1
Vraag
2
Reacties
henk0078

Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Digitale ontvanger in combinatie met een HDD recorder en/of Videorecorder

Beste Ziggo
Ik heb van u de digitale ontvanger gekregen. U beschrijft de installatie van ontvanger naar TV via de scartkabel. Echter ik heb nu een aansluiting van mijn TV via de videorecorder en HDD recorder. Mijn vraag is hoe mijn videorecorder en HDD Recorder aan te sluiten in samenhang met de digitale ontvanger. Moet ik dan de scartkabel inpluggen in de HDD recorder? Graag een duidelijke uitleg van het aansluitschema dat helaas ontbreekt in uw installatieboekje

Groet
H van Glabbeek


--------------------------------------------------------------------------------
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
robbo wrote:
henk0078 Dit kan. En is geen probleem


Nog even een aanvulling: Je moet de ontvanger aansluiten op de dan wel op een ext 2 van hdd aansluiten wellicht bekend. Echter je kan niet naar een andere zender kijken. Bij een opname. ( zap gedrag wordt dan ook opgenomen) hou daar rekening mee. En je moet de hdd rec ook met een scart verbinden op de tv, om via de hdd te kijken naar zenders op de ontvanger. Je hebt dus 2 ext (scart ) aansluitingen nodig op de hdd rec. De vermoedelijk hdmi aansluiting op hdd rec. is alleen voor een opname en inhoud evt schijfje en hdd te laten zien. Verder is er ook nog een mogelijkheid om rechtstreek op te nemen op een herschrijfbaar schijfje zou ik dat doen. Evt copie beveiliging etc.

Edit : tekst wat aangepast.

Bekijk in context

73 Reacties 73
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo henk0078,
Werkt de digitale ontvanger wel goed op de tv? Zo ja, via scart of hdmi?
henk0078
Topicstarter
Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
De digitale ontvanger werkt via de scart op mijn TV.
De oude situatie is dat ik mijn antennekabel in de HDD recorder aansloot die via de interne splitter weer was doorgelust naar de antenne ingang van de TV. Verder was de HDD ook via de scart aangesloten op de TV. ik kan dus opnemen via de antenne ingang (tuner HDD) en afspelen via de scart.
Ik wil graag in de nieuwe situatie met de digitale ontvanger ook kunnen opnemen op de HDD.
henk0078
Topicstarter
Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Verder weet ik niet of ik tegelijkertijd signaal kan hebben op de scart en de HDMI uitgang van de digitale ontvanger, want in dat geval zou ik tegelijkertijd de HDMI aan de TV en de scart aan de HDD kunnen koppelen.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
henk0078 Dit kan. En is geen probleem
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
robbo wrote:
henk0078 Dit kan. En is geen probleem


Nog even een aanvulling: Je moet de ontvanger aansluiten op de dan wel op een ext 2 van hdd aansluiten wellicht bekend. Echter je kan niet naar een andere zender kijken. Bij een opname. ( zap gedrag wordt dan ook opgenomen) hou daar rekening mee. En je moet de hdd rec ook met een scart verbinden op de tv, om via de hdd te kijken naar zenders op de ontvanger. Je hebt dus 2 ext (scart ) aansluitingen nodig op de hdd rec. De vermoedelijk hdmi aansluiting op hdd rec. is alleen voor een opname en inhoud evt schijfje en hdd te laten zien. Verder is er ook nog een mogelijkheid om rechtstreek op te nemen op een herschrijfbaar schijfje zou ik dat doen. Evt copie beveiliging etc.

Edit : tekst wat aangepast.
henk0078
Topicstarter
Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Nog even voor mijn begrip: Bedoel je dat ik dan via de TV opneem?
Dus de scart uitgang van de TV ga gebruiken als ingang voor de scart HDD.
In dat geval heb ik dan toch alleen signaal als de TV aanstaat? en ik alleen opneem wat ik zie.
Mijn bedoeling is juist om opnames te maken als ik niet thuis ben en dan later afspelen .
Ook evt een DVD brand als de opname behouden moet blijven (films, etc)
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Kan een splitter hier geen uitkomst brengen?

Coax splitter ---> kabel 1 naar Digitale ontvanger en HDMI naar TV en --->kabel 2 naar HDD recorder met scart naar TV.

Heeft de HDD recorder zijn eigen signaal en de Digitale ontvanger zijn eigen signaal.

Ben benieuwd.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
henk0078 Nee. In de uitleg van mij het volgende: 1 scart in ext 1 van hdd en deze op tv aansluiten. Dit om evt het signaal te zien op de ext 2 van de hdd bron en daar dus het signaal van de humax 5500 de zenders.

1 scart sluit je dus aan op de evt ext2 bron van de hddrec en op de humax 5500. Ook bij een opname selecteer je dus de bron ext 2.

Uiteraard van uitgaande dat de hdd rec. 2 scart uitgangen heeft. Laat dat even weten.

Be rt de hdd is reeds met een hdmi aangesloten. Echter om ook de zenders van de humax te zien op tv via de hdd is ook een scart nodig. Dit kan niet via de hdmi die dus alleen evt schijf hdisk inhoud toont en niet de scart signaal. Anders kan ts nooit controleren en zien wat hij opneemt. Vandaar het beste 2x scart. Anders idd opname van tv bij slechts 1 scart via tv wat echter niet altijd meer mogelijk is.
W00fer

Level 3
  • 67Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Be rt wrote:
Kan een splitter hier geen uitkomst brengen?

Coax splitter ---> kabel 1 naar Digitale ontvanger en HDMI naar TV en --->kabel 2 naar HDD recorder met scart naar TV.

Heeft de HDD recorder zijn eigen signaal en de Digitale ontvanger zijn eigen signaal.

Ben benieuwd.


Nee dit kan niet. De Recorder krijgt dan gecodeerd signaal binnen (analoog). De digitale ontvanger decodeert dit. Je kunt de hdd recorder niet meer vanaf de analoge kabel op laten nemen binnenkort.

Je kunt dus alleen nog de hdd recorder laten opnemen van hetzelfde signaal waar je naar kijkt via de scart (extensie 2). De Digitale Ontvanger heeft geen RF Out dus dat gaat niet.
Getimede opnames wordt ook lastig. Wat je zou kunnen doen is dat je een herinnering instelt in de EPG (als dat kan) waardoor de digitale ontvanger net voordat het programma begint naar die zender springt.

Om opnames af te spelen op de tv verbind je de hdd recorder via scart of HDMI naar de TV.
Of de nieuwe digitale ontvanger output heeft tegelijkertijd op de Scart en HDMI port is mij niet bekend.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
W00fer schreef: "Je kunt de hdd recorder niet meer vanaf de analoge kabel op laten nemen binnenkort. "

Klopt, als het analoge signaal uitvalt dan gaat dat niet meer, maar tot die tijd kun je het nog gebruiken.
henk0078
Topicstarter
Level 1
  • 40Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Dank voor alle reacties.
Ik heb nu de volgende aansluitingen gemaakt:
De scart uitgang van de D.O. verbinden met de scart ingang (bij mij AV2) van de HDD recorder en de scart uitgang (AV1) van de HDD verbinden met de TV. De HDD instellen op AV2, dan wordt het signaal doorgegeven aan de TV. Je kijkt dan naar het kanaal ingesteld op de D.O.
Als je wilt opnemen programeer je de HDD (timer ) op de gewenste tijd en stelt het gewenste kanaal in op de D.O. Inderdaad kun je bij live opnamen alleen opnemen wat je ziet.
Een oplossing zou zijn een 2e D.O. aanschaffen (30 Euro) en inderdaad via een antennesplitter werken.
Antenne 1 naar D.O. 1 en naar de HDD en Antenne 2 via de D.O. 2 naar de TV.
Dit laatste heb ik niet geprobeerd. Graag jullie reactie
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
henk0078 Top idee:relaxed:, moet perfect werken volgens mij.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
henk0078 wrote:
Dank voor alle reacties.
Ik heb nu de volgende aansluitingen gemaakt:
De scart uitgang van de D.O. verbinden met de scart ingang (bij mij AV2) van de HDD recorder en de scart uitgang (AV1) van de HDD verbinden met de TV. De HDD instellen op AV2, dan wordt het signaal doorgegeven aan de TV. Je kijkt dan naar het kanaal ingesteld op de D.O.
Als je wilt opnemen programeer je de HDD (timer ) op de gewenste tijd en stelt het gewenste kanaal in op de D.O. Inderdaad kun je bij live opnamen alleen opnemen wat je ziet.
Een oplossing zou zijn een 2e D.O. aanschaffen (30 Euro) en inderdaad via een antennesplitter werken.
Antenne 1 naar D.O. 1 en naar de HDD en Antenne 2 via de D.O. 2 naar de TV.
Dit laatste heb ik niet geprobeerd. Graag jullie reactie
Lijkt mij een goede alternatief, en leuk om te lezen dat mij tip (aansluitmogelijkheid iig werkt)
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
In theorie moet dat werken! Maar of het om een perfecte oplossing gaat? Er zijn allemaal extra splitters nodig, digitaal beeld wordt omgezet naar analoog en dat analoge beeld ga je weer digitaal opnemen (hdd). Brrr! Het lijkt mij ook heel lastig om dit systeem te laten opnemen wanneer je bijvoorbeeld niet thuis bent. Als 1 schakel in de keten op standby gaat dan kan er niets meer opgenomen worden immers? Hoe zien jullie dit?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Als je die bepaalde spullen in huis hebt en nog geen andere mogelijkheden voor bepaalde andere spullen en het kan daarom niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.:relaxed: Anne H Ziggo
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Anne H Ziggo Be rthenk00781.Op de eerste plaats is de opname best wel van goede kwaliteit! ( Even een vergelijking die ik een hele tijd geleden heb uitgeprobeerd ivm met een test.) De situatie toen : Een humax 5000, dit was een standaard en 1 van de eerste hd ontvangers van humax. Aangesloten op de manier zoals uitgelegd. En zoals gezegt de kwaliteit best wel ok.

2. De 5500 heeft een mogelijkheid om in de epg bijeen een herinnering te activeren. De box gaat dan ook in stand bij dan gewoon aan.. Stel je dvd rec in de timeropname bv 10 minuten eerder in! en hopla. zo kan je als je de herinneringen niet elkaar overlapt en de timeropname op dvd rec ook deze niet overlapt toch div opnamens doen als je niet thuis bent.

Zonet de herinnering uitgetest en box gaat aan! Wel zou ik aanraden om de energie besp. uit te zetten. Althans dat moet ik even uittesten. (zie Edit) Dus bij een 2e ontvanger en een goede splitter is dit goed te doen! Mocht henk0078 geen humax 5200 willen aanschaffen.

Anne ik hoop dat je dit bedoeld gr Rob

edit: Het uitgaan moet ik nog even testen.. anders blijft de box verm. aan staan bij uitschakeling automatische standby. wordt vervolgt! Je kan dan natuurlijk de automatische standbystand evt instellen op bv 2 uur bij een film. dus mogelijkheden genoeg!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Even een aanvulling op mijn vorige reactie: tekst wat aangepast, en edit geplaatst.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
@Be rt, dank, zo is het natuurlijk maar net 🙂

@robbo, die kant zat ik wel op te denken. Met een Humax 5500 kun je aan de hand van de EPG opnemen en laten opstarten, ideeal! De Digitale Ontvanger (D.O. uit het verhaal van @henk00781) kan je wel zo instellen dat ie niet op standby gaat, dus dat valt weer mee.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Anne H ZiggoUpdate inz mijn vorige reacties"s: de box gaat niet van zelf uit, bij uitschakeling eneergie besp. Dus bij een timer opname dan even de Automatische standby inschakelen en qua tijd het benodigde om programma in het geheel op te nemen. succes en Gr Rob
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic