1
Vraag
2
Reageer en help mee
Theo101010

Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

tv signaal valt weg als ik modem aansluit

Sinds gisteren is mijn TV signaal ernstig gestoord. 

Er is geen probleem in de buurt.
Het beeld is blokkerig of valt helemaal weg. Dan krijg ik foutmelding E48-32.

Dit is op alle zenders en op beide Humaxen die ik aangesloten heb met een splitter

Ik heb de kabels vervangen maar dat helpt niet.

Mijn internetsnelheid is download goed: 513, upload matig : 23

Het merkwaardige is dat mijn TV signaal prima is als ik de modem uit zet.

Als ik hem dan weer aanzet, blijft de TV goed tot de modem contact gemaakt heeft, daarna is hij weer slecht.

Zou mijn modem stuk zijn?

Hij heeft geen naam (Ziggo) maar is wit en hok loopt schuin uit naar achter, onder .

70 Reacties 70
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 76352Posts
  • 5202Oplossingen
  • 22503Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je woning binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Het lijkt erop dat de upstream vanuit het modem storing veroorzaakt. Een retourbandfilter, ofwel los of ingebouwd in een (ander type) splitter, kan dat oplossen, maar het is wel merkwaardig dat het probleem spontaan ontstaan lijkt te zijn. Mogelijk is het modem op (erg) hoog vermogen aan het zenden.

Theo101010
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ja het huidige systeem is al jaren onveranderd.
Er zijn wel rioolwerken in de straat, maar met de normale downloadsnelheid is de kabel blijkbaar niet beschadigd
Ik kan niks anders bedenken dan dat er iets stuk gegaan is in de modem, dat stoort op mijn TV signaal.
Overigens wordt er niets geupload, allen email en wat social media

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Kun je naar de vragen van Bert kijken? Een probleem met de upstream op het modem kan zowel de wat lage uploadsnelheid als de storing op de decoders veroorzaken.

Theo101010
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik ben redelijke digibeet, bovenstaande procedure vind ik erg ingewikkeld en lijkt me niet nodig: ik heb met een simpele app de upload en download snelheid gemeten en die leken ok.
Wat schiet ik hiermee op?
Het gaat om mijn TV signaal!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Het lijkt misschien vreemd om de gegevens op het modem te controleren terwijl het probleem zich op de decoders voordoet, maar je hebt zelf al geconstateerd dat de storing niet aanwezig is als het modem is uitgeschakeld. Dit wordt meestal veroorzaakt door de upstream (uitgaande signaal) vanuit het modem. Met de gegevens van het modem kan e.e.a. verder onderzocht en/of uitgesloten worden.

S4R

Level 16
  • 2056Posts
  • 71Oplossingen
  • 1295Likes

@Theo101010  schreef:

Ik ben redelijke digibeet, bovenstaande procedure vind ik erg ingewikkeld en lijkt me niet nodig: ik heb met een simpele app de upload en download snelheid gemeten en die leken ok.
Wat schiet ik hiermee op?
Het gaat om mijn TV signaal!

Als je het te ingewikkeld en niet nodig vindt dan kunnen we je hier ook niet helpen.

Wij zijn hier ook maar vrijwilligers en werken dus niet voor Ziggo.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 76352Posts
  • 5202Oplossingen
  • 22503Likes

@Theo101010 Dan is de volgende stap een storingsmonteur bestellen die je problemen oplost.

Ligt het aan de 1e plaats waar Ziggo je woning binnenkomt met de 1e splitter en de 1e korte kabels, zijn de kosten voor Ziggo, ligt het aan de aansluitingen verderop in je woning zijn de kosten van 50 euro voor jezelf.

Klik hier om de storingsmonteur te bestellen (ziggo.nl)

Theo101010
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb een andere coax gelegd van de wanddoos naar de splitter, dat maakte geen verschil.

Hier alvast de gevraagde foto's:

De wanddoos:
Ziggo wanddoos.jpg

De modem:

Modem.jpg

De splitter bij de Humaxen:
Splitter.jpg

Jullie zitten denk ik in de goede hoek, met de storing van de modem op het TV signaal:

Zonder modem geen enkel probleem (alle zenders, op beide Humaxen)
Ik heb vannacht de modem weer aangesloten maar de computer uitgezet. Ook dan doet hij het bijna altijd goed.
(Overigens is alles 's nachts veel beter dan overdag, dat is niet representatief maar geeft een wat beter inzicht in de verschillende situaties)

Bij het aanzetten van de computer komen er storingen, maar dat duurt niet lang en daarna redelijk goed signaal.
Op taakbeheer-ethernet is wel een redelijke correlatie te zien tussen uploaden, downloaden en schermklachten, maar m.i. geen directe:
Een video uploaden naar mijn site lijkt geen problemen te geven (gemiddeld 32 kbps)
Chrome opstarten met daarin whatsapp en veel andere sites geeft meer dan 800 kbps en daarbij even een stevige storing met de E48-32 melding.
aanzetten chrome met meer dan 800 kbps geeft grote storing met melding E48-32.png

Hij geeft verder vooral problemen bij pieken van meer dan 500 kbps downloaden. Overigens geen idee wat zoveel downloadt in chrome...
blokjes storing vooral bij pieken boven 450 (of op de dalende flank daarvan).png
Ethernet in taakbeheer toont af en toe een terugval in de datastroom (met chrome gewoon aan), op die dalende flank is de storing het ergste, dan geeft hij ca een seconde de E48-32 melding. Op de opgaande flank een tijdje later wat blokjes in beeld.
op neergaande flank storing met error E48-32 en blokjes op opgaande flank later.png

Of het signaal terugvalt en dus het downloaden van chrome, en dat ook de storing veroorzaakt weet ik niet, maar in het "dal" is er geen storing. Dus lijkt het eerder dat het TV signaal last heeft van plotselinge veranderingen in het downloadpatroon van de modem danvan veel of weinig down- of uploaden.

Met chrome uit is er veel minder dataverkeer, maar is er nog steeds vaak blokjes storing bij de pieken boven de 100kbps
chrome uit toch storing op piek boven 100 kbps.png

Na het maken van dit bericht was chrome gekalmeerd naar ca 10kbps met pieken. Vreemd genoeg zijn er nu meer blokjes storingen, met name bij de pieken boven de 100 kbps. Maar geen error messages meer.
Chrome gekalmeerd maar juist meer blokjes storing vooral bij pieken boven 100 kbps.png

Maar 's nachts zijn de storingen veel minder erg dan overdag en 's avonds. Ik vrees dat het overdag zo erg mis is dat er niets meer is op te maken uit de signalen.

Als jullie hier niet genoeg aan hebben ga ik morgenmiddag proberen die volledige pagina's van downstream en upstream waarden op te sporen.
En wellicht nog even de andere kabel van de wanddoos rechtstreeks de Humax in, dus zonder splitter.

Maar aangezien ik niks veranderd heb aan het systeem, is er dan een andere conclusie mogelijk dan dat de modem stuk is?

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5311Posts
  • 194Oplossingen
  • 3199Likes

Je kunt de Ziggo of andere speedtest internet pagina heel goed (mis)bruiken om het upload/modem probleem aan te tonen.

Zet de tv aan en kijk naar het kanaal waar je vaak last hebt. Doe dan tegelijk de speedtest. Als je beeld dan totaal de mist in gaat is het duidelijk dat het aan de upload ligt. Storing tijdens download heb ik niet vaak gezien.

Als de storing komt dan is vaak het signaal van het modem te sterk. Dat komt vaak als het signaal dat binnen komt te laag is. De modem meet dat en gaat er dan vanuit dat er "harder" terug gestuurd moet worden.

Samen met het zwakke ingangs niveau krijg je dan storing op je tv kanalen die dan blokjes gaan geven.

Om het echt aan te tonen zijn de meetwaarden in het modem van belang.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Het AOP (btv 01-SET of btv 1 IEC-NL) is prima en up-to-date. De eerste splitter (POA-3IEC-NL) kan het beste vervangen worden door een POA-01-B + IEC/F-kabel groen/rood. De radiokabel kan komen te vervallen, analoge radio wordt al enkele jaren niet meer doorgegeven. De tweede splitter (ESX-02) is prima.

Het kapje van de POA veroorzaakt soms problemen, kun je dit verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten. Een contactprobleem tussen AOP en splitter kan een hoge Tx power (upstream) veroorzaken, wat op diens beurt de storing op de decoders kan veroorzaken.

Theo101010
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ah dat is nieuwe informatie. Dan zou het dus toch kunnen dat de grondwerken in de straat (riool, water en gas worden vervangen) de kabel beschadigd hebben.
Ik zit vlak naast de ziggo straatkast, en de stoep ligt toch al open, dus de reparatie is simpel.

Theo101010
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Die 3IEC is nog maar een paar maanden oud.
Maar de monteur komt maandag (of eerder) dus die zal dat wel vervangen.
Ik overweeg om zelf de kabel naar de splitter (ca 10 meter, door kruipruimte) te vervangen door de beste kwaliteit.

Al met al verdenk ik (gezien de opmerking van bloemen64) nu toch meer de kabel naar mijn huis dan de modem of de bekabeling. De monteur zal het wel oplossen maandag.

Intussen maar een wifi kaart kopen voor mijn PC en meeliften op de buren :-).
Dan kan ik de coax naar de modem losgooien en TV kijken. 

Dank voor het meedenken allemaal!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Een paar maanden geleden was analoge radio al niet meer beschikbaar, dus de POA-3IEC-NL had toen ook al niet meer geplaatst moeten worden.

Ik sluit niet uit dat het probleem buitenshuis ligt, echter kan dat niet vastgesteld worden zonder verder onderzoek. Ik zou i.i.g. nog even de splitter opnieuw plaatsen zonder kapje, het modem opnieuw opstarten en vervolgens de downstream/upstream-waarden plaatsen.

Theo101010
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Doe ik!

Overigens net een USB wifi-adapter gekocht van TP-link (€20) en ingehaakt bij de buren.
Ik haal nu 77 MBPS dl en 36 MBPS ul.
Meer dan  100 keer zo goed als de kabel naar mijn eigen ziggo modem 🙂

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1254Posts
  • 129Oplossingen
  • 614Likes

Hi @Theo101010 laat je het ons weten als de monteur is geweest? We zijn natuurlijk erg benieuwd wat daar uit gekomen is en of het probleem is opgelost 🙂 

Theo101010
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De monteur is vandaag geweest, en natuurlijk was het probleem vanmiddag toevallig veel minder dan de hele afgelopen week, het bekende tandarts effect...
Maar ik kon de blokjes en heel soms de melding 48-32 nog wel opwekken met upload/download pieken van de computer.

Hij heeft de 3-weg splitter vervangen door een 2-weg.
Ook heeft hij alle stekkertjes vernieuwd. Maar ik had al een alternatieve kabel geprobeerd en die had dezelfde problemen dus het lag niet aan de stekkertjes.

Hij mat daarna prima signaal (10^-8 BER storing), en de twee Humaxen 5400 C zelf (zitten op 10m op een ESX-02 splitter) gaven allebei in de signaaldetectie in instellingen: Sterkte 50% en Kwaliteit 100% , bij BER 10^-6, dus een extreem laag storingsniveau.
Heb ook geen blokjes of meldingen meer kunnen opwekken.

Hij vertelde dat tegenwoordig internetsignaal verstuurd wordt over de golflengtes van het oude radiosignaal.
Nu zat de radio kabel met open einde nog in de driewegsplitter.
Ik kan me goed voorstellen dat dat als een soort resonator werkte op het internetsignaal waardoor er storingen ontstonden.

Dan is dus waarschijnlijk het loshalen van die kabel de oplossing geweest, eventueel (ook) het vervangen van die driewegsplitter.

Blijft vreemd dat de problemen vorige week zomaar opeens optraden.
Maar er wordt gewerkt aan het Ziggo netwerk in de buurt, dus kan er een gevoeligheid ontstaan zijn bij een upgrade.

Maar goed, de hele dag geen storing meer gehad, dus denk ik dat het verholpen is!
Nog dank voor jullie hulp.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

De FM-omroepband loopt van 87,5 tot 108 MHz. Alleen DOCSIS 3.1-modems kunnen gebruik maken van dit gedeelte frequentiespectrum voor upstream. Jij hebt een EuroDOCSIS 3.0-modem dat hiervoor van 5-65 MHz gebruik maakt, meer specifiek 38,4 tot 58,8 MHz. De upstream vanuit het modem kon dus niet verstoord worden door de loze radiokabel. Ik had vorige week woensdag al aangegeven dat die kon komen te vervallen.

Het vervangen van de splitter kan inderdaad de oplossing geweest zijn, maar ook het verwijderen van het kapje en opnieuw plaatsen van de splitter had dat ook kunnen zijn. Omdat de downstream/upstream-waarden niet geplaatst zijn is het lastig om hier met zekerheid iets over te zeggen.

Desalniettemin fijn om te lezen dat je geen problemen meer ervaart.

Roland
Community Moderator
Community Moderator
  • 316Posts
  • 20Oplossingen
  • 139Likes

Hi @Theo101010

Wat fijn te lezen dat je inmiddels storingsvrij gebruikt kunt maken van de diensten van ons. Wat zal dat een opluchting zijn! We gaan er natuurlijk vanuit dat het zo blijft. Maar mocht er ooit wat zijn, voel je vrij ons opnieuw een bericht te sturen of een topic te starten.

En @tobiastheebe, jij bedankt voor je input! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic