Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Mediabox Next geen geluid

Sinds een paar dagen gebeurt het ineens dat de Mediabox Next bij het aanzetten geen geluid doorgeeft. Als ik de Mediabox 30 seconden uitzet werkt-ie na een koude herstart weer normaal.
De Mediabox is via HDMI verbonden met mijn Yamaha receiver en die geeft via de HDMI-out het signaal weer door naar mijn Samsung TV. Soms wil het ook helpen om de kabel op een andere HDMI-poort van de TV te zetten, maar de volgende dag begint het hele verhaal weer van voor af aan en/of sluit ik de kabel weer aan op de HDMI-poort op de TV van de vorige dag.
Voordat dit euvel zich voordoet heb ik niets aan de aansluitingen veranderd.

10 Reacties 10
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Wim C.  

Wat irritant. Als je de tv aanzet wil je natuurlijk niet elke keer 2 keer moeten opstarten. Laten we op zoek naar de oorzaak van dit euvel. 

Wat gebeurt er wanneer je de tv eens eerst aandrukt (knop linksboven op de Next afstandsbediening) en dan na een seconde of 5 pas de mediabox met de knop rechtsboven? Ben benieuwd of dit invloed heeft. 

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Lycke 

Ik heb zo’n beetje alle volgorden van aan- en uitzetten al een keer uitgeprobeerd. Vaak denk ik dat alles werkt en dan valt tóch het geluid ineens weer weg.
Maar ik heb al bedacht dat de oorzaak niet per se aan de Mediabox Next hoeft te liggen; het zou net zo goed kunnen zijn dat de HDMI-poorten op de receiver (Yamaha RX-V475) van slag raken. Blijkbaar schijnt dat wel vaker voor te komen. En misschien dat daarom de Next afstandsbediening de koppeling met de TV en receiver ook weer kwijtraakt.

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Als aanvulling op het voorgaande:

Wat misschien een oorzaak van het probleem zou kunnen zijn is misschien de optische audio-aansluiting. Ik probeer mezelf een beetje te verdiepen in de logica van zo’n receiver en bedacht me dat die optische audio-aansluiting misschien alleen bedoeld is voor apparatuur zonder HDMI (en/of ARC) aansluiting. Het geluid loopt óók al via de HDMI-aansluiting dus is lijkt het niet noodzakelijk om daarnaast ook de optische aansluiting te gebruiken. Omdat slimmere apparaten de HDMI-poorten scannen op signaal, kan het zijn dat de receiver door die optische aansluiting in de war raakt en niet weet te kiezen tussen optisch of HDMI. Daardoor kan het zijn dat de receiver kiest voor het optische signaal en daardoor wel geluid doorgeeft maar geen geluid.
Maar misschien zit ik er compleet naast.

ph2m

Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Hier precies het zelfde probleem op onze gloednieuwe Mediabox Next, gebruikte receiver hier is ook een Yamaha, model is RX-S601D, echter het probleem moet wel in de receiver liggen want als ik vanuit de Next geen audio heb en overschakel naar de (DAB+)tuner in de receiver dan heb ik ook geen audio, ik kan mij niet herinneren dat ik dit probleem nooit eerder heb gehad voordat ik de Mediabox Next had (aangesloten), p.s. Next hangt aan HDMI4 met ARC enz. aan...

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @ph2m 

Ik begrijp dat je DAB+ tuner is ingebouwd in je Yamaha receiver? Als dat zo is dan is dat wel vreemd omdat je tuner niet buitenom is verbonden via een HDMI-verbinding.
Je Mediabox Next is verbonden met je receiver via een HDMI-poort en je receiver is via HDMI-out verbonden met de TV? Ofwel: het signaal van de Mediabox gaat via de receiver naar de TV?

ph2m

Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Correct Wim: Next > Yamaha RX-S601D > LG 47LM...

Als alles (nu via één (rode) knop van de Next afstandsbediening is ingeschakeld, geen geluid, wel beeld, als ik de RX-S601D een keer met de eigen AB uit/aan zet heb ik wel weer (Next)audio... 

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @ph2m

Heb je naast de HDMI-aansluitingen ook nog andere kabels aangesloten zoals bijvoorbeeld een optische verbinding tussen je TV en je receiver of van de Mediabox naar de receiver?

ph2m

Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Nee Wim, alleen de (door ZIGGO, veel te lange) HDMI kabel gebruikt!

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Om de oorzaak te vinden zou je misschien eens kunnen proberen om de Mediabox een keer rechtstreeks met de TV te verbinden; dus zonder enige verbinding met je receiver. Als dan hetzelfde probleem zich voordoet dan ligt het (waarschijnlijk) aan je Mediabox.
Maar ik ben geen expert, ik probeer me er slechts in te verdiepen volgens welke (on)logica die mediabox werkt.

ph2m

Level 4
  • 31Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Ga ik nog wel eens proberen Wim, net (was ik sowieso van plan) alle kabels naar/van de Next vervangen door (goede kwaliteit) korte kabels (IEC 1m, HDMI 4K 30cm, CAT6A 2m > switch) en blij dat wat gevloek weer werkt 😉

Uitgelicht topic