1
Vraag
2
Reacties
janvonkjan

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

radio van analoog naar digitaal

heb een harman kardon radio/cd speler, heb vanuit de mediabox next een optische kabel aangesloten op de stereo, wanneer ik naar de juiste ingang (zoals op de achterkant van de harman staat) ga met de afstandsbediening van de stereo gebeurt er helemaal niks, hoe los ik dit op ? graag jullie steun, alvast bedankt, vr gr Jan 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Op de next.

Home> Instellingen >Beeld & Geluid>Dolby Audio>Uitgeschakeld 

Bekijk in context

janvonkjan
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Beste allemaal, het uitschakelen van de CEC/HDMI functie heeft geholpen, dit icm met de Jack aansluiting, iedereen bedankt !!!

Bekijk in context

21 Reacties 21
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Staat de next ingesteld op stereo, en niet op Dolby?

Vooral veel oudere installaties kunnen niet overweg met Dolby.

janvonkjan
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Kan ik de next dan aanpassen/instellen ? Installatie is ongeveer 5 jaar oud, met heel veel aansluitingen aan de achterzijde ….

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Op de next.

Home> Instellingen >Beeld & Geluid>Dolby Audio>Uitgeschakeld 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Als de HK set een optische ingang heeft, is deze zeer waarschijnlijk gewoon geschikt voor het Dolby Digital signaal. Wat is het type van de Harman Kardon? Maak anders eens een foto van de achterzijde. Is tevens wel de juiste ingang gekozen? Dus de optische? In bepaalde gevallen werkt de optische ingang standaard nog niet, en moet deze eerst worden toegewezen aan een bronknop. In de handleiding van de Harman Kardon vind je hoe dit werkt als het aan de orde is. 

janvonkjan
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

hierbij foto's van de achterkant en van het "display" met mogelijkheden via de aux-knop op de afstandsbediening, lees graag de oplossing, vr gr Jan

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@janvonkjan ik zie op de eerste foto: AUX, OPTICAL 2. Dat lijkt me zo op afstand dus redelijk eenvoudig. Je sluit de Next aan middels de optische uitgang op de Optical 2 ingang van de receiver en kiest voor AUX. Werkt dit dan niet? Maar ik zie ook dat er helemaal geen gebruik is gemaakt van de HDMI aansluitingen op de receiver. Ook dat kan nog. Maar ook middels de optische aansluiting is het mogelijk van Dolby Digital geluid te genieten bij bv. een film. Je kan ook de Next nog analoog aansluiten op de receiver, maar dat ondersteund geen Dolby Digital signalen, en dat is eigenlijk jammer. Ik zie dat je best een fraaie set hebt, en die wil je toch ten volle kunnen gebruiken lijkt me. Al heb ik het idee dat dit nu niet zo is. 

Maar sluit de Next gewoon eens aan op Optical 1, en ga dan anders gewoon alle broningangen die je kan kiezen eens af. 

janvonkjan
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Beste Willem, de HDMI aansluiting van de reciever kan niet in de mediabox omdat die maar 1 HDMI aansluiting heeft en die gebruikt wordt voor het signaal naar de TV, heb Optical 1 aangesloten, vervolgens met afstandsbediening naar aux optical 1 ..... hoor dan helemaal niks... mbt aux optical 2 hetzelfde.. lees graag jouw reactie, vr gr Jan

janvonkjan
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hoi Steefb   

jij schrijft : Op de next.

Home> Instellingen >Beeld & Geluid>Dolby Audio>Uitgeschakeld 

 

jazeker

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@janvonkjan je hebt toch meerdere HDMI ingangen op de Harman Kardon? Je kan dus de Next zo aansluiten op de HK. Je hebt ook een HDMI uitgang op de HK en die gaat dan naar de Tv. Maar dat zou ik alleen doen als de HK 4K ondersteund. Maar die HDMI aansluitingen zijn niet voor niets aanwezig. Je kan tegenwoordig dan ook je apparaten bijna allemaal middels HDMI aansluiten op de receiver, en gaat dan met één HDMI kabel naar de Tv. Het is dus niet de bedoeling dat je vanuit de Next met één kabel naar de Tv gaat, en met één kabel naar de HK. 

Maar het lijkt erop dat de optische ingang nog niet werkt. Lees even terug naar het stukje wat ik over de digitale ingangen schreef. Die werken lang niet altijd meteen al, maar dienen eerst te worden toegewezen aan een bronknop. Maar het is een surround receiver, dus als je digitaal aansluit hoef je op de Next Dolby Digital niet uit te schakelen. 

Maar je kan de Next ook (even) analoog op de HK aansluiten. Ik zag nog een paar vrije ingangen. Je hebt dan alleen deze kabel nodig:
https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/3223226/jack-naar-tulp-kabel-35mm.html

Op de Next vind je een Jack aansluiting (Aux). Nadeel is dan alleen dat je geen Dolby Digital kan weergeven. Is voor de radio ook niet nodig, want dat is altijd stereo, maar het is voor Tv programma's etc. wel leuk als je kan genieten van surround geluid. Ik neem tenminste aan dat je ook meerdere boxen hebt. 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Het lijkt op de BDS 270(=7 jaar oud). Dit is een 2.1 systeem. Dus zoals Willen schrijft, Next op HDMI 1 en de TV op HDMI Monitor Uit. Dan toch even met de Dolby optie op de Next spelen. Of toch de BDS 570?

janvonkjan
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

wanneer ik dat doe, Next op HDMI 1 en de TV op HDMI Monitor Uit zetten, dan gaat bij het aanzetten van de reciever/radio de tv automatisch aan, en wanneer ik dan de tv uitzet gaat ook de radio uit, de oplossing lijkt dichterbij te komen, maar wil wel graag radio luisteren ZONDER dat de tv aangaat...

 

janvonkjan
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

heb de jack ook aangesloten, dan op de reciever alle opties aangezet Optical 1 enz enz .... geen resultaat

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Dan moet je de CEC/HDMI functie uitschakelen op de TV. Hoe dat heet op je TV verschilt per merk. Iets van BRAVIA Sync (Sony), Viera Link (Panasonic), Anynet+ (Samsung), EasyLink (Philips), Aquos Link (Sharp) enz.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"heb de jack ook aangesloten, dan op de reciever alle opties aangezet Optical 1 enz enz .... geen resultaat"

Als je een verloopkabel jack naar tulp gebruikt, gaat de jack plug in de Next, maar waar heb je dan de tulp stekkers op aangesloten? Dat kan natuurlijk nooit Optical 1 o.i.d. zijn, want dat is digitaal. De jack naar tulp is analoog... Maar stel, je sluit die tulp stekkers aan op Cd, dan moet je dus ook voor CD kiezen als bron. Dat moet werken. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Maar ik had eerder een aardig lapje tekst geplaatst, en helaas zie ik daarop eigenlijk geen reactie, behalve dan dat je aangeeft dat je ook de jack hebt gebruikt. Maar is dat ook de kabel die de link laat zien? 

Deze dus:

WillemA1_0-1645462980672.jpeg

En reageer dus nog even op al die vragen die ik stelde. Anders wordt het wel wat lastig. 



janvonkjan
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Heb de tulp op aux in 1 en daarna op aux in 2 gestoken, helaas zonder resultaat 

janvonkjan
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja genoemde stekkers gebruikt, Jack in de next, rood en wit in aux in 1 later in aux in 2 , geen resultaat 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik begrijp daar niets van. Je had op de HK wel ook de juiste ingang(en) gekozen? Het lijkt mij dat de analoge ingangen sowieso moeten werken, maar kijk toch nog eens naar dat toewijzen van een ingang aan een bronknop. Dat zou in de handleiding moeten staan. Ik zal eens kijken welk type je precies hebt, en anders met je even doorgeven welk type HK je hebt. Heb je eventueel een ander apparaat wat je analoog kan aansluiten op (een van) de Aux ingangen? Ik wil eigenlijk weleens weten wat deze doet. Zo moeilijk moet dit toch niet zijn. 

Alleen als de ingangen inderdaad nog gekoppeld dienen te worden aan een bronknop, kan dat de zaak wat lastiger maken. En dat zie je best regelmatig.

Domme vraag misschien: De Next staat toch wel aan? 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5789Posts
  • 685Oplossingen
  • 2411Likes

Goedemorgen @janvonkjan

 

Het is alweer een paar dagen geleden dat we wat van je hebben vernomen.

Er kan natuurlijk wat zijn tussen gekomen, maar we zijn wel erg benieuwd of je nog support nodig hebt van onze leden.

Laat je het hier even weten?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic