radiowim

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

onregelmatig uitvallen radiosignaal

hallo allen,

ik ben nieuw hier omdat ik niet tevreden ben over de radio ontvangst via de quantis.

Ik heb alles volgens de voorschriften aangesloten en soms werkt het ook naar volle tevredenheid, echter er zijn ook momenten dat de radio ontvangst bijna onmiddelijk of na enige tijd wegvalt waarop de quantis meld dat er geen signaal is. Mijn vraag aan jullie is: hoe kan ik dit oplossen?

 

alvast bedankt voor het meedenken

mvg radiowim

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
radiowim
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Beste Tobias,

Ik had beloofd om je op de hoogte te houden van het verloop, en ik kan je melden dat de problemen met de radioontvangst zijn opgelost dankzij jouw adviezen. Ik heb maandag contact opgenomen met Ziggo en de situatie uitgelegd, waarna ik Dinsdag een POA-254 ontvangen heb en vanmorgen (Woensdag) is de verouderde AOP vervangen door een monteur van Ziggo en de verouderde T splitter vervangen door de POA-01 waarna de problemen met de radioontvangst opgelost lijken te zijn.

 

Dus hierbij wil ik je heel hartelijk bedanken voor je input op de Ziggo community 👌en Ziggo voor de vlotte service 👍

 

met vriendelijke groet,

radiowim.

Bekijk in context

20 Reacties 20
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Vermoedelijk heb je een high-pass-filter (HPFX258-IECFM) nodig. Ervaar je ook problemen als je de QE317 tijdelijk direct op het AOP aansluit? Hoe is de QE317 op dit moment aangesloten?

radiowim
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo tobiastheebe,

Bedankt dat je gereageerd hebt op mijn vraag. 

Ik heb de QE317 al volgt aangesloten:

Eerst een splitter in de wandcontactdoos waarna één kabel naar de modem gaat en de tweede naar de plek waar de tv en de mediabox staan, hier heb ik weer een splitter geplaatst waarvan één kabel naar de mediabox / tv gaat, de tweede gaat naar de QE317.

Tevens zit er een hdmi kabel tussen de modem en de mediabox.

Over een filter heb ik al wel eens iets gelezen, maar omdat ik er niet van overtuigd was dat dit de oplossing zou zijn nog niets besteld heb.

 

mvg radiowim

 

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De ontvangt op de QE317 kan worden verstoord door de upstream vanuit zowel het modem als de Mediabox XL als er geen filter aanwezig is, ofwel ingebouwd in de splitter (POA-13-A, POA-085 of POA-254) of los (HPF-85 of HPFX258-IECFM).

 

Tevens zit er een hdmi kabel tussen de modem en de mediabox.

Dat kan niet, een modem heeft geen HDMI-aansluiting. Bedoel je een UTP-kabel? De Mediabox XL dient niet via ethernet te worden aangesloten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Correctie: ik zie nu dat je een Mediabox Next gebruikt, deze moet naast coax wel via ethernet/Wi-Fi aangesloten zijn, waarbij ethernet de voorkeur heeft.

 

Welk(e) type(n) splitters gebruik je? Als je het modem tijdelijk ontkoppelt van coax, verdwijnt dan de storing op de QE317?

Gio2903

Level 17
  • 3111Posts
  • 160Oplossingen
  • 2213Likes

af en toe die storing is in de meeste gevallen dat filter wat nodig is. je kunt deze zelf bestellen. weet niet of ziggo ze nog opstuurt eigenlijk

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Een moderator gaf recentelijk (volgens mij een week of twee geleden) aan dat de HPFX258-IECFM niet (meer) op voorraad is/was. Je kunt het filter bestellen via de webshop van Quantis. Edit: helaas kan het filter (momenteel) ook niet bij Quantis/KinQ worden besteld.

Gio2903

Level 17
  • 3111Posts
  • 160Oplossingen
  • 2213Likes

ah oke, dan is de enige optie voor ts een poa254 met nieuwe modemkabel

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Dat lijkt mij ook de beste optie. Voor de zekerheid zou ik nog wel testen met het modem ontkoppeld van coax.

radiowim
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo,

ik heb vandaag ca. 6 uur ongestoord radio ontvangst gehad  terwijl de modem uitgeschakeld was, terwijl de meldin ' geen signaal ' voor en nadien wel enkele keren kwam. ik heb foto's. van de gebruikte splitter die in de huis aansluiting zit en van de T Splitter die naar de mediabox en QE 317 gaan.

IMG_20230316_184936292.jpg

IMG_20230316_185145006.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Dat duidt op verstoring door de upstream vanuit het modem, zoals verwacht.

 

De tweede splitter is verouderd en kan het beste worden door de POA-01-B, die je nu als eerste splitter gebruikt. Als eerste splitter kun je dan een POA-254 (met F/F-kabel rood/rood voor het modem) gaan gebruiken.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan bovenstaande aansluitmateriaal toesturen en komt binnenkort langs in dit topic.

 

Waarop is de POA-01-B aangesloten? Ik zie geen contactdoos. Is er nog een kabel aanwezig tussen contactdoos en splitter?

radiowim
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de POA-01-B uit de wandcontactdoos gehaald voor het maken van de foto omdat er een grote hoekbank voorstaat. De 2e splitter is inderdaad een oudere.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Kun je tenslotte nog een foto van de contactdoos plaatsen? Deze contactdoos zou overigens het AOP (de hoofdaansluiting) moeten zijn.

radiowim
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

IMG_20230318_163432227.jpg

Hierbij nog een foto van de wandcontactdoos.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Deze contactdoos (GUT 14D) is verouderd. Is dit het AOP c.q. is er geen contactdoos in de meterkast aanwezig? Als je een DOCSIS 3.1-modem hebt, zoals de witte Connectbox Giga (Arris TG3492LG-ZG) of het nieuwe zwarte SmartWifi modem (Sagemcom F3896LG-ZG) dan is een monteursafspraak wenselijk om het AOP te vervangen. Als nieuw AOP wordt een btv 01-SET geplaatst. Er kan dan ook een splitter met ingebouwd filter (de eerder genoemde POA-254) worden geplaatst om verstoring van (de upstream van) het modem op de QE317 te voorkomen en waarmee de verouderde tweede splitter kan worden vervangen door de POA-01-B.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Momenteel is de HPFX258-IECFM overigens weer bestelbaar, ik heb er net twee besteld. Dit high-pass-filter kun je tussen beide splitters of tussen de tweede splitter en de kabel naar de QE317 plaatsen, als alternatief voor bovenstaande.

radiowim
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dit is de cai aansluiting zoals die in de woning binnenkomt, wij hebben inderdaad de Sagemcom F3896LG-ZG modem.

Ik denk dat ik voor de 2e optie ga omdat dit de simpelste oplossing is.

Ik zal laten weten of het probleem dan verholpen is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

In dit geval is een monteursafspraak wenselijk, het huidige AOP is ongeschikt voor DOCSIS 3.1. De monteur kan kosteloos de acties uitvoeren die ik mijn voorlaatste reactie beschreef. Je kunt er ook voor kiezen om eerst zelf het filter te plaatsen en daarna een monteursafspraak aan te vragen, die keuze is uiteraard aan jou. Ik kijk hoe dan ook uit naar je bevindingen.

radiowim
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Beste Tobias,

Ik had beloofd om je op de hoogte te houden van het verloop, en ik kan je melden dat de problemen met de radioontvangst zijn opgelost dankzij jouw adviezen. Ik heb maandag contact opgenomen met Ziggo en de situatie uitgelegd, waarna ik Dinsdag een POA-254 ontvangen heb en vanmorgen (Woensdag) is de verouderde AOP vervangen door een monteur van Ziggo en de verouderde T splitter vervangen door de POA-01 waarna de problemen met de radioontvangst opgelost lijken te zijn.

 

Dus hierbij wil ik je heel hartelijk bedanken voor je input op de Ziggo community 👌en Ziggo voor de vlotte service 👍

 

met vriendelijke groet,

radiowim.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Top, fijn om te lezen dat het probleem is opgelost. De nieuwe coaxinstallatie ziet er keurig uit, alleen de TV-kabel op aansluiting 2 van de POA-01-B is nog verouderd.

Uitgelicht topic