1
Vraag
2
Reacties
jdpt

Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

digitaal radio signaal (Quantis QE317) valt steeds weg

Sinds enkele dagen valt het digitale radio signaal heel vaak weg. Ongeveer 10 à 20 keer per uur, steeds gedurende een kwart seconde tot ruim een seconde. Mijn Quantis QE317 ontvanger geeft dan aan "geen signaal". Het betreft alle radiozenders. Op de tv is er geen storing.
Ik heb geen mediabox. De Quantis en de tv zijn via een splitter rechtstreeks op het AOP aangesloten.

 

Een paar weken terug was dit ook 2 à 3 dagen regelmatig het geval, maar niet zo vaak als de laatste 3 dagen. Buiten deze 2 periodes was er geen sprake van storing. Wat betreft installatie, kabel en dergelijke is er sinds de aanschaf van de Quantis ontvanger in huis niets gewijzigd. Buitenshuis is er wel e.e.a. gebeurd in de straat, waaronder de aanleg van glasvezelkabel (Zoetermeer).

 

Het huidige probleem is erg storend.
Op de website zie ik geen mogelijkheid om een storing van de radio door te geven of daarover informatie te vinden (het gaat daar alleen over internet, tv, mediabox, telefonie en Ziggo GO storingen).

 

Betreft dit een lokale storing of een algemene storing van het radio-signaal? Of is de Quantis QE317 defect? Of moet er een extra filter komen (dat - zo lees ik in andere topics - tegenwoordig standaard met de Quantis ontvanger wordt geleverd)? Of is dit laatste alleen van toepassing bij gebruik van ene mediabox?

75 Reacties 75
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jdpt wacht maar gewoon even af. De moderators hebben al een seintje gehad en deze kunnen je zo een POA01B toesturen, met een kabel van POA naar modem. Dan weet @Paul bij deze dat het daarom gaat. Zet wel even je gegevens in je profiel. Maar @Paul gezien de storingen die er ineens zijn, is het wellicht raadzaam dat er (ook) een monteur naar @jdpt toegaat. 



Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jdpt schreef:

"Na 5 maanden goede werking is het aantal storingen wel erg ongewoon volgens mij.
Ik had vandaag contact meteen vriend waarvan ik weet dat hij ook zo'n Quantis ontvanger heeft. Hij heeft ook last van die storingen waarbij het signaal wegvalt. Maar niet zo vaak als ik: soms tientallen keer per uur! Maar soms ook een uur lang geen storing. Je zou dan toch haast gaan denken aan een stoorzender bij de buren?
Wat voor zaken zou ik verder kunnen controleren?"

Ja. dat hoort ook niet zo te zijn natuurlijk. Ik weet natuurlijk niet wat die vriend zijn situatie is, maar de Quantis kan ook uitstekend werken. Doet ie hier, maar op heel veel andere plaatsen ook. Maar overal kan de situatie anders zijn, dus ik kan over zijn situatie zo niets zinnigs zeggen. 

Wat bij jou de oorzaak is zal onderzoek moeten uitwijzen. Maar het is belangrijk dat kabels, stekkers etc. niet alleen goed zijn afgeschermd, minstens dubbel bij kabel, maar dat stekkers ook degelijk gemonteerd zijn als het om niet kant-en-klare kabels gaat. Dus eigenlijk gewoon de boel in huis, ofwel alles na het AOP en de splitter daarop. Sluit als test bv. eerst de Quantis eens aan op het AOP (de plek waar de kabel van Ziggo als eerste binnenkomt, en is aangesloten) zonder de splitter daarop even te gebruiken. Je hebt dan even geen Internet, maar het is ook alleen om te testen. Wij zijn daar wellicht wat handiger in, maar ik begin gewoon vanaf het AOP en bouw dan langzaamaan alles weer op. Dan merk je doorgaans snel genoeg waar de boel de fout ingaat. 

Maar anders wachten op een moderator/de monteur en proberen je niet al te druk te maken. 

Het komt goed. 

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1
Ik heb gisteren een poosje geëxperimenteerd door de kabel van het modem los te koppelen, zodat het modem niet verbonden was met de POA; en de Quantis deed het goed zonder storing. Dat zegt op zich niet veel, want soms doen de storingen zich een langere tijd niet voor (en soms tientallen malen per uur - wat verklaart dit verschil?). Maar het zou er wel op kunnen duiden dat het modem de storing op de Quantis veroorzaakt. In dat geval is een retourband stopfilter toch de mogelijke oplossing?
In ieder geval kwamen de storingen al snel weer terug na het opnieuw aanbrengen van de kabel aan het modem.

(Dit herinnert me eraan dat ik dit modem - een Connectbox - ongevraagd van Ziggo toegestuurd had gekregen, dat het volslagen onmogelijk was om dat modem aan de praat te krijgen, en dat de monteur die dat kwam oplossen een nieuw aansluitpunt monteerde en o.a. opmerkte dat Ziggo het verkeerde modem gestuurd had. Desalniettemin heeft het goed gewerkt; als modem, maar nu naar mijn idee ook als bron van heel veel storing. 😉 )

Maakt het overigens enig verschil hoever het modem van de Quantis verwijderd is? Als de storing wordt veroorzaakt via de kabels bij de POA, kunnen beide apparaten net zo goed naast elkaar staan, lijkt me, en heeft experimenteren met de plaatsing geen enkele zin.

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Waarom niet alsnog de next of xl via jack of optisch ipv Quantis met veeeeeeeel problemen?????

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jdpt 

je bericht gelezen, en ik verdenk dan toch het modem. Hoe ver deze vanaf de Quantis staat maakt niet uit, want het gaat om het retoursignaal dat het modem terugstuurt via de coaxkabel. En dat komt binnen op de Quantis wat ellende kan veroorzaken. Hoe meer je met het modem doet (deze moet bv. veel harder werken dan normaal) hoe meer deze het signaal kan verstoren op de Quantis. En hiervoor is dus het retourband stopfilter juist voor bedoeld. Deze plaats je eenvoudigweg tussen de coaxkabel en de ingang op de Quantis in, en zorgt er dan voor dat de retoursignalen vanaf modem en/of mediabox XL niet meer binnen kunnen komen op de Quantis. 

Van de XL wisten we dus al dat deze issues kon vormen, samen met het gebruik van de Quantis, en ook ik had dit met mijn testapparaat meteen (hier staat een XL) en later zagen we ook dat een modem voor dit issue kan zorgen. 

Maar het plaatsen van een dergelijk filter kan nooit kwaad. Laten we nu nog even de reactie van een moderator afwachten en dan even kijken hoe dit in te passen. 

Willem

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@fred6 zoveel problemen zijn er niet met de Quantis. En zo wel dan is doorgaans het filter een snelle en effectieve oplossing. Maar hier speelde meer, en dat moet dan wel eerst even bekeken worden, waarbij bepaalde zaken kunnen worden uitgesloten. Met een slecht signaal functioneert niet één apparaat goed. Het gaat er dus om eerst eens de oorzaak te zoeken. Vaak is het wel duidelijk, maar nu heeft het een hele tijd goed gewerkt. 

En met de Next en XL zie je ook problemen. En een Humax doet ook zijn werk niet altijd feilloos. Het gaat er dan om dat op te lossen. En daar proberen we ook nu aan te werken. Daarbij komt dat @jdpt de Quantis al een 5-tal maanden in huis heeft en die ga je dan niet wegdoen als dat niet nodig is. Kortom: kijkn of er wat aan het signaal schort, zaken uitzoeken, en dat lukte @jdpt nu al door alleen al het modem lost te nemen/uit te schakelen, en dan is er nog het belangrijke filter, dan nu ook in de doos word meegeleverd. 

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

TJa bezig blijven zie de vele berichten

Alles heb je al, niets te weg doen maar rustig luisteren

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@fred6 maak je jezelf nou druk om de vele berichten? Niet doen hoor. Er zijn wel topics die langer lopen, en ook dit word opgelost. Alleen ligt niet elke oplossing meteen voor de hand. 

En of ik bezig wil blijven of niet is aan mij, en daar wil ik het verder dan ook bij laten. 

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Willen adviseer mensen een media box en verbinding via HDMI met TV en optisch of jack met versterker.

Dat scheel ook € 24 per jaar en veel modderen met dan onnodige Quantis.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @jdpt! Jammer dat je nog steeds problemen ervaart met het wegvallen van het signaal op je radio ontvanger. Ik heb zojuist een retourband stopfilter (ook wel adapter genoemd) voor je besteld en deze komt je kant zo snel als mogelijk op. Ik hoop van harte dat dit je probleem oplost. Houd je ons op de hoogte hier?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Top @Erik S ! Bedankt!

Veel succes @jdpt en we geven niet op hoor. 

@fred6 ik heb al gezegd wat ik wilde zeggen. Ik help al jarenlang mensen en wil dat ook graag op mijn manier blijven doen. Leg je daar bij neer a.u.b.

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Erik S
Fantastisch! Dank. Ik laat absoluut zeker weten wat het resultaat is.

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1
Dank je wel. Jullie zijn geweldig.👍

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat is heel fijn om te lezen @jdpt !

Natuurlijk begrijp ik ook dat je het soms even niet ziet zitten, maar wij weten meestal niet wie we tegenover ons hebben, en dat is soms ook weleens lastig. Maar we gaan hier hoe dan ook uitkomen. Opgeven doe ik niet snel.

Groet, Willem

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1
@Bert
@Jamyla

 

Afgelopen zaterdag heb ik het filter ontvangen en het werkt tot nu toe voortreffelijk.
Zo eenvoudig was het dus. Het zou niet goed zijn om alleen hiervoor een monteur te sturen.
(De POA werkt dus ook goed met de extra splitter, zoals voorheen.)
Raadsel blijft dus nog wel waarom de storingen pas na ruim 5 maanden begonnen op te treden.

 

In eerste instantie miste ik de storingen best wel. 😉
Ik was helemaal gewend aan die tientallen storingen per uur, soms zelfs 2 of 3 keer binnen 1 minuut.
Maar ik vermoed dat ongestoorde ontvangst op de duur ook wel weer zal wennen 😉

 

Dus: hartelijk dank voor de respons en de ondernomen actie!

Groeten,
Jan

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1331Posts
  • 203Oplossingen
  • 670Likes

Super @jdpt ! Dank voor je terugkoppeling en fijn dat je nu zorgeloos en ongestoord luisteren kan. Dat je storingen gaat missen is toch wel het summum! 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik sluit me bij @Jos aan @jdpt ! Mooi dat het voor elkaar is! Vaak kan het ook zo eenvoudig zijn, maar ja, als men ook issues ziet in je modem, de ontvangst dus, kan er natuurlijk ook altijd nog iets anders spelen. Waarom die storing nu pas optrad? Ik wil er niet over praten... 😉 Ik weet niet wat er is veranderd... Maar als je de storingen toch teveel gaat missen kan je altijd nog even het filter verwijderen 😁

Veel luisterplezier, en het kan wat langer duren, maar we komen er doorgaans altijd weer uit. 

Groet, Willem


Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dit valt me nu pas op:

"Ik heb zojuist een retourband stopfilter (ook wel adapter genoemd)............"

Laten we het toch maar gewoon een retourband stopfilter of sperfilter noemen. Anders krijgt men straks echt een adapter @Erik S (een voeding dus)... 😉

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1331Posts
  • 203Oplossingen
  • 670Likes

Goed plan @Willem-A1 zo zitten we op 1 lijn en weten we allemaal wat we bedoelen! 

mvdhop

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hoi Jos,

 

Ik heb na 6 maanden nu hetzelfde probleem als Jdpt had. Mijn Quantis radio heeft het daarvoor zonder storing altijd gedaan. Nu heeft hij regelmatig onderbrekingen van het signaal. Ik heb geen Mediabox er tussen zitten. De Quantis zit zonder filter rechtstreeks op een nieuw modem. Ik vermoed dat het retoursignaal van het modem ook bij mij de verstoring veroorzaakt. Hoe kan ik een retourband stopfilter krijgen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic