1
Vraag
2
Reacties
RiLa

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

radio luisteren via mediabox next mini

Beste community,

 

Ik heb in de specificaties van de Mediabox next Mini gezien dat er enkel een HDMI aansluiting op zit en geen optical of analog audio out.

Ik bezit zelf een Marantz SR6008 AV Receiver met diverse HDMI aansluitingen en een LG OLED TV.

Is het nu zo dat als ik de Mediabox Next mini met een HDMI aansluit op mijn Martantz  en de Marantz op de TV aansluit via HDMI (Arch), dat ik gewoon TV kan kijken zonder dat de Marantz aan staat, en dat ik radio kan luisteren zonder dat de TV aan staat?

 

Alvast bedankt,

Richard L.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @RiLa 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens óók klant ben. Maar dit terzijde.

Goede vraag. Als je de Mediabox Next Mini aansluit op bijvoorbeeld de HDMI-1 poort van je Marantz SR6008 AV Receiver en de HMI-OUT poort aansluit op je TV, dan loopt het signaal van de Mini via je receiver naar de TV. Als je radio luistert hoeft de TV dan niet aan.

Handig is wèl als je de Ziggo afstandsbediening zodanig configureert dat de TV apart van je Mini-receiver kunt aan- en uitzetten.

Ik heb het op m'n Denon receiver precies zo aangesloten en dat werkt prima.

Trouwens, ik weet niet of je receiver ook 4K ondersteund.

 

Bekijk in context

10 Reacties 10
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @RiLa 

Hartelijk welkom op dit klant-helpt-klant forum waar ikzelf trouwens óók klant ben. Maar dit terzijde.

Goede vraag. Als je de Mediabox Next Mini aansluit op bijvoorbeeld de HDMI-1 poort van je Marantz SR6008 AV Receiver en de HMI-OUT poort aansluit op je TV, dan loopt het signaal van de Mini via je receiver naar de TV. Als je radio luistert hoeft de TV dan niet aan.

Handig is wèl als je de Ziggo afstandsbediening zodanig configureert dat de TV apart van je Mini-receiver kunt aan- en uitzetten.

Ik heb het op m'n Denon receiver precies zo aangesloten en dat werkt prima.

Trouwens, ik weet niet of je receiver ook 4K ondersteund.

 

RiLa
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste @WimC.

 

Dank voor je antwoord.

Ik ga het proberen.

Mijn versterker ondersteund inderdaad 4K.

 

Met vriendelijke groeten,

Richard L.

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@RiLa als je receiver óók nog 4K ondersteund dan zit je volgens mij uit de kunst.

Maak je toevallig ook gebruik van de AVR Remote app? Je kunt dan vrij uitvoerig je receiver checken op het ingaande en uitgaande signaal.

Succes en laat weten of het werkt. 👍🏻

RiLa
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Wim C. Ik heb e.e.a. doorgelopen in de menu's van de versterker en wat dingen geprobeerd.

De Marantz heeft voor de uitgaande HDMI twee opties, geluid doorvoeren naar de uitgaande HDMI (Arch) of geluid weergeven via de receiver.

Dat betekent dat ik er niets mee kan want radio wil ik via de receiver luisteren en reguliere TV kijk ik zonder receiver aan. (behalve bij een film).

Dat wordt waarschijnlijk dus geen Mediabox next Mini voor mij.

Ik ga dan maar eens kijken voor de gewone mediabox next, want die heeft een optical audio out.

 

Richard

 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @RilLa, ik zie dat je in de tussentijd al de nodige stappen doorlopen hebt! Je hebt inmiddels de mediabox Next in huis. Zo te lezen speelden er wat problemen met de internetverbinding, zijn deze inmiddels opgelost? We horen het graag. 

charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes

Je kan evt een hdmi audio extractor gaan aanschaffen, maar die zijn niet goedkoop, want degene die je nodig hebt moet het hdmi signaal doorlussen en tevens de audio splitsen
Vaak zijn er problemen met het goed doorvoeren van 4K signaal ed.
zie voorbeeld:
HDMI 2.0 Audio Extractor 4 K 60Hz PS5 1080P 120Hz 4:4: 4 HDCP 2.2 CEC D-olby visie HDR de-embed SPDI...



Persoonlijk zou ik de Next mini gewoon omruilen voor een Next, als dit in je abonnement mogelijk is.
Het is een euro duurder, maar de Next heeft wel een optical out aansluiting die je vervolgens kan gebruiken voor de audio naar je reciever.
Nadeel (als je dit een nadeel zou vinden), is dat je wel de beschikking moet hebben over een coax verbinding voor het tv signaal
Een utp verbinding is niet noodzakelijk, want ook de Next kan via Wi-Fi verbonden worden. (nodig voor terugkijken, opnamen, ed)

Gerrit Imbos

Level 6
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Goedendag, dat vind ik ook erg jammer.

Toevallig was ik toe aan een Apple TV 4K.

ik gebruik nu even niet meer de radiokanalen van Ziggo. De Apple TV heeft namelijk Siri en Bluetooth / AirPlay. Mijn Sony SRS-X3 box gebruik ik nu weer. De TV blijft dus uit en de radiozenders zijn beschikbaar vanaf Apple. Jammer dat Ziggo geen bluetooth heeft toegevoegd aan de Next Mini en spraakmogelijkheden. Er is voor jou nog een mogelijk om terug te gaan naar de MediaBox Next versie Humax. Trouwens zonder die mogelijkheden op de Mini ben ik er wel erg tevreden over!

Jan70

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hier is er een die een stuk goedkoper is: € 20,94 42% Off | 4K 60Hz Hdmi 2.0 Audio Splitter 5.1 Arc Hdmi Audio Extractor Hdcp 2.2 HDR10 Audio Converter 4K HD-MI Naar Optische Toslink Spdif
https://star.aliexpress.com/share/share.htm?image=A5a5a1c5dd08d4b54ab64810463f99098n.jpg&businessTyp...

werkt perfect

Gerrit Imbos

Level 6
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Bedankt voor de reactie

Hans1953

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Als je echter tv wilt kijken moet je de receiver wel aan laten staan. Zelf heb ik een hdmi converter gekocht (€ 55,00) die een hdmi uitgang, een optische uitgang, een digitale coax uitgang en een analoge uitgang heeft. Dit werkt perfect.  Marmitek connect AE14

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic