Vraag
Reacties
R.IR
Level 6

"Alleen nieuw opnemen" werkt niet goed!

Sinds een flinke poos werkt "alleen nieuw opnemen" niet goed. Iedere week opnieuw moeten we checken of de nieuwe afleveringen wel worden opgenomen. En nee, dus niet. Dat lijkt ons toch niet de bedoeling van die mogelijkheid. 

Kunnen jullie dit svp weer in orde maken?

Trouwens het probleem wordt verergerd door dat nu ruim een week diverse zenders geen programma's weergeven of een hele dag neighbours uitzend!??

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
20 Reacties 20
CPV
Level 9

Ik heb hier al diverse keren over geklaagd, als het weer eens fout ging, maar het blijft voorkomen.

Ik neem "alles" op of "opnemen Serie x en volgende" maar geen "nieuw" meer.

Steefb
Level 20
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Het lijkt er niet beter op te worden.

Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @R.IR - Goed dat je hier melding van maakt! Deze functie maakt gebruik van een label dat afleveringen (of seizoenen) mee kunnen krijgen. Als dat label er niet is, wordt dus ook niet herkend dat het om een nieuwe aflevering gaat. We hebben inderdaad vaker signalen gehoord dat het niet altijd probleemloos werkt. Heb je recente voorbeelden van series/afleveringen waarbij het niet goed gaat?

0 Kudos
JeanPi
Level 7

Hi@Alex  kan het niet zo ingeregeld worden als je een serie opneemt dat hij als bijvoorbeeld aflevering 2 die een half jaar terug is opgenomen die aflevering ververst zodat je vanaf dat moment hem weer 1 jaar kunt bekijken ? Nu moet je eerst de oude aflevering 2 verwijderen voordat hij uitgezonden wordt omdat anders de looptijd nog maar een half jaar is.

0 Kudos
R.IR
Level 6
Topicstarter

Nu bijv. de nieuwste NCIS, Chicago Fire (Net5), FBI most wanted, FBI international (veronica) die moeten we echt steeds checken en weer toevoegen, maar ook wel SBS6.

0 Kudos
CPV
Level 9

Kom op, het is blijkbaar al ingewikkeld genoeg.

Wil je het nog complexer maken, dan gaat het alleen maar vaker fout.

0 Kudos
Vincent
Community Moderator
Community Moderator

Dank voor de voorbeelden! Heb je recent nog andere voorbeelden waarbij het misgaat? Of ervaren anders users dit ook? In dat geval kunnen we de voorbeelden bundelen en doorzetten voor onderzoek.

Kies je er overigens bewust voor om 'alleen nieuw' op te nemen in plaats van een 'serie opnemen', zoals @CPV het nu als omweg instelt?

0 Kudos
R.IR
Level 6
Topicstarter

Ja, er zijn meer zenders. BBC First en ook HGTV.

Er is geen eenheid in opnemen van series.

Sinds een flinke periode krijgen we afleveringen die we gezien hebben weer terug. Maar ook staan er soms plots random afleveringen van een oud seizoen in de opnames. Dus niet eens een heel seizoen, maar gewoon 1 of 2 oude afleveringen.

Ook kan je niet bij alle opnames kiezen voor huidig seizoen en volgende seizoenen, maar alleen vanaf 2/3/4 ervoor. Die hebben we gezien, dus dat neemt alleen schijfruimte in. Dus daarom zijn we begonnen met alleen nieuw op te nemen, maar dat gaat dus niet zoals het zou moeten.

Er is geen eenheid in opname methodes. Wat we gezien hebben hoeft niet meer opgenomen te worden, tenzij wij er zelf voor kiezen.

Ook is de volgorde van de afleveringen nog steeds niet goed. Zoals 100 day dream home. Alles staat door elkaar. We hebben een aflevering gezien die bleek een vervolg te hebben, maar die staat nergens. Dat helpt ook niet met goed kunnen opnemen en kijken.

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Helder, @R.IR - Laten we de zaken even los bij langs lopen:

"Alleen nieuwe afleveringen" gaat zoals gezegd op zoek naar het label "nieuw". Deze wordt meegegeven aan afleveringen die voor het eerst op (Nederlandse) TV worden uitgezonden. 

Als ik kijk naar de huidige uitzendingen van bijv. FBI: International en Chicago Fire, dan hebben deze allemaal dit label meegekregen. Ging het mis bij eerdere afleveringen? Hoewel we weten dat het inderdaad een 'gevoelige' functie is op deze manier, ontvangen we het liefst hele concrete voorbeelden om dit verder te onderzoeken en te verbeteren.

Ook kan je niet bij alle opnames kiezen voor huidig seizoen en volgende seizoenen, maar alleen vanaf 2/3/4 ervoor. 

Dit vind ik lastig te plaatsen. Heb je een recent voorbeeld waarbij dit gebeurt? Er zijn situaties waarbij je inderdaad niet 'seizoen x en verder' kiezen, maar in dat geval ben je ofwel al bij het laatste seizoen of is er maar 1 seizoen.

Ook is de volgorde van de afleveringen nog steeds niet goed. Zoals 100 day dream home. Alles staat door elkaar. 

Het huidige seizoen van 100 day dream home lijkt in dubbelafleveringen te worden uitgezonden, daarom staat het als 1, 3, 5 en 7. Inderdaad niet ideaal, maar je zou dus niks moeten missen.

(Hoewel we inderdaad problematiek rondom gemiste opnames het liefst verzameld hebben in één van de twee EPG-topics, is het voor problemen zoals deze, waarbij het meer om een functionaliteit gaat, niet erg om dit in een los topic te bespreken. Vandaar dat we deze voorlopig open houden)

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

@JeanPi - Excuus dat je nog niet eerder een reactie hebt gehad: Dat is zeker een handige functie en ook iets waar naar gekeken is. Ik durf op dit moment niet de huidige status daarvan te benoemen, maar weet in ieder geval dat het ook iets is wat wij onderzoeken.

0 Kudos
R.IR
Level 6
Topicstarter

Hallo Alex,

Nee, dit speelt bij de huidige series van bijv.  NCIS, Chicago fire, FBI most wanted, FBI international en meer. De "gewone" FBI doet het -op 1x na- wel goed. Maar de meeste van die series waar we alleen nieuw hebben gesteld, moeten regelmatig opnieuw als alleen nieuw worden ingesteld.

Ik kan nu geen voorbeelden welke series teruggrijpen op oudere seizoenen. Maar stel wij volgen serie xyz. Wij zijn bezig met seizoen 10 en willen alleen de nieuwe afleveringen opnemen. I.p.v. vanaf seizoen 10 en nieuwe afleveringen, staat er vanaf seizoen 8 en nieuw. Dat is nutteloos want of we hebben die afleveringen al gezien of willen ze niet zien.

Ook is onze "angst" dat als we seizoen 10 en nieuw instellen, dat iedere keer wanneer seizoen 10 en meer weer wordt uitgezonden, dat dit ook iedere keer onnodig wordt opgenomen.

100 day dream home was in dit geval maar echt 1 deel van een dubbele aflevering!

0 Kudos
R.IR
Level 6
Topicstarter

Hier twee voorbeelden van die plotse, enkele opnames van afleveringen van seizoenen die we gezien hebben.17463131881944032089805090418779.jpg

17463132755685216604876023513546.jpg

0 Kudos
Alex
Community Moderator
Community Moderator

Dat zijn inderdaad opvallende voorbeelden, @R.IR - Dank voor het delen!

Een voorlopige hypothese is dat deze afleveringen eerst zonder enige vorm van data (welke afl. het is) zijn binnengekomen, mogelijk toen ook de stempel 'nieuw' hebben meegekregen en dit later alsnog is aangepast. 

Deze theorie komt vooral door het tweede voorbeeld: Op 15 mei verandert de naam van BBC First naar BBC NL. Daardoor moest er veel opnieuw ingeregeld worden en hadden de meeste uitzendingen vanaf die datum tijdelijk geen data (seizoen- en afleveringnummer). Dat is op een later ogenblik weer hersteld. In deze gevallen blijven de geplande opnames echter wel staan, uit voorzorg.

0 Kudos
R.IR
Level 6
Topicstarter

20250506_225412.jpg

Hierbij bewijs dat 100 day dream home geen dubbele afleveringen per keer uitzend.

De ene aflevering is via hgtv de andere via hbo (hebben we niet).

0 Kudos
Rikst
Community Moderator
Community Moderator

Ik zie het inderdaad, het gaat niet om dubbele afleveringen @R.IR. Dat het onhandig staat, staat buiten kijf, maar op basis van wat er wordt uitgezonden, lijken er niet daadwerkelijk afleveringen te worden overgeslagen en neemt 'ie elke uitzending op zaterdag op. De titel komt daarbij overeen met de inhoud zoals ik het kan beoordelen. Dan blijft over dat er een ander uitzendschema wordt aangehouden dan dat wij in de database hebben staan. Hoewel dat onhandig staat, mis je dus niet iets en is dit vooralsnog zoals het is.

0 Kudos
R.IR
Level 6
Topicstarter

Hallo Rikst,

Ik heb geen bewijs, maar één deel was een eerste aflevering. Die aflevering verwees zelfs naar wat er in het tweede deel zou gebeuren. Fingers crossed dat het nog een keer terugkomt

0 Kudos
R.IR
Level 6
Topicstarter

17467416158908644498748175146920.jpg

Dit is een voorbeeld dat je niet alleen vanaf het huidige seizoen en nieuw kan opnemen. Dit seizoen begint met aflevering 2 van seizoen 9! Waar is 1?

Maar laatst ontdekt - waar we al bang voor waren- dat seizoen X en nieuw  inderdaad ook afleveringen weer opnemen die we al gezien hebben.

Dus NIEUW opnemen lijkt de enige mogelijkheid.

CPV
Level 9

Mijn ervaring is dat je met "alleen nieuwe afleveringen" afleveringen gaat missen. Als je dat pas na 7 dagen ontdekt, ben je ze kwijt.

Daarom neem ik "alles" op en verwijder wat ik al gezien heb.

Beter mee verlegen, dan om verlegen.