1
Vraag
2
Reacties
kezhond

Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

omzetten digitaal? Paniek in de tent

Hoi,

 

Ja, wrs de zoveelste vraag over dit onderwerp...maar ik vind geen antwoorden in dit bomenbos. Ik spreek geen digitaal, alleen Jip en Janneke-taal.

Ik moet dus ook om. Ik heb 2 mooie, goede oude stereosets waarbij de versterker via tulip stekkers verbonden is met de tuner. In dit geval gaat het om een Onkyo Integra 9911 met bijbehorende tuner T4711.

Ik ben dus oldskool....heb ook alleen maar het eenvoudigste tv-abonnement met een of ander humas-kastje. Er ligt hier nog een ander kastje; volgens  mij een humax irhd 5500C. IK weet niet of die evt ingezet kan worden...

 

Ik dacht eenvoudigweg maar zo'n kastje bij ziggo te bestellen voor 50€ maar dan heb ik dus alleen de keuze dus een digtaal stekkertje en een tulipstekker. maar waar moet ik die dan insteken? Ik bedoel de tulipingangen op de tuner en de versterker zijn bezet..

Indien er iemand is die me op weg wil helpen. Ik begrijp al die termen niet echt. Ben niet helemaal dom maar die materie valt door mij gewoon niet goed te begrijpen..

 

Wat is nu de meest simpele manier om weer te luisteren met zo min mogelijk extra kabels, stekkers, kastjes, verandering van abonnement e.d... Zo'n antenne van ziggo zou mss makkelijk (en goedkoop) zijn maar ik luister vnl naar Arrows en Veronica. En Arrows is dus niet via antenne te beluisteren...

 

Hulpje...?!

 

 

150 Reacties 150
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@kezhond neem even de tijd alles goed door te lezen, maar je schrijft:

"Uhm.....ik heb nooit een code ingevoerd. Ik moet op de remote van de tv altijd eerst bij input op av klikken, en dan hdmi selecteren. En vanaf dan kan ik pas via de humax kijken. En dan gaat alles gewoon met de remote vd humax".

-->Dat kan makkelijker, maar dan bedien je dus NIET de Tv met de afstandsbediening van de Humax. Want dan MOET je daar wel de juiste code in zetten. Maar je kan de Tv dus ook bedienen met de afstandsbediening van de Humax, en dat doe je dus door die codes af te gaan. Eén daarvan is dus de juiste en dan werkt je Tv ook op de afstandsbediening van de Humax, maar dan dus alleen als je even op de TV toets hebt gedrukt van die afstandsbediening. Om dan de Humax zelf weer te bedienen druk je weer even op de PVR toets. 

"
Waarom ik m op av moet zetten weet ik eigenlijk ook niet. maar als ik op tv klik dan heb ik geen zenders meer.

Of doe ik nu soms alles verkeerd al jaren lang?"

-->Ik wel. De oudere Panasonic toestellen onthouden niet de laatst gekozen ingang. Dat kan je wel veranderen in de Hotelmode van de Tv, maar dat wil ik nu even niet zo uitleggen. Dat kan dan later wel even, maar als je iets fout doet kan je de Tv niet meer gebruiken, dus dat durf ik zo even niet aan. Dat is even voor een andere keer. Maar er is dus wel een mogelijkheid dat de Tv opstart met de juiste HDMI ingang, zodat je niet steeds via de source toets de Tv op die ingang moet instellen. 

 

"Als ik t volume met de remote vd humax instel zie ik dus een andere balk dan wanneer ik t volume met de remote vd tv instel".

Dat klopt dus, maar dan heb je eerst op de PVR toets gedrukt, of was deze al actief, en bedien je dus niet de TV. Heb je nu al de codes geprobeerd bij de afstandsbediening van de Humax?? Zo nee, doe dan het volgende:

1 Druk kort op de TV toets van de afstandsbediening van de Humax. Deze licht dan even op.

2 Houd daarna de TV toets zolang ingedrukt totdat deze op blijft lichten

2 Voer nu de eerste 3-cijferige code in uit de lijst met codes, de TV toets gaat nu even knipperen

4 Druk daarna op de OK toets

Werkt de afstandsbediening hierna niet op de Tv? Herhaal dan de stappen 1 tot en met 4 maar nu met de 2e 3-cijferige code etc. net zolang tot de Tv wél reageert op de afstandsbediening va de Humax. 

Ik zal anders eens kijken welke code het is... 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Bij mij werkt code 129.

Dus samengevat:

1 Druk kort op de TV toets van de afstandsbediening van de Humax. Deze licht dan even op.

2 Houd daarna de TV toets zolang ingedrukt totdat deze op blijft lichten

2 Voer nu de eerste 3-cijferige code 129 in. De TV toets gaat nu even knipperen

4 Druk daarna op de OK toets

Mocht het niet die code zijn bij jou dan kan je dus nog anderen proberen. 



 

kezhond
Topicstarter
Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

Mmh, ik ga nu nix meer doen, moet ik me meer voor concentreren. En beter de vriendin erbij.

 

Maar ik vraag me af wat je dan bedoelt met:"dan bedien je dus NIET de Tv met de afstandsbediening van de Humax"?

Ik kan met de remote vd tv alleen maar t volume veranderen, verder helemaal nix. Zappen doe ik met de remote vd humax. Dus imo is dat dan toch de tv bedienen met de remote vd tv? 

 

Btw, als ik op de remote vd humax boven in t midden op tv klik reageert die ook niet meer. Dan moet ik  eerst op pvr klikken. Dan kan ik bv. weer zappen. De remote vd tv doet in beide gevallen nix, behalve de volumeknop dan, die doet t in beide gevallen wel gewoon!!

 

 

Tsjah, t kan aan mij liggen, zou me nix verbazen maar.....🤔

 

 

kezhond
Topicstarter
Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

Ik zal ook eerst een goed moment zoeken om die handleiding eens door te nemen, lijkt me ook wel handig, maar zal ik wel n uurtje zoet mee zijn...

Maar nu werkt t en ik kan er mee omgaan dus voor ik iets ga veranderen wil ik eerst weten dat ik t goed begrijp...wat er gaat veranderen dan.

Lijkt toch wel erop dat ik t al jaren verkeerd doe...M'n kids hebben dat destijds uitgevogeld; moet je voorstellen, die waren toen nog geen 10.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Maar ik vraag me af wat je dan bedoelt met:"dan bedien je dus NIET de Tv met de afstandsbediening van de Humax"?

-->Dat is nogal eenvoudig. Je bediend de Tv nu dus gewoon met de afstandsbediening daarvan, en niet met de afstandsbediening va de Humax. Ik heb nu toch echt wel duidelijk aangegeven dat je dan eerst die code in de afstandsbediening van de Humax met zetten, en ook hoe dat moet. Is heel simpel. En werkt het even niet is er nog niks aan de hand. Dan pak je gewoon een andere code. Er veranderd dan immers niets aan de situatie zoals je die nu hebt. 

 

"Ik kan met de remote vd tv alleen maar t volume veranderen, verder helemaal nix".

-->Dat is toch ook logisch? Je kijkt immers via de Humax. Niet via de tuner in de Tv zelf. Maar je kan ook andere handelingen verrichten met de afstandsbediening van de Tv, zoals de kleuren daarvan instellen etc... 

"Zappen doe ik met de remote vd humax".

 

-->Ja, ik schrijf toch ook dat je via de Humax kijkt...

"Dus imo is dat dan toch de tv bedienen met de remote vd tv?"

-->Ja, natuurlijk is de Tv te bedienen met de afstandsbediening van de Tv. Die is daar toch ook voor? Maar je wilt met één afstandsbediening kunnen werken en dat kan met de afstandsbediening van de Humax. Lees alles nou gewoon eens rustig door en probeer dat uit. Nu kom je wederom weer meteen met vragen en reacties, maar je gaat weer veel te snel. Als je jezelf er nou eens rustig in verdiept zal je zien dat het heel eenvoudig is. 

"Btw, als ik op de remote vd humax boven in t midden op tv klik reageert die ook niet meer. Dan moet ik  eerst op pvr klikken. Dan kan ik bv. weer zappen".

-->Sorry, maar zo is het echt niet meer te doen om te helpen. Ik heb nu al meermaals gezegd dat de TV toets er is, om, als je daarop hebt gedrukt, de Tv te bedienen. Is ook logisch toch. En ik gaf ook aan dat je (weer) op de PVR toets moet klikken om de Humax te kunnen bedienen. Is bij een universele afstandsbediening net zo. 

"De remote vd tv doet in beide gevallen nix, behalve de volumeknop dan, die doet t in beide gevallen wel gewoon!!"

-->Die staat ook helemaal los van de HUmax en is ALLEEN voor de Tv. 

"Tsjah, t kan aan mij liggen, zou me nix verbazen maar....."

-->Maar wat? Het klinkt wat onvriendelijk, maar het is zeker dat je niet goed leest. Ik leg alles heel duidelijk uit en gaf zelfs de juiste code nog door, met de uitleg hoe te werk te gaan... Meer kan ik echt niet hoor. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Maar nu werkt t en ik kan er mee omgaan dus voor ik iets ga veranderen wil ik eerst weten dat ik t goed begrijp...wat er gaat veranderen dan.

Lijkt toch wel erop dat ik t al jaren verkeerd doe.."

Ik zei al dat je eigenlijk niets verkeerd doet. De Tv die je hebt start standaard niet op met een HDMI ingang. Maar ik ga even niet vertellen hoe je dat kan veranderen, want straks gaat het mis en heb ik het gedaan. 

En ik gaf ok net al aan dat wanneer je een verkeerde code zou invoeren op de afstandsbediening van de Humax, er verder niks aan de hand is. Maar raad je nog wat aan: zie nog maar even af van de Next, want daar ga je zo helemaal niet uitkomen. 

Nogmaals mijn dringende advies nu alles wat ik heb geschreven zeer goed te lezen. En dan niet alles tegelijk, maar stap voor stap, zodat je het ook kan uitvoeren. Anders zal ik er echt blijvend een punt achter moeten zetten om niet helemaal overspannen te raken... 

kezhond
Topicstarter
Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

Ik denk dat wij een verschillende mening hebben over wat een tv bedienen inhoudt...🤔

 

t Enige wat ik doe met mijn tv is:

 

Zappen en af en toe t geluid aanpassen!

 

Meer niet. En dat doe/deed ik dus altijd met de humax-remote. Voor mij betekent dat dus dat ik de tv bedien met de humax-remote. Misschien indirect omdat ik in 1e instantie daarmee de humax zelf bedien....maar uiteindelijk toch de tv zelf.

Jij hebt t nu over de kleur/helderheid/contrast,timer e.d.  instellen, Maar dat doe ik allemaal niet.

t Enige wat ik opmerkte is dat ik vanaf gisteren, sinds ik t volume van de humax op max heb staan, ik nu ook de remote vd tv zelf erbij moet houden als ik t geluid wil aanpassen. Dat is dus vanaf gisteren t enige wat ik met de remote vd tv doe.

Tot gisteren deed ik ook t volume de remote vd humax aanpassen, dus...imo bedien ik dan toch de tv met de humax remote..

 

Verder heb ik alleen omschreven hoe het "proces van tv aanzetten en kijken" nu hier verloopt, al jaren lang!

 

Ik heb dat stuk van jou 26 x gelezen , en ik vind t top van je dat omschrijft hoe ik die remote aan de tv moet koppelen zodat ik er meer mee kan doen. Maar daar ben ik helemaal niet aan toe.

Je hebt t over bepaalde knopjes waarvan ik nooit wist waarvoor ze dienden en daarom heb ik mijn beleving opgeschreven. En daardoor ontstaan vragen... maar dat is meer uit interesse/nieuwsgierigheid dan dat jij dat nu a la minute moet gaan "oplossen" voor mij.

Ik heb duidelijk genoemd dat ik nu gewoon kan kijken en dat alles functioneert en dat ik eerst eens de handleiding zal gaan lezen...om te kijken of ik in de basis al iets fout heb gedaan.. En dat ik via hdmi op moet starten , tsjah, so be it. Als ik door de handleiding heen kom verander ik dat mss wel eens...

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Ik denk dat wij een verschillende mening hebben over wat een tv bedienen inhoudt..."

 

-->Een Tv bedienen is een Tv bedienen... Heb je een decoder zoals de Humax 5300c kan je ook die bedienen. Dat zijn dus 2 aparte apparaten. Als je via de Humax kijkt en dus niet via de Tv tuner zelf, zap je dus ook met de afstandsbediening van de Humax. 

"En dat doe/deed ik dus altijd met de humax-remote. Voor mij betekent dat dus dat ik de tv bedien met de humax-remote. Misschien indirect omdat ik in 1e instantie daarmee de humax zelf bedien....maar uiteindelijk toch de tv zelf".

-->En dus bedien je de Humax, niet de Tv zelf. Makkelijker kan ik het niet maken. Als je ook de Tv wilt in- of uitschakelen, of het volume op de Tv zélf wilt regelen met de afstandsbediening van de Humax, zal je daarvoor de juiste code moeten invoeren 'onder' de Tv knop, zoals ik eerder heb uitgelegd. 

 

"Jij hebt t nu over de kleur/helderheid/contrast,timer e.d.  instellen, Maar dat doe ik allemaal niet".

-->Is soms toch even nodig en dan pak je dus de afstandsbediening van de Tv erbij. 

"
t Enige wat ik opmerkte is dat ik vanaf gisteren, sinds ik t volume van de humax op max heb staan, ik nu ook de remote vd tv zelf erbij moet houden als ik t geluid wil aanpassen. Dat is dus vanaf gisteren t enige wat ik met de remote vd tv doe".

 

-->En dat kan dus ook met die van de Humax. Maar we gaan hier niet uitkomen vrees ik. 

 

"Tot gisteren deed ik ook t volume de remote vd humax aanpassen, dus...imo bedien ik dan toch de tv met de humax remote.."

-->Nee dus, want dan pas je het volume op de Humax aan. Niet dat op de Tv zelf. Zie wat je daar zelf over schrijft. Maak het nou toch steeds niet ingewikkelder dan nodig is. Blijf anders maar gewoon op deze manier werken, want alles wat ik eerder geschreven heb lijkt voor niets te zijn geweest. 

"Ik heb dat stuk van jou 26 x gelezen , en ik vind t top van je dat omschrijft hoe ik die remote aan de tv moet koppelen zodat ik er meer mee kan doen. Maar daar ben ik helemaal niet aan toe".

-->Het gaat maar om één code hoor. Dan werkt het. Een kwestie van nog geen 5 minuten. Ik heb de juiste code zelfs nog genoemd, en verwacht dat die ook op jou Tv meteen werkt. 

 

"Je hebt t over bepaalde knopjes waarvan ik nooit wist waarvoor ze dienden en daarom heb ik mijn beleving opgeschreven. En daardoor ontstaan vragen... maar dat is meer uit interesse/nieuwsgierigheid dan dat jij dat nu a la minute moet gaan "oplossen" voor mij".

-->Maar daarvoor is er dus ook de handleiding. Daarin hoef je niet alles op te zoeken, maar weet je iets niet, staat het erin. Ik zie vaak dat mensen die niet lezen en het kan nou juist dát brengen waar je vragen over hebt. Je wilt niet weten hoe vaak we al hebben gezien dat men denkt dat de afstandsbediening of Humax defect is als men (per abuis) een keer op de Tv toets heeft gedrukt. Dan reageert de Humax niet, en denkt men dus aan een defect. Maar doorgaans dien je dan gewoon weer even op de PVR toets te drukken. Ook dat staat in de handleiding. Toch zijn er nieuwe afstandsbedieningen naar die mensen toe gegaan... Voor niets dus. 

Als je dan echt eerst de handleiding wilt gaan lezen, kan je beter dat melden en het daar ook verder dan bij laten. Maar je komt razendsnel weer met wedervragen en dan kan je nooit hebben gelezen en in je hebben opgeslagen wat ik allemaal heb uitgelegd. 

"En dat ik via hdmi op moet starten , tsjah, so be it. Als ik door de handleiding heen kom verander ik dat mss wel eens..."

-->Dat ga je niet vinden in de handleidingen want je moet daarvoor in het verborgen menu van de Tv zijn. Dat kan ik je zo uitleggen, maar durf ik niet aan. Als je je gewoon houdt aan de juiste zaken is er niets aan de hand, maar ga je experimenteren, of doet iets fout, kan je de Tv niet meer bedienen/gebruiken. Dus dat geef ik in dit geval heel wijselijk niet aan je mee. Maar ik heb het tot nu toe bij al mijn Plasma's wel zo ingesteld, en dat is wel erg makkelijk, omdat je dan alleen de Tv en de Humax nog maar hoeft aan te doen, en dus niet de juiste ingang hoeft te selecteren. De Tv die ik nu heb onthoud de laatst gekozen ingang, dus dat is al een stuk makkelijker. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Een feit is wel dat dit een goed bekeken topic is. Ik vraag me wel af hoeveel mensen me uitlachen, of juist waarderen voor mijn geduld... 😊

kezhond
Topicstarter
Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

Ik probeer duidelijkheid te krijgen wat jij met bepaalde termen en uitspraken bedoelt...maar het ontaardt hoe dan ook in een soort welles/nietes spelletje.

Meerdere malen heb ik ook geprobeerd uit te leggen waarom ik die vragen stel!!!!!!!

Heb met redelijk wat  luchtigheid alsmede zelfspot en zelfreflectie geprobeerd dingen niet te zwaar te laten overkomen. Blootleggen waar de communicatie misliep. Dat is ook nutteloos gebleken hoor. Denk maar niet dat jij de enige bent die zich zo voelt.

Nu kun je bij elke reactie t niet laten om me te laten weten dat jij je afvraagt of ik niet te onnozel ben om bepaalde zaken te kunnen begrijpen.

Meer zal ik over jouw reacties niet ventileren. Laat ik t verder maar bij mezelf houden..

Laat ook maar zitten. Prettig weekend verder.

 

Ieg heb jij meer geduld dan ik!

 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik leg het je dan ook heel duidelijk uit @kezhond maar met die uitleg ben je het echter niet eens. Maar je vraagt er wel naar, dus plaats ik hoe het in elkaar zit. 

En niet verkeerd bedoeld maar je ziet dat dit topic door wel héél veel mensen is bekeken, maar ik eigenlijk nog de enige ben die je steeds weer te woord staat en je alles tot in details uitlegt. Maar daar wil je niet aan, en dan houdt het een keer op. Maar ik heb nergens het woord onnozel of wat dan ook in mijn teksten gebruikt. Wel steeds dingen herhaald, omdat je het niet begrijpt of wílt begrijpen. En ik breng het dan toch maar steeds weer op het je steeds weer uit te leggen. Daar waar anderen hun vingers er niet aan willen branden. 

Laten we dit dus maar afsluiten, want we komen op deze manier niets verder, terwijl ik er toch echt alles aan doe je te helpen en uit te leggen hoe het in elkaar zit. Maar ik kom daar gewoonweg niet mee verder. En dat is jammer, want dat is nl. wel mijn doel. Maar ik hoor nogal eens dat ik te ver doorga, daar waar de vraagsteller juist laat merken het niet eens te zijn, of die antwoorde gewoonweg niet wil horen. Maar ik ben nou eenmaal niet zo van het opgeven... 

Je wilt niet weten hoe vaak men me bv. al heeft gevraagd of men ook de Tv kan bedienen met de afstandsbediening van de Humax. En dat heb ik dus ook al heel vaak tot tevredenheid van die vraagstellers uitgelegd, terwijl dit ook in de handleiding staat. Maar jij vindt dat je de Tv daar al mee bediend, terwijl dat dus niet het geval is, en vraagt veel, maar bent het niet eens met de antwoorden die je krijgt. Wat moet ik dan nog? Dan kan ik beter mijn tijd in andere vragen steken. En anders heb ik ook nog wel andere dingen te doen. 

Ik wens je ondanks dit succes met alles, maar ik staak hierbij alle verdere hulp aan je. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic