Sinds gisteren heb ik (zowel overdag als 's-avonds) volkomen uit het niets last gekregen van vastlopend beeld Videoland en slecht en vastlopend beeld bij terugkijken opgenomen programma's. Bij diagnostiek staat bij internetsnelheid: 'traag'. Ik heb de afgelopen jaren niets gewijzigd aan instellingen, bekabeling en router/modem. Op mijn PC en telefoon heb ik geen klachten over mijn internet. Sinds 2019 heb ik een Ziggo Connectbox (in meterkast), en sinds oktober 2020 een Mediabox XL. Na gisteren heb ik de stroom tijdelijk van de Connectbox en Mediabox gehaald, maar direct daarna was de internetsnelheid weer 'traag'. Inloggen (draadloos, want via kabel is niet mogelijk met een iPad) voor het checken van de up- en downstreamwaarden op de Mediabox mislukte ('netwerk is niet gevonden'). Het checken van de up- en downstreamwaarden op de Connectbox is wel gelukt (foto's bijgevoegd). Tevens voeg ik foto's bij van de meterkast. In de woonkamer is de Mediabox vanuit de muur in 2020 opnieuw bekabeld (via de Smart TV), zie foto. De AOP in de meterkast is van Toptech (zie foto). Tevens is er een Tratec-versterker FRA-752/N in de meterkast geplaatst, o.a. voor een tweede TV-aansluiting in de slaapkamer. Nogmaals, tot gisteren nooit klachten gehad. Wie kan mij helpen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Dank voor de reactie, Madelon. Vanochtend heb ik telefonisch contact gezocht met Ziggo, mede naar aanleiding van de bruikbare reacties die ik gisteren op deze community ontvangen heb. Er werd mij verteld dat bij Ziggo al alerts ontvangen zijn over lagere internetsnelheid, met als mogelijke oorzaak de (verouderde) bekabeling en AOP. Ook zou de Mediabox XL niet meer passen bij het huidige productaanbod van Ziggo. Daarom stuurt Ziggo mij nu de Mediabox Next. Zodra ik deze ontvangen heb, kan ik opnieuw bellen voor een monteursafspraak, waarbij de Mediabox Next zal worden geïnstalleerd en de AOP en bekabeling in de meterkast zal worden vervangen. Helaas was het niet mogelijk om deze monteursafspraak nu al te plannen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hoi @Rob vE ,
Als je de kabel naar de mediabox direct op het AOP aansluit, werkt het dan?
Daarnaast is het AOP, de kabel naar de versterker, de kabel naar het modem en eigenlijk de hele installatiewijze verouderd.
Als je het écht goed wilt hebben, heb je dit nodig:
Nieuw AOP
1x POA 254
1x IEC to f van de POA naar de versterker
1x F to F van de POA naar het modem.
1x nieuwe braun wandcontactdoos voor in de woonkamer.
1x Mediabox next
1xAfsluitweerstand omdat er 1 aansluiting op de versterker vrij is
Als je de XL wilt houden dit:
Nieuw AOP
1x POA 01-B
2x IEC to f van de POA naar de versterker en POA naar het modem
1x nieuwe braun wandcontactdoos voor in de woonkamer.
1xAfsluitweerstand omdat er 1 aansluiting op de versterker vrij is
Je modem is het probleem niet.
Ergens gaat iets mis met het signaal van het modem in de Mediabox XL.
De Mediabox XL maakt gebruik van zijn eigen modem.
1 vrijwel zeker mogelijke oorzaak is de 1e plaats waar Ziggo je woning binnen, die is hopeloos verouderd en het is meer een klein wonder dit die niet eerder problemen heeft veroorzaakt.
Deze dozen zijn nog niet afgeschermd voor 4G 5G Digitenne en allerlei andere zenders.
Hij kan gratis worden vernieuwd door een Ziggo monteur met gratis plaatsing van een splitter met een korte kabel naar je modem en een korte kabel naar je versterker.
Een modem achter een versterker kan problemen veroorzaken met het internet signaal, vandaar deze nieuwe wijze van de standaard aansluiting.
De 2e mogelijke oorzaak kan de 2e wandcontactdoos zijn, als die ouder is dan een jaar of 8 en/of niet goed afgeschermd binnenin, dan zou die hetzelfde probleem kunnen hebben als de 1e plaats.
Deze valt onder je eigen coax netwerk, je kunt die zelf vernieuwen of door de monteur laten doen als die toch in je woning is, tegen kostprijs, dan heb je ook garantie op de werkzaamheden en werkzaamheid.
Het AOP van Toptech is zeer verouderd en dient te worden vervangen door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk. Modem op versterker is niet meer de juiste aansluitwijze, op het AOP dient een splitter te worden geplaatst, waarop modem en versterker worden aangesloten. De contactdoos in de woonkamer is ook verouderd en dient (idealiter) te worden vervangen door een btv 01-SET. De twee TV-kabels op de versterker zouden van nieuwe stekkers voorzien moeten worden.
In de upstream van het modem zijn alle kanalen op afwijkende frequenties gekoppeld.
Het lijkt erop dat je het oude type Mediabox XL (SMT-G7400, met SCART-aansluiting) gebruikt, gezien de UPC SSID's, klopt dat?
Ik ben wel benieuwd naar de downstream/upstream-gegevens van de Mediabox XL. Na aansluiten van een PC zou je via 192.168.192.1 moeten kunnen inloggen op de webinterface, met gebruikersnaam en wachtwoord admin.
Dank voor je snelle reactie. Ik ga liever niet zelf iets veranderen aan de bekabeling, omdat er daarna misschien andere klachten of storingen voor terugkomen. Je noemt de installatiewijze verouderd, maar zowel Connectbox als Mediabox zijn maximaal 3 jaar oud, en 2 jaar geleden is bij een verbouwing van mijn woning alles opnieuw aangelegd. Bovendien had ik tot gisteren nooit klachten over traag internet met vastlopend beeld gehad. Dat kan toch niet plotseling, zonder bijzondere aanleiding, veranderen??
@Rob vE schreef:Dank voor je snelle reactie. Ik ga liever niet zelf iets veranderen aan de bekabeling, omdat er daarna misschien andere klachten of storingen voor terugkomen. Je noemt de installatiewijze verouderd, maar zowel Connectbox als Mediabox zijn maximaal 3 jaar oud, en 2 jaar geleden is bij een verbouwing van mijn woning alles opnieuw aangelegd. Bovendien had ik tot gisteren nooit klachten over traag internet met vastlopend beeld gehad. Dat kan toch niet plotseling, zonder bijzondere aanleiding, veranderen??
Er is wellicht een storingbron bij gekomen.En sowieso, als er iets er mee ophoud is dat meestal plotseling😉
@Rob vE Ter aanvulling:
Op de AOP moet een splitter zitten (POA-01-B) die heeft twee uitgangen; één wordt rechtstreeks op het modem aangesloten en de andere uitgang op de antenneversterker. Om het zaakje een beetje netjes te krijgen, zou een muurbeugel voor het modem ook geen overbodige luxe zijn.
Ik zal een moderator vragen e.e.a. op te sturen. Als dat is aangesloten kunnen we vanaf dat punt het zaakje weer oppikken. Is dat een idee?
Dank voor je reactie. Ik ga sowieso ook contact opnemen met Ziggo voor een monteur. Zelf ontbreekt het mij aan de kennis.
@Rob vE "Bovendien had ik tot gisteren nooit klachten over traag internet met vastlopend beeld gehad. Dat kan toch niet plotseling, zonder bijzondere aanleiding, veranderen??"
Alles gaat een keer kapot na jaren geen klachten, zonder een bijzondere aanleiding.
De 1e wandcontactdoos is voor 99,9% het probleem, die gaan ook defect raken in de loop van de tijd en er vindt corrosie plaats in koperdraden en metalen verbindingen en ze zijn niet afgeschermd en al helemaal niet voor de vele 4G en 5G zenders die er nu steeds meer bijkomen en op zelfde frequenties zitten als de modems.
En ook de versterker FRA 752/N kan ook defect raken na een jaar of 5-7, gezien de praktijk ervaringen van gebruikers.
Hou oud is onderstaande aansluiting?
Die is zeker geen 2 jaar oud, ik vermoed zelfs wel 20 jaar oud.
Dank voor je reactie. Ik ga sowieso contact opnemen met Ziggo voor een monteursafspraak. Ik begrijp niet dat de contactdoos in de woonkamer nu al verouderd is. Deze heb ik 2 jaar geleden bij de verbouwing van mijn woning nieuw laten plaatsen door een installateur, die de internetaansluitingen voor de bekabeling in studeer- en slaapkamer van dezelfde wandcontactdozen heeft voorzien. Daarnaast begrijp ik je opmerking over de upstream van het modem niet. Het feit dat alle kanalen op afwijkende frequenties zijn gekoppeld, wat wil dat zeggen in relatie tot de storing? En tenslotte, het lukt mij niet om (draadloos)in te loggen op de Mediabox. En de PC (standalone) staat veel te ver uit de buurt van de Mediabox om deze te kunnen bekabelen.
Dank voor je reactie. Ik ga sowieso contact opnemen met Ziggo voor een monteursafspraak. De wandcontactdoos in de woonkamer kan het probleem haast niet zijn. Deze heb ik 2 jaar geleden bij de verbouwing van mijn woning nieuw laten plaatsen door een installateur, die de internetaansluitingen voor de bekabeling in studeer- en slaapkamer van dezelfde wandcontactdozen heeft voorzien.
Hoe kan ik trouwens nagaan of ik het oude type Mediabox XL (SMT-G7400, met SCART-aansluiting) gebruik?
Beste Bert, deze eerste wandcontactdoos is 2 jaar geleden inderdaad niet vervangen door de installateur, en kan inderdaad wel 20 jaar oud zijn.
Misschien was 'verouderd' niet helemaal de juiste term van mijn kant, maar tegenwoordig worden contactdozen met een enkele (TV-)aansluiting (btv 01-SET) geplaatst omdat analoge radio is gestopt. Ik vraag mij af welk type contactdoos de installateur heeft geplaatst. Overigens acht ik de kans groter dat de stekkers op de versterker problemen veroorzaken, die zijn wel gedateerd.
De afwijkende frequenties in de upstream impliceren dat de uitgaande communicatie van het modem naar (het CMTS bij) Ziggo moeizaam verloopt. Versterking is in elk geval overbodig. De Mediabox XL kan ook problemen met de upstream ondervinden, maar de downstream/upstream-gegevens zijn nodig om hier meer zekerheid over te krijgen. Je hebt geen laptop met ethernet-aansluiting ter beschikking?
Je kunt een blik werpen op de achterzijde van de Mediabox XL, om te kijken of een SCART-aansluiting (oranje omkaderd) aanwezig is:
Ik vermoed dat het AOP 25~30 jaar oud is.
@Rob vE je kan ook wachten tot een moderator een gratis monteur voor je inplant voor vervangen AOP. Dit behoort tot het Ziggo domein en is voor jou kosteloos.
Dank voor je reactie. De Mediabox XL is met een HDMI-kabel met de smart-TV verbonden. De SCART-aansluiting gebruik ik dus niet. Wat houdt het CMTS precies in? Ik heb getracht via een ethernetkabel met een laptop de down- en upstreamgegevens van de Mediabox te achterhalen, maar ook hierbij krijg ik herhaaldelijk de melding dat de pagina niet gevonden kan worden. De AOP is inderdaad heel erg oud, en 2 jaar geleden niet vervangen door de installateur.
Dank voor je reactie.
Als er een SCART-aansluiting aanwezig is, dan gebruik je het oude type Mediabox XL (SMT-G7400) en kan het de moeite waard zijn om deze te laten vervangen door het nieuwe type (SMT-G7401).
Kun je deze directe URL eens proberen? Meldingen over geen internettoegang kun je negeren.
Het CMTS is een grote, centrale router waar modems van alle klanten binnen een bepaalde plaats of stadsdeel mee verbonden zijn.
Ook de directe URL werkt helaas niet. Ik krijg (ook bij herhaaldelijk laden) de melding dat de site niet bereikbaar is. Dit kan mogelijk ook aan de laptop liggen, want zodra ik de kabel aansluit op de Mediabox, heb ik op mijn laptop geen internet meer.
Het klopt dat je geen internettoegang meer hebt zodra de laptop ethernet c.q. de Mediabox XL probeert te gebruiken voor DNS.
Je kunt in Opdrachtprompt nog het commando ipconfig /all uitvoeren en daarvan een foto/screenshot plaatsen, zodat ik kan zien of de laptop wel een (correct) IP-adres ontvangt.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.