1
Vraag
2
Reacties
THBR

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

koppeling next afstandsbediening met Yamaha receiver werkt ineens niet meer

Dag allemaal,

 

Sinds vandaag (14-06-2022) werkt de koppeling afstandsbediening van mijn Media Next box en mijn Yamaha receiver (RX-S601D) ineens niet meer, werkte voorheen prima, heb niets veranderd. Van alles geprobeerd, ook deze community doorgeworsteld, maar krijg het geluid niet meer via de afstandsbediening gekoppeld. Via IR, dus rechtstreeks richten op het IR oog van de Yamaha receiver, werkt het geluid wel. Via RF dus niet.

 

Ook nog een fabrieksreset Next box gedaan en batterijen afstandsbediening vervangen, geen soelaas.

Is dit mogelijk het gevolg van een automatische recente update, heb er nu v4.40 op staan.

 

Mijn TV betreft overigens een LG SJ810V, werkt naar behoren, ook daar niets aan veranderd.

Ook de bediening/gebruik Next box verder ok.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Gr. Theo.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @THBR 

Deze begrijp ik niet: TV settings geluid > audio out (optisch/HDMI/ARC). Zit er dan ook nog ergens een optische kabel?

Omdat het geluid vanaf de Mediabox Next via je Yamaha AV receiver RX-601D loopt, speelt die TV qua geluid geen enkele rol en speelt die optische kabel volgens mij ook geen enkele rol.

Ik neem mezelf even als voorbeeld:

Instellingen ► Beeld en geluid 

Eén knop voor aan- en uitzetten: Aan

Bepaal je volume: Denon audiosysteem 

Dolby Audio: Volg signaal

Bekijk in context

THBR
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Optische kabel is niet afzonderlijk te kiezen en is ook niet aangesloten. Met deze algemene setting activeer je die opties en is dus HDMI/ARC ook actief. Dat het via HDMI/ARC werkt blijkt wel daar ik met de Next AB en ook de LG AB het geluid van de AV versterker kan bedienen (AV receiver staat in een (afgesloten) kast onder de TV, dus het signaal van een AB kan 'm niet rechtstreeks bereiken).

 

Verder heb ik hetzelfde als jouw voorbeeld ingesteld/getest, maar nu als workaround "Bepaal je volume: "LG tv"

Bekijk in context

11 Reacties 11
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @THBR 

Ik zie dat je al een tijdje op een mogelijk oplossing zit te wachten. Is het probleem inmiddels opgelost?

THBR
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dag Wim,

 

Helaas, nog niet opgelost.

 

Gr. Theo.

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Jammer dat het nog niet is opgelost @THBR 

Niet iedereen op deze community is bekend met de verbinding tussen de verschillende geluidsinstallaties en ik weet niet of mijn bemoeienis je verder gaat helpen. Het is natuurlijk wel typisch dat het eerder allemaal wèl perfect heeft gewerkt.
Overigens heb ik hetzelfde ‘probleem’ dat het geluid mijn Denon receiver alleen werkt via de infrarood van de Ziggo-afstandsbediening. Terwijl het geluid zonder infrarood wèl te bedienen is via de afstandsbediening van m'n Apple TV.

Maar om inzicht te krijgen in jouw situatie: hoe heb je de Mediabox Next aangesloten op je Yamaha receiver RX-S601D en je LG SJ810V?

THBR
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dag Wim,

 

Alle hulp is welkom, graag zelfs! De komende dagen vertoef ik niet thuis, maar aan het eind van de komende week zal ik je de nodige informatie geven.

 

Gr. Theo.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Hallo @THBR

Inmiddels veilig thuis? Heb je al meer info om te delen met @Wim C.

 

THBR
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dag Wim,

 

Mijn configuratie is als volgt (ten overvloede: ik had tussentijds niets veranderd toen het probleem optrad, daarvoor werkte alles prima, mogelijk gevolg van de laatste update Next ?!):

Yamaha AV receiver RX-601D (2018)

LG TV SJ810

Mediabox Next

 

Mediabox Next HDMI uit > Yamaha AV  HDMI in (poort 6)

Yamaha AV HDMI Out (ARC) > TV HDMI IN/ARC

TV settings geluid > audio out (optisch/HDMI/ARC)

AV receiver settings o.a. ARC On

 

Zoals gezegd krijg ik het geluid  middels AB van de Next niet gekoppeld aan mijn AV receiver, van alles geprobeerd, zo ook de 1ste 4 karakters van het typenummer van mijn AV receiver. Alle pogingen geen effect, maar bij sommige pogingen geeft het display van mijn receiver aan "Rem ID mismatch".

 

Ben er sinds gisteravond achter gekomen dat ik het geluid via de Next AB wel werkende krijg als ik de LG TV geluidsbepalend maak. Dan kan ik het geluid van de AV receiver weer als vanouds bedienen met de Next AB, zo ook verschijnt dan de volume indicatie van de TV op het scherm. Dit gaat dan via de IR transmitter in de AB en niet via RF.

 

Deze "workarround" werkt prima en dus eigenlijk met hetzelfde effect/doel! 

 

Wat dat betreft problem solved, desalniettemin begrijp ik nog steeds niet waarom de oude setting niet meer werkt, etc. Dus ik (en volgens mij ben ik niet de enige met soortgelijke problemen) houd me nog steeds aanbevolen voor een oplossing (volume bepalen van de AV receiver).

 

Bij voorbaat dank!

 

Gr. Theo.

THBR
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dag,

 

Yes, weer veilig thuis, dank je.

 

Info net geplaatst.

 

Gr. Theo.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @THBR 

Deze begrijp ik niet: TV settings geluid > audio out (optisch/HDMI/ARC). Zit er dan ook nog ergens een optische kabel?

Omdat het geluid vanaf de Mediabox Next via je Yamaha AV receiver RX-601D loopt, speelt die TV qua geluid geen enkele rol en speelt die optische kabel volgens mij ook geen enkele rol.

Ik neem mezelf even als voorbeeld:

Instellingen ► Beeld en geluid 

Eén knop voor aan- en uitzetten: Aan

Bepaal je volume: Denon audiosysteem 

Dolby Audio: Volg signaal

THBR
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Optische kabel is niet afzonderlijk te kiezen en is ook niet aangesloten. Met deze algemene setting activeer je die opties en is dus HDMI/ARC ook actief. Dat het via HDMI/ARC werkt blijkt wel daar ik met de Next AB en ook de LG AB het geluid van de AV versterker kan bedienen (AV receiver staat in een (afgesloten) kast onder de TV, dus het signaal van een AB kan 'm niet rechtstreeks bereiken).

 

Verder heb ik hetzelfde als jouw voorbeeld ingesteld/getest, maar nu als workaround "Bepaal je volume: "LG tv"

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@THBR Als je receiver in een afgesloten kast staat dat wordt het infrarood-gebeuren wat lastig. Alhoewel je receiver een netwerkaansluiting heeft zóú het zonder IR ook moeten kunnen. Mijn Apple TV doet dat wèl.

Hoe dan ook; als een work-around werkt dan is dat prima. 

THBR
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Volgens mij "pakt" de receiver het IR-signaal van de Next AB nu via de TV, etc. en daarom werkt het alsnog. Maar goed, denk dat het nu de beste oplossing is.

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken, top !

 

Gr. Theo.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic