1
Vraag
2
Reacties
Jos1409

Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes

npo 1,2 en 3, RTL 4 en Net5 werken niet meer op mijn Philips TV met CI+

Sinds gisteren krijg ik op de TV in onze slaapkamer op genoemde zenders geen signaal meer. Op alle andere zenders wel en kan ik probleemloos kijken. Ik heb de zenders al opnieuw geinstalleerd (TV zegt 313 digitale zenders te vinden) en de TV-software geupdated. Heeft niet geholpen. De TV blijft melden dat hij op deze zenders geen signaal ontvangt. Zijn wel allemaal zenders die in het lagere frequentiebereik (onder 250 mhz) zitten. Heb meer TV's met een Ci+ module in huis en geen enkele TV heeft dit probleem. Het lijkt dus niet aan het signaal van Ziggo te liggen. Frappante is dat we tot enkele dagen geleden geen problemen hadden op deze TV. Het is wel zo dat Ziggo op 23 maart het analoge signaal heeft uitgezet. Lijkt er op dat toen het probleem begonnen is. En dat terwijl op deze TV alleen digitale zenders geinstalleerd zijn. Iemand ervaring hiermee of een oplossing?? TV is een 43PUS7304/12 van Philips.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

"en moet ik de coax maar eens gaan vervangen (15 meter en 16 jaar oud)"

De coax kabel hoeft niet per se fout te zijn, ik heb hier KOKA 779 liggen (2005) en dergelijke kabels en daar zit een folielaag tussen de spinneweblaag en het kunststof waar de koperkern in zit en dan is het al goede kabel.

Het is wel aan te bevelen om afgeschermde stekkers te gebruiken en hedendaags splitters mochten die oud zijn.

 

Ook de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt kan verouderd zijn, maar die wordt gratis vervangen door een Ziggo monteur met de eerste splitter en korte kabels.

Andere verschillende materialen zijn tegen kostprijs tekoop bij de Ziggo webshop: 

Ziggo Randapparatuur | Ziggo Webshop

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 

Bekijk in context

Jos1409
Topicstarter
Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes

Opgelost. En inmiddels is de coax-kabel vernieuwd met koka 9 eca en bleek het daar uiteindelijk niet aan te liggen. Boosdoener was een 6 maanden oude Hirschmann 4G KOSW15 stekker die ik recent bij de herinrichting gemonteerd heb. Die heb ik als laatste, toen ik het eigenlijk niet meer wist, dan ook maar vervangen. Ondanks dat ik niet verwachtte dat daar nog het probleem kon zitten. Kennelijk een defect in de stekker. Tsja. Hoe dan ook, het werkt weer zoals het hoort met prima beeld. Dank voor jullie reacties.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Als eerste zou ik deze stap nemen: In Mijn Ziggo kun je achter je smartcard de zenders opnieuw instellen voor je CI+.

Jos1409
Topicstarter
Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes

Gedaan, helaas geen succes. Krijg ook de genoemde zenders ook geen foutmelding maar de melding dat er naar een signaal wordt gezocht of er is geen signaal gevonden. En dat is vreemd omdat heel veel (de meeste andere zenders en ik heb er nogal wat, gewoon werken. Nu moet ik zeggen dat de signaalkwaliteit en -sterkte op de zenders die wel werken niet heel erg hoog is. Mogelijk zijn de genoemde zenders gevoeliger en moet ik de coax maar eens gaan vervangen (15 meter en 16 jaar oud). Bijzonder is wel dat de zenders die wel werken best een goed beeld geven. Nog meer bijzonder dat het beeld op NPO 1,2 en 3, RTL 4 en 5 van de ene op de andere dag verdwijnt zonder dat we iets aan het systeem verandert hebben.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

"en moet ik de coax maar eens gaan vervangen (15 meter en 16 jaar oud)"

De coax kabel hoeft niet per se fout te zijn, ik heb hier KOKA 779 liggen (2005) en dergelijke kabels en daar zit een folielaag tussen de spinneweblaag en het kunststof waar de koperkern in zit en dan is het al goede kabel.

Het is wel aan te bevelen om afgeschermde stekkers te gebruiken en hedendaags splitters mochten die oud zijn.

 

Ook de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt kan verouderd zijn, maar die wordt gratis vervangen door een Ziggo monteur met de eerste splitter en korte kabels.

Andere verschillende materialen zijn tegen kostprijs tekoop bij de Ziggo webshop: 

Ziggo Randapparatuur | Ziggo Webshop

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 
Jos1409
Topicstarter
Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes

Ha Bert,

De AOP is al vervangen door Ziggo. Bovendien heb ik meer TV's met CI+ en een Next. Geen van deze heeft hetzelfde probleem, die werken allemaal zoals het hoort. Dan lijkt mij het AOP niet de boosdoener omdat dan alle TV's hetzelfde probleem zouden moeten hebben. Van mijn AOP gaat er een kabel naar een Tratec versterker. De kabel naar de betreffende slaapkamer zit rechtstreeks op de Tratec. 

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @Jos1409

Er is al flink meegedacht en ook is er al het 1 en ander geprobeerd lees ik. Super! Gezien je het probleem inderdaad ervaart op 1 TV en de rest in huis wel naar behoren werkt, is het goed mogelijk dat ergens in de bekabeling naar deze TV of wellicht een splitter/wandcontactdoos hiertussen de oorzaak van het verlies van het signaal is. Dit soort dingen heb je zelf ook al uitgesloten als mogelijke oorzaak? 

Jos1409
Topicstarter
Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes

Ik heb de splitter die aan het eind van de kabel naar de slaapkamer zit al vervangen door een nieuwe Hirschmann splitter. Dat heeft ook geen succes opgeleverd. Ga nu maar even de TV van de muur halen en deze testen met andere kabel op AOP of versterker. Dan weten we snel genoeg of het een probleem met de TV of met de kabel is. Gelukkig is het een Android TV zodat ie ook met Ziggo Go app te gebruiken is. Internetverbinding is daar in ieder geval prima.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Jos1409 Het zou dat er door de werkzaamheden je signaal iets minder sterk is geworden. Kan soms ook wel problemen geven.

 

Teun.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Top, @Jos1409. We horen graag de resultaten van het testen :-). 

Jos1409
Topicstarter
Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes

@Teun Ik heb inderdaad het vermoeden dat door het afschakelen van de analoge TV de signaalsterkte iets minder sterk geworden is. En dat in combinatie met de relatief lange afstand en de oude kabel heeft mogelijk de doorslag gegeven. Vreemd alleen is dat als ik op dat punt (aan het einde van de lange kabel naar de slaapkamer) er nog een Tratec-versterker tussen zet het resultaat hetzelfde is. Op de genoemde zenders dus geen signaal. Van de andere kant 0 versterken blijft waarschijnlijk 0 😉 We gaan het zien.

 

@Lycke Zo gauw ik wat wijzer ben hoor je van me.

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@Jos1409  schreef:

Vreemd alleen is dat als ik op dat punt (aan het einde van de lange kabel naar de slaapkamer) er nog een Tratec-versterker tussen zet het resultaat hetzelfde is.

 

Dat is niet vreemd.

Een versterker dient zo dicht mogelijk bij het AOP geplaatst te worden, aan het eind van een kabel versterk je eventuele ruis en stoorsignalen net zo hard als het signaal. 

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Jos1409 De versterker dient wel aan het begin van je kabel zitten. Dus direct vanuit je aansluiting van ziggo en dan verdelen naar de kamers. Dus niet halverwege of iets dergelijks.

Oeps, zie nu dat @Steefb hetzelfde vermeld dat ik nu doe. Nou ja beter 2 keer als helemaal niet

Teun.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

Waarvan akte @Steefb @Teun! Kun je verder met deze informatie om de aansluitingen in huis te optimaliseren @Jos1409? We zijn benieuwd naar de vorderingen!

Jos1409
Topicstarter
Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes

Even voor de goede orde @Vincent: ik heb nooit een probleem gehad met de digitale zenders via CI+ op deze TV-aansluiting tot het moment afgelopen maart dat Ziggo analoge TV heeft uitgeschakeld. Van de 4 TV's met CI+ is deze TV de enige die spontaan geen signaal meer geeft op NPO1, 2 en 3 HD en op RTL 4 en 5. Alle aansluitingen lopen via dezelfde Tratec-versterker dus daar kan het probleem niet zitten. Blijft over dat of mijn TV defect is of dat de coax-kabel die al jaren zonder problemen, ook digitaal, signaal heeft doorgegeven door de aanpassingen van Ziggo nu niet meer geschikt is. Wie oh wie maakt dat ik nu moet gaan optimaliseren 😉 ?? We zullen zien waar het probleem zit. Eerst maar eens zorgen dat ik 25 meter nieuwe coax in huis heb en hopen dat ik hem zonder al teveel problemen getrokken krijg...

 

En oh ja.... de versterker zit keurig bij het AOP in de meterkast ;-). Vandaar gaan de kabels naar de verschillende aansluitingen in de woon- en slaapkamers. Zoals gezegd, die poging met de extra versterker was alleen bedoeld om te kijken of ik daar weer enigszins signaal mee terug kreeg. 

Jos1409
Topicstarter
Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes

Opgelost. En inmiddels is de coax-kabel vernieuwd met koka 9 eca en bleek het daar uiteindelijk niet aan te liggen. Boosdoener was een 6 maanden oude Hirschmann 4G KOSW15 stekker die ik recent bij de herinrichting gemonteerd heb. Die heb ik als laatste, toen ik het eigenlijk niet meer wist, dan ook maar vervangen. Ondanks dat ik niet verwachtte dat daar nog het probleem kon zitten. Kennelijk een defect in de stekker. Tsja. Hoe dan ook, het werkt weer zoals het hoort met prima beeld. Dank voor jullie reacties.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic