1
Vraag
2
Reacties
jdpt

Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

digitaal radio signaal (Quantis QE317) valt steeds weg

Sinds enkele dagen valt het digitale radio signaal heel vaak weg. Ongeveer 10 à 20 keer per uur, steeds gedurende een kwart seconde tot ruim een seconde. Mijn Quantis QE317 ontvanger geeft dan aan "geen signaal". Het betreft alle radiozenders. Op de tv is er geen storing.
Ik heb geen mediabox. De Quantis en de tv zijn via een splitter rechtstreeks op het AOP aangesloten.

 

Een paar weken terug was dit ook 2 à 3 dagen regelmatig het geval, maar niet zo vaak als de laatste 3 dagen. Buiten deze 2 periodes was er geen sprake van storing. Wat betreft installatie, kabel en dergelijke is er sinds de aanschaf van de Quantis ontvanger in huis niets gewijzigd. Buitenshuis is er wel e.e.a. gebeurd in de straat, waaronder de aanleg van glasvezelkabel (Zoetermeer).

 

Het huidige probleem is erg storend.
Op de website zie ik geen mogelijkheid om een storing van de radio door te geven of daarover informatie te vinden (het gaat daar alleen over internet, tv, mediabox, telefonie en Ziggo GO storingen).

 

Betreft dit een lokale storing of een algemene storing van het radio-signaal? Of is de Quantis QE317 defect? Of moet er een extra filter komen (dat - zo lees ik in andere topics - tegenwoordig standaard met de Quantis ontvanger wordt geleverd)? Of is dit laatste alleen van toepassing bij gebruik van ene mediabox?

75 Reacties 75
jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Jamyla

Een foto waarop zowel hoofdaansluiting staan als de aansluiting op de apparatuur zal niet lukken.
De radio-ontvanger en de tv-ontvanger zijn rechtstreeks aangesloten op de splitter op de hoofdaansluiting met nieuwe kabels die door Ziggo zijn geleverd; de Quantis radio-onvanger is rechtstreeks aangesloten op de 'ANT-IN' ingang. Daarnaast is het modem (Connectbox) aangesloten op de hoofdaansluiting. Sinds juli 2021. Daar is sindsdien niets aan veranderd. De storing (veelvuldig wegvallen van het signaal) is zeer recent. Is daar misschien een verklaring voor dat zo'n storing na 5 maanden pas optreedt? Of de ene dag weinig en de andere dag heel vaak?
De hoofdaansluiting was op 19 mei 2021 door een Ziggo monteur vervangen.

 

Als het signaal verder OK is, dan is dat retourband stopfilter dus wel nodig?

 

Ik ontvang overigens geen e-mails als er reacties worden geplaatst, zoals door jou. In het verleden gebeurde dat wel. Is dat afgeschaft? Ik heb bij de instellingen gekeken bij "Mijn instellingen: Persoonlijk Profiel"- die staan goed. Of moet ik ergens anders kijken?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jdpt je hebt een goed punt, maar helaas is dat niet aan mij. Eerder deed men niets en kon de klant zelf het filter aanschaffen Ik heb dat dus ook gedaan, maar heb de Quantis niet via Ziggo. Na testen, en het aanmaken van een topic over het wegvallen heeft Ziggo (moderators) later ook in mijn topic gereageerd, met de belofte dat men het filter zou komen plaatsen als dat nodig bleek. Dat gaf ok wel wat discussie, maar goed, er werd wel iets gedaan, waar ik la heel blij mee was. Maar had je het al gekocht, krijg je daarvan ook de kosten niet vergoed. Daar kan je van alles va vinden, maar toen men aangaf dat het filter binnenkort in de doos, bj de Quantis geleverd zou worden, vond ik ok da weer een stap in de goede richting. Maar inderdaad, dan plaats je het zelf, wat ook zeer eenvoudig is. 

Het is nu dus even aan @Jamyla wat te doen. @Jamyla stuur jij nog een monteur naar @jdpt voor het filter of kanje het nog op een andere manier oplossen? Nasturen zou mooi zijn, maar, @jdpt dat komt dan wellicht weer verkeerd over bij anderen, bij wie dat niet werd gedaan.

Ik plaats alleen maar vrijwillig en verleen wel ondersteuning voor Humax/Quantis, maar kan daarmee niet het beleid van Ziggo veranderen. Maar goed, als @Jamyla aangeeft dat een monteur het nog komt oplossen is dat alleen maar mooi denk ik. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

WillemA1_0-1642195839293.jpeg

Ik zie hier wel een aansluiting, maar is dit ook de eerste plek waar de kabel van Ziggo je huis binnenkomt? Is er geen AOP in de meterkast te vinden? Waarom kan daar geen foto van worden gemaakt? Wat ik nu zie, is splitter op splitter, terwijl een van de uitgangen op de POA03 ongebruikt is. Haal dus de POA01 eraf en plaats de beide kabels die daarop zijn aangesloten in ieder geval op de POA03, zodat de POA 01 kan vervallen. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jdpt schreef:

 

"Als het signaal verder OK is, dan is dat retourband stopfilter dus wel nodig?". 

Dat filter doet iets anders. Het signaal kan meer dan uitstekend zijn, maar toch kunnen er dan signaalonderbrekingen voorkomen bij de Quantis. Dat komt dan echter niet door het signaal zelf, maar doordat dit beïnvloed wordt door retoursignalen vanaf bv. de mediabox XL, maar deze komen ook van het modem. Dat zijn dus signalen die via de kabel weer teruglopen, en zo toch weer kunnen binnenkomen op de Quantis die daar zijn hals over breekt. Daarom heet het ook een retourband stopfilter. Zo kan alleen nog het eigenlijke signaal op de Quantis binnenkomen, en niet meer de signalen die de XL en/of het modem uitstuurt.  

@Bert kan jij @jdpt nog even helpen met zijn mail? Dat is nog niet gebeurt zie ik. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Willem-A1 De mails, ik heb geen idee hoe en waar die allemaal precies aan en uit te zetten, ik gebruik ze niet en lees er wel wat meer problemen mee.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dan is het even aan @Jamyla om @jdpt even bij te staan v.w.b. de mail. 

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt voor je reacties.
Er is geen AOP in de meterkast. Waar ik geen foto van kon maken, is hoe het AOP eruit ziet plus de aansluiting op de apparatuur (de Quantis staat op enige afstand).
De ongebruikte uitgang van de POA3 was bestemd voor ontvangst van het analoge radio-signaal. Nu dus onbruikbaar.
Er is slechts 1 digitale aansluiting voor zowel radio als TV, dus die extra splitter is noodzakelijk, anders moet ik steeds de tv-kabel vervangen door de radio-kabel als ik naar de radio wil luisteren, en andersom.
De POA3 is hier recentelijk (19 mei) geplaatst door een Ziggo monteur. ter vervanging van het oude aansluitpunt.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jdpt schreef

"De ongebruikte uitgang van de POA3 was bestemd voor ontvangst van het analoge radio-signaal. Nu dus onbruikbaar".


De POA 3 zit in de Tv uitgang en heeft dus gewoon 3 digitale uitgangen. De POA01 kan er dus echt af. Ik gebruik zelf ook een POA03, in plaats van de POA1 en daar zitten mijn 2 mediaboxen én mijn Quantis op aangesloten. 

@Bert kan hierin mijn stelling wel bevestigen. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Willem-A1 Dit is een POA-3IEC-NL en die heeft andere uitgangen dan een POA 03-UPC.

 

 

Bert_0-1642276590901.png

 

Bert_2-1642276801203.png

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Bert bedankt. Sorry, dan heb ik me daarmee vergist. Ik kan ook nauwelijks lezen van er op de splitter van @jdpt staat. Maar met een loep zag ik het inderdaad...

Maar @jdpt  zou in dit geval dus beter af zijn met een POA03upc die ik inderdaad zelf ook heb. Dan hoeft deze niet splitter op splitter te plaatsen. Nu heeft ie een splitter, met ook, analoge radio terwijl dat niet meer aan de orde is. Ben je dat me me eens @Bert ? Die moet @jdpt dan alleen wel zelf kopen. Ziggo levert deze niet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Het is een keuze, ik kan niet in een ander zijn portemonnee kijken.🙂

Als het nu werkt, dan werkt het.

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Bert
Alles werkte ruim 5 maanden lang zonder probleem. Ik begrijp het niet allemaal, waarom dat nu dan wel storing oplevert.
Ik heb momenteel dus wel een POA die door Ziggo zelf recentelijk is aangebracht.
Maar als het nu niet werkt omdat de Quantis niet storingsvrij werkt zonder een retourband stopfilter, dan is zo'n retourband stopfilter toch op zijn minst wel vereist?

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1 en @Bert

Ik kan die discussie maar moeilijk volgen. Het is lastig om te zien in welke volgorde de meldingen komen; er staan geen tijdstippen bij vermeld. Is van Jamyla nog een reactie te verwachten? Of de komst van een monteur?

Nu zou ik dus om van storingen van de Quantis af te komen diverse dingen moeten kopen? Die niet door Ziggo worden geleverd? Terwijl de spullen die wel door Ziggo geleverd zijn storingen veroorzaken?
Of is dat retourband stopfilter helemaal niet meer nodig als er een andere POA komt?
Of heb ik die andere POA niet nodig als ik zo'n retourband stopfilter heb? Kan ik zelf zo'n POA vervangen? Of is de komst van een monteur daarvoor nodig?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Het is een lastige materie, een Ziggo moderator moet maar eens meekijken in e achtergrond of die iets kan zien of stappen kan ondernemen om dit probleem mogelijk op te lossen met het sturen van een POA-01 met een nieuwe passende kabel voor het modem.

Dan vervalt de POA-3IEC-NL en kan de 2e splitter op de eerste en vanuit de eerste splitter de kabel naar het modem.

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Bert
Van je laatste zin ("Dan vervalt de POA-3IEC-NL en kan de 2e splitter op de eerste en vanuit de eerste splitter de kabel naar het modem.") begrijp ik ... eh ... weinig.

 

Ik vraag me af of de POA überhaupt het probleem is. Ik heb even geëxperimenteerd door de kabel van het modem los te koppelen, zodat het modem niet verbonden was met de POA; en de Quantis deed het goed zonder storing. Dat zegt op zich niet veel, want soms doen de storingen zich een langere tijd niet voor (en soms tientallen malen per uur - wat verklaart dit verschil?). Maar het zou er wel op kunnen duiden dat het modem de storing op de Quantis veroorzaakt. In dat geval is een retourband stopfilter toch de mogelijke oplossing?

 

Maakt het overigens enig verschil hoever het modem van de Quantis verwijderd is? Als de storing wordt veroorzaakt via de kabels, kunnen beide apparaten net zo goed naast elkaar staan, lijkt me, en heeft experimenteren met de plaatsing geen enkele zin.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jdpt kort en snel: Een monteur zou eigenlijk de boel eens moeten nakijken. Als je eerder geen storingen had met de Quantis is het inderdaad wat vreemd dat dit nu wel ineens het geval is, maar voordat de monteur komt is het raadzaam zelf wat zaken te controleren. Maar je hoeft niets te kopen op voorhand! Alleen is de eigen installatie voor eigen kosten, en is het wel goed dat voor elkaar te hebben. Til voorts niet teveel aan de berichten over het filter. Deze is in ieder geval nodig als je de mediabox XL in huis hebt, maar kan ook nodig zijn voor het modem. Zoals eerder al opgemerkt kan een monteur deze meteen plaatsen als deze bij je is wat zaken na te kijken. Probeer je daar dus niet al te druk over te maken. Ik zal bij deze moderator @Paul en @Jamyla even een seintje geven alles hier goed door te lezen en een monteur voor je in te plannen. Zeer waarschijnlijk zal een van hen, of een andere beschikbare moderator contact met je opnemen. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@jdpt In simpelere bewoordingen:

 

Ik zou de huidige 3 weg stekker vervangen voor eenzelfde 2 weg stekker en daar de modem kabel en de 2e huidige splitter op aansluiten.

Ziggo kan je de splitter en passende kabel gratis toesturen.

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1
OK. Ik zal even afwachten.
Na 5 maanden goede werking is het aantal storingen wel erg ongewoon volgens mij.
Ik had vandaag contact meteen vriend waarvan ik weet dat hij ook zo'n Quantis ontvanger heeft. Hij heeft ook last van die storingen waarbij het signaal wegvalt. Maar niet zo vaak als ik: soms tientallen keer per uur! Maar soms ook een uur lang geen storing. Je zou dan toch haast gaan denken aan een stoorzender bij de buren?
Wat voor zaken zou ik verder kunnen controleren?

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Bert,
Kan ik die splitter (2 weg stekker) en passende kabel op de website bestellen? Of is dat een kwestie van opbellen?
Dan is het handig om de exacte benamingen te weten.
Maar wellicht kan ik beter nog wachten wat voor vervolg het laatste bericht van Willem-A1 krijgt.

 

Overigens: erg bedankt voor al jullie inspanningen in deze 😉 👍

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@jdpt Een moderator kan je die opsturen.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic