteinde van je optische kabel is te dik, dus gaat niet diep genoeg

Ha Teun, bedankt voor bovenstaande suggestie maar ik moet 'm tegenspreken. Het werkt ook niet als ik de optische kabel direct aansluit op de tv (en voorheen wel). 

Eric16
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik vermoed dat je eerder ook een Mediabox XL had, maar dan nog met de oude software erop. Klopt dat?

Dat klopt

 

Je hebt de optische kabel al eens via zowel je mediabox als televisie aangesloten maar beide keren heb je geen geluid via je externe audioapparatuur?

Ja, klopt.

 

Heb je bewust gekozen voor een optische kabel in plaats van een HDMI kabel?

Mijn muzieksysteem (Denon RCDN11DAB) heeft geen HDMI-ingang, wel een optical in.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

Hallo @Eric16. Je bedoelt dus als je de tv direct aansluit op de denon? Als je de optische kabel aansluit op de next brand het lampje in de kabel wel rood?? Misschien optische kabel defect? Ooit 1 keer meegemaakt.

Ook niet onbelangrijk, staat de denon wel op optisch ingang?

Teun.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het lijkt er dan sterk op dat de vezel beschadigd is. Wie heeft deze los gehaald, de monteur, dan een vervangende declareren bij Ziggo. Maar zoals Teun terecht vraagt staat de Denon wel op de juiste ingang. Dolby in of uitschakelen op je Mediabox XL heeft geen invloed op de optical aansluiting. 

Eric16
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Probleem OPGELOST. Opische kabel ook maar eens losgemaakt van muzieksysteem en weer opnieuw ingeplugd. En dan doet ie 't! 

Uitgelicht topic