1
Vraag
2
Reacties
pedda

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

teletekst NPO 1 laadt alleen tm pagina 108 0f 109

teletekst pagina's van NPO1 laden maar tm pagina 108 of 109, daarrna blijeft de teller doorlopen zonder dat ooit pagina 110 wordt gevonden. het lijkt erop dat teletekst blokken van meer dan 8-9 pagina's niet geladen kunnen worden.

dit gebeurt iedere keer bij  teletekst van NPO 1.

modem en next box herstarten verhelpt dit probleem niet.

alle coax kabels zijn in 2019 vervangen door een ziggo monteur door hoog kwaliteits Coax kabels, die dikke witte kabels. ook oude splitters zijn vervangen waar nodig. er is een signaal versterker die het coax signaal naar boven versterkt op plaatsen verder dan 7 meter van de meterkast.

media box next versie = 4.28

connect box hardware versie 5.01

software versie 6.15.28-4p8-NOSH

is dit probleem bekend bij de software ontwikkelaars van de media next box?

teletekst werkte altjid goed via direkte coax (analoge) kabel verbinding , direkt op de tv. maar het analoge signaal heeft Ziggo gestopt per 28-11-2020. dus voor teletekst ben je aangewezen op de mediabox next . 

Waarom werkt deze dienst niet maar kan ik wel HD films streamen zonder problemen ? 

met vriendelijke groet,

Patrick Westdorp

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Hier is ook het analoge signaal weg sinds een paar weken. Dat maakt echter niet uit ik kijk al jaren "digitaal”. Via CI+ module, Humax en Next.

 

Ik heb vanavond nog eens met de TTX van de Next gespeeld en zie niets raars. De pagina's die er zijn komen zonder horten of stoten binnen. Ik kan zonder issues van pagina 100 naar 120 gaan zo vaak als ik wil zonder te hoeven wachten zodra de pagina's geladen zijn. Alleen de pagina's die er niet zijn laten de teller lopen. 

Als er bij u pagina's missen of slecht overkomen met af en toe een verkeerd character bijvoorbeeld dan zou ik de signaal sterkte op de coax naar de Next toe proberen te verlagen. Digitaal kan slecht tegen oversturen en dan komen de digitale bits voor de TTX niet goed binnen. Die fouten zie je niet terug in het beeld omdat het beeld is gemaakt op een manier dat je fouten niet snel ziet omdat er een fout correctie overheen zit.

Bij TTX is dat volgens mij niet zo. Iedere foute heeft meteen invloed.

 

Check eens wat de Next aangeeft op de Instellingen/Netwerk/Diagnostiek pagina op de bovenste regel achter signaal kwaliteit. Die informatie komt alleen als je "live” kijkt. Staat er "Niet geactiveerd” dan komt de data binnen via internet en werkt TTX ook niet omdat die data alleen tijdens live kijken uit het beeld gehaald kan worden op de Next.

Bekijk in context

9 Reacties 9
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Ik kijk afentoe ook de teletekst via de Next en dit komt me bekend voor. De Next is alles behalve slim met teletext pagina's. Ze worden waarschijnlijk wel een stukje gebufferd maar niet bestaande pagina's worden niet overgeslagen. Daardoor blijft de Next gewoon zoeken.en dat zie je aan de paginateller die blijft doorlopen.

Mocht het zo zijn dat de pagina wel in de overzichten staat maar niet komt dan is er iets anders aan de hand. Probeer dan de pagina eens in te typen via de cijfers op de AB.

Dat de Next blokken inleest en stopt na 10 komt me niet bekend voor in ieder geval.

pedda
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

 

Beste Bloemen64,

 

Ten eerste, bedankt voor je antwoord.

 

Ik heb dit meteen uitgeprobeerd, ik begin bijvoorbeeld bij pagina 110. dan kan ik doorlezen tot de laaste pagina. tot ik weer bij 100 ben. ga ik daar verder, dan stopt hij bij 105/106.

 

het lijkt dat hij niet verder kan bufferen oid.

 Lijkt mij een software gerelateerd probleem, laten we het een "minor defect”

noemen.

 

Kan de Ziggo moderator hier op reageren? bijvoorbeeld kan een probleem als dit doorgegeven worden aan de ontwikkelaars van de Media Box Next? Welk bedrijf ontwikkeld de software hiervoor eigenlijk?

 

Met vriendelijke groet,

Patrick Westdorp

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De teletekst op de Next wordt door dezelfde software groep gedaan als de Next software. 

Voor Ziggo bestaat teletext niet meer. Het liefst zouden ze het helemaal weglaten maar dat is niet gedaan.

Of er en hoe groot de pagina buffer is weet ik niet. Als je te snel naar de volgende pagina gaat dan kan het zijn dat die nog opgehaald moet worden.

Voor sommigen op dit forum is teletekst nog wel belangrijk. Die zullen zich wel melden als er echt iets fout is.

Teketekst gebruik ik meestal direct op de tv. Daar is wel pagina geheugen. Subpagina opslag en de laatste grafische opties. Is nog uit 2012 en toch meer up to date dan het 4k kastje uit zeg 2017/18.

 

Teletext via tv gaat op een heel andere manier dan streamen. Streamen gaat via internet. TTX gaat via data in het beeld. Dat gaat dus extreem langzaam. Zeg maar bits/s t.o.v Mbits/s. De pagina's zelf kunnen ook nog eens in stukjes opgebouwd worden. Het kan meerdere seconden duren voordat een pagina compleet is en kan worden getoont.

Als Ziggo iets zou willen verbeteren dan zouden ze een TTX app op de Next kunnen plaatsen. Die haalt dan de info via internet op en zal stukken beter zijn dan de huidige implementatie van de ouderwetse methode.

pedda
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

heeft u nog het analoge signaal? hier in Breda is Ziggo gestopt met het doorgeven ervan.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Hier is ook het analoge signaal weg sinds een paar weken. Dat maakt echter niet uit ik kijk al jaren "digitaal”. Via CI+ module, Humax en Next.

 

Ik heb vanavond nog eens met de TTX van de Next gespeeld en zie niets raars. De pagina's die er zijn komen zonder horten of stoten binnen. Ik kan zonder issues van pagina 100 naar 120 gaan zo vaak als ik wil zonder te hoeven wachten zodra de pagina's geladen zijn. Alleen de pagina's die er niet zijn laten de teller lopen. 

Als er bij u pagina's missen of slecht overkomen met af en toe een verkeerd character bijvoorbeeld dan zou ik de signaal sterkte op de coax naar de Next toe proberen te verlagen. Digitaal kan slecht tegen oversturen en dan komen de digitale bits voor de TTX niet goed binnen. Die fouten zie je niet terug in het beeld omdat het beeld is gemaakt op een manier dat je fouten niet snel ziet omdat er een fout correctie overheen zit.

Bij TTX is dat volgens mij niet zo. Iedere foute heeft meteen invloed.

 

Check eens wat de Next aangeeft op de Instellingen/Netwerk/Diagnostiek pagina op de bovenste regel achter signaal kwaliteit. Die informatie komt alleen als je "live” kijkt. Staat er "Niet geactiveerd” dan komt de data binnen via internet en werkt TTX ook niet omdat die data alleen tijdens live kijken uit het beeld gehaald kan worden op de Next.

pedda
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

beste bloemenman, dit is een goede tip, ik ga dit bekijken. ik heb een coax signaal versterker. ik had dit nog nooit zo bekeken. ik zal eens testen met ethernet kabel eruit.

 

Bedankt! en weer wat geleerd. 

Groetjes 

Patrick 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De test pagina van TTX heb ik niet kunnen vinden. Zal wel verwijderd zijn. Als je versterker meerdere uitgangen heeft met verschillende versterkings waardes dan kun je proberen om een lagere waarde te pakken waardoor TTX vloeiend zou moeten werken.

Is het signaal echt te hoog dan zal ook het beeld afentoe stil blijvenstaan.

Een versterker met waardes van 0 - 10 dB is voldoende om een huis netjes te voorzien van goede signaal levels.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @pedda en welkom op de Community,

Zo te lezen heeft onze expert @bloemen64 je al voorzien van het nodige advies om je verder te helpen met je vraag. Laat je onder dit topic weten of het gelukt is?

Anders helpen wij je hier graag verder.

Alvast een fijne jaarwisseling en een gezond & gelukkig 2021!

Groeten,

Paul 

pedda
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

mijn vraag is voldoende uitputtend beantwoord. hopelijk hebben andere er ook wat aan.

 

dank nogmaals,

Patrick

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic