1
Vraag
2
Reacties
erik bar

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

geen 4k

ik heb een mediabox next en een UHD tv (samsung UE487000), maar ik heb geen 4K ontvangst. ik zie ook nergens het UHD kanaal 999 voor het EK, dat er zou moeten zijn. Ligt het aan de TV? aan ziggo/de mediabox? of aan de kabels? of...?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
erik bar
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

ik ben er inmiddels uit: het lag aan iets heel anders: de nieuwe zender was niet zichtbaar in mijn eigen profiel, daarvoor moest ik uitloggen en naar 'alle zenders' gaan. Op zich iets dat ik wel had kunnen bedenken, maar misschien ook iets dat Ziggo kan melden als er nieuwe zenders bijkomen en die niet automatisch zichtbaar worden. Beeldkwaliteit is ook goed nu (wsch vanwege de kabel) Hoe dan ook bedankt allemaal!

Bekijk in context

15 Reacties 15
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

Deze tv kon wel eens een te oude hdmi versie gebruiken.

 

Alles over de Mediabox Next | Klantenservice | Ziggo

 

HDMI-aansluiting: ja, 1x HDMI 2.0a (HDCP 2.2)service | Ziggo

 

 

Samsung UE48JU7000L Zilver - Kenmerken - Tweakers

 

Hoogste HDMI versie HDMI 2.0

erik bar
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

dank je, maar ligt het dan aan de TV en zo ja, kan ik daar wat aan doen of niet?

de TV is UHD, dus zou vreemd zijn als ie niet 4K is.

of ligt het aan de kabel? HDMI 2.0 is toch 4k compatibel?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

1.4 is ook 4k of UHD maar ook niet geschikt.

 

Zie je wel ziggo sport in HD dan is het dit.

Kanaal 999 is HDR.

 

HDMI versies: HDMI 2.0, 2.0a, 2.0b & HDMI 2.1 - RU connected

 

HDMI 2.0a
HDR image

De verandering naar HDMI 2.0a heeft puur te maken met High Dynamic Range (HDR). HDR ondersteund een groter contrast en een breder kleurenpalet, wat voor realistischer beelden moet zorgen. Zonder HDR kunnen bij contrastrijke beelden details in de uiteinden van het spectrum (schaduwen of highlights) wegvallen. Door het grotere bereik bij HDR kunnen deze details wél weergegeven worden, zodat de beelden dichter liggen bij hoe onze ogen waarnemen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Bij de Next zit een juiste HDMI kabel, een Premium High Speed.

Hoe staat de HDMI Instelling in Beeld en Geluid, zie je daar 4K in de Keuze?

Zo niet, haal de Next eens 30 seconden van de stroom.

erik bar
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb nu een high speed HDMI kabel (volgens mij meegeleverd met next) maar als ik jullie goed begrijp zou een premium high speed 2.0 kabel misschien wel kunnen werken.

4k zie ik wel als keuze, en doet het ook, maar leidt tot donker beeld en niet echt heel scherp lijkt het. Ik zie bij ziggo sport idd gewoon HDR

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Bij de Next is de juiste HDMI kabel- geleverd, een Premium High Speed.

 

Ik begrijp dat je wel kanaal 999 kunt bekijken?

 

Het EK voetbal beleef je bij Ziggo in 4K op NPO1 - Ziggo Community

 

Update 15 juni: Ervaar jij donker beeld op kanaal 999? Lees hier de mogelijke oorzaken en oplossingen.

 

Het UHD-kanaal op kanaal 999 maakt gebruik van HLG, dat is een HDR-standaard. HDR staat voor High Dynamic Range en zorgt er heel kortgezegd voor dat er een groter kleurbereik is. HLG is één van de standaarden hiervoor, maar niet alle tv's ondersteunen of herkennen dit. Als dat niet het geval is, bekijk je de uitzending met SDR (Standard Dynamic Range) en dat heeft het donkere beeld tot gevolg.

 

Het beeld is dus mogelijk te donker, omdat:

- Je tv geen ondersteuning of herkenning heeft voor HLG

- Je tv de omschakeling niet herkent van reguliere programma's naar HLG in de wedstrijd

- Er nog een tussenschakel zit bij de Next en de TV zoals een A/V receiver die roet in het eten gooit

 

HLG-ondersteuning uitsluiten:

- Controleer of je tv ondersteuning biedt voor HLG (te vinden bij de technische specificaties van je tv)

- Controleer bij de instelling van je tv of je HLG handmatig kan aanzetten (houd er rekening mee dat je dit eventueel weer moet switchen bij andere kanalen)

- Mocht je gebruik maken van een A/V receiver, sluit dan eerst de Next rechtstreeks aan om deze uit te sluiten

 

Als je tv wel ondersteuning biedt aan HLG, maar het beeld is nog te donker:

- Zet de helderheid en contrast op 100% en zet alle instellingen voor beeldverbeteringen uit (zoals live color, motionflow, extended range). Ook kun je de zogenaamde "Game modus" proberen om een zo neutraal mogelijk beeld te creëren.

 

Wat als mijn tv geen HDR HLG ondersteunt?

- Dan blijft het beeld mogelijk wat donkerder dan je verwacht. Het is persoonlijke voorkeur of je dan alsnog voor UHD op kanaal 999 kiest of voor HD op kanaal 1.

erik bar
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Bert,

dank je wel. Ik ga iig kabel vervangen, want er zit nu alleen een high speed tussen.

maar het rare is dus dat ik kanaal 999 / NPO uhd ook nergens zie

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@erik bar  schreef:

Hallo Bert,

dank je wel. Ik ga iig kabel vervangen, want er zit nu alleen een high speed tussen.

maar het rare is dus dat ik kanaal 999 / NPO uhd ook nergens zie


Je bedoelt dat deze niet in de EPG staat? Als je gewoon 999 in toetst wordt het kanaal dan wel gekozen. 

erik bar
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

nee, daar staat ie idd niet tussen. En als ik 999 intoets, springt ie naar 998 (zenderoverzicht geloof ik)

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Goedemiddag @erik bar,

Welkom op de Community! Ook fijn dat hier al reacties staan en vervolgacties zijn ingezet. Is de nieuwe kabel al binnen en aangesloten?

Ik ben benieuwd of je nu wel kanaal 999 via de Next kunt zien. Anders raad ik aan om opnieuw naar zenders te zoeken, op deze pagina staat hoe je dat doet. 

erik bar
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

hallo, fijn dat je reageert,

de nieuwe kabel is aangesloten en ik heb inmiddels ook de fabrieksinstellingen hersteld, maar ik zie nog steeds geen verschil en ook geen kanaal 999. die is niet zichtbaar in de EPG en als ik 999 intoets gaat ie naar zenderoverzicht (172). Ik heb echt geen idee waar het probleem zit.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het gaat echt om de Next, niet de Mediabox XL? Niet dat het uit zou mogen maken heb je een TV Compleet of TV Max abonnement?

Hoe ziet kanaal 205 eruit ?

erik bar
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

ik ben er inmiddels uit: het lag aan iets heel anders: de nieuwe zender was niet zichtbaar in mijn eigen profiel, daarvoor moest ik uitloggen en naar 'alle zenders' gaan. Op zich iets dat ik wel had kunnen bedenken, maar misschien ook iets dat Ziggo kan melden als er nieuwe zenders bijkomen en die niet automatisch zichtbaar worden. Beeldkwaliteit is ook goed nu (wsch vanwege de kabel) Hoe dan ook bedankt allemaal!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is inderdaad iets wat ik vaker heb gelezen.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@erik bar heel goed dat je dit even deelt, dat waarderen we.

Want inderdaad, in al de ijver wordt vaak naar de techniek gekeken hoewel het dus soms een eenvoudige instelling in je profiel is. Kan gebeuren, iedereen denkt gelukkig goed mee.

 

Geniet ervan! 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic