1
Vraag
2
Reacties
charleyr

Level 10
  • 457Posts
  • 28Oplossingen
  • 215Likes

hdmi herkenning reciever disabelen Next

Goedemorgen,

Ik heb het volgende probleem 
Ik heb al jaren een Next die via hdmi verbonden is met de tv (momenteel LG oled)
Als ik de rode knop op de AB van de Next gebruik gaat zowel de Next als de TV aan / uit
Dat is bekend en ik weet dat ik dit via de settings in de Next kan enabelen of disabelen.
Tot zover geen issues
Nu heb ik een Reciever aangeschaft ,(Denon AVR 660h) en kan nu via de HDMI standby trough optie op de Denon, alles via de reciever laten lopen.
(Dus reciever staat uit, standby en het hdmi signaal van Next-reciever-tv wordt gewoon door gelink)

Ik gebruik geen arc/ earc//simplink oid, die staat overal uitgeschakeld. (TV, Reciever)
Nu is het vervelende fenomeen, dat de Next mijn reciever heeft toegevoegd, waardoor bij switchen in de standby stand van de reiver of via de rode knop van de AB van de Next, ook de reciever aan gaat.
Ik kan dit tijdelijk oplossen door in apparatuur welke de Next herkend, een andere  type/merk reciever te kiezen en dan gaat het heel even goed, echter op een gegeven momen, geeft de Next aan, dat de Denon herkend is.
Ik zie nergens een mogelijkheid om dit uit te schakelen cq te verwijderen.
Als ik de optie disable om alle apparatuur gelijktijdig aan/uit te zetten in de Setup van de Next, moet ik voor het bekijken van TV zowel de rode knop en de tv knop van de Next AB gebruiken.

Is er een oplossing om het herkennen van een Reciever door de Next, definitiif te disabelen, zodat bij gebruik rode knop van de AB van de Next, alleen de tv en de Next aan/uit gaan?

Ik hoop dat iemand een passende oplossing heeft  

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5315Posts
  • 195Oplossingen
  • 3206Likes

De audio optie en andere opties kunnen wel zorgen dat de denon niet uit gaat. Hij gaat echter wel steeds aan bij mij.

De enige manier wat werkt is te zien in het plaatje hieronder. (Hdmi bediening uit)

20231204_225022.jpg

Met deze instelling blijft mijn denon uit maar laat wel het signaal van de Next door als de Next aan gaat. De tv gaat wel aan en geeft beeld en geluid van de Next. Als hij toch aan is dan gaat hij niet uit als de Next uit gaat.

Bekijk in context

19 Reacties 19
bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5315Posts
  • 195Oplossingen
  • 3206Likes

Ik zou de Denon zo instellen dat deze niet aangaat via een hdmi commando. Blijkbaar is alle functionaliteit die je normaal aanzet uitgeschakeld. Daar zal een reden voor zijn.

Ik neem aan dat dit Denon type ook de optie heeft om hdmi commando's te negeren.

Ik heb een 2300W. Daar zitten een aantal instelmogelijken op om dit voor elkaar te krijgen. Als ik op de rode knop druk dan gaat de Next/tv/receiver aan. Volume gaat via de tv naar de receiver. De receiver en Next staan in een dichte kast. Nog een keer drukken op de rode knop en alles is weer uit.

Probeer onderstaande opties eens:

Screenshot_20231203_154047_Samsung Notes.jpg

 "off" zou de Denon uit moeten laten als de Next aangaat. 

charleyr
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 28Oplossingen
  • 215Likes

@bloemen64 ,
Die optie werkt dan wellicht alleen als ik de arc optie zal gaan gebruiken, dan is de vraag of ik met 1 hdmi kabel zowel tv beeld kan krijgen, zonder dat de reciever aan gaat, of wellicht een hdmi rechtstreeks van de Next naar de TV en dan via hdmi earc het geluid via de reciever laten schakelen.
In standby trougt mode is deze optie nl niet te gebruiken.

jansmarcel

Level 16
  • 1505Posts
  • 74Oplossingen
  • 752Likes

@charleyr  Wat @bloemen64  aanhaalt zo heb ik het ook ingesteld bij een DRA-800h. Het kan nog wel zijn dat de receiver nog automatisch mee aan gaat. Dat is ook nog uit te zetten door de volgende optie op uit te zetten (als daar behoefte aan is): TV Audio switching op Off.

Garihd

Level 16
  • 2399Posts
  • 75Oplossingen
  • 1358Likes

@charleyr ARC is alleen een koperdraadje in een HDMI kabel die geluid doorvoert meer ook nier. De rest is HDMI - CeC gerelateerd.

charleyr
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 28Oplossingen
  • 215Likes

@jansmarcel 
Bedankt, ik ga dit morgen even proberen!

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5315Posts
  • 195Oplossingen
  • 3206Likes

Zoals al gemeld. ARC is een geluids verbinding tussen tv en receiver. Die bespaart een extra hdmi aansluiting. Cec is hetgene dat ingesteld moet worden pm automatische zaken aan of uit te zetten. Dat kan meestal op 2 plekken. De Next heeft alleen een cec aan/uit functie. De cec instellingen zelf kunnen niet aangepast worden.

Dit om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de gebruikers. Helaas vergeten de software bouwers vaak dat niet iedereen dezelfde apparatuur heeft of wensen/eisen. In het begin van de Next was de functie nog slechter en niet uitschakelbaar. Gouden tijd geweest voor de verkopers van een cec-killer. Misschien nog een oplossing als de opties in de Denon niet voldoen.

Kost een paar euro en doet niet meer dan het communicatie kanaal blokkeren.

charleyr
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 28Oplossingen
  • 215Likes

@bloemen64  en @jansmarcel en @Garihd 

Ik krijg het niet voor elkaar dat de Reciever uit blijft, als ik de voorgestelde opties gebruik.
In principe is HDMI standby passtrough de beste optie, echter komt het soms dus voor, dat de Next de Reciever, (Denon) automatisch kiest en dan gaat de Reciever dus aan als ik op de Rode knop van de AB van de Next druk.
De truc om handmatig een andere Reciever te kiezen, werkt wel, maar soms dan wordt op e.o .a wijze de Reciever weer automatisch aangepast naar de Denon.
Vooralsnog is een CEC killer wellicht de oplossing, echter is het signaal wat de Next doorgeeft 4K, Dolby Vision en HDR en ik zie nergens een Cec killer, die dit daadwerkelijk ondersteund.
Iemand hier ervaring mee?

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 766Oplossingen
  • 6352Likes

Geen ervaring met zo'n killer, maar juist vanwege dit soort problemen ooit een Logitech Harmony aangeschaft.

De Next is verbonden aan de Denon en geeft dus het signaal door aan de TV zonder dat deze aan hoeft?

Het probleem is dat de Next ongewenst de Denon toevoegt bij de verbonden apparaten en altijd mee aan en uit gaat? Zelfs als dit niet zo is ingesteld?

In het voorbeeld van Bloemen wordt HDMI Control genoemd staat dit uit of aan in je Denon?

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5315Posts
  • 195Oplossingen
  • 3206Likes

In de hdmi kabel zit op pin 13 dacht ik een status signaal. Dat verstuurt de cec commando's. De cec killer is een kleine adapter dat alle signalen van een hdmi kabel 1:1 doorgeeft behalve het cec signaal.

Als de Denon ook reageert op andere signalen op de hdmi kabel om aan of uit te gaan dan helpt de killer ook niet.

@charleyr  Ik zou graag begrijpen waarom je een receiver hebt maar niet gebruikt voor de Next.

jansmarcel

Level 16
  • 1505Posts
  • 74Oplossingen
  • 752Likes

@charleyr  De HDMI Passthrough functie is ervoor bedoeld om het signaal van apparaten die op de receiver aangesloten zijn via HDMI door te geven als de receiver uit staat. 

Is het misschien een idee om juist niet de receiver die je hebt in de Next te selecteren. Dan zou het een en ander niet meer door de Next beheert kunnen worden, dan kan het bedienen wel niet meer via een afstandsbediening maar heb je er een extra nodig. 
Denk wel dat je dan zo niet meer die "vervelende" schakelingen hebt. 

En anders moeten we nog even met je mee zoeken naar een HDMI CEC killer. 

charleyr
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 28Oplossingen
  • 215Likes

@bloemen64 
Het niet specifiek schakelen van de reciever is bedoeld om normaliter het tv geluid te gebruiken tijdens dagelijks gebruik.
(het weergeven van audio over mijn 5.1 speaker opstelling is voor normaal dagelijks gebruik niet nodig en wij gebruiken het mooie volle geluid van de speakers als wij bv films kijken)
Daar is juist de hdmi standby passthrough optie erg handig voor, daarnaast kan ik ook nog gewoon schakelen naar een and hdmi kanaal, zonder de reciever compleet aktief te maken.

Bijgevoegd de setup voor hdmi passtrough en het werkt bv naadloos met mijn chromecast 4k, die tevens rechtstreeks op een reciever hdmi poort is aangesloten.

@jansmarcel 
Ik heb een ander merk reciever geselecteerd, waardoor de Denon niet reageert als ik de rode knop gebruik op de AB van de Next.
Helaas is de Next behoorlijk agressief met het "herkennen" en vervolgens ook nog zelf installeren van de Denon reciever, zonder dat mij gevraagd wordt om dit aan te passen.

De LG tv gaat wel aan, want die staat tevens als apparaat geregistreerd en dat is ook de bedoeling.
Voor normaal gebruik schakelt dus de Next alleen de TV aan

Wellicht is het disabelen van pin 13 een optie, helaas houdt daar mijn expertise op.
Ik gebruik hoogwaardige hdmi kabels, (4K, Dolby Vision, HDR geschikt).
Het is jammer dat de Next zo agressief met CEC omgaat, zou mooi zijn als hier een extra optie in het menu voor komt om dit te disabelen, echter zie ik dat niet geschieden, als ik zo e.e.a bekijk in de archieven van het forum

IMG_0181.JPG

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5315Posts
  • 195Oplossingen
  • 3206Likes

@charleyr ik heb na verhuizen een tijd de denon en speakers niet gebruikt. Er was geen mogelijkheid om de Denon af te melden in de setup. Een fabrieks herstel zou dat waarschijnlijk oplossen maar gezien de zaken die de Next in de cloud onthoud mogelijk geen langdurige oplossing geven. Een ander merk instellen heb ik ook geprobeerd maar dat hielp maar een tijdje. Dan was de denon terug en werd mijn tv fout aangestuurd door de Next.

8 van de 10 keer starte de tv netjes op van hdmi2. De andere keer werd dbv-c gekozen terwijl ik die keuze uitgeschakeld had op de tv. Alleen hdmi1 en 2 was mogelijk. Zelfs de hotel instelling was niet voldoende om deze keuze te voorkomen.

Je kunt inderdaad stellen dat de software vrij agressief is om zijn taak uit te voeren. Net zoals "plug and play" ooit begon. Dat is vrij goed gekomen. Bij de Next heb ik mijn twijfels of dit nog goed komt.

Als de Next een opvraag doet van aangesloten apparatuur dan kan het zo zijn dat de tv het antwoord geeft en niet de denon. Dat opvragen zal waarschijnlijk het cec draadje niet gebruiken. Enige oplossing is dat je op de Next een apparaat dat gevonden is uit kunt schakelen. Zonder dat je de "alles via 1 knop" uitzet.

jansmarcel

Level 16
  • 1505Posts
  • 74Oplossingen
  • 752Likes

Ik zie dat je in je plaatje "voeding uit" op "alle" hebt staan dit zorgde bij de 800h ervoor dat de versterker uitging als de Next en tv uit gezet werden.

Tv audio switching zorgt ervoor dat de receiver met de Next en tv ingeschakeld wordt. Als deze beide op "uit" gezet worden dan is de receiver volledig handbedient ongeacht wat er in de Next ingesteld staat.

charleyr
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 28Oplossingen
  • 215Likes

@jansmarcel 
De foto van mijn setup, betreft de stand hdmi passtrough
Uiteraard heb ik gisteren alle settings op uit gezet, echter kan dat niet in de hdmi doorgeven stand, dus dan moet je ARC aanzetten, dan kan je de onderste opties manipuleren, echter geeft dit elke keer als resultaat, dat als de Next rode knop bedient wordt alles direct aan gaat, dus tv en tevens de Reciever.
Het zou nog kunnen dat de TV de Reciever aanstuurt, dat ga ik vd week eens proberen, met alleen de tv aan te zetten.
Vooralsnog ga ik eens experimenteren met een CEC killer, dus wordt vervolgd!

Karel.

Level 16
  • 1938Posts
  • 239Oplossingen
  • 1298Likes

Het herkennen van de aangesloten apparatuur gaat ook over de HDMI kabel maar dan over de DDC (Display Data Channel) aders middels een EDID (Exended Display Identification Data) signaal. Daarin wordt onder andere merk, grafische en audio mogelijkheden doorgegeven aan de video bron. Daarom lijkt de Next eigenwijs en na verloop van tijd wordt de Denon daardoor mogelijk weer herkent. In de Next is dit niet uit te schakelen.

Misschien dat een EDID emulator dat kan oplossen waarin de EDID gegevens van de TV zijn opgeslagen en tussen de Next en Denon wordt geplaatst. Ik heb daar geen ervaring mee, dus weet niet of dit zou kunnen helpen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface

https://nl.wikipedia.org/wiki/Consumer_Electronics_Control

https://en.wikipedia.org/wiki/Extended_Display_Identification_Data

https://www.datapro.net/techinfo/hot_plug_detection.html

jansmarcel

Level 16
  • 1505Posts
  • 74Oplossingen
  • 752Likes

@charleyr  als de receiver niet mee aan mag dan moet je "audio switching" op "off" zetten. Dat heb ik bij de 800h ook gedaan, dan gaat hij niet automatisch mee aan.

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5315Posts
  • 195Oplossingen
  • 3206Likes

De audio optie en andere opties kunnen wel zorgen dat de denon niet uit gaat. Hij gaat echter wel steeds aan bij mij.

De enige manier wat werkt is te zien in het plaatje hieronder. (Hdmi bediening uit)

20231204_225022.jpg

Met deze instelling blijft mijn denon uit maar laat wel het signaal van de Next door als de Next aan gaat. De tv gaat wel aan en geeft beeld en geluid van de Next. Als hij toch aan is dan gaat hij niet uit als de Next uit gaat.

charleyr
Topicstarter
Level 10
  • 457Posts
  • 28Oplossingen
  • 215Likes

@bloemen64 
Bedankt voor deze settings.
ik heb deze exact overgenomen en het werkt zoals ik het graag  wil.
Tevens heb ik als ultieme test, de Denon Reciever in de Next weer toegevoegd en de Reciever gaat niet meer aan als ik de rode knop op de AB van de Next activeer.
Hdmi standby passtrough werkt zoals het moet, dus reciever blijft uit ook al verander ik van hdmi ingang via de AB van de Denon.
Geluid gaat via de tv als de Reciever uit staat, activeer ik handmatig de Denon, dan gaat het geluid via de speakers aangesloten op de Denon en de tv speakers worden dan gedisabled.
Als de Reciever uit wordt gezet, gaat geluid via de tv speakers en wordt het beeld even heel kort onderbroken , omdat hdmi passtrough schakelt, dat is zoals verwacht.
Als de Next/Tv uit worden geschakeld via de rode knop AB next blijft de reciever aan, dat is verwacht en zo wilde ik het graag hebben.
Vooralsnog ben ik heel blij met deze oplossing, bedankt voor de gouden tip

Iedereen die verder in dit topic heeft gereageerd, ook bedankt voor het meedenken!

bloemen64

Level 18
T.E.A.M.
  • 5315Posts
  • 195Oplossingen
  • 3206Likes

@charleyr mooi dat het werkt. Was even puzzelen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic