1
Vraag
2
Reageer en help mee
janrui

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

geen geluid cisco hddvr mediabox lg oled tv en yamaha ex-a1070 receiver

Sinds ik een paar weken geleden een nieuwe LG oled tv heb gekocht en geïnstalleerd doet het geluid van de Cisco mediabox vreemd.

de mediabox is aangesloten op een Yamaha rx-a1070 receiver. Op deze receiver is verder een blu-ray speler aangesloten. De tv is met de Yamaha gekoppeld, in eerste instantie op HDMI 1 van de tv, eerst ging het goed, de Yamaha herkende het als PCM audio. Na een wisseling/aanpassing viel bij aanzetten van de tv het geluid weg, in plaats van PCM, kreeg de Yahama receiver een signaal dat het analoog was?  Van alles geprobeerd niets hielp. Op HDMI 2 van de tv aangesloten en toen werkte het. Echter gisteren een DTS blu-ray gekeken en toen gebeurde bij tv kijken via media box, i.p.v. PCM weer analoog en geen geluid. HDMI 3 van de tv geprobeerd, werken, en weer blu-ray gestart, weer probleem. Nu op HDMI 4 gezet, werkt weer en maar even geen blu-ray kijken of iets anders doen. 
Heel verhaal, probleem lijkt te zitten in (oude) mediabox in combinatie met LG tv. Ondanks CEC uit en alle andere “automatisch” zaken uit, lijkt er toch info gestuurd te worden waardoor audio van slag raakt. Yamaha lijkt niet het probleem te zijn, mediabox op tv en dan geluid via optische kabel werkt ook niet. Enige is alles los en geluid over tv speakers, maar dat wil ik niet, ik heb niet voor niets een uitgebreid audio systeem.

 

Kan een mediabox next hier beter mee overweg?

Kan ik nog iets anders instellen of doen?

Ik zou graag eens een andere mediabox proberen als dat kan.

9 Reacties 9
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@janrui Even ter info. Tegenwoordig bij veel merken met name de nieuwere modellen is het zo dat ARC en CEC samenwerkt. Dus beide moeten dan geselecteerd  worden. Zowel op reciever en tv. Nou weet ik niet of cec ondersteunt bij de mediabox. Maar test dus even uit om arc  en cec aan te zetten op tv en reciever. Verder controleer inz tv welke hdmi poort de arc is. Daar moet dan de reciever op aangesloten worden. En wees zeker dat de bron/source op de reciever waar de mediabox is op aangesloten deze digitaal audio moet weer geven. ( hoewel ik denk dat dit zo is.. omdat je aangaf dat je PCM tegen kwam) verder test ea uit op een zender die 5.1 uitzend  succes. Gr Rob

janrui
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor de reactie, CEC wordt door tv en receiver ondersteund. Ik heb beide aangezet, maar bewust uitgezet, aangezien dit bij gebruik van receiver voor bbq the radio, Spotify o.I.d. Er voor zorgde dat de tv ook aan ging. Het liefst houd ik het allemaal zelf in de hand en selecteer ik de ingangen. Op de tv is 1 HDMI met EArc aanwezig, maar probleem treedt op alle HDMI ingangen.
 

Bij de mediabox weet ik het niet zeker wat de mogelijkheden zijn. Bij de mediabox is heel weinig in te stellen, geen sec, geen cec, geen audio formaten voorkeur. In de programma’s kun je vaak wel kiezen, heb ik geprobeerd, maar levert niets op helaas.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@janrui Zou je even als test optisch kunnen testen? Indien mogelijk?

janrui
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ga ik zeker doen, ik heb een extra optische kabel besteld, dit zie ik nog als optie. Tegelijk ook maar een CEC killer/Blokker besteld, kijken of dat misschien een oplossing is, ik las dat dit bij andere mediaboxen met geluidsproblemen een oplossing kan zijn. Ik ben alleen bang om teveel om te gooien en straks niks meer werkend te hebben. Nu doet nog 1 van de 4 HDMI ingangen het tenminste.

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@janrui In principe heeft cec niets te maken met audio. ( dit doet de arc) En nu het samen wellicht verwarren . Dus cec / killer met of zonder heeft geen invloed op jou probleem audio.

 

ARC Audio return signaal regelt audio tv naar audio aparatuur

Cec consumer electric control regelt communicatie tussen apparatuur bv standby etc.

Het samen werken tegenwoordig kan verwarring, en bij sommige niet echt handig zijn die cec niet fijn vinden. 

Hier ook moet Samsung tv met Pioneer reciever ook cec aanstaan. Vind dit eigenlijk niet handig ... maar ja het zeit zo...

 

 

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @janrui, welkom op de Community! 

Goed dat je ons hebt gevonden met je vraag! Ik zie dat @robbo al met je mee denkt en ik begrijp dat er een aantal onderdelen zijn besteld waarmee je gaat testen. 
Laat je ons hier weten wat de uitkomst is? 

janrui
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik laat het zeker weten. Ik begrijp dat CEC hier niet echt iets mee te maken heeft, al blijft het vreemd dat als de tv uit staat ik wel geluid heb en zodra de tv aan gaat “iets” over de HDMI kabel wordt meegestuurd waardoor audio signaal niet goed geïnterpreteerd wordt.

 

Ik ben nu wel voorzichtig om te testen, aangezien ik met de laatst werkende HDMI poort bezig ben. Zodra deze ook stopt, heb ik geen opties meer, misschien tv  resetten maar daar wacht ik ook even mee.

 

hebben jullie nog goede suggesties om te proberen?

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@janrui Begrijpelijk dat je voorzichtig bent met je HDMI poorten, als er maar 1  werkende over is. Heb je de optische kabel al in huis? Zo ja, hoe werkt het daar mee? 

janrui
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Optische kabel helaas nog niet binnen, door Corona levering verlaat vermoed ik.

Ik wacht even af.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic