bavohopman

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

digitaal radiosignaal hapert

goedendag, gisteren ben ik overgeschakeld naar het digitale radiosignaal via mijn Humax met een optische kabel naar mijn Argon audio SA1 versterker. De hoofdaansluiting en alle kabels zijn gisteren vernieuwd door de Ziggo-monteur (ik had nl ook een tv-signaal probleem). Ik wil radio luisteren zonder de tv aan te hebben. Dat gaat goed. Maar het signaal hapert zeer frequent gedurende een fractie van een seconde. Zeer storend. Wat kan ik doen?

7 Reacties 7
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Ik zou het eens proberen met een andere optische kabel. Misschien zit er een breukje in de kabel waardoor het signaal het af en toe niet goed doorkomt.

bavohopman
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

dank voor je reactie. Ik heb een andere optische kabel aangesloten, zelfde probleem. Weet je nog iets anders?

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Welke Humax-ontvanger gebruik je?

Als de Humax ook een analoge uitgang heeft zou je kunnen testen of je via de analoge aansluiting geen storing hebt. 

bavohopman
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

WhatsApp Image 2021-06-19 at 14.14.31.jpeg

bavohopman
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het gaat juist om de overschakeling naar digitale radio

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Ik zie dat het een Humax 5300c is. Die heeft geen analoge audio-uitgang, alleen optisch. Het is dan een beetje lastig testen. 

Wat gebeurt er wanneer je een tv-kanaal hebt aanstaan en luistert via de versterker? Heb je dan ook storing? Heb je een ander apparaat met een optische uitgang om de versterker te testen?

 

Er is wel een mogelijkheid om de scart-uitgang te gebruiken om analoge audio uit de 5300c te krijgen mocht er een probleem blijven met de optische verbinding. Je hebt dan een stekker nodig die je in de scart-uitgang steekt. Daarop sluit je een kabel aan met tulpstekkers. Zie bijvoorbeeld https://www.kabel-mania.nl/scart-mannetje-naar-vrouwtje-connector-met-composiet-av-s-video-pluggen.h... 

bavohopman
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

dag iMark, dank voor je reactie. Het tv-geluid via de versterker loopt probleemloos, beide ingangen, beide optische kabels. Ook mijn Zen-mini streamer loopt vlekkeloos via de versterker met een optische kabel. Dus de kabels en de versterker zijn het probleem niet, lijkt mij. 

Je opmerking over analoge audio begrijp ik niet. Dit avontuur begon omdat Ziggo binnenkort geen analoog radio-signaal meer levert en daarom schakel ik over naar digitale radio. Wat nu gedaan?

Uitgelicht topic