1
Vraag
2
Reacties
henk0078

Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Digitale ontvanger in combinatie met een HDD recorder en/of Videorecorder

Beste Ziggo
Ik heb van u de digitale ontvanger gekregen. U beschrijft de installatie van ontvanger naar TV via de scartkabel. Echter ik heb nu een aansluiting van mijn TV via de videorecorder en HDD recorder. Mijn vraag is hoe mijn videorecorder en HDD Recorder aan te sluiten in samenhang met de digitale ontvanger. Moet ik dan de scartkabel inpluggen in de HDD recorder? Graag een duidelijke uitleg van het aansluitschema dat helaas ontbreekt in uw installatieboekje

Groet
H van Glabbeek


--------------------------------------------------------------------------------
73 Reacties 73
henk0078
Topicstarter
Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik ben niet zo technisch, dus kan iemand mij uitleggen wat EPG is.
Verder hoe kan ik de D.O. in de aut. standby mode zetten en hoe in de niet standby mode
Is het zo dat de D.O. in standby mode gaat als hij constateert dat er geen signaal wordt afgenomen via scart of HDMI, want ik neem aan dat hij niet standby schiet als je TV kijkt
Verwijderd account
Niet van toepassing
henk0078 wrote:
Ik ben niet zo technisch, dus kan iemand mij uitleggen wat EPG is.
Verder hoe kan ik de D.O. in de aut. standby mode zetten en hoe in de niet standby mode
Is het zo dat de D.O. in standby mode gaat als hij constateert dat er geen signaal wordt afgenomen via scart of HDMI, want ik neem aan dat hij niet standby schiet als je TV kijkt

Hallo henk0078,
EPG staat voor elektronische programmagids, dus zeg maar je programmablad, maar dan digitaal.
De ontvanger kan in de standby-stand schieten als je een X tijd niets met de afstandsbediening hebt gedaan, maar die tijd kun je in het instellingenmenu verlengen of verkorten, net als bij de meeste tv's.
Op je andere vragen kan ik helaas geen antwoord geven omdat ik daar (nog) geen ervaring mee heb.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag henk0078

Zal ik nou eens in het kort mijn mening geven...

Maak het jezelf niet te moeilijk en stap over op een PVR, zoals de Humax 5200c, of op de mediabox XL. Woon je in oud Ziggo gebied kan de Humax (ook) worden gebruikt met smartcard, maar ook voor de vrije zenders, zonder smartcard en in oud UPC gebied is deze PVR eveneens inzet baar voor de vrije zenders. Net met Robbo uitgetest of de 5500 ook op een andere afstandsbedieningsmodus kan worden gezet, maar dat is niet het geval en dus zullen beide apparaten gaan reageren als je er 1 bediend. Dat schopt dus alles in de war.

Tevens is er vaak geen Ext-link optie meer en dus moet je voor het opnemen herinneringen inplannen op de Humax en timer planningen op de DVD recorder. Vergeet je er een, gaat het opnemen al niet meer lukken.

Met een Humax 5200c kun je sowieso 1 zender opnemen een ander bekijken, en soms zelfs 2 zenders opnemen en een 3e bekijken. Het opnemen gebeurt dan wel op een harde schijf, maar je kan bestanden delen met dit apparaat en dus ook elders opslaan. Daarnaast kun je eventueel wel de DVD recorder aansluiten op de scart uitgang van de Humax, en de opnames welke op schijf staan, zo op DVD zetten. Dat moet je dan wel doen, zonder eerst de opname op de harde schijf van de DVD te zetten, maar mislukt dat een keer, is er niets aan de hand, omdat het bestand nog op de Humax staat.

Wil je een opname alleen maar terug kijken en niet bewaren, doe je dat gewoon via de Humax en daarna kun je het bestand verwijderen.

Scheelt je bergen geknoei...

Dit is hoe ik ertegenaan kijk, want anders word het verschrikkelijk ingewikkeld en omslachtig en is de kans dat het misgaat met opnemen of anderszins groot.

O, mijn mening is even iets langer geworden ... :wink:
piccolo

Level 6
  • 135Posts
  • 6Oplossingen
  • 4Likes
Je kunt je eigen opnames met de 5200C sowieso van de humax af kopieren. Hang de 5200 in je netwerk en je kan je opname naar je laptop copieren via ftp. En de 5200 is zeker nog op marktplaats.
Het mooie aan de humax is dat deze ook interactieve tv (rode knop) ondersteund.
Je moet alleen wel een extra kaart hebben, anders kun je alleen maar NPO1,2,3 opnemen. Gezien je 5 kaarten mag hebben is dat de makkelijkste oplossing..

Ik wist niet dat er al een 5500C was.. Ik heb er net naar gekeken, dit ding zou ik dus nooit aanschaffen. Het is een simpele ontvanger zonder harddisk... Niet erg nuttig misschien alleen voor een kinder kamer...
Volgens mij is die 5500C apart voor ziggo gemaakt, je kunt hem niet eens los kopen in de winkel....

De 5200C en de 5400C zijn het handigste als je ook wilt opnemen (via de EPG).
Genoeg mensen hebben wel eentje op marksplaats staan.... En een ziggo kaartje is zo gekocht.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
piccolo schreef: "En een ziggo kaartje is zo gekocht."

Ze staan nog wel links en rechts te koop, maar werken dan niet, ze zijn alleen werkend te verkrijgen als extra te huur via Ziggo.

https://www.ziggo.nl/televisie/mediaboxen/ci-plus
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
piccolo wrote:
Je kunt je eigen opnames met de 5200C sowieso van de humax af kopieren. Hang de 5200 in je netwerk en je kan je opname naar je laptop copieren via ftp. En de 5200 is zeker nog op marktplaats.
Het mooie aan de humax is dat deze ook interactieve tv (rode knop) ondersteund.
Je moet alleen wel een extra kaart hebben, anders kun je alleen maar NPO1,2,3 opnemen. Gezien je 5 kaarten mag hebben is dat de makkelijkste oplossing..

Ik wist niet dat er al een 5500C was.. Ik heb er net naar gekeken, dit ding zou ik dus nooit aanschaffen. Het is een simpele ontvanger zonder harddisk... Niet erg nuttig misschien alleen voor een kinder kamer...
Volgens mij is die 5500C apart voor ziggo gemaakt, je kunt hem niet eens los kopen in de winkel....

De 5200C en de 5400C zijn het handigste als je ook wilt opnemen (via de EPG).
Genoeg mensen hebben wel eentje op marksplaats staan.... En een ziggo kaartje is zo gekocht.


Over FTP etc. heb ik een topic aangemaakt. Daar staat alles wat je moet weten. De Humax 5200c word inderdaad vaak nog 2e hands aangeboden, maar zit er een smartcard bij, dan heb je daar niets meer aan. Voorts werkt Interactieve Tv alleen in oud Ziggo gebied. In oud UPC gebied kan hiervan geen gebruik gemaakt worden.

Je hebt geen smartcard nodig voor het opnemen van meerdere zenders. Je kan zonder smartcard n.l. een flink aantal vrije zenders ontvangen, zowel in fZiggo als in fUPC gebied, en die zenders kun je dan ook allemaal opnemen. Elke zender welke je kan ontvangen is dus op de schijf te zetten. En dus niet alleen NPO 1, 2 en 3.

De 5500c is ontwikkeld voor mensen welke geen mogelijkheid hebben digitale zenders te ontvangen. En gezien het analoge signaal vervalt, is de 5500 dus een prima alternatief voor hen. Maar ook voor 2e, 3e, of meer Tv toestellen op slaapkamers etc. kan deze decoder prima voldoen.

De 5500 is niet in de winkel te koop, maar hierover weet ik wel meer, maar hou dat nog even voor me.

Over de smartcard heeft Be rt al wat verteld. Dat kaartje is wellicht zo gekocht, maar dat is weggegooid geld. Er zullen mensen zijn die ze nog verkopen, want geld stinkt niet, maar je kan er niets mee.
henk0078
Topicstarter
Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste Willem A
Ik heb wat vragen n.a.v. je nuttige tips over de humax 5200.
Werkt deze 5200 met de CI+ kaart van Ziggo ? Want ik begrijp dat voor ontvangst van de Ziggo zenders in HD kwaliteit dit noodzakelijk is.
Verder: Kan ik met de 5200 zoals ik dat nu met mijn HDD recorder doe ,scenes worden weggeknipt uit een opgenomen programma (bijv hinderlijke reclame) m.a.w. kan ik nog wat bijschaven aan een opname alvorens ik deze op een DVD zet.
mvg
henk0078
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag henk0078

Voor de Humax is geen CI kaart nodig, maar alleen een smartcard. En ja, de Humax werkt da inderdaad met de smartcards van Ziggo*. Sterker: de 5200c werd eerder ook door Ziggo geleverd en deze leveren nu nog de 5300c, welke veel minder opties heeft, als standaard mediabox in oud Ziggo gebied. *Terg komend op de smartcard: deze is niet meer los te koop, en vind je deze wel, zal Ziggo deze niet meer activeren. daarom dus de opmerking over de CI module. Huur je deze voor een paar Euro per maand, zit daarbij een smartcard en die laatste kun je dan dus gebruiken voor de Humax 5200c. Gebruik je geen smartcard, dan ontvang je alle vrije zenders, maar er zijn er dan maar 4 in HD.

Als een opname op schijf staat en je wilt de reclames of andere delen overslaan, dan kun je daar gewoon doorheen spoelen of stappen, waarbij die stappen zijn te vergroten via het menu. Wil je een opname op DVD zetten middels een DVD recorder, dan is het niet mogelijk met de Humax reclames of andere beelden welke je kwijt wilt, weg te knippen, maar je kan de Humax wel opnemen in je netwerk. Dan kun je van alles doen met de opnames en deze via de PC op DVD zetten. Ook kun je de opnames verplaatsen van de interne naar een externe schijf. Het verplaatsen betekent hier eigenlijk kopiëren. Je raakt de oorspronkelijke opnames dan dus niet kwijt, maar deze kan je natuurlijk desgewenst wel verwijderen. meer hierover in de topics welke ik heb aangemaakt. Even op mijn naam klikken en je vindt deze terug.
henk0078
Topicstarter
Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Willem.
Erg bedankt voor je duidelijke uitleg.
Je snapt dat antwoorden ook weer vragen oproepen
1. Heb jij een overzicht van de vrije zenders of een site waar ik die kan vinden voor het gebied 040.
(Eindhoven).
2. Je vertelde eerder dat een eenmaal opgenomen programma niet weer te kopieeren is op de HDD, maar nu zeg je dat dat wel gaat naar een externe HD, klopt dat ?
3 Kan ik de inhoud van die externe HD dan laten lezen door een PC en daar bijv bewerken of afspelen. Of zijn dat allerlei versleutelde data
4. Kan ik een opgenomen programma via de 5200 of via die externe HD op een of andere manier omzetten op een DVD? En hoe gaat dat dan.

De methode die ik vandaag gebruik is vrij simpel. Ik neem een programma op met de HDD en verwijder dan alle ballast (reclame, teveel opgenomen stukken aan voorkant en achterkant)
Daarna copieer ik de zaak op een DVD mbv de HDD recorder
Groet
henk0078
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hier vind je de zenders welke je zonder smartcard kan ontvangen. Let op: de zenders waarbij 'alleen via Ziggo Go' staat, ontvang je dus niet als vrije zenders: https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/
henk0078
Topicstarter
Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Willem
Helaas lees ik dat de 5200 niet geschikt is voor mijn regio (5595XE), dit ontdekt door jouw advies te volgen:

"Geschikt voor je regio? Kijk hier en vul je postcode en huisnummer in, een beetje naar beneden scrollen op deze pagina: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-ihdr-5200c "

Waarom weet ik niet maar dit is dus een probleem
Hoe dit op te lossen??
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
henk0078 wrote:
Willem
Helaas lees ik dat de 5200 niet geschikt is voor mijn regio (5595XE), dit ontdekt door jouw advies te volgen:

"Geschikt voor je regio? Kijk hier en vul je postcode en huisnummer in, een beetje naar beneden scrollen op deze pagina: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-ihdr-5200c "

Waarom weet ik niet maar dit is dus een probleem
Hoe dit op te lossen??


Dag henk0078,

dat staat op de site, maar is niet geheel juist. Als dat er staat betekent dat alleen maar dat de Humax dan geen gebruik kan maken van een smartcard, wat dus betekent dat je in voormalig UPC gebied woont. Maar je kan dan wel alle vrije zenders zien, waarvan ik een link heb gestuurd, en deze dus ook opnemen. Als het analoge signaal gaat stoppen, ga je er dus zeker op vooruit.

De mediabox XL word in jou gebied uitgegeven, maar daarmee is het niet mogelijk opnames te delen in je netwerk. Daarom gebruikt men dus ook vaak de Humax in andere gebieden. En dat het kan, kun je absoluut van me aannemen. Er zijn veel mensen welke de Humax 5200 of 5400 inzetten in oud UPC, ofwel fUPC gebied.

Hier vind je de instellingen voor de Humax in fUPC gebied: https://myhumax.info/upc/

Het is dus geen issue, maar betekent dus alleen dat je niet alle zenders uit je pakket kan ontvangen. Maar wellicht heb je voldoende aan de vrije zenders.
henk0078
Topicstarter
Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Willem
Je zegt:
"Hier vind je de zenders welke je zonder smartcard kan ontvangen. Let op: de zenders waarbij 'alleen via Ziggo Go' staat, ontvang je dus niet als vrije zenders: https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/ "

Dan zie ik dat ik maar een beperkt aantal zenders kan ontvangen: niet de commercielen, geen EEN of Canvas, geen Duitsland, alleen NPO1,2,3 Ziggo Sport en wat lokalen dat lijkt mij toch wel wat karig.
Of zie ik het niet goed.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
henk0078

Ik denk dat je onder Extra kijkt, hier zie je de kanalen die in HD zijn te ontvangen op je TV en de HD kwaliteit die "Alleen via Ziggo GO" te zien is.

Je kunt alles ontvangen en kijken wat onder Kanaal staat op het genoemde kanaalnummer, waarvan 4 in HD, 1, 2, 3 en Ziggo Sport.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
henk0078 wrote:
Willem
Je zegt:
"Hier vind je de zenders welke je zonder smartcard kan ontvangen. Let op: de zenders waarbij 'alleen via Ziggo Go' staat, ontvang je dus niet als vrije zenders: https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/ "

Dan zie ik dat ik maar een beperkt aantal zenders kan ontvangen: niet de commercielen, geen EEN of Canvas, geen Duitsland, alleen NPO1,2,3 Ziggo Sport en wat lokalen dat lijkt mij toch wel wat karig.
Of zie ik het niet goed.


Dat klopt wel. Maar het hangt dus af van de regio waar je woont. Is dat in fZiggo gebied, dan kun je dus, zoals eerder aangegeven een smartcard gebruiken en ontvang je dus uiteraard ook meer zenders. Wil je dat ook in fUPC gebied zul je, als je wilt opnemen, toch naar de mediabox XL toe moeten, met dien verstande dat deze niet is zo is op te nemen in je netwerk dat je de opnames elders kan opslaan. Bij het model met scart wat er voorheen? was, schijn je wel een DVD recorder aan te kunnen sluiten, maar anders houd het op bij alleen opnemen met de mediabox XL zelf, zonder dat je dus die bestanden over kan zetten.

Er is ook nog wel de Pace decoder in fUPC gebied, maar daarmee is het maken van opnames in zijn geheel net mogelijk. Ik vrees dus dat je jezelf dan toch een beetje moet neerleggen bij het feit dat je af moet zien van het opnemen op een DVD recorder, of je moet het vanaf een Pace doen, maar ik kan je zeggen dat dat niet prettig gaat werken, omdat je dan het programma live op de DVD recorder moet zetten, of beter, meteen op DVD, daar je anders zeer waarschijnlijk tegen een kopieerbeveiliging aan gaat lopen, en het bewerken van bestanden dus geenszins mogelijk is.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag henk0078,

mijn excuses, want ik heb de zenderlijst even verkeerd geïnterpreteerd. En net als ik heb ook jij hem denk ik verkeerd gelezen.

Je kan zonder smartcard in ieder geval deze zenders bekijken:

NPO 1, 2, 3
RTL 4, 5, 7, 8, Z
SBS 6
Veronica
Net5
Ziggo Tv, sport
Comedy central
Spike
Discovery
National Geographic
Eurosport
TLC
MTV
Disney
Nickelodion
ARD
ZDF
WDR
NDR
BBC 1, 2, world
TV5
CNN
Eén, Canvas (België)

En daarnaast nog een aantal regionale en andere zenders.

Vanaf 925 vind je, in ieder geval een deel, nogmaals.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Even een compleet lijstje, Free to Air, zonder smartcard, voor de liefhebbers:

Zendernaam Kanaal
NPO 1 1 (925)
NPO 2 2 (926)
NPO 3 3 (927)
RTL 4 4 (928)
RTL 5 5 (929)
SBS6 6 (930)
RTL 7 7 (931)
Veronica / Disney XD 8 (932)
Net5 9 (933)
RTL 8 10 (934)
RTL Z 12 (975)
Ziggo TV 13
Ziggo Sport 14
Comedy Central 15 (936)
Nickelodeon 16 (937)
Discovery 17 (938)
National Geographic Channel 18 (939)
Eurosport 20 (941)
TLC 21 (942)
MTV 23 (944)
Disney Channel 27 (982)
Nickelodeon 29
Regionale zenders 30-35
Lokale zenders 36 t/m 50
Eén 51 (948)
Canvas 52 (949)
Ketnet 53
ARD 54 (950)
ZDF 55 (951)
BBC One 61 (952)
BBC Two 62 (953)
CNN 503
BBC World News 504
Brava NL Klassiek 607
TV Noord 701
Omrop Fryslân 702
TV Drenthe 703
TV Oost 704
TV Gelderland 705
Omroep Flevoland 706
TV NH 707
Regio TV Utrecht 708
TV West 709
TV Rijnmond 710
Omroep Zeeland 711
Omroep Brabant 712
L1 TV 713
AT5 725
henk0078
Topicstarter
Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste Willem,
Ik heb nu een 5200 aangeschaft, maar heb toch een probleem met de installatie.
Bij het item zenderzoeken geeft het apparaat aan dat hij geen zenders kan vinden, terwijl die wel degelijk aanwezig zijn, omdat ik via de antennekabel doorlus naar de TV en daar gewoon beeld heb.
Heeft dit te maken met het feit dat ik geen smartcard gebruik? Heb je een advies hoe verder te gaan?
mvg
Henk
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
henk0078 Welke codes gebruik je?

Heb je deze al geprobeerd?

Frequentie: 47400 of 474000
Netwerk-ID: 4444
Modulatie: 64-QAM
Symboolsnelheid: 6875
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic