Ik heb de laatste tijd problemen met haperend beeld / geluid (meestal geluid) op mijn mediabox XL. Geen idee wanneer het precies is begonnen, is al zeker een maand gaande. Soms gaat het een kwartier tot half uur goed, maar dan volgen meestal een paar haperingen achterelkaar.
Ik ben niet over één nacht ijs gegaan bij het troubleshooten:
- Uiteraard de mb uit/aan gezet met knop op achterkant, en van de stroom gehaald,
- HDMI-kabels vervangen door gloednieuwe, HQ kabels (iedere 'High Speed' HDMI-kabel zonder defect zou gewoon moeten werken),
- De Denon AVR-x3300w versterker ertussenuit gehaald. Dus Mediabox rechtstreeks met HDMI naar de TV aangesloten.
- Verschillende HDMI-ingangen geprobeerd op de TV.
- De mediabox teruggezet naar fabrieksinstellingen, via de Front Panel Reset
- Dolby Digital uitgezet (staat standaard uit trouwens).
- Via webinterface: instelling gewijzigd naar "ik heb geen bestaand thuisnetwerk". (DHCP server op de box staat uit).
Bekabeling naar modem en mediabox is van Ziggo zélf. De box wordt altijd 's avonds laat helemaal uitgezet (van de stroom gehaald).
Na iedere bovenstaande stap afzonderlijk nog steeds drop-outs. Signaal is prima: signaalsterkte halverwege 'goed', en signaalkwaliteit uitmuntend. Dat kan het probleem sowieso niet zijn, want ook bij het terugkijken van opnamen zijn er haperingen. Je zou dan kunnen denken: "dat kan kloppen, want je hebt die haperingen ook mee opgenomen". Dat is echter niet het geval, want als ik een stukje terugspoel en hetzelfde opnieuw afspeel, dan is de hapering verdwenen. Conclusie: Het probleem heeft niets met het inkomende signaal van de Coax-kabel te maken!
Wat tevens opvalt: wanneer de mediabox rechtstreeks met de TV is verbonden via HDMI, dan geeft de TV bij (vrijwel) iedere hapering aan dat 'ie een nieuw inkomend signaal heeft. Oftewel: het lijkt erop dat de hapering te maken heeft met een wegvallend HDMI-signaal.
Het enige dat dit probleem oplost: ethernetkabel verwijderen! Dus blijkbaar heeft het iets met het 'thuisnetwerk' te maken, of beter gezegd: met de manier waarop de mb daarin is opgenomen. Maar nu dus geen netwerkfunctionaliteit, en dat vind ik geen (blijvende) oplossing. Iemand ideeën?
Modem: Technicolor TC7210 in Bridge-modus
Router: Asus RT-AC87U.
Mediabox XL: Samsung SMT-G7400