1
Vraag
2
Reacties
Bertje1234

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

radiosignaal hapert na omschakeling digitale radio

Na omschakeling van analoog naar digitale radio ontvangst valt het radiosignaal soms secondenlang weg. Ik heb mijn mediabox next met hdmi aangesloten op mijn receiver. Als ik de tv aan heb tijdens radio ontvangst is het probleem er niet. Onderstaand het antwoord van een ziggo medewerker waarmee ik zojuist heb gechat.

 

"Ik vermoed dat de communicatie tussen mediabox en receiver verstoord wordt als de tv niet aan staat. Wellicht omdat de mediabox probeert alles eerst naar de tv te sturen, en daarna pas naar de receiver. Dit zou verklaren waarom het signaal steeds wegvalt"

 

Iemand hier ervaring mee?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Ik vermoed dat de communicatie tussen mediabox en receiver verstoord wordt als de tv niet aan staat. Wellicht omdat de mediabox probeert alles eerst naar de tv te sturen, en daarna pas naar de receiver. Dit zou verklaren waarom het signaal steeds wegvalt"

Hoezo zou de mediabox proberen het signaal naar de Tv te sturen als deze is aangesloten op een receiver? Dan is de receiver toch de eerste schakel... Maar soms kan een Tv wel een negatieve invloed uitoefenen op het signaal, en dat zie je best vaak. Alleen zal het geluid dan doorgaans even wegvallen als de Tv in- of stand-by wordt geschakeld,  en daarna gewoon terugkeren. Ook vervelend misschien, maar niet altijd te voorkomen. Maar je zou in dit geval de Next ook eens digitaal (optisch) of analoog op de receiver kunnen aansluiten. Je kan dan een andere ingang kiezen op de receiver als je radio gaat luisteren.  

 

Bekijk in context

Bertje1234
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de receiver en de box nu met een optische kabel verbonden. En het probleem is verholpen. Bedankt voor de tip

 

Bekijk in context

5 Reacties 5
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Ik vermoed dat de communicatie tussen mediabox en receiver verstoord wordt als de tv niet aan staat. Wellicht omdat de mediabox probeert alles eerst naar de tv te sturen, en daarna pas naar de receiver. Dit zou verklaren waarom het signaal steeds wegvalt"

Hoezo zou de mediabox proberen het signaal naar de Tv te sturen als deze is aangesloten op een receiver? Dan is de receiver toch de eerste schakel... Maar soms kan een Tv wel een negatieve invloed uitoefenen op het signaal, en dat zie je best vaak. Alleen zal het geluid dan doorgaans even wegvallen als de Tv in- of stand-by wordt geschakeld,  en daarna gewoon terugkeren. Ook vervelend misschien, maar niet altijd te voorkomen. Maar je zou in dit geval de Next ook eens digitaal (optisch) of analoog op de receiver kunnen aansluiten. Je kan dan een andere ingang kiezen op de receiver als je radio gaat luisteren.  

 

Bertje1234
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik ben er al wel achter dat, wanneer de tv aan staat, het signaal niet wegvalt. Ga nog proberen of de optische kabel een oplossing is.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat de Tv een nadelige invloed uitoefent op het signaal via HDMI zien we vaker. Dat is weer het nadeel van deze techniek. Niet alles wat nieuwe is, is ook echt op alle vlakken beter. 

Misschien kan ook een CEC killer helpen tussen de Tv en de HDMI kabel die naar je receiver loopt. Maar ik kan dat niet garanderen, daar de ervaringen daarover uiteen lopen. Vaak lijkt het signaal toch door andere factoren te worden beïnvloed. Zeer vervelend, omdat elke situatie weer anders is, en bij bepaalde merken en modellen dit helemaal niet speelt. 

Bertje1234
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de receiver en de box nu met een optische kabel verbonden. En het probleem is verholpen. Bedankt voor de tip

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Graag gedaan, en veel kijk- en luisterplezier gewenst. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic