FreddieS

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

update E133-4

Ik heb een Humax IRHD-5300C digitale ontvanger met een USB-stick als kaart. Plotseling gaat de TV uit en verschijnt bij opstarten de melding E133-4 dat mijn digitale ontvanger of CI+-module een update nodig heeft. Geen zender meer te zien alleen radio-frequenties. Zowel op de Ziggo-site bij oplossingen als op de community gezocht, alles opnieuw opgestart na ontkoppeling maar geen resultaat. 

Kan iemand mij in duidelijke stappen aangeven wat ik kan doen?

15 Reacties 15
jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@FreddieS  ik moest ook even kijken wat de melding betekende. Heb je misschien iets aan de info op deze site:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/foutcodes/e133-melding
Als je de smartcard verwijdert doe dit voorzichtig en rustig. Dit om de kaart en de lezer voor de chip in het apparaat niet te beschadigen en veeg de chip op de kaart voorzichtig met een zachte doek schoon.

Als het goed is vind je op site ook info wat je verder zou kunnen doen als dit niet helpt, maar hier op het forum ben je zeker ook welkom voor verdere hulp. ZIggo medewerkers komen regelmatig hier langs.

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Wat bedoel je met '' USB-stick als kaart''?

De Humax moet toch een smartcard (bankpas formaat) gebruiken? 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Steefb  ik denk dat @FreddieS  hier is door elkaar haalt. Een USB stick wordt bij veel HUMAX ontvangers gebruikt om deze met je wifi netwerk te verbinden zodat je met het apparaat gebruikt kunt maken van interactieve diensten zoals uitzending gemist of films bestellen. Heb dit zelf ook jaren lang gehad.

FreddieS
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

nee, bij mij zit een USB stick en geen kaart, de oplossingen op de site gaan alleen uit van kaarten

FreddieS
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

zou kunnen maar ik heb deze functies via dit apparaat niet hoeven te gebruiken

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@FreddieS  Dus aan de rechter voorkant achter het klepje (wat naar beneden kan klappen) zit geen kaart?
Wel apart.
Dit plaatje gaat wel uit van een kaart.

jansmarcel_0-1636287952546.png

 

FreddieS
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

dat klopt, daar zit geen kaart

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Daar hoeft niet perse een kaartje in. Een beperkt aantal zenders zijn in f Ziggo gebied gewoon te

zien zonder kaartje erin., net als een groot aantal radio zenders ook te beluisteren zijn zonder

kaartje erin.   Kijk eens in het installatie menu van uw Humax of de optie "update" aan te klikken is

zo ja klik hierop en wacht een minuutje of 15 tot 20 tot die hiermee klaar is.  Bij een Humax 5300C

zit voor zover ik weet ook een USB stick in de doos. Deze is alleen nodig om interactieve TV te 

gebruiken. Als iemand, net als ik, niets doet met die interactieve opties dan hoeft die stick

niet geplaats te worden. Ik gebruik zelf ook al jaren een 5300C zonder die stick maar wel met

een kaartje erin.

 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jansmarcel schreef:

"Een USB stick wordt bij veel HUMAX ontvangers gebruikt om deze met je wifi netwerk te verbinden zodat je met het apparaat gebruikt kunt maken van interactieve diensten zoals uitzending gemist of films bestellen".

Dat is geen USB stick, maar een dongel. 

@FreddieS een Dongel kan nooit in de plaats komen van een smartcard. Je kan wel de Humax zonder smartcard gebruiken voor de vrije zenders, maar dat is wat anders. 

@franske1958 Ook in fUPC gebied kan je de vrije zenders zien. Ik heb hier ooit een topic voor aangemaakt: ZIE HIER 

Voor de Humax modellen is al zeer lang geen nieuwe software meer uitgebracht en dit komt ook niet meer. En dit vreemde verschijnsel is dan ook al vaker langsgekomen, omdat een Humax deze melding nooit zal laten zien. Laatst gaf een moderator aan dat dit wel kan, maar geloof me, dit kwam eerder nooit voorbij en ik ken de veel gebruikte Humax modellen al vanaf de Fox c, zo'n 17 jaar. 

Voorts is de 'USB stick', dus GEEN USB stick, maar een Dongel. Deze is er overigens niet alleen voor Interactieve Tv, maar ook om je Humax op te nemen in je netwerk om zo bv. bestanden te kunnen delen, al is bedraad aansluiten op het Internet dan een betere optie. 

@FreddieS Vraag is nu, of het wel de Humax is die deze melding laat zien, of dat de Tv zelf dit doet. Hoe dan ook zal een Humax dit dus niet zo aangeven, maar gewoon melden dat het apparaat opgewaardeerd moet worden, wat men vaak zag als iets waarvoor betaald moest worden. Maar daarmee bedoeld de Humax dat er nieuwe software aanwezig is, en je dan ook de vraag krijgt dit wel of niet uit te voeren. Voer je het niet uit, zal je echter steeds die vraag langs zien komen. Als het al via het menu kan, zou dat heel bijzonder zijn. Dat zie je alleen als een dergelijk apparaat ooit is gekocht en toen op zolder is beland. De laatste updates zijn nl. al van 2016. 

@Paul kan jij nog eens nakijken waar dit vandaan komt? De Humax heeft dit nl. nooit laten zien, al zal het nu absoluut de Tv van @FreddieS zijn, die dit toont, want een Humax laat deze zeker NIET uitschakelen. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Willem-A1  dank voor de correctie. Ik wilde het alleen in de bewoordingen van de TS houden. Wij kregen ooit te horen op de helpdesk leg iets uit in de taal die de klant begrijpt of zelf gebruikt zodat hij niet in de war raakt. Uiteraard heb je in technisch opzicht volkomen gelijk en had ik hem er ook op kunnen wijzen dan een USB stick en dongel 2 verschillende dingen zijn.


Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @jansmarcel 

fijn dat je het zo opvat. Het is nl. ook niet bedoeld, jou of iemand anders terecht te wijzen. Maar een USB stick is iets totaal anders dan een Dongel. En soms gebruikt men wel een USB stick in de 5300c om gebruik te kunnen maken van de Time Shift functie, maar als dat dan door elkaar heen gaat lopen, gaat het niet goed. En natuurlijk moet je het wat eenvoudig houden als het kan, maar het is natuurlijk simpel aan te geven dat het om een Dongel gaat welke zorgt voor het werken met draadloos Internet. Ik denk dat nagenoeg iedereen dat wel zal begrijpen. 

Maar wat de melding betreft ben ik er vrij zeker van dat het de Tv is die dat laat zien. Een Humax schakelt nooit een Tv uit als deze nieuwe updates nodig heeft. Een Humax heeft dat ook helemaal niet meer nodig om goed zijn werk te doen. Bepaalde updates waren echter nog wel nuttig geweest, vooral bij de 5500c/5550c, maar deze word inmiddels ook niet meer geleverd door Ziggo (alleen nog bij omruil) en de spoeling wordt nog dunner, want ook de identieke, in de retail verkrijgbare 5550c is er straks ook niet meer. Dat duurt nog zolang de voorraad strekt.

 

Waar ik dan wel van baal is dat bepaalde moderators destijds van alles beloofden aan klanten v.w.b. mogelijkheden die men zou meenemen in updates voor deze apparaten, en ik nogal de pin op de neus kreeg, toen ik aangaf, dat dit absoluut niet zou gaan gebeuren. Klant boos, want hoe kon ik dat nou weten, maar ik had gelijk; er is niets van terecht gekomen. Dezelfde beloften zie ik alweer bij de Quantis radiotuner, maar daarvoor komen waarschijnlijk ook helemaal geen updates uit. Ik heb @Mariska daar al over gesproken, want dat kan natuurlijk niet. Een klant voelt zich belazerd, ik voel me lullig om terecht gewezen te worden, en uiteindelijk blijven klant en ik met een naar gevoel achter. 

Wat anders: ik wilde graag de Humax Next testen, maar daar deze niet via Humax Nederland loopt, heeft men daarvan geen apparaat in Eindhoven staan. Dat vind men daar ook jammer want men had graag gezien dat ik er een onder de loep nam. Dat maakt dat het niet alleen qua Humax gaat aflopen, maar ook voor mij. Maar goed wellicht kan ik dan weer wat anders voor hen oppakken. 

Willem

Ondersteuning Humax/Quantis electronics

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Misschien dat een medewerker dit voor je kan regelen? Zij weten toch wat je voor ze kan betekenen wat betreft je achtergrond mbt Humax/quantis apparatuur?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jansmarcel Ik heb mijn vorige bericht nog even flink aangepast... 

Bij een nieuw abonnement waarvoor ik dus ook meer betaal, zou ik een Next kunnen krijgen. Maar ik kan niet kiezen, dus zou ook de Arris kunnen krijgen. Daar schiet ik niks mee op. Ik had er dus liefst een gehad via Humax. Maar of Ziggo dan de prijs had aangepast, weet ik eigenlijk ook niet... 

FreddieS
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik heb contact opgenomen met Ziggo, deze hebben met mij alle stappen doorgenomen die ik al had gedaan. De medewerker kwam er ook niet uit en heeft toen een update uitgevoerd. De update bleek ook niet de oplossing.

Ik krijg nu een nieuw apparaat met als het goed is een smartcard.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dan hebben wij voor niets zitten plaatsen denk ik...  @FreddieS je schreef dit: "Plotseling gaat de TV uit en verschijnt bij opstarten de melding E133-4 dat mijn digitale ontvanger of CI+-module een update nodig heeft".

Een Tv gaat niet uit als de Humax een update nodig zou hebben. En geloof me, dat heeft deze ook helemaal niet. En als er al een nieuwe update voorhanden zou zijn geeft de Humax dat aan zoals ik dat al heb genoemd. Als de Tv uit gaat, moet het al om de Tv zelf gaan. Ik begrijp dus niet waarom men dan de Humax gaat vervangen. Maar ik heb nu ook het idee dat ons schrijven niet eens is gelezen, en dat is wat jammer. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

 

Uitgelicht topic