fred_66

Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

waarom is volume NIET te regelen op de next ?

Omdat ziggo het zo nodig vind om alles weer aan te passen, ben ik ineens 'verplicht' een next aan te schaffen. Heb al jaren een prima werkende humax met een grote ssd drive (omgebouwd) De next krijg je gratis en Installeren duurt iets van 15 minuten. Om er dan achter te komen dat je NIET kunt opnemen, of weer extra betalen, wat ik dus niet ga doen. Maar mij grootste ergenis is, waarom werkt de volume niet op de next maar alleen via een instelling ?. Ik heb aan deze optie totaal niets omdat ik gebruik maak van een 43inch industriele monitor (effinet) en een zelfbouw 5.1 amplifier. Het geluid haal ik eruit via een module die tussen de hdmi zit. Met de Humax kon ik het geluid mooi regelen en muten. Nu moet ik 'old school' naar mijn amp. om geluid harder of zachter te zetten. Waarom kan of is dit niet gewoon via de next zelf te regelen ?...ik heb de next weer los gekoppeld en de humax weer aangesloten, maar kijken hoe lang het duurt voor het beeld 'zwart' word. Zit er zelfs aan te denken de hele handel terug te sturen en TV abbonement op te zeggen en via een andere provider iptv aan te schaffen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
fred_66
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

afgelopen weekend de remote "gehacked" ...vrij simpele code. Heb de aan/uit en volume via arduino nano en een gemotoriseerde volume in de amp gebouwd en kan nu dus de volume regelen via de next remote. Meteen de aan/uit gekoppeld aan de monitor zodat deze echt uit gaat, dus niet in standby stand.

tis opgelost, met meer werk dan ik had gehoopt.

Bekijk in context

24 Reacties 24
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @fred_66 

Zoals ik het lees bevind u zich in een ietwat uitzonderlijke situatie omdat u een zelfbouw versterker heeft. Doordat uw versterker eigenbouw is, heeft dit apparaat geen merknaam en typenummer waardoor een Ziggo-afstandsbediening ook niet te koppelen is.

Omdat de opnamefunctie van de Mediabox Next via de cloud werkt en dus via een internetverbinding, moet u inderdaad een abonnement hebben waardoor u óók kunt opnemen.

Overigens zult u óók via een andere provider tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Welke aansluitmogelijkheden heeft uw versterker?

fred_66
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

de versterker heeft 2x cinch in, toslink of 5x mono..toslink is nu aangesloten, de amp heeft geen afstandsbeding mogelijkheid. Maak al gebruik van een iptv kastje, kan ik gewoon mee opnemen via externe hdd. Hier kan ik wel via de remote volume regelen.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@fred_66 eerlijk gezegd is mijn enige ervaring met zelfbouw een 2.0 PA-versterker met 2xXLR in en 2xXLR uit. Ik kan proberen mee te denken, maar ik weet niet of dit gaat leiden tot een bevredigende oplossing. 😬

fred_66
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

Ze hadden gewoon de volume optie in de next moeten aanhouden, maar het moet weer moeilijk..

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ziggo hoef natuurlijk geen rekening te houden met iedere klant situatie , zeker niet deze erg uitzonderlijke 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@fred_66  schreef:

Ze hadden gewoon de volume optie in de next moeten aanhouden, maar het moet weer moeilijk..


De Mediabox Next heeft nooit zelf een volumeregeling gehad. De volumeregeling op de afstandsbediening werkt via infrarood en is bedoeld om bij een TV of bij een versterker het volume te regelen of aan en uit te zetten.

Daar is niks moeilijks aan.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@fred_66 Ik begrijp iets niet, je kunt je Humax toch blijven gebruiken zoals voorheen?

Ik heb hier ook nog een eerdere Humax die volledig werkt.

(Zelfs de smartcard erin werkt nog, maar dat is alleen in oud-Ziggo gebied.)

fred_66
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

een opmerking waar je dus niks mee kunt...Als ze gewoon de volume optie in de next hadden gehouden was er niks aan de hand, Heeft helemaal niks te maken met de manier hoe ik mijn spullen heb aangesloten.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@fred_66 Het heeft er nooit ingezeten, is er dus niet uitgehaald.

Gezien het aantal klachten is het een functie die niet echt gemist wordt.

fred_66
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

@Bert  De humax werkt perfect, nooit enig probleem mee gehad. volume/mute werkt bij dit apparaat. Maar...ziggo  vind het nodig om deze 'oude' apparaten niet meer te ondersteunen en je krijgt als optie een next. De next waar je NIET mee kunt opnemen, of je moet een duurder abbonent nemen. En een volume regeling die niet naar behoren werkt. Nogmaals, ze hadden in de next de volume optie moeten inbouwen en als extra optie die van andere aparaten. Ik kan er op deze manier niet veel mee.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

de humax wordt gewoon nog ondersteunt dus snap het probleem niet

de enige box die iets aan functionaliteit gaat verliezen zijn de cisco boxen maar ook die blijven wel werken 

fred_66
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

@Steefb volgens mij snap jij het niet...nogsmaal, ze hadden in de next dezelfde volume optie als in de humax moeten programmeren. en als extra die van andere apparaten. Dat het er nooit in heeft gezeten geeft al aan dat ze er niet goed over nagedacht hebben.

fred_66
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

@MR_CHIP  niet voor lang... kreeg er een email over dat ze per (?? even datum kwijt) , deze apparaten niet meer ondersteunen. Zal vast wel ergen op een of andere ziggo pagina te lezen zijn.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

de enige mail die eruit is gegaan gaat over cisco mediaboxen

 

plaats anders hier maar een printscreen van de bewust mail

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@fred_66  schreef:

@Steefb volgens mij snap jij het niet...


Volgens mij snapt @Steefb het prima en probeert u links of rechtsom hetzelfde verhaal af te draaien en daardoor wordt de realiteit echt niet anders.

Als Ziggo ergens of waar dan ook een steek heeft laten vallen dan zal ik de laatste zijn om dit ontkennen. Maar in het geval van de Mediabox Next en de Next Mini heeft Ziggo een mediabox uitgerold die voor het overgrote deel van de abonnees werkt. 
Ik ben ze nog niet tegengekomen op dit forum, maar voor de enkeling die de TV kijkt via een 43 inch ‘industriële’ monitor en een zelfbouw 5.1 versterker werkt het blijkbaar niet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@fred_66  schreef:

@Bert  De humax werkt perfect, nooit enig probleem mee gehad. volume/mute werkt bij dit apparaat. Maar...ziggo  vind het nodig om deze 'oude' apparaten niet meer te ondersteunen en je krijgt als optie een next. De next waar je NIET mee kunt opnemen, of je moet een duurder abbonent nemen. En een volume regeling die niet naar behoren werkt. Nogmaals, ze hadden in de next de volume optie moeten inbouwen en als extra optie die van andere aparaten. Ik kan er op deze manier niet veel mee.


@fred_66 Oudere technieken en abonnement mogelijkheden verdwijnen nu eenmaal en nieuwe komen boven drijven.

 

Als minstens 95% van de klanten geen behoefte heeft aan een volume regeling op een mediabox, omdat er nieuwe technieken gebruikt worden, zoals het volume op de TV kunnen regelen en volume kunnen regelen op een soundbar of versterker met de afstandsbediening van de Next mediabox, wat voor meer dan 95% van de klanten werkt, dan gaat er voor minder dan 5 % van de klanten geen volume ingebouwd worden in de Nexten.

fred_66
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

@Bert oude techniek ???...de zelfbouw amp. is eigenlijk een 7.1, met optie naar 5.1 of stereo..dus dit is oud ?..

Heb op een ander forum voor zelfbouwers, waar ook mensen met zelfde probleem zitten die een buizen amp gebruiken, ea gevonden voor het 'hacken' van de remote..ga komend weekend de data van de remote uitlezen (ir) en dan hopen dat ik dit in de bestelde gemotoriseerde volume via een ir receiver en een arduino nano of esp32 in de amp kan bouwen. 

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@fred_66  schreef:

oude techniek ???...de zelfbouw amp. is eigenlijk een 7.1, met optie naar 5.1 of stereo..dus dit is oud ?..


Oude techniek? Mijn allereerste dolby surround receiver kocht ik in de jaren negentig. In de afgelopen decennia is er veel verbeterd, maar de techniek is nou niet bepaald nieuw.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@fred_66 We hadden het niet over je amp, maar over de Next die geen eigen volume regeling heeft.

 

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/waarom-is-volume-NIET-te-regelen-op-de-next/m-p/1158030/highl... 

Uitgelicht topic