1
Vraag
2
Reageer en help mee
Gouwerijn

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

universele afstandsbediening Samsung/Humax box tbv slechtziende

Goedendag, 

Names een slechtziende, licht dementerende, ouder dame van 84jr. 

 

Ze heeft een: 

1] Samsung tv model LE40B650T2P made in Slovakia.

2] Sinds kort een HumaxBox in huis.

3] in de achterkant van de TV staat een Ziggo Irdeto CI+ module kaart.  Volgens Ziggo, is deze  eigendom van mw. en ze zou via deze kaart [zonder Humaxbox aan te sluiten] tv kunnen kijken.

 

Haar doel: 

A] alleen TV beeld te krijgen [radio en andere dingetjes heeft ze geen belangstelling in]

B] een afstandsbediening die zo eenvoudige mogelijk is.

 

Wat wil ze kunnen doen: 

1] tv & box aan en uit zetten met 1 knop

2] kanalen wisselen [al kijk ze alleen naar NPO 1,2,3  met namen NPO1]

3] geluid mute/ harder & zachter zetten

 

Wat ze niet nodig heeft: 

Alle andere knoppen, want iemand anders doet de instaleren enzovoort.

 

Vraag:  Heeft iemand ervaring in voor slechtziende/ouderen universele afstandsbedieningen en/of weten of dat tv kijken ook mogelijk is met alleen in Irdeto CI+ modulekaart of moet men perse die Humaxbox aansluiten/gebruiken?

 

alvast bedankt. 

7 Reacties 7
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Er is een CI module met actieve smartcard aanwezig?

Mogelijk volstaat de aanschaf van een adapter hoewel deze bij de tv mee geleverd zou moeten zijn. Als deze er al in zit is de Humax overbodig.

Wat de afstandsbediening betreft zoiets als deze daar kan ik verder niet veel over schrijven.

 

 

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Als de tv een dvb-c tuner heeft, kun je gewoon de vrije zenders ontvangen.

Volgens tweakers is deze daarvoor geschikt.

CI+ modulekaart en Humaxbox zijn dan niet nodig.

 

TV installeren | Klantenservice | Ziggo

De verschillen op een rij

Digitale tv met CI+ Module Digitale TV
75+ digitale tv zenders 45+ digitale tv zenders
36 HD-zenders 4 HD-zenders
Kijk ook naar extra tv-pakketten in je abonnement Kan extra tv-pakketten niet weergeven
Een geschikte CI+ Module nodig Kijken zonder CI+ Module

 

 

 

Gouwerijn
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@RoWi. 

Bedankt voor je reactie, info en tips.

 

Je vraag: CI module actieve smartcard aanwezig? -> 

Als goed is wel. Voorheen draaide de tv hier ook op, als ik het goed heb.

 

Humax overbodig- ja idd als ik Ziggo web care had goed begrepen, zou de tv kunnen veder draaien op de CI module kaart zonder een Humax box nodig te hebben.

 

Afstandsbediening - die ziet er goed uit. Ik zal ff checken dat deze wel met de apparatuur over weg kan.

 

 

@Steefb 

Bedankt voor je reactie, info en tips.

 

Dvb-c tuner - volgens mij bedoel je de metal [zilver en paars] schuif ding dat men achter in de tv in prik waar je dan de smartcard in schijf, toch?                                                                      Iig de afbeelding die ik heb gevonden via google ‘DVB-T2’ is vergelijkbaar wat achter in de tv zit volgens mij.[zie foto]

 

Voor zover ik weet heeft de tv altijd op CI+ modulekaart gedraaid, het kan wel zijn dat er het voorganger van de Humaxbox was aanwezig elders in huis en ik deze heeft over de hoofd gezien. Zelf ben ik alleen sinds kort met haar tv aan de gaan gegaan.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Gouwerijn dat is inderdaad wat ik bedoelde met die kaart zijn er meer kanalen in betere kwaliteit beschikbaar het abonnement TV Start. 

Zonder die kaart/module wordt via de DVB-C tuner (onderdeel in de tv) de niet gecodeerde kanalen weer gegeven. Het pakket KabelTV.

De termen digitaal zijn misleidend bij Digitaal met CI moet eigenlijk Interactief staan, hoewel dat niet in fupc gebied werkt. De andere kolom hoort KabelTV te heten.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Dvb-c tuner is een mogelijkheid van de TV.

 

Een ci+ module met smartcard decodeert allen maar, en met jou beschrijving is die niet nodig.

Ned. 1,2,3 zijn ongecodeerd in HD te ontvangen, de meeste andere veelgebruikte zenders in SD.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
Steefb wrote:

Dvb-c tuner is een mogelijkheid van de TV.

 

Een ci+ module met smartcard decodeert allen maar, en met jou beschrijving is die niet nodig.

Ned. 1,2,3 zijn ongecodeerd in HD te ontvangen, de meeste andere veelgebruikte zenders in SD.

Dan er wel bij vertellen dat dan het abonnement omlaag kan/moet worden bij gesteld! De smart card Heb je juist nodig bij TV start, en we willen slechtziende dame toch niet afschepen met mindere beeld kwaliteit? Uiteraard is dat aan de topic starter.

KabelTV versus  TVStart

Gouwerijn
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Steefb @RoWi. Na iig mede door de smart kaart weer achter in de tv te plaatsen maandagavond, toen ik langs ging gisteren middag te kijken bij de oude dame. Ik trof een heeeeeeeeeel blij mevrouw aan- want de tv deed het weer en ze kon haar oude/vertrouwd tv afstand bediening gebruiken. 

 

Iig bedankt voor jullie input en hulp met het allemaal.  

 

Wat ik wel wil toevoegen is, zelf zitten wij bij KPN en mijn man heeft  ook ervaring o.a. bij andere personen hulpbehoevende met Ziggo in huis : apparatuur blijkt voor deze doel groep niet makkelijk te begrijpen is en de roll out van het nieuwe Ziggo systeem wellicht te massale te zijn.   

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic