1
Vraag
2
Reageer en help mee
Twan1988

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

geluid valt weg als je tv uitzet maar wel radio wil luisteren

Beste,

 

ik heb de de Sony surroundset via optische kabel gekoppeld aan de tv, en next met HDMI aan tv. Op deze manier krijg ik voor de Apple TV geluid op de surround.

als ik nu de radio aandoe, en vervolgens alleen de tv uitzet, dus de next blijft aan en de Sony aan, gaat het geluid van de radio ineens uit.

wat moet ik doen?

als ik de optische kabel naar de next doe, werkt het wel, maar werkt de Apple TV niet meer...

14 Reacties 14
Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ik weet niet welke Sony set je gebruikt maar heb je daar niet meerdere ingangen? Een receiver wordt meestal tussen mediabox en tv gezet, dat moet ook werken. Tv dan via HDMI ARC aan receiver.

Twan1988
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Klopt, ik heb HDMI 1, HDMI 2 en arc. Maar ik gebruik de optische kabel. Die is dan verbonden met de tv (next is met HDMI verbonden met tv).

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Maar heeft het gewerkt dan op deze manier?

Zoals het nu zit, lijkt het me niet vreemd dat geluid uit gaat als tv uit gaat.

Kun je niet de receiver TUSSEN de Next en TV doen? Als je ARC gebruikt zou je geen optisch nodig moeten hebben. Maar zelfs al doe je wel optisch, zou dat nog niks mogen uitmaken in de radio situatie want dan zit Next gewoon direct op receiver.

Maar misschien kan dat niet met deze Sony set?

 

Twan1988
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Zoals u het omschrijft had ik eerst. Het werkte net zoals nu. Alleen toen was het probleem met de Apple TV, als ik die aansloot op de tv, had ik geen surround geluid. Dat het ik nu dus wel..

zou het misschien werken als ik een HDMI vanuit arc naar de next doe, maar de optische kabel laat zitten?

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Next op ARC heeft geen zin.

Maar receiver tussen Next en TV is echt de juiste manier. Lijkt me dat de apple tv dan ook op een receiver input moet. Dus de receiver als centrale hdmi hub. Maar geen idee of dat allemaal kan met de Sony.

Maar zoals het eerst zat zou het eigenlijk ook gewoon moeten werken want HDMI ondersteunt gewoon Dolby. Dus ik vermoed dat er dan toch een instelling van tv of receiver niet goed stond.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

als ik de optische kabel naar de next doe, werkt het wel, maar werkt de Apple TV niet meer…

Gebruik ARC voor geluid tijdens via de TV kijken naar bronnen die aan de TV hangen (Next, Apple TV, …..) en Apps van de TV.

Gebruik de optische Audio koppeling tussen Next&Receiver als alternatieve audiokoppeling. Te gebruiken voor luisteren naar Digitale Radio van de Next zonder de TV aan te hoeven zetten- ARC werkt dan niet.

Schakel op de receiver zonodig naar de juiste Audio Input bron: ARC vanaf TV of Optisch vanaf de Next.

Een heel andere aanpak is nog, je bronnen aan de Receiver te hangen ipv aan de TV. Etc.

Twan1988
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dus als ik het goed begrijp, optische kabel eruit.

hdmi van de Sony surround naar de next, (welke poort?) HDMI van next naar tv.

apple tv naar HDMI poort in tv.

klopt dit? Of mis ik een stap.

 

moeten er instellingen in de tv/next veranderd worden?

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Klopt. Ik ken je set niet maar je zult wel een tv-in hebben of zo? Tussen next en tv dan wel de HDMI-ARC poorten gebruiken als je apple-tv op tv aansluit. ARC zorgt ervoor dat het geluid van je tv ook terug naar je receiver kan, ook zonder optische kabel dus.

Of je apple tv ook op je Sony aansluiten (weet niet of je zo'n ingang hebt). Dit zou de mooiste manier zijn.

Twan1988
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik snap het niet, mijn boxen ontploffen bijna..

 

ik heb nu optische kabel van de Sony surroundset naar de tv

de HDMI van de next naar de tv HDMI 1 arc

 

elke andere optie gaan de boxen bijna ontploffen.

 

nu werkt alles wel, maar de radio gaat uit wanneer ik alleen de tv uitzet. Mogelijk omdat de optische kabel naar de tv gaat.

maar het lukt dus ook niet als ik de optische kabel in de next doe, want dan flippen de boxen..

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Zoals al zei: Next op HDMI-ARC heeft geen zin. (Maar kan ook geen kwaad lijkt me).

 

Wat je met ontploffen bedoelt begrijp ik niet. Te hard? Of zwaar vervormd lawaai? Bij dat laatste heb je waarschijnlijk Dolby 5.1 signaal op een stereo ingang. Dat geeft gigantische vervorming. Toch even je Sony manual goed nalezen hierover.

Je hebt trouwens al eerder optische kabel aan Next gehad en toen had je geen herrie….

Je Sony heeft toch 2 hdmi ingangen en 1 arc? Volgens mij moet je dan GEEN optisch gebruiken maar alleen:

  • Next hdmi Sony (niet arc)
  • Sony hdmi-arc TV
  • Appletv hdmi Sony
Twan1988
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb nu de optische kabel van de Sony naar de next gedaan. HDMI next naar tv. Zo werkt de tv naar behoren.

als ik Apple TV ga kijken dan moet ik de Apple TV met HDMI naar tv doen, en optische kabel uit de next naar de Apple TV zetten.

ik dank u voor uw antwoorden!

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Graag gedaan.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
hanh wrote:

als ik de optische kabel naar de next doe, werkt het wel, maar werkt de Apple TV niet meer…

Gebruik ARC voor geluid tijdens via de TV kijken naar bronnen die aan de TV hangen (Next, Apple TV, …..) en Apps van de TV.

Gebruik de optische Audio koppeling tussen Next&Receiver als alternatieve audiokoppeling. Te gebruiken voor luisteren naar Digitale Radio van de Next zonder de TV aan te hoeven zetten- ARC werkt dan niet.

Schakel op de receiver zonodig naar de juiste Audio Input bron: ARC vanaf TV of Optisch vanaf de Next.

Een heel andere aanpak is nog, je bronnen aan de Receiver te hangen ipv aan de TV. Etc.

 

Snap er niet veel van, maar als je tevreden bent, ben ik dat ook.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Ik heb alles eens doorgespit, maar het ontgaat mij ook allemaal een beetje. Maar als je boxen bijna ontploffen is er iets goed mis. Daarom zeg ik vaak; eerst lezen, dan doen. En experimenteren is leuk, zolang je weet wat je doet, en waar je mee bezig bent. Ik zie te vaak dat men maar wat aanrommelt en dat tot een niet werkende situatie leid, of erger; tot schade. 

“Zoals al zei: Next op HDMI-ARC heeft geen zin. (Maar kan ook geen kwaad lijkt me)”.

Kan inderdaad geen kwaad, en je zou deze aansluiting dus eventueel ook kunnen gebruiken voor een bron, bij een tekort aan HDMI ingangen en het toch niet willen gebruiken van de ARC functie, maar zin, in de zin van het gebruik van ARC heeft het inderdaad niet...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic