1
Vraag
2
Reacties
GeurtsenRG

Level 5
  • 47Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes

de mediabox next en tv gaan vaak niet gelijk aan

Ik heb een mediabox Next samen met een Samsung QN95B en soundbar Samsung Q700B.

Vaak krijg ik met de knop op de AB van de Next de TV niet aan. De soundbar gaat wel direct aan.

Wat ik merk is dat wanneer ik na dit euvel de TV aanzet met de witte knop op de AB van de Next de TV aangaat. Als ik dan de Next uitzet gaat de TV en Soundbar ook uit en zet ik het hele spul direct daarna weer aan gaat het goed. Maar na zo'n 10 minuten uitgestaan te hebben gaat het wederom fout.

Ik heb verschillende opties geprobeerd.

De HDMI kabels zijn allemaal 2.1

 

Is hiervoor een oplossing of is dit een typisch geval van CEC handshake probleem.

Bij mijn vorige Samsung TV ging het wel altijd goed.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
GeurtsenRG
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb gevonden wat de oorzaak is. De Chromecast op mijn tv aangesloten heb ik verwijderd en hierna geen problemen meer.

Nu begin ik mij af te vragen waarom?

Bekijk in context

23 Reacties 23
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De witte knop zet de tv aan via IR. De rechtse rode knop zet de tv aan via hdmi-cec of hoe dit ook heet bij Samsung.

Het lijkt erop dat het "aan" commando via hdmi niet goed aankomt. "uit" lijkt het wel goed te doen.

 

Ik neem aan dat de verschillende standby standen al geprobeerd zijn?

En natuurlijk de Next even helemaal uitzetten. Zo'n 30 sec van de spanning. Meestal zijn dan deze rare fratsen wel weg.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@GeurtsenRG hoe staat de instelling "een knop voor alles aan-uitzetten ingesteld in het menu systeem van de next. Zet deze aan. 

GeurtsenRG
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes

Deze staat aan. Maar nadat ik de TV aanzet met de witte knop op de AB en ik zet deze direct weer uit gaat het wel goed. maar na enkele minuten weer niet.

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@GeurtsenRG @Hoe de cec ingesteld op tv? En gebruik je de bijgeleverde hdmi kabel die bij de next is bij-  geleverd?

GeurtsenRG
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes

Dezelfde kabel als op de vorige tv waar het gewoon werkte.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

staat anynet+ aan?

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@GeurtsenRG wat gebeurt er als je even nog eens alles even opnieuw instelt , en daarna de tv even echt stroomloos  zet (stroomstekker er uit ) voor 1 a 3 minuten. Dit even om uit te testen. Denk hierbij ook aan de cec tv

GeurtsenRG
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes

Ik vraag mij nu af hou ik de soundbar moet aansluiten. De next op de hdmi in van de soundbar en de Arc van de soundbar met de tv Arc hdmi poort? Of de next aansluiten op hdmi 1 van de tv en de tv Arc port met de soundbar?

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

arc is bedoelt voor de soundbar op aan te sluiten

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ik geef bij deze het advies next op soundbar 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Nog even een vervolg op mijn laatste reactie . Lees deze link eens door https://community.ziggo.nl/t5/Kennisbank/Mediabox-Next-en-XL-aansluiten-op-een-audioset/ba-p/821764

@GeurtsenRG 

GeurtsenRG
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes

Als ARC alleen voor audio is bedoeld hoe komt dan het video signaal via de soundbar naar de TV?

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Even simpel: het video signaal zal altijd door elke hdmi poort gaan. Echter de arc hdmi poort heeft als extra dat audio van tv naar audio drager gaat via hdmi. @GeurtsenRG 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

bij het direct aansluiten van de next op de soundbar heb je een kans dat de tv niet automatish aangaat als de next aangat want er zit een extra apparaat tussen de verbinding met de tv

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Als er bij de soundbar en indien ondersteunend cec is geselecteerd is de kans wel aanwezig dat deze het doet. ( althans hier bij mij setting. Pioneer av reviever, wat natuurlijk even iets uitgebreider is dan een sound bar.

 

Ook wil ik nog even als info meedelen dat tegenwoordig div merken ( hoewel heel verschillend in functie : ) cec en arc samenwerken en beide aan moet staan. Bv bij mij samsung en pioneer. Nogmaals even ter info .

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik heb zelf 

de next op hdmi 2

en de sounbar in de earc poort hdmi 1

alles werkt hier perfect, dus mijn inziens hoort het wel gewoon te werken 

 

als setup heb ik btw de volgende devices

Samsung 55" QLED 4K 55Q74A (2021)

en als soundbar

Samsung Cinematic Q-series soundbar HW-Q600B

GeurtsenRG
Topicstarter
Level 5
  • 47Posts
  • 3Oplossingen
  • 4Likes

Ik ga komende dagen alle opties uitproberen. Ik laat het resultaat weten.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik ben benieuwd 🙂

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

@GeurtsenRG Hoe gaat het nu?  Hebben de tips van robinjoo19 voor de oplossing gezorgd? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic