HBO Max app vanaf nu beschikbaar bij Ziggo
Vanaf 21 februari heb je via de Mediabox Next en de Next Mini toegang tot de streamingsdienst van HBO Max. Hier binge je onder andere de nieuwste hitserie The Last of Us, White House Plumbers of de mo...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Ik heb de next afstandsbediening gekoppeld met mijn Onkyo versterker.
Is het op de een of andere manier mogelijk om behalve het volume ook de versterker aan/uit te schakelen.
Voorheen liet ik mijn versterker altijd aan. Maar met een verbruik van 40 Watt en de hoge kwh prijzen niet wenselijk.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@jan8051 het heeft even iets langer geduurt. Niet thuis 's avonds.
Vanmorgen de Next voorzien van een cec-blokker. Die blokkert de communicatie over hdmi zodat de Next de tv en receiver niet kan aansturen.
Het aansturen van de tv blijft aardig werken. Alle functies behalve het aan/uit zetten blijven werken zoals verwacht. Kies ik mijn receiver als apparaat om de volume te regelen dan gebeurd dat ook. Maar ook niet meer dan dat. De input selectie en powerknop werkt nog steeds op de tv. Niet op de receiver.
Denk dat dit ook niet gaat veranderen omdat de TV nodig is om te kijken naar wat de Next uitstuurt. De Next heeft geen speakers dus het geluid moet ergens uitkomen. De tv dus. De Next heeft geen volume regeling. Daarom wordt die op de tv gemapt.
Een soundbar en receiver kunnen ook voor het geluid zorgen en kunnen daarom ook als volume regelaar ingesteld worden.
Met een soundbar of receiver krijg je een conflict met de AB omdat je met 1 knop twee apparaten moet kunnen aansturen. Er is maar 1 power knop en 1 input selectie.
Om de boel eenvoudig te houden zal de bediening beperkt zijn gebleven tot de TV.
Via hdmi-cec kun je meer dan via IR. Ingangs selectie en power on/off kan dan per apparaat, maar wel door de Next aangestuurd. Niet via de AB.
Als de versterker hdmi-cec of een eigen naam hiervoor heeft dan zal die interface ervoor kunnen zorgen dat de versterker aan/uit geschakeld wordt als je de alles aan met 1 knop functie aanzet op de Next. En de versterker ook instelt om de hdmi-cec functie te gebruiken.,
Is de versterker later gemaakt dan ~2010 dan zou de functie er op moeten zitten.
Nee, is oudere Onkyo versterker zonder HDMI. Afstandsbediening is alleen IR.
Het zou wenselijk zijn om behalve het geluid ook de IR code te sturen bij aan/uit.
Mogelijk iets voor volgende software update.
Als je de Onkyo instelt als receiver dan zou de Next de receiver via IR aan/uit kunnen zetten. Dat heeft ooit in de software gezeten. Via hdmi kan de Next uitlezen wat er aan verbonden zit en die apparatuur dan aansturen. Als het niet via hdmi verbonden is dan moet je dat zelf vertellen aan de Next.
Bij de functie alles aan via 1 knop zou de Next dan de versterker aan/uit moeten zetten.
Zoals gezegt, bij de oudere software zag ik mijn IR indicator op de tv knipperen als ik de functie gebruikte. Tegenwoordig lijkt de Next te weten dat de verbinding via hdmi is en knippert de led niet meer.
Ben benieuwd of het ook werkt zonder hdmi verbinding. Versterker moet wel de AB zien natuurlijk.
Wat eventueel ook kan is gebruikmaken van een net verdeel stekker met stroom detectie. Bij mij zit de receiver in de detectie poort. Als de receiver aan gaat dan schakelt de verdeel stekker de overige ook in en gaan mijn Blu-ray en multimedia speler aan. De detectie grens is instelbar.
Op die uitgang zou je de Next kunnen aansluiten en de detectie zo kunnen instellen dat die ziet wanneer de Next aan of uit is. Een "Next Mini" aansluiten wordt lastig. Die gebruikt maar erg weinig stroom. De Next net iets meer.
Volgens mij heten ze master-slave contact dozen. Kan dat eventueel nog wel na zoeken.
Kost wel ~30,- maar dat heb je met 40W/h en 16uur/dag uitgeschakelt en 25cent/kWh na een half jaar terug verdient.
Dank je voor de je suggestie maar werkt niet echt goed in mijn geval. De aan/uit knop werkt als standby. Schakel ik de netspanning uit en dan weer in dan is het volume 0 en dat is ook weer vervelend.
Onkyo staat inderdaad als receiver en volume regeling werkt ook. Alleen IR code voor aan/uit (standby) wordt niet gestuurt. Zou dus liefst zien dat dit in volgende software versie ingebouwd wordt zodat anderen daar ook profijt van hebben en dus in het algemeen sluip stroomverbruik kunnen terugdringen.
Zou inderdaad handig zijn. Heeft er ooit ingezeten. Blijkbaar is de optie "alles via 1 knop" nu beperkt tot alleen via hdmi aa gesloten apparaten.
Ik zal mijn cec-killer vanavond eens aansluiten en kijken of er dan IR codes verstuurd worden of niet.
Dat de volume na een power toggle op 0 gezet wordt is jammer. Wel een beetje vreemd. Heb ook ooit Onkyo gehad en volgens mij ging die weer aan op de stand zoals die uit was gegaan.
Op mijn Denon kan ingesteld worden op welk nivo de volume staat na inschakelen. Heb dat niet gecheckt nog. Receiver gaat altijd in standby. En dat werkt goed. Start altijd op op -40 dB.
Heb mijn vorige Denon wel omgewisseld vanwege het onnodig ( wat mij betreft) hoge stroomgebruik. Idle zo'n 80W.
De huidige heeft een Eco stand die kijkt naar de volume stand en daarmee het vermogen regelt. Bij normaal gebruik blijft het nu bij 28W.
@jan8051 het heeft even iets langer geduurt. Niet thuis 's avonds.
Vanmorgen de Next voorzien van een cec-blokker. Die blokkert de communicatie over hdmi zodat de Next de tv en receiver niet kan aansturen.
Het aansturen van de tv blijft aardig werken. Alle functies behalve het aan/uit zetten blijven werken zoals verwacht. Kies ik mijn receiver als apparaat om de volume te regelen dan gebeurd dat ook. Maar ook niet meer dan dat. De input selectie en powerknop werkt nog steeds op de tv. Niet op de receiver.
Denk dat dit ook niet gaat veranderen omdat de TV nodig is om te kijken naar wat de Next uitstuurt. De Next heeft geen speakers dus het geluid moet ergens uitkomen. De tv dus. De Next heeft geen volume regeling. Daarom wordt die op de tv gemapt.
Een soundbar en receiver kunnen ook voor het geluid zorgen en kunnen daarom ook als volume regelaar ingesteld worden.
Met een soundbar of receiver krijg je een conflict met de AB omdat je met 1 knop twee apparaten moet kunnen aansturen. Er is maar 1 power knop en 1 input selectie.
Om de boel eenvoudig te houden zal de bediening beperkt zijn gebleven tot de TV.
Via hdmi-cec kun je meer dan via IR. Ingangs selectie en power on/off kan dan per apparaat, maar wel door de Next aangestuurd. Niet via de AB.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Vanaf 21 februari heb je via de Mediabox Next en de Next Mini toegang tot de streamingsdienst van HBO Max. Hier binge je onder andere de nieuwste hitserie The Last of Us, White House Plumbers of de mo...