1
Vraag
2
Reageer en help mee
tajvdz

Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes

signaal / ontvangst problemen

Hallo,

 

Een tijdje terug had ik op al mijn tv's storing. Vervorming, stilstaand beeld etc. Na opnieuw te hebben aangesloten en gebeld te hebben met de klantenservice was het opgelost maar nu na een tijdje is het weer terug. Ik heb altijd het idee dat als er een Ziggo busje door de straat rijdt dat het bij mij minder wordt. Maar goed nu even naar de huidige situatie. Bij diagnostiek staat de signaalkwaliteit op vol uit op Uitmuntend en Signaalsterkte staat op de helft, halverwege het woord goed. De vorige keer was dit ook en na mijn ingrijpen en bellen kwam het streepje onder Signaalsterkte iets verder. Er is toen verder niets gebeurd en nadat het beeld weer slechter werd bleek de signaalsterkte dus weer terug gelopen te zijn. Het is als volgt aangesloten nu: De groene kabel komt precies achter de tv binnen en daar zit een Tratec wandcontactdoos op die ik ooit in een UPC winkel heb gekocht. Nu zit de mediabox daar rechtstreeks op aangesloten met de kabel die bij de mediabox zat en ook nog steeds in de webshop wordt verkocht. Vreemd dat er standaard een kabel van 3 meter wordt meegeleverd terwijl in de webshop ook een 1,5 meter lengte staat. maar goed dit maakt denk ik voor deze aansluiting nu geen verschil. Ik moet zeggen dat het beeld nu wel goed maar de signaalsterkte hetzelfde is als bij mijn normale aansluiting. Dat brengt mij nu dus bij de uitleg hoe het normaal is aangesloten. dan zit er rechtstreeks op de wandcontactdoos een Tratect signaal versterker (BDA-01) meet daar wat toestellen op aangesloten. de vorige keer hielp het om rechtstreeks aan te sluiten en ging de signaalsterkte omhoog. Na alles weer normaal te hebben aangesloten bleef de signaalsterkte goed. Nu vind ik het vreemd dat rechtstreeks aansluiten in kwaliteit wel lijkt te helpen maar het balkje gaat niet verder zeg maar. Wat kan ik nu doen om de signaalsterkte te verbeteren? Ik sluit zo ie zo de Tratec versterker weer aan en kijk of het beter wordt. Ook zie ik dat er in de webshop van Ziggo een andere versterker verkocht wordt. Is die beter? Lijkt me zo ie zo stabieler dan die opzet versterker van Tratec. en heeft bellen met de klantenservice nog zin? de vorige keer ging tijdens het gesprek de signaalsterkte omhoog maar eigenlijk lijdt een gesprek bij mij wel heel snel tot frustratie omdat degene aan de andere kant vaak denkt dat klanten dom zijn terwijl ik technisch meer kennis is huis heb dan hun. Het is altijd van controleer eerst de aansluiting en bel dan terug. Ik hoop dat iemand mij wat advies hier kan geven want ik heb alles geprobeerd. Zoals ik zei op die ene tv met Mediabox geen problemen meer maar ik wil het weer aansluiten zoals het was en ook altijd werkte. Ik heb daar pas weer vertrouwen in als het balkje van signaalsterkte verder vol loopt zeg maar...

71 Reacties 71
tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes

ik vraag dit niet om het zelf te doen maar ik was gewoon nieuwsgierig wat het verschil is tussen de 2 verschillende AOP's. De versterker is nu inderdaad weer op voorraad. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
tajvdz wrote:

ik vraag dit niet om het zelf te doen maar ik was gewoon nieuwsgierig wat het verschil is tussen de 2 verschillende AOP's. De versterker is nu inderdaad weer op voorraad. 

misverstand dacht dat je het zelf wilde doen zal morgen wel uitleggen wat het verschil is 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
tajvdz wrote:

Ok, jammer. Maar goed de versterker is nog steeds niet leverbaar in de webshop hier.

Ik vraag me ook af welk AOP er bij mij moet komen. In dit topic is er een geplaatst maar die is met randaarde. Mijn groene kabel komt bij de TV het huis binnen en niet in de meterkast. Er is er ook 1 zonder die aarde. wat is het verschil verder?

Voor de verschillen tussen je huidige wandcontactdoos = een TV/radio splitter en het noodzakelijke AOP = Abonnee Overname Punt.

Zie een eerder bericht in dit topic: https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/signaal-ontvangst-problemen-67429?postid=701594#pos...

Een randaarde aansluiting is aan te bevelen, maar niet noodzakelijk.

tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes

Nee ik wil het niet zelf gaan doen want een monteur geeft hem gratis.

Ik was alleen even aan het rondkijken voor een splitter omdat die in de Ziggo webshop niet voorradig was en ik kwam toen op een site waar ik deze 2 zag staan, waarvan die met aarde in dit topic werd vermeld:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/wandcontactdoos/braun-telecom-btv-1iec-nl/#.X-RojndKi70

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/wandcontactdoos/braun-telecom-btv-01-upc/#.X-Ro63dKi70

Een dus met en een zonder randaarde. Is het enige verschil die randaarde? Ik zie ook de termen enkel en dubbel galvanische gescheiden. Omdat het verschil in prijs zo groot is vroeg ik me af of er verder verschil in zit kwa kwaliteit en of die zonder randaarde misschien gevoeliger is voor de storingen die bij mij steeds optreden. De groene kabel komt bij mij achter de tv binnen en niet in de meterkast. Het trekken van een aardedraad naar de meterkast zou op zich kunnen maar liever niet. Als er verder geen verschil is dan laat ik de bovenste plaatsen. Maar goed een monteur zal dit ongetwijfeld ook wel weten maar ik ben toch nieuwsgierig waarom het grote prijsverschil.

 

Verder zijn de versterkers weer leverbaar in de webshop, maar ik vroeg me 1 ding af.

ik zie het volgende op de website van coaxkabelwinkel.nl:

 

Welke uitgang van de antenne versterker FRA-752X te gebruiken?

Omdat niet elke lengte coaxkabel hetzelfde zal zijn bij uitbreidingen van uw huisnetwerk, biedt elke uitgang van de huisversterker een andere z.g. versterkingsfactor (uitgedrukt in een dB-waarde); hoe hoger dit getal, hoe langer uw coaxkabel kan zijn. De volgende tabel kunt u hiervoor gebruiken:

Uitgang Versterkingsfactor Aanbevolen max. lengte van de coaxkabel
1 0 dB tot 5 meter
2 2 dB 5 tot 10 meter
3 4 dB 10 tot 15 meter
4 8 dB 15 tot 30 meter

 

Nu vraag ik me af of ik deze versterker wel moet hebben of hoe ik dat aan moet sluiten.

Ik gebruik nu dus een Tratec versterker die je op de wandcontactdoos moet drukken. Daar heb ik 4 tv's / apparaten op aan gesloten. Ik weet niet of de Tratec ook deze verdeling heeft met afstanden. 3 van de 4 tv's bevinden zich binnen 5 meter van de versterker en 1 kabel gaat naar de bovenverdieping en is dus langer. Hoe moet ik dat dus doen met deze nieuwe versterker? Is de versterkingsfactor standaard op deze waardes ingesteld maar misschien aan te passen of is meer db niet erg als de kabel korter is?

Of zou ik op poort 1 van de versterker zoiets moeten / kunnen plaatsen?

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/splitter/braun-telecom-poa-03-upc/#.X-RrzndKi70

Nu heb ik er trouwens ook nog ergens een simpelere tv splitter tussen zitten en zit in feite de Horizon box direct op de Tratec versterker en de TV en andere mediabox samen op 1 aansluiting van de Tratec versterker met een splitter er tussen. Omdat op de nieuwe versterker een extra aansluiting zit en ik ook geen kabel meer nodig heb op de tv waar de mediabox op zit (vanwege het niet meer doorgeven van het analoge signaal) wilde ik de tv en andere mediabox dus beiden op de versterker aansluiten zodat de splitter weg kan. Kleine moeite nu ik toch bezig ben en kost me alleen een extra kabel.

De versterking heb ik wel nodig voor de lange kabel naar boven en die zou dan op poort 2, 3 of 4 moeten. Ik gok ook dat die kabel niet langer is dan 10 meter dus poort 2..

 

Ik hoop dat het zo nog duidelijk is…

Het gaat dus om het verschil in de wandcontactdoos en wat is de ideale aansluiting voor 3 tv's / mediaboxen binnen 5 meter en 1 lange kabel naar de bovenverdieping.

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen internet van Ziggo. Het gaat hier om de groene kabel waar ik een nieuw AOP op wil laten monteren door een monteur en dan bovenstaande op aan wil sluiten. Evt met radio. Ik heb begrepen dat dat laatste op 2 manieren kan. Mijn voorkeur gaat dan uit naar deze die dan als eerste op het AOP komt:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/ziggo-geschikt/11/braun-telecom-poa-01iec-nl/#.X-RunndKi70

 

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@tajvdz Het AOP moet dubbel galvanisch gescheiden zijn, de andere wandcontactdoos is en radio/TV splitter die allerlei storingen en spanningsverschillen vanuit buiten niet buiten houdt, wat een dubbel galvanisch gescheiden AOP wel doet.

De versterker kun je direct aansluiten met een kabel op het AOP met een kabel die de monteur aansluit of achterlaat op verzoek.

Op de 0 aansluiting van de versterker en splitter is niet aan te bevelen, het signaal wordt dan verdeeld en wordt het signaal minder in kracht.

Ik gebruik hier soms alle 4 de uitgangen van de versterker met op de 0 de kortste kabel naar de dichtstbijzijnde aansluiting en dan zo verder een beetje meer signaal zal een mediabox of TV niet direct oversturen.

Een TV/FM splitter zou ik zeker niet meer aanschaffen, analoge FM radio gaat er volgend jaar uit bij Ziggo en blijft alleen digitale radio over.

tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
Be rt wrote:

@tajvdz Het AOP moet dubbel galvanisch gescheiden zijn, de andere wandcontactdoos is en radio/TV splitter die allerlei storingen en spanningsverschillen vanuit buiten niet buiten houdt, wat een dubbel galvanisch gescheiden AOP wel doet.

De versterker kun je direct aansluiten met een kabel op het AOP met een kabel die de monteur aansluit of achterlaat op verzoek.

Op de 0 aansluiting van de versterker en splitter is niet aan te bevelen, het signaal wordt dan verdeeld en wordt het signaal minder in kracht.

Ik gebruik hier soms alle 4 de uitgangen van de versterker met op de 0 de kortste kabel naar de dichtstbijzijnde aansluiting en dan zo verder een beetje meer signaal zal een mediabox of TV niet direct oversturen.

Een TV/FM splitter zou ik zeker niet meer aanschaffen, analoge FM radio gaat er volgend jaar uit bij Ziggo en blijft alleen digitale radio over.

Ik zie nu inderdaad dat bij de een woonkamer aansluitdoos staat en bij de andere AOP. Maar als ik goed kijk zijn de waardes hetzelfde alleen is de woonkamer aansluitdoos niet dubbel galvanisch gescheiden.

Dan is er dus ook een AOP zonder aardedraad of is het gewoon dezelfde en hoeft in mijn situatie de aardedraad niet gebruikt te worden?

Zover ik weet zit de kabel die tussen AOP en versterker moet gewoon bij de versterker meegeleverd. 

Ja maar zoals ik zei bevinden 3 apparaten zich binnen 5 meter en in feite zijn de kabels even lang nu. Bij de Horizon zat een kabel van 3 meter die er nu tussen zit. De andere tv staat een meter verder en heeft ook een kabel van 3 meter (wat ouder en wellicht niet geschikt voor digitale tv) met daar zit nu dus een splitter tussen. 

Wat ik dus nu wil gaan doen is als ik de versterker bestel meteen 2 nieuwe kabels mee bestellen, 1 van 1,5 en 1 van 3 meter. De mediabox staat het dichtste bij en dan volstaat 1,5 meter. De 3 meter kabels gebruik ik dan voor de andere tv en mediabox.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@tajvdz schreef: “Dan is er dus ook een AOP zonder aardedraad of is het gewoon dezelfde”

Een wandcontactdoos is een TV/FM splitter in de muur en heeft geen aardedraad en is totaal iets anders dan een dubbel galvanisch gescheiden AOP.

“Zover ik weet zit de kabel die tussen AOP en versterker moet gewoon bij de versterker meegeleverd. “

Er wordt geen kabel tussen het AOP en de versterker gewoon meegeleverd en dat moet ook niet, omdat in de praktijk er nog verschillende AOP's zijn met verschillende aansluitingen en je mogelijk een langere kabel nodig hebt dan een standaard kabel van 1,5 meter voor tussen het AOP en de versterker.

Het AOP heeft een IEC aansluiting en de versterker heeft een f-connector aansluiting, dus en groen rode kabel en die is niet te bestellen via de webshop van Ziggo.

Je kunt die wel gratis aanvragen via de helpdesk van Ziggo of een monteur sluit die gratis aan als die het AOP komt vervangen.

Mogelijk past ook je oude kabel van nu tussen het AOP en de nieuwe versterker.

tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
Be rt wrote:

@tajvdz schreef: “Dan is er dus ook een AOP zonder aardedraad of is het gewoon dezelfde”

Een wandcontactdoos is een TV/FM splitter in de muur en heeft geen aardedraad en is totaal iets anders dan een dubbel galvanisch gescheiden AOP.

“Zover ik weet zit de kabel die tussen AOP en versterker moet gewoon bij de versterker meegeleverd. “

Er wordt geen kabel tussen het AOP en de versterker gewoon meegeleverd en dat moet ook niet, omdat in de praktijk er nog verschillende AOP's zijn met verschillende aansluitingen en je mogelijk een langere kabel nodig hebt dan een standaard kabel van 1,5 meter voor tussen het AOP en de versterker.

Het AOP heeft een IEC aansluiting en de versterker heeft een f-connector aansluiting, dus en groen rode kabel en die is niet te bestellen via de webshop van Ziggo.

Je kunt die wel gratis aanvragen via de helpdesk van Ziggo of een monteur sluit die gratis aan als die het AOP komt vervangen.

Mogelijk past ook je oude kabel van nu tussen het AOP en de nieuwe versterker.

 

In de omschrijving in de webshop staat toch echt wat anders:

In dit pakket

1 x FRA-752 X coax signaalversterker
1 x RLA++ aansluitkabel F-male / IEC-female (hiermee sluit je de versterker aan op de Ziggo hoofdaansluiting)
4 x verloopconnectoren van IEC-male naar F-male

 

En verder geef je wel een reactie over het AOP maar beantwoord je niet mijn vraag.

Dan is er dus ook een AOP zonder aardedraad of is het gewoon dezelfde en hoeft in mijn situatie de aardedraad niet gebruikt te worden?

En ik heb het dus over deze woonkamer aansluitdoos:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/wandcontactdoos/braun-telecom-btv-01-upc/#.X-SD43dKi70

Zo praten we volgens mij een beetje langs elkaar heen als je niet goed leest en telkens een ander antwoord geeft wat niet aansluit op mijn vragen. Het brengt mij alleen maar meer in verwarring.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@tajvdz

“In de omschrijving in de webshop staat toch echt wat anders:

In dit pakket

1 x FRA-752 X coax signaalversterker
1 x RLA++ aansluitkabel F-male / IEC-female (hiermee sluit je de versterker aan op de Ziggo hoofdaansluiting)
4 x verloopconnectoren van IEC-male naar F-male”

Ah, inderdaad, een kabel erbij, eerder werd een versterker zonder kabel geleverd.

“Dan is er dus ook een AOP zonder aardedraad of is het gewoon dezelfde en hoeft in mijn situatie de aardedraad niet gebruikt te worden?”

“Zo praten we volgens mij een beetje langs elkaar heen als je niet goed leest”

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/wandcontactdoos/braun-telecom-btv-1iec-nl/#.X-RojndKi70

Braun Telecom btv 1IEC-NL Abonnee Overname Punt (Ziggo)

Dit Braun Telecom btv 1IEC-NL Abonnee Overname Punt wordt door Ziggo gebruikt als hoofdaansluiting tussen het buiten en binnen coaxkabelnetwerk. Met dit AOP heb je de beste koppeling met het multimedia netwerk van Ziggo.

Dubbel galvanisch gescheiden eengats wandcontactdoos.

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/wandcontactdoos/braun-telecom-btv-01-upc/#.X-Ro63dKi70

Braun Telecom btv 01-UPC Woonkamer aansluitdoos

Dit Braun Telecom btv 01-UPC Abonnee Overname Punt wordt door Ziggo gebruikt als hoofdaansluiting tussen het buiten en binnen coaxkabelnetwerk. Met dit AOP heb je de beste koppeling met het multimedia netwerk van Ziggo.

Ik zie hier nu vrijwel dezelfde tekst onder staan dan onder de andere, dat is foutief, dit is alleen aan aansluitdoos en wordt niet gebruikt door Ziggo als hoofdaansluiting: Enkel galvanisch gescheiden eengats wandcontactdoos.

tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes

klopt dat zag ik dus ook dat er bijna dezelfde tekst onder staat. Maar goed, dan nog mijn vraag. Is er maar 1 AOP en wordt de aarde draad niet gebruikt in situaties zoals bij mij? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@tajvdz Er is een stukje tekst weggevallen in het vorige bericht.

Er is maar 1 AOP en de aardedraad hoeft niet gebruikt te worden als hij niet aangesloten kan te worden aan de aarde, op veel plaatsen kan dat niet als het AOP niet in de meterkast zit en er worden maar zeer zelden problemen gemeld, als de aardedraad niet aangesloten zit en de niet aangesloten aarde de oorzaak zou kunnen zijn van problemen.

tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
Be rt wrote:

@tajvdz Er is een stukje tekst weggevallen in het vorige bericht.

Er is maar 1 AOP en de aardedraad hoeft niet gebruikt te worden als hij niet aangesloten kan te worden aan de aarde, op veel plaatsen kan dat niet als het AOP niet in de meterkast zit en er worden maar zeer zelden problemen gemeld, als de aardedraad niet aangesloten zit en de niet aangesloten aarde de oorzaak zou kunnen zijn van problemen.

ok, dan is het me nu duidelijk.

 

Maar nog even terugkomen op hoe ik het aan wil sluiten.

De versterker kan met 3 korte kabels? 1 van 1,5 en 2 van 3 meter? En dan nog een vierde kabel naar de boven verdieping.

 

overigens is de versterker weer niet leverbaar. Gisteravond wel. Wilde hem nu bestellen maar helaas...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@tajvdz Dat kan prima, ik schreef in een eerder bericht:

“Ik gebruik hier soms alle 4 de uitgangen van de versterker met op de 0 de kortste kabel naar de dichtstbijzijnde aansluiting en dan zo verder een beetje meer signaal zal een mediabox of TV niet direct oversturen.”

tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
Be rt wrote:

@tajvdz Dat kan prima, ik schreef in een eerder bericht:

“Ik gebruik hier soms alle 4 de uitgangen van de versterker met op de 0 de kortste kabel naar de dichtstbijzijnde aansluiting en dan zo verder een beetje meer signaal zal een mediabox of TV niet direct oversturen.”

Dit zei je eerder al maar zoals ik ook al zei is dat bij mij 3 kabels minder dan 5 meter zijn dus allemaal in aanmerking zouden komen voor de aansluiting op de eerste poort van 0 db. Ik vraag me dan toch af of dit niet anders kan.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Nee, helaas, andere versterkers hebben 4 uitgangen met 4 dB en dan kom je versterking tekort voor de langere kabel en heb je mogelijk al te veel versterking voor de korte kabels.

Als je splitter op splitter met een kabel en dan nog een splitter, dan kun je meer splitten, maar hou je geen signaal over door de hoge weerstand en heb je geen TV meer op de laatse TV's of mediaboxen.

Hele volksstammen gebruiken deze splitter FRA 752 splitter met een uitstekend resultaat en een beetje meer signaal overstuurt een mediabox of TV niet.

Veel succes verder en fijne feestdagen gewenst.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@tajvdz Is het nu duidelijk voor je of heb je nog vragen?

tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes

Ja het is nu duidelijk. Ik heb net de versterker en 2 nieuwe coaxkabels besteld. En toch ook de radio splitter. Ik weet niet hoe lang ik die nog kan gebruiken maar dat zien we wel.

Nou moet ik dus alleen nog een afspraak maken met een monteur om de wandcontactdoos die er nu ziet te vervangen voor een Braun AOP. Kan dat via hier of moet ik dan de klantenservice bellen?

The Fons

Level 10
  • 391Posts
  • 15Oplossingen
  • 359Likes

@Be rt jij beschikt echt over ontzettend veel geduld. Ongelooflijk. 

tajvdz
Topicstarter
Level 6
  • 185Posts
  • 1Oplossingen
  • 29Likes
The Fons wrote:

@Be rt jij beschikt echt over ontzettend veel geduld. Ongelooflijk. 

wat is dit voor een ontzettend dom en onnodig antwoord. Ik ga het verder niet uitleggen want dan doe ik anderen die wel de moeite nemen om normaal te reageren te kort.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@tajvdz schreef: “Nou moet ik dus alleen nog een afspraak maken met een monteur om de wandcontactdoos die er nu ziet te vervangen voor een Braun AOP. Kan dat via hier of moet ik dan de klantenservice bellen?”

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere werkdag langskomen in ieder topic, door de huidige drukte kan het een paar werkdagen langer duren.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Wil je sneller contact met Ziggo voor een monteur?

Zie de contact mogelijkheden op de contact pagina: https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact 

De Chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in het scherm op onderstaande pagina tevoorschijn zodra er iemand beschikbaar is.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/chatonly 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic