1
Vraag
2
Reacties
kezhond

Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

omzetten digitaal? Paniek in de tent

Hoi,

 

Ja, wrs de zoveelste vraag over dit onderwerp...maar ik vind geen antwoorden in dit bomenbos. Ik spreek geen digitaal, alleen Jip en Janneke-taal.

Ik moet dus ook om. Ik heb 2 mooie, goede oude stereosets waarbij de versterker via tulip stekkers verbonden is met de tuner. In dit geval gaat het om een Onkyo Integra 9911 met bijbehorende tuner T4711.

Ik ben dus oldskool....heb ook alleen maar het eenvoudigste tv-abonnement met een of ander humas-kastje. Er ligt hier nog een ander kastje; volgens  mij een humax irhd 5500C. IK weet niet of die evt ingezet kan worden...

 

Ik dacht eenvoudigweg maar zo'n kastje bij ziggo te bestellen voor 50€ maar dan heb ik dus alleen de keuze dus een digtaal stekkertje en een tulipstekker. maar waar moet ik die dan insteken? Ik bedoel de tulipingangen op de tuner en de versterker zijn bezet..

Indien er iemand is die me op weg wil helpen. Ik begrijp al die termen niet echt. Ben niet helemaal dom maar die materie valt door mij gewoon niet goed te begrijpen..

 

Wat is nu de meest simpele manier om weer te luisteren met zo min mogelijk extra kabels, stekkers, kastjes, verandering van abonnement e.d... Zo'n antenne van ziggo zou mss makkelijk (en goedkoop) zijn maar ik luister vnl naar Arrows en Veronica. En Arrows is dus niet via antenne te beluisteren...

 

Hulpje...?!

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
kezhond
Topicstarter
Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

Ik heb trouwens de antenne al binnen...en aangesloten. Staat nu op 3 fm en geluid is eigenlijk prima; hoefde met die antenne verder nix te doen. Nu alleen uitzoeken hoe t handmatig scannen werkt op de tuner, kijken welke zenders ik ontvang en hoe ik ze vastzet... 

🤓

Bekijk in context

150 Reacties 150
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je tuner gaat alleen nog maar werken via een eigen (buiten) antenne. Bij ziggo kun je er niets meer mee.

 

 

Je zou ook nog een van de tape play ingangen kunnen gebruiken.

Steefb_0-1646739331678.png

 

Gebruik niet de phono.

 

Als je humax een audio out heeft, is de quantis (ziggo) radio overbodig.

 

002.jpg

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Alle met pijltje aangegeven aansluitingen, zijn tulp ingangen die je kunt gebruiken, al deze ingangen zijn gelijk.

Kies dan voorop de juiste ingang.

 

Bert_1-1646739655825.png

 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@kezhond heb je toevallig de Humax 5500c ook al in gebruik? Die zit vaak bij een goedkoop abonnement. Kan ook de 5300c zijn. Staat er absoluut op, maar kan bij de 5500c ook aan de onderzijde of achterzijde staan. 

Beide kunnen worden ingezet voor de radiozenders. Alleen zal de 5500c (werkend zonder smartcard) alleen de vrije zenders weergeven, en de 5300c (met smartcard) alle aanwezige zenders. Maar als je analoog gewend bent, is dat eerste geen probleem. De tuners die je hebt vervallen dus. 

Nadeel van beide apparaten is echter dat deze niet over analoge audio uitgangen beschikken. Je moet bij de 5500c dan eigenlijk nog een D/A omzetter kopen (ook wel D/A converter genoemd) en bij de 5300c zou je een scart adapter kunnen gebruiken waarop je de tulpkabels aansluit, maar dan moet de Humax wel op de Tv zijn aangesloten middels HDMI. 

 Is het zo Jip en Janneke genoeg? 

kezhond
Topicstarter
Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

Dank u,

Ik zal proberen mijn frustraties op te helderen, terwijl ik ondertussen maar even een lp van Level 42 opzet..

Zoals ik t nu zie kan ik bij een ziggo een digitale radio ontvanger gebruiken of een mediabox. Los van t feit dat mijn mediabox (als die al zo genoemd kan worden) moet ik bij beide de tulipstekkers gebruiken. Dat is ook wat jullie zeggen geloof ik. Die tulipstekkers kan ik dus niet in de tuner of versterker steken want die uitgangen worden al gebruikt om die 2 apparaten met elkaar te laten communiceren.

 Jullie zeggen nu (geloof ik )  dat ik die tulipstekkers dus in een andere ingang moet steken (niet de phono) maar in tape of line zo....!?

Ok, waar moet ik dan de voorkeuzeknop vd versterker op zetten indien ik tuner wil beluisteren? Gewoon op tuner of op Tape? En kan ik er van uitgaan dat die apparaten dan gewoon met elkaar communiceren?

 

De simpele box die ik nu gebruik voor tv heeft niet veel uitgangen, volgens mij alleen nog een hdmi en een usb..

kezhond
Topicstarter
Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

Nee sorry, begrijp t niet helemaal.

@Bert, je zet ook n pijltje bij Tuneringang, maar dat kan toch niet? daar zit de tuner zelf al ingestoken....gekoppeld aan de versterker.

 

@Steef, bedoel je een losse, ouderwetse antenne in de tapeaansluiting duwen? Ik weet ook niet wat een Quantisradio is. 

Ik heb toevallig een jack/tulip kabel. maar wat moet ik daarmee?

 

@Willem, ik heb idd de 5300 in gebruik. En die heeft idd een scartkabelansluiting alsmede ethernet??, spdif??, en nog wat, maar ik snap daar sws totaal niets van, zucht. Dus wat J & J betreft....mmh.

 

En wat betreft die 5500 die hier ook nog ligt, die heb ik vroeger gebruikt, zonder smartcard. Het was toch ook de bedoeling dat je zo'n kastje gebruikte als je tv geen smartcard had? Of ben ik nou gek? Manmanman, wat een ellende. En waarom? Innovatie? Pff, alsof mijn geluid nu beter c.q. mooier gaat worden..

 

Maar goed, hoe dan ook. Welk "kastje" nu ook ertussen zal moeten...ik zal altijd een tulipstekker (al dan niet met een adapter) dus in een andere ingang op de versterker moeten pluggen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"@Bert, je zet ook n pijltje bij Tuneringang, maar dat kan toch niet? daar zit de tuner zelf al ingestoken....gekoppeld aan de versterker."

 

@kezhond Ik weet niet wat je waar ingestoken hebt, daarom laat ik alle ingangen zien die je kunt gebruiken als tulp ingang voor een Humax apparaat.

 

Welke mediaboxen van Ziggo heb je precies in huis?

Graag merk en model.

 

Als de tuner het niet meer doet, dan kun je die uit de versterker halen en de tulp stekkers daarin steken, dan kan de versterker op tuner staan en heb je geluid.

 

Maar dan moet er wel een mediabox zijn waar tulp uit op zit om aan je versterker aan te sluiten.

Ik wacht even met een verdere uitleg zodra bekend is welke mediaboxen je precies in huis hebt.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"je zet ook n pijltje bij Tuneringang, maar dat kan toch niet? daar zit de tuner zelf al ingestoken....gekoppeld aan de versterker."

Maar aan die tuner(s) heb je niets meer, of het moet al met een antenne zijn, wat lang niet altijd feilloos werkt. Dus de tuner aansluiting kan je gaan gebruiken voor een mediabox of radiotuner zoals de Quantis QE317. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Die tulipstekkers kan ik dus niet in de tuner of versterker steken want die uitgangen worden al gebruikt om die 2 apparaten met elkaar te laten communiceren".

-->Er gaat NIETS in de tuner(s). Deze moet je vergeten en niet meer gebruiken. Daarvoor in de plaats komt de mediabox die je hebt, of dus de Quantis QE317 radiotuner. En die kan dan dus gewoon op de tuneringang van de versterker worden aangesloten. Er veranderd dan dus bijna niets, alleen dat je tuner nu een ander apparaat is dan de tuner, of tuners, die je nu gebruikt. Sluit je de mediabox of Quantis bv. op de Tape ingang van de versterker aan, dan kies je dus voor Tape etc. 

"En kan ik er van uitgaan dat die apparaten dan gewoon met elkaar communiceren?"

-->Daar kan ik kort over zijn: ja, dat werkt. 

"@Willem, ik heb idd de 5300 in gebruik. En die heeft idd een scartkabelansluiting alsmede ethernet??, spdif??, en nog wat, maar ik snap daar sws totaal niets van, zucht. Dus wat J & J betreft....mmh".

-->Ik breng het toch echt vrij eenvoudig... Maar ik dacht al dat het om een 5300c ging. Die heeft scart, HDMI, SP-DIF (oftewel een optisch digitale uitgang) en ethernet/Internet. Is deze Humax nu op de Tv aangesloten middels scart of middels HDMI? Als dat middels HDMI is, dan kan je in de scart deze adapter gebruiken: https://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/328/scart-adapter.html

WillemA1_0-1646758483248.jpeg

Daarop sluit je alleen een tulpkabel aan dis naar de tuner ingang van de versterker gaat. Het schakelaartje op de switch zet je op output. Nu kan je het geluid van de Humax 5300c weergeven op een versterker. Door op de 5300c te schakelen van Tv naar Radio kan je dan radio luisteren, maar zet dan wel het volume op de HUMAX, dus niet op de versterker! voluit. 

Met de 5500c ligt het wat lastiger. Nu heb je het over 'vroeger' maar zolang is deze er nog niet. Maar heeft alleen een HDMI uitgang, een verloop naar scart, een SP-DIF (optische uitgang) en een USB aansluiting, die eigenlijk niet bruikbaar is, of het moet al zijn dat je je telefoon daarop wilt laden. En daarbij heb je dus een DA converter nodig: https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/3299177/delock-audio-konverter-analog-digital-hd.html

WillemA1_1-1646758875385.jpeg

 

Hiervoor heb je dan ook nog wel een optische kabel nodig, en een tulpkabel. Maar die laatste heb je al natuurlijk, want die zit nu tussen je tuner en je versterker. 

Gebruik je de scart van de Humax 5300c ook al, dan heb je ook daarvoor bovenstaande nodig. 

Dit is een optische kabel: https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=optische+kabel

WillemA1_2-1646759029784.jpeg

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Bert vroeg:

 

"Welke mediaboxen van Ziggo heb je precies in huis?

Graag merk en model".

De Humax 5500c en Humax 5300c @Bert 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@kezhond Ziggo levert gratis een draadantenne. Kan je eventueel ook proberen. Maar die gaat niet in je Tape aansluiting natuurlijk, maar in de antenne ingang van je tuner, waar nu de kabel in zit, of zat. 

Dit is de Quantis radiotuner. Voor jou misschen wel de beste optie. Kan je zo aansluiten op de kabel (TV aansluiting) wat een monteur ook kan doen, en de tulpkabels gaan dan vanaf die tuner in je versterker. Meer is dan niet nodig. Een Quantis kost 50 euro bij Ziggo, maar dan heb je echt een beter geluid als je nu was gewend. Deze komt dan dus gewoon in de plaats van de tuner(s) die je nu hebt. Voordeel: Een duidelijk display met RDS, geen extra spullen nodig, en een goed geluid. En de een kan radio luisteren, terwijl de ander Tv kijkt via de Humax. 

Ik denk echt dat dit de beste optie voor je is. 

https://quantiselectronics.com/quantis/qe317/

 

quanitsqe317_productpag.jpg

kezhond
Topicstarter
Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes
Hahhah, ongelooflijk.
 
Maar in de 1e plaats bedankt voor de moeite die jullie je doen.
 
Het wilde maar niet tot me doordringen dat mijn geliefde tuner zo goed als waardeloos is geworden. Nu pas....Dat lelijke kastje wordt eigenlijk nu mijn tuner.. 
Gadverderrie, daar baal ik dus echt van. 
Ipv een mooie complete stereoset met tuner, cd, pick up, minidisc en cassette moet ik nu naar zo'n kastje gaan zitten kijken en luisteren. 
 
In 1e instantie moest ik erom lachen maar nu vind ik t eigenlijk verschrikkelijk. Ik heb sws al helemaal niets met alles wat digitaal is. 
Ja, ik heb een smartfoon, puur voor t app-gedoe met andere contacten omdat ik daar eigenlijk niet onderuit kwam. Ik heb een digitale camera maar ik ben nog altijd verliefd op mijn analoog spul. Computers lopen ook steevast als ik in de buurt kom.. Met lp's draaien heb ik 45 jaar nooit problemen ondervonden. Met cd-spelers altijd wel iets, zucht!
Hetzelfde met tv. Ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld om over te stappen naar digitale televisie. Zoveel problemen gehad....en nog steeds. Altijd wel weer iets mis mee. Ik heb in de afgelopen jaren ook tig uren aan de chat gehangen met ziggo. Maar goed, Tis wat tis..
 
En nu.....indien ik zo'n scartadapter in de 5300 klik en vervolgens de tulps in m'n versterker, kan ik dan gewoon elke zender wat ik nu op de tv heb ook via mijn stereo beluisteren?
Ik heb wel begrepen dat Arrows daar dus niet bijzit. Dat je daar dus altijd die Quantis voor nodig hebt, klopt dat? 
En ik begreep ook (via de ziggochat) dat je indien je via de mediabox speelt, je dan altijd je tv aan moet hebben staan?
 
Ik ga sws gelijk die antenne bestellen, ns kijken wat dat oplevert....hopelijk heeft die tuner dan ieg nog een functie..
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
"En ik begreep ook (via de ziggochat) dat je indien je via de mediabox speelt, je dan altijd je tv aan moet hebben staan?"
 
Nee hoor, ik heb de 5300 zonder TV, met een optische kabel aan een versterker en dat werkt uitstekend voor alle vrije radio zenders.
 
Voor de meelezers:
(Er zit bij mij ook een smartcard in en dan heb je alle zenders, gecodeerd en ongecodeerd.)
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"En nu.....indien ik zo'n scartadapter in de 5300 klik en vervolgens de tulps in m'n versterker, kan ik dan gewoon elke zender wat ik nu op de tv heb ook via mijn stereo beluisteren?

Ik heb wel begrepen dat Arrows daar dus niet bijzit. Dat je daar dus altijd die Quantis voor nodig hebt, klopt dat? "
 
Ook de Quantis heeft geen Arrow, alleen de ongecodeerde radio zenders.
 
Woon je in oud-UPC gebied of in oud-Ziggo gebied?
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes
"Het wilde maar niet tot me doordringen dat mijn geliefde tuner zo goed als waardeloos is geworden. Nu pas....Dat lelijke kastje wordt eigenlijk nu mijn tuner.. 
Gadverderrie, daar baal ik dus echt van. 
Ipv een mooie complete stereoset met tuner, cd, pick up, minidisc en cassette moet ik nu naar zo'n kastje gaan zitten kijken en luisteren". 

-->Och arme... 😉  Ja, een oude tuner is inderdaad leuker om naar te kijken. Maar ja, tijden veranderen, al heb ik naast digitale apparaten toch ook nog steeds een Minidisc (die is ook digitaal trouwens, wist je dat?) en een platenspeler. Maar je moet nu ook niet naar de Humax/Quantis kijken, maar er gewoon naar luisteren... 
 
"In 1e instantie moest ik erom lachen maar nu vind ik t eigenlijk verschrikkelijk. Ik heb sws al helemaal niets met alles wat digitaal is".

-->Had het maar bij het lachen gelaten, want er zijn echt veel ergere dingen aan de hand in de wereld. 
 
"Ja, ik heb een smartfoon, puur voor t app-gedoe met andere contacten omdat ik daar eigenlijk niet onderuit kwam. Ik heb een digitale camera maar ik ben nog altijd verliefd op mijn analoog spul. Computers lopen ook steevast als ik in de buurt kom.. Met lp's draaien heb ik 45 jaar nooit problemen ondervonden. Met cd-spelers altijd wel iets, zucht!"

-->Tja, ik begrijp het ook wel. Ik heb ook al wat CD spelers gehad, en maar al te vaak liet veel te vroeg de laser of het loopwerk het afweten. Maar toch hoeft dat niet. Ik heb er nu meerdere, en een Marantz CD17MK II M het langst, en die is niet af te beulen. Maar ook een advies: blijf dan weg bij computers... 😀
 
"Hetzelfde met tv. Ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld om over te stappen naar digitale televisie. Zoveel problemen gehad....en nog steeds. Altijd wel weer iets mis mee. Ik heb in de afgelopen jaren ook tig uren aan de chat gehangen met ziggo. Maar goed, Tis wat tis.."

-->Toch hoeft ook dat niet mis te gaan. Maar het is wel handig natuurlijk als je er zelf veel, of in in ieder geval het nodige van weet. Dan kan je ook veel zaken zelf oplossen. En digitaal kijken is toch wel fraaier dan analoog. Ik kijk al heel lang digitaal, en heb nog weinig problemen gehad. Maar vanaf de eerste Humax die ik kreeg ben ik ook ondersteuning gaan verlenen voor Humax/Copaco, wat later Humax/Quantis werd. En door het vele testen en uitproberen, leer je dan toch ook wel hoe je bepaalde issues moet tackelen. Maar ik begrijp best dat dit geen standaard is. 

"En nu.....indien ik zo'n scartadapter in de 5300 klik en vervolgens de tulps in m'n versterker, kan ik dan gewoon elke zender wat ik nu op de tv heb ook via mijn stereo beluisteren?"

-->Ja dat kan zeker, ook Tv uitzendingen kan je dan weergeven op je versterker. Je mist alleen een display op die Humax en dat is lastig. Je kan dan de Tv even aanzetten om op de juiste zenders af te stemmen, maar dat is toch wat onhandig. De Quantis is dan is dan een betere optie. 
 
"Ik heb wel begrepen dat Arrows daar dus niet bijzit. Dat je daar dus altijd die Quantis voor nodig hebt, klopt dat?"

-->Nee, dat klopt niet. Als er een smartcard in de Humax zit kan je alle beschikbare zenders ontvangen. De Quantis doet dit juist niet, en werkt dan ook zonder smartcard. Daardoor werkt deze dus alleen met de vrije zenders, ofwel de ongecodeerde zenders. 
 
"En ik begreep ook (via de ziggochat) dat je indien je via de mediabox speelt, je dan altijd je tv aan moet hebben staan?"

-->Nee, ook dat klopt niet. Als je de mediabox rechtstreeks aansluit op een versterker, receiver o.i.d. kan je ook de Tv uit laten. Logisch ook, want je maakt immers een rechtstreekse verbinding tussen mediabox/radiotuner en versterker. Alleen als de mediabox dus geen display heeft is dat wat lastig en kan de Tv even aan voor het zoeken van een zender. Dat hoeft met de Quantis dus dan weer niet. 
 
"Ik ga sws gelijk die antenne bestellen, ns kijken wat dat oplevert....hopelijk heeft die tuner dan ieg nog een functie.."

-->Dat is te proberen, maar als je niet dichtbij een zendmast zit gaat dat niet werken en moet je aan een veel duurdere antenne die je niet gratis krijgt. Kijk even of het zo lukt de antenne gratis te ontvangen, anders regelen we het hier. 

Heb je nu trouwens één tuner en versterker of twéé? Dat ben ik even kwijt. 
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Bert je bent weer veel te snel haha. Jij plaatst gewoon meerdere berichten in de tijd dat ik er 1 plaats. Maar wat voor 1 ... 😁

kezhond
Topicstarter
Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

 

Zo veel antwoorden, weer evenzoveel vragen...😫🤢      😋 Dus moet eerst goed lezen gaan...en proberen te formuleren...

Nu even 1 vraag Bert.. Wat bedoel je toch met een smartcard in je 5300? Een smartcard gaat toch in je tv?!  

kezhond
Topicstarter
Level 6
  • 77Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes

En ik moet ook de hele tijd opnieuw inloggen...en dat lukt dan vaak weer niet. Dan vraagt die mijn gebruikersnaam maar dan bedoelt die mijn emailadres... ik laat de smileys ff achterweg want ik weet ook dat er wel ergere dingen op de wereld zijn. Maar aan de ander kant is het ook weer goed en afleidend om je over dit soort dingen druk te maken. Bovendien kan ik er weinig aan doen. een of andere vorm van adhd ...of zoiets..

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Als je alles goed leest kom je er wel uit, en anders vraag je het maar weer. Maar een smartcard kan in een module, die dan in je Tv gaat, maar als je de 5300c via Ziggo hebt, zit ook daar een smartcard in. Rechts achter een klepje aan de voorzijde. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"Nu even 1 vraag Bert.. Wat bedoel je toch met een smartcard in je 5300? Een smartcard gaat toch in je tv?!  "

 

Een Smartcard zat vroeger ook in de Humax en dan krijg je alle zenders van je abonnement te zien op de Humax en alle radio zenders.

En een Smartcard kan in oud-Ziggo gebied nog steeds in een Humax, je kunt een CI+ huren bij Ziggo met een Smartcard en de Smartcard in je Humax steken.

Je hebt dan wel andere codes nodig om te installeren en dan is er ook veel meer in HD te zien op TV.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic