1
Vraag
2
Reacties
NadineTV

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

"4K wordt niet ondersteund" kan niet terugkijken en opname mislukt

Hoi, ik wil een stukje van een WK rugby wedstrijd van gister op Ziggo Sport kanaal 14 terugkijken maar dat lukt niet. Ik had het opgenomen en de opname zojuist maar verwijderd vanwege deze foutmelding, maar zelfs als ik het van gister wil terugkijken krijg ik dezelfde melding. Terwijl ik wel live kan kijken naar een wedstrijd die nu speelt, en dezelfde live uitzending ook vanaf het begin kan kijken, dat is toch raar?

Bij instellingen van beeld en geluid stond HDMI-resolutie op automatisch, ik heb het veranderd naar 1080p (de hoogste optie) en de mediabox even uitgezet en opnieuw aangezet, maar dat helpt niet. Ik heb een mediabox Next en geen 4K televisie en deze melding nog nooit eerder gekregen. Ik heb ook geen Ziggo Sport pakket alleen deze ene gratis zender. Bij de live uitzending staat onder bij programma info "kwaliteit HD", bij de vorige en komende afleveringen staat "kwaliteit 4K".

Iemand een idee? Alvast bedankt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5352Posts
  • 195Oplossingen
  • 3237Likes

De grap in deze is dat je een opname alleen in het formaat kunt terugkijken zoals die tijdens het programmeren is vastgelegd. Dat lijkt soms fout te gaan en wordt er een 4k label aan gehangen.

Er zijn 2 oplossingen inderdaad:

• opname programmeren via de Ziggo GO App
  • de beeldresolutie aanpassen op jouw Mediabox Next of Next Mini via: menu -> instellingen (tandwiel) -> beeld en geluid -> resolutie voorkeur -> 1080i

**mod edit: bericht aangepast**

Bekijk in context

14 Reacties 14
RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

Dit is een fout in de software/hardware van de Next. Deze mag met een aangesloten HD televisie geen 4K signaal aanleveren.

De oorzaak is hoe Ziggo met HD en 4K omgaat dat is voor nu niet van belang. Punt is dat de opname die u maakt wordt gedaan van de verkeerde bron. Als nood oplossing kunt u proberen de opname via de Ziggo Go app in te stellen.

Verder kan eventueel een fabrieksherstel dit oplossen.

NadineTV
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@RoWi. bedankt voor de info! Ik heb de opnames nu gepland via de Ziggo Go app, hopelijk lukt dat. Resetten naar fabrieksinstellingen heb ik even geen zin in (ivm app inloggegevens, favorieten, enz dan kwijt?)

Ik kan de wedstrijd via de Ziggo Go app wel afspelen via de mediabox Next op mijn tv, en dan staat onderin bij programma info HD ipv 4K. Hopelijk wordt dit foutje een keer opgelost..

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

De inlog gegevens van streamingdiensten zullen inderdaad opnieuw moeten worden ingevoerd. 

De methode die u gebruikt is inderdaad ook een optie dan wordt door de Next de juiste bron gekozen.

Ik vermoed dat het oplossen van dit probleem nog wel even gaat duren. Vergelijkbare problemen met opnames van specifiek kanaal 14 komen al zeker 4 jaar zo niet langer voorbij.

Uw geval is helemaal bijzonder omdat er geen 4K tv is aangesloten.

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5352Posts
  • 195Oplossingen
  • 3237Likes

De grap in deze is dat je een opname alleen in het formaat kunt terugkijken zoals die tijdens het programmeren is vastgelegd. Dat lijkt soms fout te gaan en wordt er een 4k label aan gehangen.

Er zijn 2 oplossingen inderdaad:

• opname programmeren via de Ziggo GO App
  • de beeldresolutie aanpassen op jouw Mediabox Next of Next Mini via: menu -> instellingen (tandwiel) -> beeld en geluid -> resolutie voorkeur -> 1080i

**mod edit: bericht aangepast**

NadineTV
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Gelukkig heb ik dit nog niet eerder meegemaakt, irritant als opnames mislukken. Hopelijk helpt "auto" uitzetten voortaan.

Maar waarschijnlijk wordt steeds meer om 4K kwaliteit gevraagd dus kan het vaker voorkomen? Is dit tot nu toe alleen een probleem geweest met Ziggo Sport, geen andere zenders?

Steefb

Level 20
  • 16399Posts
  • 3041Oplossingen
  • 7675Likes

@NadineTV  schreef:

Maar waarschijnlijk wordt steeds meer om 4K kwaliteit gevraagd? 

Enige tijd geleden wel, tegenwoordig staat het op een heel laag pitje.

De laatste echte 4k uitzending is al meer dan 1 1/2 jaar geleden 

Is dit tot nu toe alleen een probleem geweest met Ziggo Sport, geen andere zenders?

Ook Love Nature heeft dit probleem (is ook de enige zender met native 4K).

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

In principe alleen bij kanaal 14 en het kanaal waar Love Nature op wordt uitgezonden. 

Op die twee kanalen kunnen de Next en de Next Mini kiezen uit twee bronnen de HD resolutie en de 4K resolutie.  Als Ziggo voor de 4K kanalen een eigen nummer instelt is dit probleem over.

Love Nature is ook beschikbaar in HD voor klanten die niet via de Next of Next Mini kijken.

NadineTV
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

@Steefb @RoWi. bedankt voor de info, gelukkig dus maar bij 2 zenders

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5352Posts
  • 195Oplossingen
  • 3237Likes

Opzich zou het niet moeilijk moeten zijn om de opname in twee resoluties op te slaan. Dat gebeurd toch al. Er hoeven maar 2 abonnees te zijn die de opname plannen in HD en 4K. De mediaspeler kan dan degene afspelen die geschikt is op de aangesloten tv/beamer of ander apparaat. 

Als je nu opnames maakt in HD en je schaft een 4k tv aan dan zou je die opnames toch in 4k willen zien en niet in HD. Dat is zo jaren 2000.

Voor 4k hoef je geen Ziggo abonnement te nemen. Daar vragen ze duidelijk zelf om.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@bloemen64 mee eens maar in dit geval wordt hoe dan ook het 'verkeerde' materiaal aangeboden omdat er geen 4K TV is aangesloten.

conhen

Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Het zou ook niet moeilijk moeten zijn om op basis van een 4K signaal een FHD signaal aan de tv aan te bieden. Waarom wordt dat niet gewoon gedownscaled? Ik kan blijkbaar een in de woonkamer opgenomen programma niet afspelen op de slaapkamer, omdat ik dat geen 4K scherm heb? Uitermate belachelijk...

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@conhen dat hangt van de bron af. Als de stream bij Ziggo 4K is dan kan een HD TV daar niks mee het is meer dan alleen een andere resolutie ook een andere codec, als de fhd tv daar niet mee overweg kan heb je pech.

Feitelijk moeten er dan 2 opnames worden gemaakt. Zover ik weet gebeurt dat ook een via de TV ingestelde opname kan je in principe ook via de Ziggo Go app afspelen.

conhen

Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@RoWi. Waar ik op doel is dat een 4K stream door de mediabox aan de TV aangeboden zou moeten worden als FHD stream als de TV geen 4K aan kan. Zo raar is dat niet, en zo doen alle mediaplayers dat.

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6355Likes

@conhen welke mediaspelers? De mediaspeler past zich aan de hardware aan, hierdoor weten de streamingdiensten dat er een andere bron moet worden aangeboden er wordt helemaal niet gedownscaled.

Een film of serie in HEVC en HDR en noem maar op kan niet worden gedownscaled. Je krijgt een heel ander bron bestand geleverd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic