1
Vraag
2
Reacties
jdpt

Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

digitaal radio signaal (Quantis QE317) valt steeds weg

Sinds enkele dagen valt het digitale radio signaal heel vaak weg. Ongeveer 10 à 20 keer per uur, steeds gedurende een kwart seconde tot ruim een seconde. Mijn Quantis QE317 ontvanger geeft dan aan "geen signaal". Het betreft alle radiozenders. Op de tv is er geen storing.
Ik heb geen mediabox. De Quantis en de tv zijn via een splitter rechtstreeks op het AOP aangesloten.

 

Een paar weken terug was dit ook 2 à 3 dagen regelmatig het geval, maar niet zo vaak als de laatste 3 dagen. Buiten deze 2 periodes was er geen sprake van storing. Wat betreft installatie, kabel en dergelijke is er sinds de aanschaf van de Quantis ontvanger in huis niets gewijzigd. Buitenshuis is er wel e.e.a. gebeurd in de straat, waaronder de aanleg van glasvezelkabel (Zoetermeer).

 

Het huidige probleem is erg storend.
Op de website zie ik geen mogelijkheid om een storing van de radio door te geven of daarover informatie te vinden (het gaat daar alleen over internet, tv, mediabox, telefonie en Ziggo GO storingen).

 

Betreft dit een lokale storing of een algemene storing van het radio-signaal? Of is de Quantis QE317 defect? Of moet er een extra filter komen (dat - zo lees ik in andere topics - tegenwoordig standaard met de Quantis ontvanger wordt geleverd)? Of is dit laatste alleen van toepassing bij gebruik van ene mediabox?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1
@Bert
@Jamyla

 

Afgelopen zaterdag heb ik het filter ontvangen en het werkt tot nu toe voortreffelijk.
Zo eenvoudig was het dus. Het zou niet goed zijn om alleen hiervoor een monteur te sturen.
(De POA werkt dus ook goed met de extra splitter, zoals voorheen.)
Raadsel blijft dus nog wel waarom de storingen pas na ruim 5 maanden begonnen op te treden.

 

In eerste instantie miste ik de storingen best wel. 😉
Ik was helemaal gewend aan die tientallen storingen per uur, soms zelfs 2 of 3 keer binnen 1 minuut.
Maar ik vermoed dat ongestoorde ontvangst op de duur ook wel weer zal wennen 😉

 

Dus: hartelijk dank voor de respons en de ondernomen actie!

Groeten,
Jan

Bekijk in context

75 Reacties 75
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een filter is alleen van toepassing als er een Mediabox XL aanwezig is.

 

Het lijkt een signaalprobleem, dat signaal is het best te zien via je modem.

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Bert het gaat niet alleen meer om de XL. Het kan ook door het modem komen da het signaal op de Quantis wordt verstoord. Maar nu het ineens de laatste dagen voorkomt lijkt dat niet zo voor de hand liggend. 

@jdpt hoelang heb je de Quantis al in huis? Als het van buiten komt, zou dat eigenlijk ook zo moeten zijn met het Tv signaal, althans, die kans is wel vrij groot, want op diezelfde manier sluit je de Quantis aan. Nu kan alleen het radiosignaal verstoord raken, maar vraag is wel wat hier nu is gebeurt. Als je het retourband stopfilter in huis hebt kan je deze natuurlijk altijd even achter de Quantis plaatsen, maar als je de Quantis al enige tijd in huis hebt, zat deze er nog niet bij in de doos. 

Anders eerst even afwachten wat @Bert ziet. Anders kan een monteur het filter (volgens mij nog steeds kosteloos) komen plaatsen, of je kan deze zelf kopen (rond de 15 euro). Maar laten we daar nu niet op vooruit lopen, omdat het issue dan wel meteen was opgetreden. 

Willem

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1
Bedankt voor je reactie.

Ik heb de Quantis sinds juli 2021. Ik heb geen retourband stopfilter.

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Bert,
Bedankt voor je reactie.
De netwerklog (= netwerk historie?) is leeg.
Hierbij afbeeldingen van downstream- en upstreamwaarden (zoals vandaag te zien).
Een foto van het aansluitpunt met splitter kan ik nu niet maken.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dan even afwachten wat men vindt in je historie. Het filter kan er altijd nog tussen. 


Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@jdpt  schreef:

@Bert,
Bedankt voor je reactie.
De netwerklog (= netwerk historie?) is leeg.
Hierbij afbeeldingen van downstream- en upstreamwaarden (zoals vandaag te zien).
Een foto van het aansluitpunt met splitter kan ik nu niet maken.


Kun je ook de 2e pagina van de downstream hier plaatsen?

Ik zie je upstream signaal vrij hoog is en er zijn T3 Timeouts die er ook beter niet kunnen zijn.

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Bert
Hierbij 2 vervolgpagina's van de downstream.
Ik ontvang overigens geen e-mails als er reacties worden geplaatst, zoals door jou. In het verleden gebeurde dat wel. Is dat afgeschaft?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Bert zal absoluut reageren, maar wat de mail betreft; heb je dat wellicht uit gezet? Je kan ook zien wat er is binnengekomen op de site zelf, maar ook mail is soms wel handig. Kijk dus je instellingen eens na op het forum. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het signaal op zich zier net goed uit, ik kan er geen vinger achter krijgen.

 

Mogelijk / hopelijk kan een Ziggo moderator iets zien in de achtergrond.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dus @Bert nog maar even wachten met het filter tot dit goed is? Want er moet dan misschien toch al een monteur naar @jdpt toe... 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jdpt wat wil je zelf? Eerst het issue wat Bert ziet even voor elkaar hebben? Mocht daarvoor wel een monteur naar je toe komen, dan kan deze altijd het filter ook nog even plaatsen. 

Als je het zelf wilt plaatsen, en deze aanschaft, krijg je het echter niet vergoedt. Denk er maar even over. 

Voor het geval dat: 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/gereedschap/braun-telecom-m-hpf-85/Omdat dit een apparaatje is met F connectors, heb je er ook deze: 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-male-iec-male/
en deze bij nodig:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-female-iec-female/

 

In de doos levert Ziggo nu andere, met de standaard coax aansluitingen, maar daarnaar heb ik nog niet gezocht. Ik heb dus zelf destijds ook dit setje gekocht. 

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Bert

Je schreef "Het signaal op zich zier net goed uit".
Ik lees dit als: "het signaal ziet er niet goed uit". Klopt dat?

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1
Als het signaal niet goed is, zal een filter misschien niets helpen? Het lijkt me dat op de eerste plaats het signaal goed moet zijn. Dat is iets dat Ziggo moet oplossen? Wordt dat op afstand gedaan, of door een monteur hier ter plekke?

Je schreef eerder dat "een monteur het filter (volgens mij nog steeds kosteloos) kan komen plaatsen". Als dat kosteloos kan, dan lijkt me dat te verkiezen boven het zelf aanschaffen van een en ander. Maar als het signaal niet goed is, is er toch iets anders nodig. Dan kan zo'n filter eventueel altijd nog.

Levert Ziggo nu andere filters, met de standaard coax aansluitingen?

Wat die e-mail meldingen betreft: de instellingen staan goed. Heel zelden krijg ik wel eens een e-mail, maar dat is al lang geleden, over een willekeurig ander onderwerp.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @jdpt ik las hetzelfde in het bericht van Bert. Te snel getypt denk ik. 

Het filter kan altijd worden geplaatst, maar misschien is deze nu niet perse noodzakelijk. Er kan natuurlijk ook altijd meer spelen, maar kwaad kan het nooit. Echter lijkt er nu wat anders mis te zijn, en dat zal een moderator verder moeten bekijken begreep ik. Ik wil deze wel even een seintjes turen, wellicht dat deze of een ander dan morgen nog even langskomt in het topic. @Paul wil jij @jdpt even een plezier doen en even naar de situatie kijken zoals Bert deze heeft gezien, maar waarvan jij waarschijnlijk nog meer kan zien? 

Paul of een andere moderator kan ook wel aangeven of het filter ook nu nog na deze verlopen periode nog gratis is. En ja, dat zou ik inderdaad ook afwachten. Ik wilde toen de Quantis testen en heb dus zelf een filter gekocht, maar dat is hier destijds opgepakt, en nu zit het filter in de doos, maar anders kwam er gratis een monteur bij issues. Dus ja, als je kosten kan besparen; zeker doen. Maar inderdaad eerst maar even afwachten wat er aan issues word gevonden. 

Ik zag recent inderdaad dat iemand het filter in de doos had, waarop geen adapters nodig zijn. Dus deze had geen F-connectors. Maar op zich is dat niet zo belangrijk. 

Zullen we eerst maar even de moderator afwachten dan? En deze kan dan ook even naar je mail kijken, want dat zou je wel moeten krijgen. Dus @Paul dat komt er ook nog eens bij ... 😁

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1
Erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is dus even afwachten.
Overigens merkwaardig dat het aanbod van een gratis oplossing was verbonden aan een (verlopen, zoals je schreef) periode, en dat de oplossing (een filter zonder adapters) nu gratis wordt geleverd bij een nieuwe aankoop.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ai, dat was een typeprobleempje.

 

Het bericht ziet er net wel goed uit, ik kan er geen vinger achter krijgen.

Mogelijk / hopelijk kan een Ziggo moderator iets zien in de achtergrond.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @jdpt

 

Qua signaal kan ik eigenlijk geen problemen ontdekken in het netwerk.

Zou je hier een foto willen delen van je hoofdaansluiting en hoe de apparatuur hierop zit aangesloten?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jdpt bij issues kon je een gratis monteur laten komen die het filter plaatste. Maar dat is natuurlijk nogal omslachtig, en dus is men nu bij elke Quantis het filter mee gaan leveren. 

Maar ik lees je reactie op @Jamyla haar vraag ook wel, en dan maar even kijken. Moet het filter ertussen, moet dat alsnog gebeuren. Dan maar even in overleg met haar/een andere moderator die reageert. 

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1
Als het nu bij elke Quantis wordt meegeleverd, is het dan een probleem om het los te leveren aan eerdere bezitters van een Quantis die zo'n filter nodig hebben?
Ik vraag me ook af waarom er een monteur nodig is om het te plaatsen. Wie nu een Quantis krijgt, plaatst het toch zelf zonder hulp van een monteur?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic