1
Vraag
2
Reacties
Lsnko

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

E52 op NPO 1/2/3

Tot gister avond hadden we via de humax 5050c ontvangst voor NL 123.

dat is ook wat we willen en hebben dat al sinds jaren zo.

vandaag krijg ik ineens een e52 melding , heb daarna de humax op fabrieks instelling gezet en heb daarna geen tv ontvangst meer.

 

Rechtstreeks via de tv gaat ook niet al zit er wel tuner in.

 

kan iemand mij adviseren of helpen hoe weer als vanouds NL 123 te ontvangen?

meer hebben we niet nodig 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Je kunt het vragen, maar ze zullen de kabel niet terugplaatsen. Je hebt namelijk geen abonnement. Je kunt de NPO kanalen dan bekijken via één van de andere aangegeven manieren.

Bekijk in context

21 Reacties 21
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4351Posts
  • 574Oplossingen
  • 2125Likes

Hoi @Lsnko en welkom op de Community! 

Foutcode E52 hoop je niet te zien wanneer je de tv op een kanaal afstemt. Deze foutcode geeft aan dat je mediabox geen goed signaal ontvangt. Er kunnen tal van oorzaken zijn. Het is dus nodig om van alles uit te sluiten. Met deze stappen moet het echter lukken om tot een oplossing te komen! Houd je ons op de hoogte van de vorderingen?

Lsnko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Onduidelijk of Ziggo op dit adres de ‘Free to air’ signalen analoog niet meer via de kabel doorgeeft?
 

alles al geprobeerd van rechtstreeks aansluiten, andere kabels etc.

 

de decoder zegt dat er geen signaal meer over de kabelaansluiting binnen komt?

 

kan het zijn dat Ziggo op 5345WT de analoge free to air gestopt is?

 

nogmaals, wij willen graag wel NL 123 ontvangen...

Lsnko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De decoder die het tot enkele dagen terug gewoon normaal deed is een humax 5050c.

 

we zijn echt niet te beroerd om een ander kastje voor de ‘free to air’ aan te schaffen maar zijn bang dat het probleem bij Ziggo zit en niet bij ons...

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Heb je een abonnement bij Ziggo? Zo ja, werkt internet wel?

De analoge zenders worden in ieder geval uitgeschakeld of zijn al uitgeschakeld, maar de free to air zenders blijven.
Je hebt dit stappenplan nodig indien je geen smartcard hebt.

Lsnko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Evert,

 

we hebbben via een LTE router internet wat goed en snel werkt. 30mbps. (Voldoende om bijv. NPO via de app te kijken of te internetten)

 

waar het ons om gaat is ‘normaal’ NL123 te kijken via:

-free to air

 

onduidelijk is of Ziggo dat aanbiedt door de kabel of door de lucht?

Als we daar antwoord op hebben kan ik stappen zetten iDVv een DVB-t2 ontvanger of andere oplossing.

 

kastje kopen is geen probleem, alleen wil ik zoiets vooraf weten of het überhaupt kan...

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Ziggo levert niets door de lucht, enkel via de kabel.

Zo te merken heb je geen abonnement bij Ziggo. Het kan zijn dat de kabel naar jullie huis nu uit de wijkkast is getrokken vanwege het niet hebben van een abonnement.

Dit weet ik niet zeker, aangezien je de vraag niet beantwoord hebt.

Als je geen abonnement hebt van Ziggo, dan is via Ziggo de enige optie om het abonnement Kabel TV te nemen (maandelijks €19,95).
Of je koopt een DVB-T2 ontvanger, maar dat gaat volledig buiten Ziggo om.
Of je gebruikt NPOStart om via internet naar NPO 1 2 en 3 te kijken.

Lsnko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dag Evert, 

We hebben geen abonnement, bewust, en willen alleen 123 kijken. Mogelijk is idd de kabel uit het wijkkastje gehaald. (Kan ik daar om vragen deze terug te plaatsen tbv free to air NL123?)

NPO start via chromecast is bekend, en DVB-T2 een passende optie.

 

maar hoe kan het dat als de mediawet voorschrijft dat de gewezen kabelaar in de regio 'free to air’ NL123 en de regionale en lokale zenders + radio door moet geven dat Ziggo dit niet biedt?

Zou je denken dat ik een kans maak om te vragen of ze de kabel in het wijkkastje weer inschakelen?

 

Echt bedankt al!

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Je kunt het vragen, maar ze zullen de kabel niet terugplaatsen. Je hebt namelijk geen abonnement. Je kunt de NPO kanalen dan bekijken via één van de andere aangegeven manieren.

Lsnko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Evert, 

 

Ik stuur even een link mee van de rijksoverheid;

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/media-en-publieke-omroep/toegankelijk-en-divers-media-aanbo...

 

Toegankelijk en divers media-aanbod

In Nederland staat in de wet dat iedereen de publieke radio- en televisiekanalen moet kunnen ontvangen. Alle bedrijven die een televisieabonnement aanbieden (zoals kabel- en telecombedrijven), moeten deze kanalen uitzenden. Dit is de ‘must-carry’-bepaling. Hierdoor kan iedereen de publieke televisie- en radiokanalen ontvangen.

Minimaal 30 zenders

In totaal moeten aanbieders van televisieabonnementen minimaal 30 zenders aanbieden. Dit minimum is inclusief de publieke omroepen (must-carry zenders). De bedrijven moeten in ieder geval alle publieke televisiezenders en radiokanalen van de Nederlandse en Vlaamse publieke omroepen aanbieden. Verder mogen zij de kanalen zelf invullen. Zolang het 30 zenders zijn in totaal.

Door deze regel zorgt de overheid ervoor dat het aanbod op televisie voldoende en afwisselend is. En dat er programma’s zijn voor alle groepen in de samenleving.   

 

Mijn echte vraag is dan ook: hoe krijg ik dit van Ziggo? Als zij inderdaad mijn kabel uit de wijkkast hebben gehaald voldoet Ziggo niet meer aan de wettelijke verplichting waar ik op doel.

Wie van/bij Ziggo kan en wil mij helpen hierbij?

mvg

Han

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Ziggo voldoet hieraan, want zij leveren die zenders als free to air zenders. Alleen moet je het basis abonnement hebben om die zenders via Ziggo te ontvangen. Ik zie niet dat dat in strijd is met wat daar staat.

Via internet of dvb-t2 kun je gratis de npo zenders bekijken. 

Lsnko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

 

Een basisabonnement wil ik best -gratis- hebben, is dat correct? Dan heb jij het inderdaad goed verwoord. 

 

Free to Air/must Carry vanuit de overheid betekent letterlijk: zonder kosten en eigenlijk ook zonder abonnement omdat dit een recht is….

 

Ik denk dat ik als mini mini persoon het ga afleggen tegen de kabelreus…

Overheid hoef je niet veel van te verwachten. Zoals vaak zegt men wel: 'Je recht hebben is een maar je recht krijgen ….” 

 

ben bang dat ik helemaal alleen sta hierin.

Steefb

Level 20
  • 15866Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je haalt 2 dingen door elkaar.

Free to Air is wat ongecodeerd via de ether wordt uitgezonden.

Must Carry is wat in het basis pakket moet zitten. Het basis pakket hoeft daarbij niet gratis te zijn.

Als je geen abonnement bij ziggo afneemt hebben ze het volste recht om je af te koppelen.

 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Een abonnement bij Ziggo is uiteraard niet gratis. @Lsnko mag heel blij zijn jarenlang gratis te hebben kunnen kijken omdat er signaal werd geleverd. Dat is nu gestopt.

In Nederland is het nog steeds mogelijk om via de ether zonder abonnement naar NPO 1, 2 en 3 te kijken. Dat gebeurt via de DVB-T2 standaard. Vanaf zo’n €30 is een DVB-T2 ontvanger te koop. Je zult ook nog een redelijke antenne moeten hebben. 

Lsnko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Toch vreemd dat de staat dit anders beschrijft en benoemd in de media wet…..

 

Maar die discussie vind ik niet nodig te voeren, want dat is zoals al gezegd onhaalbaar.

(Er moet zoveel en er mag zoveel niet dus ...)

 

Ik zou de Ziggo mensen wel mee willen geven dat het dus niks met “gratis meeliften of voor een dubbeltje op de eerste rang” te maken heeft maar met wet-regelgeving en basis recht….

 

Nuancering op een vraag is daarin best mogelijk denk ik?

Lsnko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steefb wrote:

Je haalt 2 dingen door elkaar.

Free to Air is wat ongecodeerd via de ether wordt uitgezonden.

Must Carry is wat in het basis pakket moet zitten. Het basis pakket hoeft daarbij niet gratis te zijn.

Als je geen abonnement bij ziggo afneemt hebben ze het volste recht om je af te koppelen.

 

 

Voor mij geen probleem: ik probeer te leren en te begrijpen wat er speelt en hoe men idd Free to Air danwel MustCarry mag/moet uitleggen… 

Er staat in de mediawet niet dat het gratis moet zijn dus dat klpt helemaal!

 

 

Steefb

Level 20
  • 15866Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Lsnko Laat eens zien waar dat staat dan. Het staat er gewoon niet in.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Het feit dat je een kabelaansluiting in je woning hebt wil niet zeggen dat je recht hebt op diensten via die kabelaansluiting zonder voor die diensten te betalen. 

Wij hebben een aansluiting van KPN in de meterkast maar als ik daar een telefoon op aansluit gebeurt er helemaal niets. Ik heb immers geen abonnement bij KPN.

De “must carry” verplichting geldt alleen voor abonnementen. @Lsnko heeft nooit een abonnement gehad en kan dus zich nergens op beroepen.

Lsnko
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
iMark wrote:

Het feit dat je een kabelaansluiting in je woning hebt wil niet zeggen dat je recht hebt op diensten via die kabelaansluiting. 

Wij hebben een aansluiting van KPN in de meterkast maar als ik daar een telefoon op aansluit gebeurt er helemaal niets. Ik heb immers geen abonnement bij KPN.

De “must carry” verplichting geldt alleen voor abonnementen. @Lsnko heeft nooit een abonnement gehad en kan dus zich nergens op beroepen.

Hoi, ik heb tot enkele jaren terug altijd een abonnement gehad. na verhuizing november 2019 is dit opgezegd….

Of ik dan wel of niet ergens beroep op kan doen? Geen idee!

 

Even feedback: ik val niemand en zeker Ziggo niet aan he?! Het is enkel ter lering en evt met tips en adviezen zodat ik een goede keus kan maken!

 

Dus: alle tips en adviezen welkom!

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Het lijkt me evident dat wanneer je niets betaalt aan Ziggo je ook geen dienstverlening kunt verwachten.

Je hebt denk ik een aantal opties:

  • Abonnement Kabel TV bij Ziggo à €19,95 per maand. Je kunt dan je Humax 5050c blijven gebruiken.
  • Abonnement Digitenne bij KPN à €18 per maand. Je krijgt dan een andere ontvanger in bruikleen.
  • Zelf een DVB-T2 ontvanger met antenne kopen en daarmee NPO 1, 2 en 3 uit de ether halen (vergelijkbaar met Digitenne maar zonder gecodeerde zenders)
  • TV kijken via NPO Start en bijvoorbeeld een laptop aansluiten op de TV.
  • Een Google Chromecast kopen en via de NPO Start app vanaf een mobiel apparaat of een computer (Google Chrome gebruiken) streamen

Als je geen abonnementskosten wilt betalen dan zijn alleen de laatste 3 opties relevant. Als je de Humax 5050c wilt blijven gebruiken alleen de eerste optie.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic